Side 3 av 6
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 18:54
av Barbarozza
jongsanim skrev:Hvorfor er man evneveike om man velger å bruke GPS fremfor kart?
Er jeg evneveik som bruker hammer fremfor treklubbe?
Stryker GPS'n med bruker jeg mobilen.. Om begge stryker med kjøper jeg et kart på en lokal bensinstasjon... Det er vel ikke snakk om å ikke greie å lese et kart, det er ikke noe problem... Forskjellen er om kartet er på papir eller skjerm..
Nei, nå misforstår du meg ( med vilje ??? ), jeg sier at dere virker evneveike fordi dere ikke greier å lese et kart og synes det er rart at jeg kan finne fram i Roma uten en GPS
Og poenget mitt er at hva gjør hvis den ikke virker en sein kveld...dere greier å lage dette til et ekstremt enten eller...at det omtrent IKKE går å kjøre nedover i europa uten.
Vel..jeg sier jatakk begge deler...men jeg gjør meg noen tanker rundt det at man blir så avhengig av det er den eneste muligheten å orientere seg etter
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:03
av jongsanim
Barbarozza skrev:jongsanim skrev:Hvorfor er man evneveike om man velger å bruke GPS fremfor kart?
Er jeg evneveik som bruker hammer fremfor treklubbe?
Stryker GPS'n med bruker jeg mobilen.. Om begge stryker med kjøper jeg et kart på en lokal bensinstasjon... Det er vel ikke snakk om å ikke greie å lese et kart, det er ikke noe problem... Forskjellen er om kartet er på papir eller skjerm..
Nei, nå misforstår du meg ( med vilje ??? ), jeg sier at dere virker evneveike fordi dere ikke greier å lese et kart og synes det er rart at jeg kan finne fram i Roma uten en GPS
Og poenget mitt er at hva gjør hvis den ikke virker en sein kveld...dere greier å lage dette til et ekstremt enten eller...at det omtrent IKKE går å kjøre nedover i europa uten.
Vel..jeg sier jatakk begge deler...men jeg gjør meg noen tanker rundt det at man blir så avhengig av det er den eneste muligheten å orientere seg etter
Men vi klarer da lese et kart? Nå sier jeg "vi" men vet ikke om jeg snakker for andre: Jeg klarer fint lese et kart, men jeg foretrekker det på skjerm fremfor papir.....
Når det gjelder å gjøre det til et ekstremt enten eller tror jeg du sikter mest til de andre, jeg mener ikke jeg har hintet til noe sånt :) Og det er forøvrig ikke rart du kan finne frem i Roma med kart...
Det jeg reagerte på dine innlegg er bruken av uttrykk som "evneveike" osv.. Jeg misforstod deg ikke med vilje :) Mulig du misforstod meg?
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:17
av Barbarozza
Det var nok ikke ment personlig mot deg eller de "andre" men som et kraftutrykk og en oppgitthet over en avhengighet som ikke er mer en drøye 10 år gammel. Føler du deg personlig truffet av det ber jeg selvsagt om unnskyldning jongsanim :-D
Det er jo ikke meningen å såre men heller å harselere litt ref tagesk innlegg. Jeg skriver ikke så mye her inne, men synes noen ganger at det er greit å være uenig. Og gjerne diskutere det. JohnnyTH er sikkert enig han og...leser du tyrkiareisen hans forteller han om et par morsomme GPS opplevelser...For be han om unnskyldning også siden han er den jeg lurte på var evneveik...:-) Noe jeg selvsagt veit han ikke er
I fjor møtte jeg en litauisk semi langt inne på Suleskarsveien....jeg veit ikke hvor langt han kom....men ikke helt over tror jeg :) Og det er jo hva jeg vil ha fram...bruk skjønn, bruk kart og GPS om hverandre
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:23
av Bringisen
45316 skrev:Hysj, hysj! Må ikke kritisere utseende på GS... Det er visstnok den perfekte sykkelen både utseendemessig og kjøremessig...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hysj, hysj! Janteloven lever i beste velgående selv i 2015
Her er det verken snakk om GS eller motorsykkel i det hele tatt, skjerpings
Vi snakker om GPS, hvorvidt det er et poeng eller ikke. Og i dette tilfelle om den står i synsfelt eller ikke.
Jeg forsøkte å fortelle hvorfor jeg synes at GPS har et poeng for min del, at jeg viste bilder beklager jeg virkelig

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:27
av Bringisen
tagesk skrev:Bringisen skrev:
Alle BMW modeller støtter ikke kjøre og motordata, dessverre.
Har ikke alle 12GS uttak for GPS der fremme et sted. Min 2011 har hvertfall det.
Uttaket har tre ledere: Jord, 12V og "avstandmåler" som "tikker" når sykkelen triller.
Dermed vet en BMW-programmert GPS nøyaktiv hvor langt du har kommet i tunnellen.
[TaSK]
Ok, jeg mener å ha lest at det er kun de nyeste modellene som kan lese alle data ( dekktrykk, motortemp, tanknivå, kjørelengde på gjenværende tankvolum etc) og styres fra I-hjulet på styret. Men dette vet nok du mye bedre enn meg Tage

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:30
av Bringisen
jongsanim skrev:LordShaft skrev:Det er ikke det som blir sagt.... gps har sine fordeler, men dere som bruker det, har dere ingen bakdeler? Er det bare positive ting med gps?
Å jeg som velger å kjøre uten kommer til å kjøre meg vill, stå fast ved veiarbeid, ikke få med meg fartsgrensen, fotobokser eller nøyaktig hvor mange km det er til jeg kommer fram
Jeg har kjørt mye med bil og gps....jeg syns ikke de er så forbanna nøyaktig eller oppdaterer seg raskt nok. Så i storbyene har jeg tatt av i feil gate opp til flere ganger.
Note4
Vel... For min del blir ulemper med GPS'n det samme som alt elektronikk: Det kan gå istykker og da sitter du der... DA ville er papirkart være fint i bakhånd.. Ellers er det kanskje en ulempe for noen at de tidvis (i alle fall før) kunne gi beskjed å ta en u-sving på E18... Men ulempen er vel da for folk som jeg ikke syntes burde ha lappen, man stoler ikke blindt på slikt
For overblikk kan man alltids zoome inn og ut og flytte seg rundt..
Hva syntes du er tydelige ulemper?
Slik tenker jeg når jeg går på fjellet alene. Har med GPS i tilfelle tåke, for å kunne vite hvor jeg er på kartet. Men bruker utelukkende kart og kompass under slike turer. Elektronikk ellers i samfunnet, er bare kos

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:42
av ATWindsor
Bringisen skrev:tagesk skrev:Bringisen skrev:
Alle BMW modeller støtter ikke kjøre og motordata, dessverre.
Har ikke alle 12GS uttak for GPS der fremme et sted. Min 2011 har hvertfall det.
Uttaket har tre ledere: Jord, 12V og "avstandmåler" som "tikker" når sykkelen triller.
Dermed vet en BMW-programmert GPS nøyaktiv hvor langt du har kommet i tunnellen.
[TaSK]
Ok, jeg mener å ha lest at det er kun de nyeste modellene som kan lese alle data ( dekktrykk, motortemp, tanknivå, kjørelengde på gjenværende tankvolum etc) og styres fra I-hjulet på styret. Men dette vet nok du mye bedre enn meg Tage

Nå finnes det faktisk andre BMWer enn GS :) Den BMWen jeg vurderer er ikke noen GS.
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:45
av MLeikarnes
Har noen morsomme historier om lastebil og GPS (riktignok i førstningen når de kom for salg til det private markedet)
Her er en fra Vaksvikfjellet, en av grusveiene jeg kjører ofte med sykkel, egner seg nesten ikke for bil heller...
Kopiert fra Bergli Truckstop:
Her i distriktet hadde vi en semi skap som stolte blindt på sin GPS. Eller så var det sjåføren som var blind, - nesten.
Jeg har kjørt strekningen med personbil, og skulle vel ha kommet frem med semi og, bare bilen hadde vært tom. Denne karen her hadde noen tonn "innabords". Over Kjersemfjellet ( hvist du kommer fra Tresfjord) Vaksvikfjellet ( hvist du kommer fra Vaksvika,Sunnmøre)
Hvordan enden på visa ble, vet jeg ikke. Men den kunne umulig bli billig med "Straumen" som "medhjelper" forran og bak for å få ekvipasjen opp på veien igjen.
Sjåføren stolte i alle fall på dama si som fortalte han hvor han skulle kjøre. Da tenker jeg, - du verden hvor kjekt det er å ha litt erfaring med veibredder og dess like. Og, - å bruke disse kunnskapene når det trengs. Ja det var det, - erfaring het det. (he he he he)
Sett fra den annen side, - hadde han nå så alt for mye frakt for dette lasset, var det jo en kjekk og soledarisk måte å kvitte seg med litt av overskuddet på. Noe av kapitalen ble innvistert i nærmiljøet, - på et vis.
Har også ett eksempel til hjemmefra, vi bor i en nokså bratt skråning med en riksvei som går forbi mellom gården og markene nedenfor veien. Fra gamle tider er det en vei som går fra vår gård som ligger øverst og ned over markene til neste gård som ligger nede mot sjøen, vi kaller den bare sjøveien (var jo det det var den gangen) Dette er en vei som kun blir kjørt med traktor og blir brukt som turvei, mest jord og gress. Det går jo asfalt veier ned til sjøen også, Hustadmarmor (stor fabrikk) ligger nede ved sjøen. Det kom ihvertfall en trailersjåfør fra Averøya som skulle på Hustadmarmor, han kjørte etter GPS og idet han kom rundt svingen og kom forbi løa her så sa gps'en at han skulle ned til høyre, og han vrengte om fult og utfor kanten i full fart... Han grov seg en meter ned i marka men momentet han hadde på veg ned skråningen gjorde at han kom seg så langt at han klarte å kjøre ut å igjen...
Dette er bare to eksempler på å stole blindt på GPS'en...
Men jeg kan nok si med sikkerhet at jeg kommer til å kjøpe meg en dedikert MC gps... Men da mest for å finne spesifikke steder som mange nevner her, er ikke spesielt glad i store byer :[-o< Så definitivt bruken av GPS i Hamburg og København, men til å kjøre på kryss og tvers i alpene har ikke jeg bruk for GPS'en føler jeg. Liker ikke å detaljplanlegge turer, mer å kjøre dit man får lyst til kvelden før

Liker også å kjøre meg vill så lenge jeg har nok bensin

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 19:48
av SuperMorten
I dag har jeg kjørt 25 mil på sykkel, i jobb sammenheng. Har vært på tre forskjellige adresser jeg aldri har vært før. Fra Oslo i nord, til Tjøme i sør. Hadde sikkert funnet frem med en eller annen kartbok, eller stoppet og spurt lokalkjente, men jeg syns det er veldig greit med noen som sier fra. For meg som driver eget firma, er tid penger, og med GPS sparer jeg tid, og tjener penger

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 20:08
av JohnnyTh
Barbarozza skrev:Det var nok ikke ment personlig mot deg eller de "andre" men som et kraftutrykk og en oppgitthet over en avhengighet som ikke er mer en drøye 10 år gammel. Føler du deg personlig truffet av det ber jeg selvsagt om unnskyldning jongsanim :-D
Det er jo ikke meningen å såre men heller å harselere litt ref tagesk innlegg. Jeg skriver ikke så mye her inne, men synes noen ganger at det er greit å være uenig. Og gjerne diskutere det. JohnnyTH er sikkert enig han og...leser du tyrkiareisen hans forteller han om et par morsomme GPS opplevelser...For be han om unnskyldning også siden han er den jeg lurte på var evneveik...:-) Noe jeg selvsagt veit han ikke er
I fjor møtte jeg en litauisk semi langt inne på Suleskarsveien....jeg veit ikke hvor langt han kom....men ikke helt over tror jeg :) Og det er jo hva jeg vil ha fram...bruk skjønn, bruk kart og GPS om hverandre
Nå føler jeg meg ikke evneveik for jeg kan lese et kart. Ble litt overrasket over bruken av utrykket for å beskrive oss som liker å bruke gps. Man kan jo og droppe kart og navigere etter stjernene og sola. Man må bare ha med seg en oktant.

Det er jo litt tungvint men det var jo sånn man gjorde før. Vi er jo ikke helt evneveike, så det burde gå bra. Men heldigvis har verden gått fremover og oktanten er ikke nødvendig lengre med mindre man skal ut på de syv hav :-)
Jeg har hatt en del selsomme gps opplevelser rundt om på tur, men faktisk uten gps'en så hadde jeg kanskje fremdeles lett etter veien nordover ut av Zarande syd i Albania fremdeles. Dama inne i gps'en hadde helt rett. Veien startet faktisk bak bensinstasjonen.
Jeg er nok ikke i nærheten av så kjent i de Europeiske storbyene som du er. Ikke i nærheten en gang og jeg hadde nok slitt med å finne en adresse i både Roma og Paris. Jeg har kjørt i mange byer og er ikke kjent i noen av disse. Men gps'en har hjulpet meg i Roma, Berlin, Paris, London, Istanbul, Budapest, Miami, Oslo og mange, mange til. Faktisk så synes jeg det er greit bare jeg skal et sted i Kristiansand. Klart man kunne funnet frem med et kart, men jeg kjører mye mer avslappet med en gps stemme som forteller meg hvor jeg skal i neste kryss så man kan planlegge hvilket felt og sånt. JEg har kjørt mye med kart i tankveskelomma og sett på kart mens man kjører og savner det ikke veldig.
Når alt dette er sagt så drar jeg aldri på tur uten kart. Enig i at gps'en er ubrukelig til planlegning og den har begrenset nytte i forhold til oversikt. Selv om det ringer en bjelle når man ser at man kjører vestover i stedet for nordover på gps kartet. Jeg bruker aldri gps'en med fartsretning oppover. Da mister jeg muligheten til å sjekke ruten mot det jeg har planlagt. Papir kartet har blitt byttet ut med appen Pocket Earth på ipad. Sparer plass og bedre kart.
Om det er noen bakdeler med gps? Nei hva i alle dager skulle det være. Skulle den gå i stykker så er det bare å finne frem kartet jo. Er jo litt som å spørre om det er noen bakdel med å ha med seg dopapir. Det er ikke det. Hvis man har det med og trenger det så er man veldig glad for at det er med.

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 20:16
av 45316
Bringisen skrev:45316 skrev:Hysj, hysj! Må ikke kritisere utseende på GS... Det er visstnok den perfekte sykkelen både utseendemessig og kjøremessig...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hysj, hysj! Janteloven lever i beste velgående selv i 2015
Her er det verken snakk om GS eller motorsykkel i det hele tatt, skjerpings
Vi snakker om GPS, hvorvidt det er et poeng eller ikke. Og i dette tilfelle om den står i synsfelt eller ikke.
Jeg forsøkte å fortelle hvorfor jeg synes at GPS har et poeng for min del, at jeg viste bilder beklager jeg virkelig

Nå svarte jeg overhodet ikke på ditt innlegg, men en som svarte deg!
Vet ikke hva som fikk deg til å føle deg truffet? Skjerpings!
Kan alltids kommentere GPS. Bruker det kun på bilkjøring, særlig i jobbsammenheng da det som regel haster med å finne fram. Dog hender det en sjelden gang at den viser feil.
Særs sjelden jeg er på langtur med mc, stort sett dagsturer. Så der bruker jeg tlf./hukommelse.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 20:48
av TBI81
Hva med på fjellet? Bruker papirkart der også jeg. Og kompass. Men har med gps på klokka og lagrer alltid basecamp og utgangspunkt i tilfelle rottefelle.
Helt enig med de fleste av dere, men jeg mener det er nyansert og ikke noe enten eller. Kjører alltid med gps på bilturer, men på mc aldri utenom i storbyer om det skal fin navigeres. Med gps vet jeg jo aldri hvor jeg har vært eller hvordan jeg kommer meg tilbake

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 21:05
av Bringisen
45316 skrev:Bringisen skrev:45316 skrev:Hysj, hysj! Må ikke kritisere utseende på GS... Det er visstnok den perfekte sykkelen både utseendemessig og kjøremessig...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hysj, hysj! Janteloven lever i beste velgående selv i 2015
Her er det verken snakk om GS eller motorsykkel i det hele tatt, skjerpings
Vi snakker om GPS, hvorvidt det er et poeng eller ikke. Og i dette tilfelle om den står i synsfelt eller ikke.
Jeg forsøkte å fortelle hvorfor jeg synes at GPS har et poeng for min del, at jeg viste bilder beklager jeg virkelig

Nå svarte jeg overhodet ikke på ditt innlegg, men en som svarte deg!
Vet ikke hva som fikk deg til å føle deg truffet? Skjerpings!
Kan alltids kommentere GPS. Bruker det kun på bilkjøring, særlig i jobbsammenheng da det som regel haster med å finne fram. Dog hender det en sjelden gang at den viser feil.
Særs sjelden jeg er på langtur med mc, stort sett dagsturer. Så der bruker jeg tlf./hukommelse.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Spar deg.....det er snart vår, PMS'en er over for lengst :-)å
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 21:11
av 45316
Det er bra! :)
Men vet ikke hva jeg skal spare deg for? Var tross alt du som ba meg om å skjerpe meg. Jeg har ikke nevnt deg i det hele tatt, før du fyrer løs med jantelov og pekefinger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 21:33
av Voksen
Det er vel ikke sånn at vogntog som kjører inn på for små veier er nødt til å ha GPS ombord?
Dette skjedde jo før i tiden når det kun var kart også.
Sånn ellers så bruktes det av og til noen skilt det det står: Egner seg ikke for vogntog
Barbarozza skrev:
I fjor møtte jeg en litauisk semi langt inne på Suleskarsveien....jeg veit ikke hvor langt han kom....men ikke helt over tror jeg :)
Det bør jo gå å komme over den veien med både norsk og litausk semi? Litt rygging for møtende trafikk må vel til, men det går jo.
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 21:39
av KawaKjetil
Artig tråd dette. Mye meninger!
Jeg seilte som styrmann lenge før gps ble navigasjonshjelpemiddel. Loran og Decca var gromme saker som gjorde at vi ikke trengte sol og stjerner for å sette bestikk i kartet når himmelen var grå og sekstanten lå godt i esken i bestikket.
Når vi nerma oss land ble radaren hjelpemiddel for eks for å tracke radar beacon på et fyr. Så ble det alt etter sikt å bruke øyne eller radar, men med kartet i minne hele tiden. Kartet måtte "pugges", hjalp ikke å gå på grunn mens en stod i bestikk og leste kart :-)
Når kartmaskinen kom på slutten av 90 tallet ble den et greit hjelpemiddel, nett som gps ble da den kom. Da kunne en "slappe" litt av og gjøre annet papirarbeid på seilasen. Første gps jeg brukte hadde 10 waypoints. Vi hadde 6 av dem i bruk på Hustadvika husker jeg, som var en drittplass når det snødde tett. Da var det godt å kunne"stole" litt på gps'n inntil radaren ga en god eller bedre posisjonsangivelse.
Kunne skrevet opp og i mente om gps og om hvordan den fungerer, men det kan hver og en lese seg til på
http://www.internett" onclick="window.open(this.href);return false;. Men det er et godt hjelpemiddel sammen med kart. Det er svært vanskelig å planlegge en rute på en 6" skjerm som det ble nevnt i et innlegg. Da trenges kart for å få oversikten over hvilke waypoints en skal legge inn.
Litt om hvorfor gps er ok etter mitt syn. Var på vei nordover med en Camaro midt på 90 tallet. Vi cruiset mot Frankfurt i 200+. Steikande morro med V8 :-)
Jeg var kartleser, kompisen min kjørte. Og en lå på tvers og sov i baksetet.
For de som har passert motorveien forbi Frankfurt har sikkert opplevd at det er mye av og påkjøringer. På en av disse "bommet" vi fordi fokuset var på V8'n og kappkjøring med en Porsche, og ikke kartet. Det endte med 4-5 mil ekstra, og 7-8 liter ekstra fuelforbruk - hehe. Gjorde oss ingenting, men vi hadde garantert ikke gjort feilmanøveren med en gps i bilen!
Har krysset Europa uten gps mang en gang på mc og i bil før jeg kjøpte min første Zumo 660 i 2010. Gikk fint det og. Men ville ikke vært foruten en gps idag når jeg er blitt vant til den. Blir litt som å reise på tur uten mobil. Tror ikke det er mange som gjør det etter den ble allemannseie.
Så til overskriften i tråden, ja det er et poeng :-) Nett som alt annet av tekniske dupeditter vi omgir oss med.
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 22:26
av JohnnyTh
TBI81 skrev: Med gps vet jeg jo aldri hvor jeg har vært eller hvordan jeg kommer meg tilbake

Dette forstår jeg ikke. Når jeg kjører med gps så vet jeg nøyaktig hvor er. Jeg vet min posisjon i relasjon til byer og landemerker. Jeg vet hvilken himmelretning jeg kjører i. Jeg vet hvilken vei jeg kjører på og hvilket nummer/navn veien har. Jeg vet og nøyaktig hvor jeg er på denne veien og hvor langt det er til der jeg skal. Hvis jeg velger å avvike fra planlagt rute så forteller gps'en nøyaktig hvilket kryss jeg valgte å svinge av i.
Hvorfor vet du ikke hvor du har vært når du bruker gps?
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 22:37
av TBI81
Missforstå meg rett. Jeg bare føler at jeg mister oversiktsbildet i større grad enn om jeg har tegnet streken på papiret. Selvsagt sier teknologien meg akkurat hvor jeg er, hvor jeg skal og hvor jeg har vært. Det ble kanskje vel på spissen

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 22:40
av JohnnyTh
TBI81 skrev:Missforstå meg rett. Jeg bare føler at jeg mister oversiktsbildet i større grad enn om jeg har tegnet streken på papiret. Selvsagt sier teknologien meg akkurat hvor jeg er, hvor jeg skal og hvor jeg har vært. Det ble kanskje vel på spissen

Jeg forstår. Oversiktsbildet har jeg i hodet fra når jeg planla ruta på kart og gpsen viser meg at jeg følger planen.
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 23:05
av tagesk
Barbarozza skrev: I Roma har du som i alle andre byer noen holdepunkter du orienterer deg etter. Først og fremst har du en veldig fin ringvei, dessuten har du bra skilting til distriktene som jeg mener å huske er delt opp fra 1 til 10 eller mer, disse er godt skilta på avkjøringene. Derfra kan du dra opp kartet , har du studert det litt veit du omtrent hvor langt du må kjøre innover i distriktet før du må sjekke kartet..unnskyld at jeg sier det...men dere virker rimelig evneveike på dette :-)å
Dette er den mest fantastiske roserøde maling av virkeligheten jeg har hørt på lenge.
Roma - god skilting og lett å finne frem?
Vi kan ikke være på samme planet.
Det er med GPS som med ABS-bremser: I sin alminnelighet øker motstanden proposjonalt med alteren.
Lat var bedre før, og alt det der.
Da jeg tok lappen var det mange som snakket om at dersom du kjørte i vannet ville bilbelter hindre deg å komme løs, og at man derfor ikke burde bruke bilbelter.
Spørsmålet var å få et råd.
Og rådet kan ikke, mener jeg, bli noe annet at GPS er en fordel, at noen teoretiske ulemper (som vi rubriserer som anakronismer) fullstendig overskygges av fordelene, at telefonbasert fungerer men at vanntett modell som kan brukes med hansker er enda bedre.
Jeg har kjørt fra Tromsø til Pisa og tilbake 8 ganger uten GPS. Så jeg vet alt (!) om å stå i nødlomme på Autobahn i mørket og forsøke å finne ut hvor man er, og hvordan man kommer seg i riktig retning. Hyggelige minner, bevares. Særlig den gangen jeg kom til Fraqnkfurt a.M. og forventet å komme til Bonn efter å ha tatt feil i et motorveikryss utenfor Koblez; lite trøst å få fra Hustruen da. Men å bruke dét som argument mot å ha GPS, det er for teit.
Det er, synes jeg, viktig å skille mellom hva man gir som råd og hva man liker selv (fordi man er vokst opp med NAF kartbok).
[TaSK]
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 24 mar 2015, 23:45
av gorbys
Men Johnny: HUSKER du hvor du har vert? tror det er det tbi81 mener, at når man lar gpsn gjøre jobben for seg så gidder ikkje hjerna å engasjere seg. Og det er vel forsåvidt et vitenskapelig bevist poeng og. Litt enig er eg i det eg og, føler at eg mister litt oversikten over hvor eg faktisk er og hvilken vei eg har kjørt fordi eg har en boks som bare mater meg med informasjon istedet for at eg må jobbe for det sjølv. Liker å pugge litt Google maps før eg begir meg ut på tur. Så bruke GPS når en surrer inn i en.by og skal finne et hotell eller noe
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 25 mar 2015, 06:58
av JohnnyTh
gorbys skrev:Men Johnny: HUSKER du hvor du har vert? tror det er det tbi81 mener, at når man lar gpsn gjøre jobben for seg så gidder ikkje hjerna å engasjere seg. Og det er vel forsåvidt et vitenskapelig bevist poeng og. Litt enig er eg i det eg og, føler at eg mister litt oversikten over hvor eg faktisk er og hvilken vei eg har kjørt fordi eg har en boks som bare mater meg med informasjon istedet for at eg må jobbe for det sjølv. Liker å pugge litt Google maps før eg begir meg ut på tur. Så bruke GPS når en surrer inn i en.by og skal finne et hotell eller noe
Selvsagt husker jeg hvor jeg har vært. Kanskje ikke alltid med to meters nøyaktighet, men det gjør jeg ikke om jeg har brukt kart heller. Selvsagt kan man bruke gpsen på en sånn måte at man trykker inn en adresse og kjører ukritisk. Da vet man not gjerne ikke hvor man har vært. Men man må ikke bruke den på denne måten.
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 25 mar 2015, 07:51
av LordShaft
ATWindsor skrev:Etter suksessen(?), "Cruise control, er det noe poeng?" Så lanserer jeg en tråd om GPS :) Så, bruker folk spesialiserte GPS-enheter? Personlig har jeg stor sett bare brukt mobil-GPSen og ha den i tankbagen. (min har en gjennomsiktig sak på toppen). Er det verd mange tusen å ha en spesialisert GPS?
Ja er det verdt å bruke mange tusen på en spesialisert GPS enhet, eller klarer en seg med telefon, kart og litt planlegging på gamle måten?
Jeg vil si at det avhenger helt klart av hvor du befinner deg å hvor du skal
Selv har jeg enda ikke hatt behov for en egen gps enhet, men er godt mulig dette behovet blir langt større etter sommerens tur. Slik som jeg kjører sykkel i dag, stort sett i norge.... Finnes det ikke behov for egen gps enhet (mener jeg) selv om det kommer fram mange fine argumenter i denne posten

Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 25 mar 2015, 08:27
av AJ
Det var først i fjor jeg brukte GPS aktivt på lengre turer, bla. langs vestkysten av Sverige til Langeland i Danmark. Ingen vanskelig kjørerute, som vi fint hadde greid å kjøre (uten å rote oss bort...) uten GPS.
Fordelen med GPS'en var åpenbar i tettbebygde områder (les: mellomstore og større byer) hvor enheten geleidet oss kjapt og bestemt på skjerm og på øret hvilke filer vi skulle ligge i og varsling om avkjøringer, rundkjøringsutganger osv.
Veldig fornøyd med denne veivisningen der det er tett trafikk og mange veivalg.
Men jeg synes samtidig det er lurt å ta en kikk på vanlige kart, være seg på PV, nettbrett eller papir. Nettopp for å se kjøreruta i litt større format for å bedre huske hvor man har vært.
Det kan jeg nemlig ikke si at jeg gjorde etter hver dagsetappe på Italia-turen vår i 2013 da vi kjørte flere i følge uten GPS på egen sykkel. Da ble det (dessverre...) til at vi fulgte og stolte på ledersykkelen i kjørefølget. Noe som funket helt fint med tanke på å nå destinasjonene vi skulle til, men som altså "visket ut" mye av minnet om hvor vi kjørte på enkelte av dagsetappene.
Ved neste tur ned på Europakontinentet vil jeg garantert bruke GPS, men samtidig gjenoppleve reisen på kartet etter at man innlosjerer seg for kvelden. På den måten vil i hvert fall jeg huske langt bedre hvor jeg har kjørt.
Så for min del er en god kombinasjon av 'gammel' og ny kartteknologi det beste for en god turopplevelse.
Re: GPS, er det noe poeng?
Lagt inn: 25 mar 2015, 08:42
av Bringisen
Husker godt 80 tallet på MC turene til kontinentet. Tankbag med papirkart som jeg myste på til stadighet, der man suste avgårde på autobahn
Jeg hadde også på forhånd laget en liste med nummer på alle avkjørslene slik at jeg ikke skulle kjøre forbi riktig avkjørsel
Dette fungerte flott, men da hadde vi jo ikke andre valg.
I dag derimot, synes jeg det er fint å kunne droppe tankbagen som jeg synes er i veien. På forhånd ser jeg på ruten med et papirkart. Litt koselig det, men jeg legger alltid ruten inn på GPS'en før jeg kjører.
Teknologien er gått fremover, og man kan nå nyte turen uten å bla i kart på tankbaggen.
Men jeg forstår de nostalgiske som skyr ny teknologi og dippedutter. På samme måten tar jeg det som en selvfølge at vi som liker teknologi og nye dippedutter også blir forstått
