Skatten for siste inntekstår - penger tilgode eller restskatt?
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Re: Skatten for siste inntekstår - penger tilgode eller restskatt?
Får igjen et femsifret beløp. som forventet. Men pengene er nok allerede disponert. Ingenting til motorsykkelrelaterte formål...
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Eneste gangen formue er negativt er ved skatteoppgjør...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Det hadde jo vært en enkel sak å forhindre, ta opp litt lån på bolig og sett pengene i fond eller andre smarte investeringer i tillegg til noen enkelte aksjer og da gjerne i solide selskaper som betaler utbytte. Gode selskaper betaler raskt mellom 3 - 5% utbytte og i tillegg kan man jo få en økning av aksje verdi. Som et eksempel delte Aker Solutions ut aksjer i Aker Carbon og Aker offshore Vind i stedet for utbytte til sine aksjonærer der man fikk 1 av hver for hver aksje man hadde i AKSO høsten 2020. De ble satt til en verdi på h.h.v 1,70,- (16,30,- ) og 1,40,- (6,76,- ) pr.stk. og se på verdien av de i dag som jeg har skrevet i parentes !!!Gammelsmurfen skrev: 07 apr 2021, 00:09 Rest som vanlig, er rundt 7 lapper i år. Er gjeldsfri også, så det er ikke noe gjeldsrenter å trekke fra heller.

Med et marked slik det er pr.d.d og kommer til å være noen år fremover (min personlige mening) med "det grønne skiftet" så er det fullt mulig å doble pengene hvis man er forsiktig. Og selv med en dobling så vil jeg si at man er forsiktig til moderat på risiko.
Jeg har ikke fått mitt oppgjør enda, men forventer en baksmell med klang i også for 2020. Men det er forventet og jeg ser på det som et "rentefritt lån" så lenge man har alt under kontroll og kan betale før forfall. Men har skatteetaten fått finger'n ut av ræ.. og gått gjennom feilene de gjorde for 2016 - 2018 så kan jeg ta en tur til Møller og bestille Etron GT.
Det ble et langt og kanskje kjedelig innlegg for mange, men jeg mener at bortimot alle her inne på forumet burde lære seg litt om dette markedet. Ikke fordi det nødvendigvis er så morro hele tiden, men det gir litt krydder i hverdagen og er fryktelig morro de gangene det går bra og hysterisk de gangene det går helt hjem. Det er stor risiko mener mange, men alle her inne kjører MC og er derfor villig til å ta en kalkulert risiko men potensielt stort skadeomfang og i noen tilfeller død. Så det er vi vant med. Og man trenger ikke å sette hus og hjem på spill, men begynne med noen små beløp som kanskje ellers vill vært blåst på noe man kanskje ikke trengte allikevel. Tenk litt smått og ikke bli grådig, klarer man å tjene bare 500,- på en dag en det ca. 200 dager med handel på børs og det kan rakt gi 100K på ett år for å sette det i perspektiv.
Yamaha XJR 1300
- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Spennende innspill Audimannen! Tenkt tilfelle: Du har hus verdt 5 millioner og et restlån på 1 mill. Du arver 1 mill. Ville du betalt lånet eller investert pengene?Audi Mannen skrev: 07 apr 2021, 08:15Det ble et langt og kanskje kjedelig innlegg for mange, men jeg mener at bortimot alle her inne på forumet burde lære seg litt om dette markedet.Gammelsmurfen skrev: 07 apr 2021, 00:09 Rest som vanlig, er rundt 7 lapper i år. Er gjeldsfri også, så det er ikke noe gjeldsrenter å trekke fra heller.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Siden Audi Mannen ikke har svart kan jo jeg fortelle hva jeg ville gjort :) .niko skrev: 07 apr 2021, 15:15 % renteSpennende innspill Audimannen! Tenkt tilfelle: Du har hus verdt 5 millioner og et restlån på 1 mill. Du arver 1 mill. Ville du betalt lånet eller investert pengene?Audi Mannen skrev: 07 apr 2021, 08:15Det ble et langt og kanskje kjedelig innlegg for mange, men jeg mener at bortimot alle her inne på forumet burde lære seg litt om dette markedet.Gammelsmurfen skrev: 07 apr 2021, 00:09 Rest som vanlig, er rundt 7 lapper i år. Er gjeldsfri også, så det er ikke noe gjeldsrenter å trekke fra heller.
Hadde betalt ned halvparten av lånet, kostet på meg en del hygge for 100.000,- og investert resten

Litt gjeld på huset skader ikke og en månedlig påminnelse om at man fortsatt har gjeldsforpliktelser er greit å ha som en disiplineringsfaktor for å holde pengebruken sånn noenlunde i sjakk...
I tillegg er det vel slik at det har noen fordeler med litt gjeldsrenter fortsatt

Selv er jeg gjeldfri, men har fortsatt valgt å ha et lite huslån (langt under millionen) siden noe av pengene jeg har for å løse inn dette lånet er brukt på investering i løpende og velkommen passiv inntekt med en avkastning/rente på tett opp mot 9 %.
Huslånet kan innløses når som helst, om det er behov for det. Men har altså ingen hast med å gjøre det.
Her er det snakk om økologiøkonomisk balanse, som passer meg veldig bra

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
Flott med konkret svar! Jeg googla bankene og hva de gir av råd. De er fulle av forbehold og nokså ubrukelige. Det er klart det er en del parametre å ta hensyn til men uansett, jeg hadde gjort omtrent som AJ, men droppa hyggenAJ skrev: 07 apr 2021, 18:40Siden Audi Mannen ikke har svart kan jo jeg fortelle hva jeg ville gjort :) .niko skrev: 07 apr 2021, 15:15 % renteSpennende innspill Audimannen! Tenkt tilfelle: Du har hus verdt 5 millioner og et restlån på 1 mill. Du arver 1 mill. Ville du betalt lånet eller investert pengene?Audi Mannen skrev: 07 apr 2021, 08:15Det ble et langt og kanskje kjedelig innlegg for mange, men jeg mener at bortimot alle her inne på forumet burde lære seg litt om dette markedet.Gammelsmurfen skrev: 07 apr 2021, 00:09 Rest som vanlig, er rundt 7 lapper i år. Er gjeldsfri også, så det er ikke noe gjeldsrenter å trekke fra heller.
Hadde betalt ned halvparten av lånet, kostet på meg en del hygge for 100.000,- og investert resten.

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
OK, da...
50.000,- på hygge

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Fikk 11.000 i baksmell, trodde jeg skulle få 50-60k i baksmell så jeg er superfornøyd!
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Kan kanskje funke det med rentene som har vært lave i mange år nå, men jeg hadde ikke giddet å låne penger for å investere i aksjer.Audi Mannen skrev: 07 apr 2021, 08:15 Det hadde jo vært en enkel sak å forhindre, ta opp litt lån på bolig og sett pengene i fond eller andre smarte investeringer i tillegg til noen enkelte aksjer og da gjerne i solide selskaper som betaler utbytte.
Kunne egentlig ha investert ganske mye uten å låne noe, men jeg er for tradisjonell og lat til å gidde å følge med for at det skal være fruktbart for meg og ikke bare for forvalteren

- niko
[/quote]
Kunne egentlig ha investert ganske mye uten å låne noe, men jeg er for tradisjonell og lat til å gidde å følge med for at det skal være fruktbart for meg og ikke bare for forvalteren
[/quote]
Helt enig i tankegangen din, man må gidde å følge med og ha en viss interesse, hvis ikke er det ingen vits. Men det mange av oss gamlegutta kanskje ikke er klar over, er at med nettbanken er du din egen forvalter. Og det er det som gjør det moro. Du oppretter en VPS-konto (verdipapirsentralen) og så er det bare å kjøpe og selge. Hver transaksjon koster 95 kroner (i min bank), that's it. Jeg går av med pensjon til høsten og har brukt de siste åra på å skaffe meg litt kunnskap om markedet - planen er å ha dette som en hobby i ledige stunder og kanskje tjene en slant
. Og som det meste annet så blir det mer og mer spennende jo mer du skjønner 

[/quote]
Helt enig i tankegangen din, man må gidde å følge med og ha en viss interesse, hvis ikke er det ingen vits. Men det mange av oss gamlegutta kanskje ikke er klar over, er at med nettbanken er du din egen forvalter. Og det er det som gjør det moro. Du oppretter en VPS-konto (verdipapirsentralen) og så er det bare å kjøpe og selge. Hver transaksjon koster 95 kroner (i min bank), that's it. Jeg går av med pensjon til høsten og har brukt de siste åra på å skaffe meg litt kunnskap om markedet - planen er å ha dette som en hobby i ledige stunder og kanskje tjene en slant

- Audi Mannen
God morgen, Var "offline" store deler av etter middagen i går.niko skrev: 07 apr 2021, 15:15Spennende innspill Audimannen! Tenkt tilfelle: Du har hus verdt 5 millioner og et restlån på 1 mill. Du arver 1 mill. Ville du betalt lånet eller investert pengene?Audi Mannen skrev: 07 apr 2021, 08:15Det ble et langt og kanskje kjedelig innlegg for mange, men jeg mener at bortimot alle her inne på forumet burde lære seg litt om dette markedet.Gammelsmurfen skrev: 07 apr 2021, 00:09 Rest som vanlig, er rundt 7 lapper i år. Er gjeldsfri også, så det er ikke noe gjeldsrenter å trekke fra heller.
Men som et svar på det jeg ville gjort så hadde nok stort sett alt gått rett inn i aksjer og fond. Det har jo litt betyning hvor gammel man er også, hadde jeg vært neæ pesjonist eller kanskje gått av så ville jeg muligens ikke satt inn alt, men brukt litt på livet. Det er ikke lommer på likskjorta. Føler man behov for en liten "buffer" i banken som er ganske smart til alle uforutsette ting så er jo det et valg også, men ikke for mye. Penger på konto taper seg i verdi slik det er nå. Dessuten kan man dersom det dukker opp noe selge aksjer... ikke alltid like gunstig dersom man har hatt en nedtur. Det er derfor viktig og ha tiden på sin side når man handler. Bruker man penger på aksjer som man egentlig burde hatt i buffer så kan det raskt ende med tap.... og det vil vi ikke.
Se hva som går igjen på nyhetene gjennom uka for tiden og har gjort i de siste årene. Fornybar energi. Det er fremdeles selskap der ute som ikke har tatt fullstendig av enda, og energi er vi vel alle enige om at vi må ha mer av fremover. Alt skal jo gå på strøm.
Til og med jeg vurderer jo elbil

Yamaha XJR 1300
- Audi Mannen
Ikke helt enig. Selv om du er lat som du kaller det så kan du tjene godt på arbeid utført av andre. Det er jo det som gjør de rike rikere. Ingen, eller svært få har blitt rike av kun eget arbeid.Gammelsmurfen skrev: 08 apr 2021, 00:48Kan kanskje funke det med rentene som har vært lave i mange år nå, men jeg hadde ikke giddet å låne penger for å investere i aksjer.Audi Mannen skrev: 07 apr 2021, 08:15 Det hadde jo vært en enkel sak å forhindre, ta opp litt lån på bolig og sett pengene i fond eller andre smarte investeringer i tillegg til noen enkelte aksjer og da gjerne i solide selskaper som betaler utbytte.
Kunne egentlig ha investert ganske mye uten å låne noe, men jeg er for tradisjonell og lat til å gidde å følge med for at det skal være fruktbart for meg og ikke bare for forvalteren![]()
Jeg har pensjonsparing i Storebrand gjennom arbeidsgiver og de gjør en særdeles god jobb med forvaltning og "yngling" av min pensjonskonto der. Jeg er kun inne i appen og ser hvor mye det har økt site 30 dager og er happy med det. Ikke noe hindrer meg fra å fylle på der hver mnd. for å øke sparingen og dertil gevinsten. Målet er å spare nok til å sitte med minst lik utbetaling pr. mnd. når jeg går av som jeg har i dag i lønn. Og da ønsker jeg å gå av så tidlig som mulig, gjerne når jeg er 62. Men det er en del år igjen.
Sporer av fra tråden så jeg sette strek her så kan vi heler diskutere og utveksle meninger i en ny tråd om dette emnet.
_________________________________________________________________________________________________
Yamaha XJR 1300
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
For spare-og investeringstips, bruk denne tråden:Audi Mannen skrev: 08 apr 2021, 09:36 Sporer av fra tråden så jeg sette strek her så kan vi heler diskutere og utveksle meninger i en ny tråd om dette emnet.
viewtopic.php?p=295114#p295114

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Jeg er nok ikke der enda, men fikk i et svakt øyeblikk lyst til å "investere" i en av bilene som niko skal selge i forb. med et dødsbo i familien.
Kunne vært artig å hatt en VW EON kab

Har sans for pent brukte og litt spesielle biler med lav km og rimelig pris.
Meeeen... slo idéen fra meg ganske kjapt.
Med min beskjedne bilbruk er min 2004 mod. Hyundai mer enn nok, nettopp rundet 95K. Bør holde i mange, mange år til.

- Audi Mannen
VW EOS er en bil jeg faktisk holdt på å kjøpe selv for 3-4 år siden, men endte merkelig nok opp med en A5 cabriolet.AJ skrev: 08 apr 2021, 09:59Jeg er nok ikke der enda, men fikk i et svakt øyeblikk lyst til å "investere" i en av bilene som niko skal selge i forb. med et dødsbo i familien.
Kunne vært artig å hatt en VW EON kab!
Har sans for pent brukte og litt spesielle biler med lav km og rimelig pris.
Meeeen... slo idéen fra meg ganske kjapt.
Med min beskjedne bilbruk er min 2004 mod. Hyundai mer enn nok, nettopp rundet 95K. Bør holde i mange, mange år til.

Men EOS er gode biler å kjøre og relativt billig i drift. de er 4 seters, men det betinger at de foran er maks 160cm og de bak er veldig kortvokste.
Som en solskinnsbil for et voksent par er den ypperlig.
Jeg vil tippe at dersom Niko legger ut denne på finn.no til 80K så går den raskt med så lav km. Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg kjøpt den selv.
Fordelen med Nettbil er vel at du ved salget er kvitt eventuelle bekymringer i etterkant hvis det skulle være noe.
Yamaha XJR 1300
- niko
Må innrømme at jeg er i ferde med å bli seriøst forelska. Noen gjør et varp her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- niko
Veit ikke de derre Nettbilgreiene.... tre dager siden jeg tok kontakt og de har ikke ringt tilbake. Så et eller annet sted en som mente de ikke gadd med biler under 100.000Audi Mannen skrev: 08 apr 2021, 12:44
Fordelen med Nettbil er vel at du ved salget er kvitt eventuelle bekymringer i etterkant hvis det skulle være noe.
Så i dag har jeg støvsugd, vaska, polert, stelt pent med glass, skinn, gummi og vinyl. Før det tok jeg en ordentlig prøvetur, bilen er tilnærma strøken men fant et par ting jeg skal få et veksted til å kikke på i morgen.
Bilen knirker over humper og fartsdumper (den har stått mye stille de siste åra)
Et trådoppheng til en liten mjuk vinylbit i cabrioletmekanikken må ha hengt seg opp for den har ryki av.
Når det er fiksa er det rett på finn.no. Og Audimannen, jeg rager stolte 180 cm over bakken og har det som en greve bak rattet. 160 du liksom!
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Om noen sitter bak sikkert
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Men at den som kjører må sette setet så langt frem at man helst skulle vært 160cm om noen sitter bak
- niko
niko skrev: 08 apr 2021, 18:15https://mcsiden.no/posting.php?mode=quote&f=12&p=396894#
Bak er det 8-års grense![]()
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ser at det skrives om skattekroner tilbake eller skyldig i annen tråd her inne.
Så da drar jeg fram denne i stedet
.
For egen del kom jeg endelig så nær 0 som mulig i år. Får tilbake hele 24,- kr...
Så da drar jeg fram denne i stedet

For egen del kom jeg endelig så nær 0 som mulig i år. Får tilbake hele 24,- kr...

-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Tar du ut alt med en gang, eller velger du å ta litt og litt?AJ skrev: 23 mar 2022, 19:27 Ser at det skrives om skattekroner tilbake eller skyldig i annen tråd her inne.
Så da drar jeg fram denne i stedet.
For egen del kom jeg endelig så nær 0 som mulig i år. Får tilbake hele 24,- kr...![]()

Selv ble jeg skyldig 28.000 tusen. Ikke overraskende dog

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Teller på knappene om jeg skal sette beløpet inn på høyrentekonto...Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 19:33Tar du ut alt med en gang, eller velger du å ta litt og litt?AJ skrev: 23 mar 2022, 19:27 Ser at det skrives om skattekroner tilbake eller skyldig i annen tråd her inne.
Så da drar jeg fram denne i stedet.
For egen del kom jeg endelig så nær 0 som mulig i år. Får tilbake hele 24,- kr...![]()
![]()