I akkurat dette tilfelle var farten lav og det var aldri noen stor fare for sammenstøt. Som jeg skrev hadde jeg bilens speil til høyre for meg da jeg stoppet og var nesten forbannet nok til å knuse det. Jeg fikk også sett bilførerens ansiktsuttrykk som bar preg av at han oppfattet et "close call" i situasjonen.JohnnyTh skrev:Farten er sikkert et tema her. Er jo ikke nødvendig å kjøre fort for å kjøre forbi en stillestående bil og da er det heller ikke vanskelig å stoppe når noe uforutsett skjer.
At noen skal klandres for å ha forutsaket en ulykke ved å slippe noen frem er nok ikke noe som holder i retten er jeg redd.
Etter å ha hatt førerkort i snart 40 år har jeg en viss føling med når farepotensialet er stort, og bremseberedskapen var høy da jeg bestemte meg for å kjøre forbi. Jeg så aldri jenta på scooter før jeg var på siden av bilen. Jenta på scooter så nok heller aldri meg før hun hadde begynt å krysse veien.
Jeg er selvfølgelig helt klar over at om jeg hadde kræsjet i scooteren hadde jeg ligget svært tynt an juridisk.
Lignende situasjoner kan vi oppleve mange ganger. Ofte har vi biler foran oss som ønsker at MCn bak skal kjøre forbi. Noen senker farten, noen bruker blinklys og andre blinker med bremselys. Denne type adferd er helt grei, og ønsket. Men sjåfører som signaliserer til bakenforkjørende om forbikjøring må være bevisst på sitt ansvar, og ikke gjøre dette uten at de er helt sikre på at forbikjøring er forsvarlig.
Jeg misforsto sjåførens hensikt i dette tilfellet. Men det slo meg ikke en eneste gang at han kunne finne på å stoppe for å slippe fram scooteren. Det var jo ingen annen trafikk. Kun meg og bilen foran. Ingen i mot heller. Hadde vi fortsatt i 50 km/t ville jenta på scooter hatt fritt leide over veien like raskt. Så hvorfor gjøre noe så idiotisk som å stoppe der?
Jeg håper i hvert fall denne bilføreren sjekker speilene sine neste gang han får lyst til å gjøre noe like dumt som dette.
Sent fra min C6603 via Tapatalk