Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den :D

Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere. :-k
Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nå :thumleft

Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller... ;-)
Aldri sagt jeg ikke kom til å merke det :yeyeye
Jeg bare velger å fjerne kiloene på føreren isteden :prf
:popcrn

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

simpson skrev:
Banditmannen skrev:
simpson skrev:Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synen 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye ut :-k
Skal vel være bensin på tanken også, eller...? :-k
BMW S1000RR er oppgitt til 183 kg tørr, CBR1000RR, 193 tørr, Yamaha R1, 177 tørr.
Det er helt vanlig å oppgi tørrvekt.
Det er det som er den riktige vekt på sykkel.
Greit nok at det er vanlig, men det går jo ikke ann å kjøre en tør sykkel.
Våtvekt burde være det vanlige, og jeg ser at de fleste opererer med begge deler.

Honda(Kellox) sier CBR1000RR veier 200 kjøreklar uten ABS, 211 med ABS

Yamaha oppgir servicevekt (fulltanket med olje og drivstoff) 199 kg på sin R1 (Sier ikke noe om det er med eller uten ABS)

På BMWs egen side står det at S1000RR veier 204 kg kjøreklar, med full bensintank og har en tørrvekt 175,5 kg. (Har vel ABS som standard, eller tar jeg feil?)
Det står også noe om hvordan dette måles.
Våtvekt= "Iht. EU-direktiv 93/93/EU med alle driftsmidler, tanken oppfylt til minst 90 % av disponibelt volum"
Tørrvekt= "Totalvekt uten driftsmidler"
http://www.bmw-motorrad.no/no/no/index. ... &notrack=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Fant ikke noen pålitelig kilder for våtvekt på din Ducati.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

S1000RR har ABS som standard ja..... Varmeholker også :knegg :redface

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Snikendeugle »

For å ikke nok en gang dra offtopicen ut i "Finn" tråden siterer jeg Fjeldern her:
Fjeldern skrev:
Snikendeugle skrev:Liker looken. Skulle sett litt hissigere ut i bakenden, men...

Kjøreklar vekt: 208 Kilo
0_o
Når det kommer til mellomklasse syklene til Honda, så må en huske på at sykkelene må veie over 200 kg for å ha riktig kW/kg.

Og hule ut rammer, og spare vekt på sånne ting uten å minske hvor sterk den er, vil jo utgjøre en del vekt, og alt sånn blir vel spart inn på disse "billig" syklene.

Det er jo ikke et "MUST" at syklene må ha 35KW.
Jeg vil tippe en lettere sykkel med 32kw (f.eks. Duke 690 som mellomtung) drar like friskt om ikke friskere enn en stor tung sykkel som er begrenset til 35kw.

Jeg vil nå ikke si at en sykkel som Ducati Panigale 899 er en "billig" sykkel akuratt, selv om den har en himmelsk lav vekt/effekt rate på 169kg tørr ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av sankyo »

Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer. ;)
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Snikendeugle »

sankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer. ;)
Så sant! Sykkelen min har fått gleden av å dra på 10kg mindre på grunn av litt egeninnsats.

Men alikevel:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vgk-lA12FBk[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

sankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer. ;)
Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avse :thumleft

Note 4

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av sankyo »

LordShaft skrev:
sankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer. ;)
Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avse :thumleft

Note 4
En liten empirisk studie vil nok vise at du er i mindretallet...
Live long and prosper :janikk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

sankyo skrev:
LordShaft skrev:
sankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer. ;)
Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avse :thumleft

Note 4
En liten empirisk studie vil nok vise at du er i mindretallet...
Dessverre så er dette et trist faktum...de fleste har nok 20 kilo for mye

Note 4

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av sankyo »

LordShaft skrev:
sankyo skrev:
LordShaft skrev:
sankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer. ;)
Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avse :thumleft

Note 4
En liten empirisk studie vil nok vise at du er i mindretallet...
Dessverre så er dette et trist faktum...de fleste har nok 20 kilo for mye

Note 4
Da prater vi selvfølgelig utelukkende om personer som ikke er medlem her eller leser innlegget på andre måter. 8-)
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Olav K »

sankyo skrev:
LordShaft skrev:
sankyo skrev:
LordShaft skrev:
sankyo skrev:Obs: Off topic:
En stor vektforskjell mellom ulike sykler utgjør nok uten tvil magen til føreren. Mange som er opptatt av å spare 4 kilo ved å bytte eksos, men som lett kunne kvittet seg med langt flere kiloer. ;)
Definitivt et godt poeng. Selv om min potte reduserte vekten med 11 kilo og jeg strengt talt ikke har så mange flere kilo å avse :thumleft

Note 4
En liten empirisk studie vil nok vise at du er i mindretallet...
Dessverre så er dette et trist faktum...de fleste har nok 20 kilo for mye

Note 4
Da prater vi selvfølgelig utelukkende om personer som ikke er medlem her eller leser innlegget på andre måter. 8-)
:eh Nei ærlig talt altså, dette tar jeg til meg på verste måte, her føler jeg du sjikanerer og provoserer meg på verste måte, Lordshaft.
Du stigmatisere ei heil yrkesgruppe....
Nå blei jeg både sint og lei meg på en gang... :evil :sorry :sorry
Jeg sier som Cæsar sa, da han blei knivstukket til døde....
"Og så du..min sønn, Brutus"













og for de som ikke kjenner meg, sier jeg bare "ironi" :P :p
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av sankyo »

:oops::o:o:o;)
Live long and prosper :janikk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

Hahahaha :yahoo



Note 4

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Tommas »

Skal til Hamburg på jobbtur neste uke. Da skal jeg svinge innom og se på en 2010 Ducati Streetffightter 1098s. Den er oppgitt med 169kg tørrvekt i annonsen.
Det er jo nærmest anoreksia!

BMW'en min er oppgitt til 199kg, men med utstyr,bensin og bagasje så veier den nok lett 250kg+ . Den var i alle fall tung nok når jeg la den pent på siden i en superkrapp sving opp fra Dalen i Telemark
(bomgira og kvalte motoren, ikke mitt stolteste øyeblikk).

Det artige er at jeg ble så flau at jeg løftet den rett opp igjen (rett i ryggen og brukte bena) - da kneppet det fint i ryggen, og korsryggen som jeg har slitt med i flere år ble plutselig bra igjen.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;-)

Så når alt er sagt, så er det nok enklere å bytte sykkel til en som veier 30kg mindre enn å slanke meg tilsvarende. Selv om jeg nok trenger det mer ;-)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Kawagutten »

Tommas skrev:Skal til Hamburg på jobbtur neste uke. Da skal jeg svinge innom og se på en 2010 Ducati Streetffightter 1098s. Den er oppgitt med 169kg tørrvekt i annonsen.
Det er jo nærmest anoreksia!

BMW'en min er oppgitt til 199kg, men med utstyr,bensin og bagasje så veier den nok lett 250kg+ . Den var i alle fall tung nok når jeg la den pent på siden i en superkrapp sving opp fra Dalen i Telemark
(bomgira og kvalte motoren, ikke mitt stolteste øyeblikk).

Det artige er at jeg ble så flau at jeg løftet den rett opp igjen (rett i ryggen og brukte bena) - da kneppet det fint i ryggen, og korsryggen som jeg har slitt med i flere år ble plutselig bra igjen.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;-)

Så når alt er sagt, så er det nok enklere å bytte sykkel til en som veier 30kg mindre enn å slanke meg tilsvarende. Selv om jeg nok trenger det mer ;-)
Tror det er flere herfra som skal til Hamburg traktene neste uke for å se på sykler.Blant annet en ZZR1100 som har tørr vekt på 233.Hadde det vært en renspikka R-sykkel ville den nok veid 50kg mindre.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar