Lyka skrev: 13 jul 2023, 09:32
Jeg vil prøve meg på mclappen neste vår. Jg tenkte å se litt på teorien, men ser at en del ikke er fornøyd med teoriboka for mc, hva anbefaler dere her?
Og når jeg kommer så langt at jeg kan starte opplæring, trenger jeg alt av klær og hjelm selv eller låner de ut på skolen? :)
De kjøreskolene jeg har vært borti krever at du stiller med eget utstyr og de fleste ønsker nok at du kjører fullt opp (jakke, bukse, hansker, støvler, hjelm) med skikkelige MC-klær og ikke shorts og vernesko. De kunne låne ut hjelm, men det var primært for å få på plass kommunikasjon i tilfeller hvor man ikke fikk til å koble sammen skolens intercom med elevens. Med hensyn til både hjelmens passform/størrelse og hygiene så foretrakk de at elevene brukte egne hjelmer.
Før du får kjøretimer så må du uansett gjennom et teoretisk grunnkurs med kjørelærer, her vil du nok få info om hva læreren mener at du trenger, tips til hvor du kan handle (noen kjørelærere har rabattordninger i enkelte butikker) og ikke minst forslag til intercom som de vet at er lett å koble til skolens. Hvis ikke så er det en god anledning til å spørre om nettopp dette.
Man trenger uansett kjøreklær og hjelm etter hvert så det er like greit å bare skaffe det før kjøretimene, mener jeg. Vil anbefale noe som er vanntett, spesielt om du har planer om å komme i gang tidlig i sesongen. Jeg hadde regn på kanskje halvparten av opplæringen, inkludert tre timer banekurs. Dette var en kjølig mai-måned med kanskje rundt 13 grader i luften, det hadde blitt en veldig kjedelig kurs uten vanntett utstyr...
Jeg brukte kun Teoritentamen. Det hjalp nok mye at jeg allerede hadde kjørt bil i ganske mange år, de generelle trafikkreglene er jo like uansett hvor mange hjul man har. Det hjalp også veldig mye med det praktiske - alt det rent trafikkale (trafikkregler, lese andre trafikkanter, osv.) gikk allerede på autopilot slik at jeg kunne dedikere masse hjernekraft til å lære alt som er nytt med å kjøre MC. Forankring, kjøreteknikk, balanse, osv. Det å bla gjennom boka en gang hadde nok også fungert like greit for min del, men det var mye enklere å bare bestille tilgang på Teoritentamen.no enn å prøve å finne en fysisk bok et sted, så jeg tok den late utveien.