Krypkjøring "garasjeøvelsen"
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg kontrastyrer for å starte svingen. Ellers blir det vanskelig.
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Enig med Tom her, null kontrastyring på krypen. Med skolesykkelen jeg har fått bruke i år (KTM 790) har det faktisk ikke vært behov for noe som helst utover å bare styre helt normalt i den retningen man skal, men kan se for meg at det på enkelte sykler kanskje er enklere å involvere resten av kroppen litt mer.
Men om du så vidt triller bortover i 3-7 km/t så vil sykkelen konsekvent gå den veien styret peker - da vil man ikke oppnå ønsket effekt ved å kontrastyre, dvs. peke styret motsatt vei av dit man skal...
Men om du så vidt triller bortover i 3-7 km/t så vil sykkelen konsekvent gå den veien styret peker - da vil man ikke oppnå ønsket effekt ved å kontrastyre, dvs. peke styret motsatt vei av dit man skal...
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Dette er ganske forskjellig fra sykkel til sykkel og erfaring. Min erfaring er at det blir mye kløning om man prøver å jobbe mot sykkelen istedefor å la den gjøre jobben. Å styre rundt med å pushe styret har jeg gjort siden 16-åra på moped, også i sakte fart. Det funker. Du kan jo prøve å starte svingen ved å kontrastyre motsatt vei. Det blir det samme som «å bare svinge».
Når sykkelen detter over, da følger styret etter. Får masse gratis og man opprettholder balanse og kontroll. Er ikke slik at fysikkens lover opphører bare fordi det går saktere.
Når sykkelen detter over, da følger styret etter. Får masse gratis og man opprettholder balanse og kontroll. Er ikke slik at fysikkens lover opphører bare fordi det går saktere.
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Mistenker at det du snakker om er et kort push i "motsatt retning", altså f.eks. et kort støt på venstre holke før man går inn i en venstresving. Da vil sykkelen svinge litt til høyre først og ja, man får vel kanskje en slags emulering av effekten som styrekommando har ved høyere hastigheter samtidig som at man kan få en litt større sving (sikkert kjekt for sykler med laber svingradius).
Til orientering så er det mange som omtaler kontrastyring/styrekommando som det å holde et konstant push gjennom hele svingen, dette vil definitivt ikke fungere i gangfart da en konstant kontrastyring til venstre (dytte på venstre holke) i gangfart bare blir en helt vanlig sving til høyre.
Til orientering så er det mange som omtaler kontrastyring/styrekommando som det å holde et konstant push gjennom hele svingen, dette vil definitivt ikke fungere i gangfart da en konstant kontrastyring til venstre (dytte på venstre holke) i gangfart bare blir en helt vanlig sving til høyre.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Som 2 min og 32 sekunder inn i videoen sier han: "I dont want to confuse this, so many people confuses this - this is handlebar stearing"
Man bruker aldri contra styring i krypkjøring. Da hadde man gått på snørra
Man bruker aldri contra styring i krypkjøring. Da hadde man gått på snørra
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Ingen emulering. Det er samme ting som skjer som i høyere fart.kaLARSnikov skrev: 01 jun 2021, 08:12 Mistenker at det du snakker om er et kort push i "motsatt retning", altså f.eks. et kort støt på venstre holke før man går inn i en venstresving. Da vil sykkelen svinge litt til høyre først og ja, man får vel kanskje en slags emulering av effekten som styrekommando har ved høyere hastigheter samtidig som at man kan få en litt større sving (sikkert kjekt for sykler med laber svingradius).
Til orientering så er det mange som omtaler kontrastyring/styrekommando som det å holde et konstant push gjennom hele svingen, dette vil definitivt ikke fungere i gangfart da en konstant kontrastyring til venstre (dytte på venstre holke) i gangfart bare blir en helt vanlig sving til høyre.
Svingen blir mindre og man slipper å slite med å vri i styret. Sykkelen gjør hele jobben for deg, eneste man må gjøre er å "fange" sykkelen før den faller for kraftig inn i sving.
Det er ikke det det er snakk om her. Man støter på holka på den siden av styret man vil svinge. Sykkelen legger seg over og styret følger etter. Styret kommer etter som nevnt mange ganger, mao er jeg helt avslappet, gir ingen krefter på styret i det heletatt.
Dette funker, og man går ikke på trynet. Prøv.
Kan ikke si at jeg bruker å konstant skyve på styret gjennom svingene, det er mer for å få satt igang svingen og eventuelle korrigeringer. Resten går egentlig av seg selv.
Når det er sagt, så snakker jeg fortsatt om å snu i garasjen.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Du er veldig bastant på at det som ikke fungerer for deg umulig kan fungere for noen andre....127Tom skrev: 01 jun 2021, 08:42 Som 2 min og 32 sekunder inn i videoen sier han: "I dont want to confuse this, so many people confuses this - this is handlebar stearing"
Man bruker aldri contra styring i krypkjøring. Da hadde man gått på snørra
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Fordrer det ikke at man har en viss hastighet dersom sykkelen skal "legge seg over" samtidig som at man er "helt avslappet"? Om sykkelen er bortimot stillestående og man så lener den uten å legge vekt i motsatt retning for å opprettholde balanse, vil ikke da sykkelen bare velte?
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Høres kanskje litt rart ut, men om jeg står stille og skal til venstre, så begynner jeg først å svinge mot høyre, altså pushe venstre holke. Så fort sykkelen triller så er sykkelen på vei ned til venstre. Dette går så automatisk i mitt hode at jeg tenker ikke stort over det, men det er slik jeg kjører sykkelen min som veier en del. Å brekke over styret krevet at jeg både dytter og drar i styret samtidig om jeg står stille.. Så det gidder jeg ikke normalt.
Å legge styret over for så å begynne svingen med motoren som drivende kraft gjør manøveren vanskeligere enn den trenger å være med tanke på balanse, man retter kanskje opp styret litt når man begynner å trille, og som regel ender det med at man kontrastyrer allikevel for å forsterke nedlegget.
Blir veldig smooth om man kjører de 10-20cm man trenger før man begynner svingen. Om svingen blir litt vel heftig mtp. nedlegg, du har full lock og ikke ønsker høyere fart så kan man kompensere enkelt med frambremsen. Det blir til at svingen ikke blir like smooth, men sykkelen retter seg opp mer, og det blir en lengre sving av det.
I det sykkelen knekker ned mot venstre snur jeg huet rundt.
Er kun når jeg bruker beina at jeg svinger over styret hit og dit. Typisk når man skal rote med parkering osv.
Å flytte vekt, tenker du da på å flytte kroppen for at sykkelen skal reagere? På en lett sykkel er det kanskje mulig, men på min sykkel er det inneffektivt. Den gjør som regel akkurat det den har lyst til basert på gass og styreposisjon uansett hvordan jeg flytter vekta i lav fart. Skal tillegges at jeg har kjørt slik jeg beskrevet helt fra jeg begynte å kjøre moped. Det begynte jeg med i ca. 4-års alder og var i så måte den gang for svak til å håndtere en moped som en tråsykkel.
Jeg krypkjører til og fra jobb, mellom biler etc. Hver dag. Dette er teknikken som funker synes jeg. Har følelsen av god kontroll og lite rom for uhell. På de tigheste svingene som jeg ser kommer og jeg må stoppe er ofte det siste jeg gjør å legge styret helt over motsatt vei, slik at jeg starter å kjøre med styret i totalt feil retning sett i forhold til dit jeg skal.
Å legge styret over for så å begynne svingen med motoren som drivende kraft gjør manøveren vanskeligere enn den trenger å være med tanke på balanse, man retter kanskje opp styret litt når man begynner å trille, og som regel ender det med at man kontrastyrer allikevel for å forsterke nedlegget.
Blir veldig smooth om man kjører de 10-20cm man trenger før man begynner svingen. Om svingen blir litt vel heftig mtp. nedlegg, du har full lock og ikke ønsker høyere fart så kan man kompensere enkelt med frambremsen. Det blir til at svingen ikke blir like smooth, men sykkelen retter seg opp mer, og det blir en lengre sving av det.
I det sykkelen knekker ned mot venstre snur jeg huet rundt.
Er kun når jeg bruker beina at jeg svinger over styret hit og dit. Typisk når man skal rote med parkering osv.
Å flytte vekt, tenker du da på å flytte kroppen for at sykkelen skal reagere? På en lett sykkel er det kanskje mulig, men på min sykkel er det inneffektivt. Den gjør som regel akkurat det den har lyst til basert på gass og styreposisjon uansett hvordan jeg flytter vekta i lav fart. Skal tillegges at jeg har kjørt slik jeg beskrevet helt fra jeg begynte å kjøre moped. Det begynte jeg med i ca. 4-års alder og var i så måte den gang for svak til å håndtere en moped som en tråsykkel.
Jeg krypkjører til og fra jobb, mellom biler etc. Hver dag. Dette er teknikken som funker synes jeg. Har følelsen av god kontroll og lite rom for uhell. På de tigheste svingene som jeg ser kommer og jeg må stoppe er ofte det siste jeg gjør å legge styret helt over motsatt vei, slik at jeg starter å kjøre med styret i totalt feil retning sett i forhold til dit jeg skal.
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Kan bare konkludere med at sykkeltype/vekt også må ha en del å si. Lærer selv på kjøreskole at garasjen startes med maksimalt styreutslag mot venstre og sykkelen i opprett stilling (dog er jeg personlig noe mer komfortabel med å kjøre i gang rett frem og ført dra styret helt over til venstre etter at man har kommet i gang). Har gjort dette med KTM 790, Yamaha XJ6, og til en viss grad KTM 690 samt Suzuki SV650, ingen av disse legger seg mot venstre om jeg pusher på venstre holke i lav hastighet. Derimot så vil fremhjulet da peke mot høyre og sykkelen svinger mot høyre frem til jeg eventuelt flytter styret tilbake i nøytral posisjon eller mot venstre.
Med vekt så mener jeg om du legger sykkelen ned mot venstre uten å legge kroppsvekten mot høyre så vil vel sykkelen gå i bakken da det ikke er nok krefter til å holde den oppreist når man kjører/triller i gangfart? Spesielt dersom sykkelen er tung, som du nevner.
Med vekt så mener jeg om du legger sykkelen ned mot venstre uten å legge kroppsvekten mot høyre så vil vel sykkelen gå i bakken da det ikke er nok krefter til å holde den oppreist når man kjører/triller i gangfart? Spesielt dersom sykkelen er tung, som du nevner.
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
For en løk!!127Tom skrev: 31 mai 2021, 00:50
Se den videoen her. Handlebar steering vs contra steering. Her både forklares det og vises:
"I'am handlebar steering" sier han, og så viser videoen tydelig at ha kontrastyrer for å starte svingen!
Fysikkens lover verken starter eller stopper "about 15 mph", med mindre du kjører trehjulssykkel så er det ikke noe "handlebar steering".

Eneste måte er å svinge et kjøretøy med to hjul på linje er ved å falle inn i svingen, og det gjør man med kontrastyring, at kontrastyringen deretter "maskeres" av at han svinger inn i svingen (for å motvirke fallet) med det han kaller handlebar steering endrer ikke det faktum at det er kontrastyring som "velter" sykkelen inn i sving.
Sist redigert av KåreDump den 01 jun 2021, 15:37, redigert 1 gang totalt.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Nope, ikke det heller forandrer fysikken.kaLARSnikov skrev: 01 jun 2021, 15:05 Kan bare konkludere med at sykkeltype/vekt også må ha en del å si.
Det at styret vinkles inni svingen er for å motvirke fallet inni kurven, det er altså effekten ikke årsaken. :-/
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Det er mitt poeng. Jeg bruker så lite krefter jeg kan for at styret skal legge over. På den måten kan jeg sitte riktig, med vinkel i albuene, slakt foroverlent og slakke armer. Det gir bedre kontroll.
I garasjen begynner man med en venstreturn. I utgangen skyver man på høyre holke for å svinge til høyre.
Man kan jo sitte rett opp og ned å krype med sykkelen helt i lodd, men da blir det mye fikling og det er ofte da man mister retningen når man kommer ut av balanse. Det var nok litt slik det ble lagt opp på kjøreskolen, men egentlig aldri noe jeg gjorde.
I garasjen begynner man med en venstreturn. I utgangen skyver man på høyre holke for å svinge til høyre.
Man kan jo sitte rett opp og ned å krype med sykkelen helt i lodd, men da blir det mye fikling og det er ofte da man mister retningen når man kommer ut av balanse. Det var nok litt slik det ble lagt opp på kjøreskolen, men egentlig aldri noe jeg gjorde.
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jepp, det er nettopp slik kjøreskolen lærer det (i alle fall den jeg bruker). Syns egentlig det er svært lite fikling. Tvert i mot, det eneste jeg trenger å tenke på bortsett fra clutch/gass/kanskje litt bakbrems er å peke styret i den retningen jeg skal. På de syklene jeg har kjørt så krever det hverken kraft eller fikling, og jeg trenger ikke å tenke på nedlegg, motvekt, eller at svinger skal påbegynnes med en kort kontrastyringsmanøver.FredrikE24 skrev: 01 jun 2021, 15:42 Man kan jo sitte rett opp og ned å krype med sykkelen helt i lodd, men da blir det mye fikling og det er ofte da man mister retningen når man kommer ut av balanse. Det var nok litt slik det ble lagt opp på kjøreskolen, men egentlig aldri noe jeg gjorde.
Når det er sagt så får jo alle kjøre slik de selv ønsker så fremt de har god kontroll på seg selv og sykkelen med sin metodikk :) Jeg velger å følge kjørelærer frem til oppkjøring i alle fall, med den tankegangen at god veiledning og tilbakemeldinger fra kjørelærer forutsetter at jeg prøver å kjøre slik kjørelærer forsøker å lære bort.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Var akkurat det du sier jeg gjorde i starten å, men etter litt trening på å kontrastyre litt å la sykkelen falle inn i svingen litt, fungerer sikker ikke for alle på alle sykler, men for meg på en mt07 var det himmel og hav i forskjell
If you gonna be dumb you gotta be tough
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Hvordan du velger å legge ned sykkelen er jo opp til deg selv da. Om du dytter på styret eller lener deg over eller vrikker på hofta.
Men i det styret ditt peker mot venstre og sykkelen går mot venstre / svinger til venstre så kontra styrer du ikke.
Kontra styring er når du dytter styret i venstre retning og sykkelen går mot høyre.
Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig og forvirr nybegynnere. I følge deg så kontra styrer man jo hele tiden da?
Men i det styret ditt peker mot venstre og sykkelen går mot venstre / svinger til venstre så kontra styrer du ikke.
Kontra styring er når du dytter styret i venstre retning og sykkelen går mot høyre.
Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig og forvirr nybegynnere. I følge deg så kontra styrer man jo hele tiden da?
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Snakker om ren fysikk. Hvis sykkelen din svinger til venstre og styret ditt peker mot venstre, så kontra styrer du ikke.xavi0n skrev: 01 jun 2021, 10:07 Du er veldig bastant på at det som ikke fungerer for deg umulig kan fungere for noen andre....
Det er ren fysikk.
Men hvordan du først velger å legge ned sykkelen er en annen ting: da kan du pushe på styret, vrikke på hofta eller lene deg over.
Hver sin smak.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Har vel aldri vært snakk om å kontrastyre gjennom hele svingen, det sier seg selv.
Misforstår du med vilje for å prøve å ha rett eller er du bare glad i å være uenig?
Misforstår du med vilje for å prøve å ha rett eller er du bare glad i å være uenig?
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Canutus
- Innlegg: 621
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Du kan da helt fint kontrastyre når som helst i en sving. Om man er i en venstresving og hjulet er svingt 2grader til venstre, om du så presser venstre holke (kontrastyrer) slik at hjulet rettes opp til 1grad sving, så resulterer det i nedbrekk, som igjen fører til krappere sving (pga. hjul/gaffelgeometri).
Kontrastyring betyr IKKE at hjulet skal peke motsatt av der du skal svinge, men for å begynne ett nedlegg til venstre så svinges hjulet til høyre et lite øyeblikk før en må styre etter i svingen for å gjenopprette balansen. Ren fysikk som du sier;-)
Dette kan du lettere studere på trøsykkel der en ser hjulets bevegelser tydeligere.
Kontrastyring betyr IKKE at hjulet skal peke motsatt av der du skal svinge, men for å begynne ett nedlegg til venstre så svinges hjulet til høyre et lite øyeblikk før en må styre etter i svingen for å gjenopprette balansen. Ren fysikk som du sier;-)
Dette kan du lettere studere på trøsykkel der en ser hjulets bevegelser tydeligere.
127Tom skrev: 01 jun 2021, 17:51Snakker om ren fysikk. Hvis sykkelen din svinger til venstre og styret ditt peker mot venstre, så kontra styrer du ikke.xavi0n skrev: 01 jun 2021, 10:07 Du er veldig bastant på at det som ikke fungerer for deg umulig kan fungere for noen andre....
Det er ren fysikk.
Men hvordan du først velger å legge ned sykkelen er en annen ting: da kan du pushe på styret, vrikke på hofta eller lene deg over.
Hver sin smak.
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg har tydeligvis lagt noe annet i kontrastyring enn det jeg leser her inne. PÅ landevei i fart i en venstresving kan jeg slippe høyre hånd (med CC), og kun dytte med venstre, og da komme fint gjennom svingen. Da trodde mener jeg at jeg kontrastyrer. Det samme gjør jeg på unna manøver i fart, da dytter jeg venstre holke for å starte sving etc.
I garasjen derimot, siden man må stoppe, starter jeg med mer eller mindre fullt utslag på rattet til venstre, også justerer jeg med egen vekt fart ikke minst blikk. Det har jeg aldri falt meg inn kunne betegnes som kontrastyring. Ei heller mellom de 4 kjeglene (slalåm) i gangfart, mener jeg at jeg kontrastyrer på samme vis om på landevei og unna manøver.
Det kan tenkes det er en slags automatikk jeg ikke tenker over, men ettersom jeg leser her inne heller jeg mot at jeg rett og slett ikke trodde at begrepet kontrastyring innebar "all" styring man gjør på to hjul alltid.
Hvis så, er det jo greit da. Men da trenger man vel ikke flere begreper.
I garasjen derimot, siden man må stoppe, starter jeg med mer eller mindre fullt utslag på rattet til venstre, også justerer jeg med egen vekt fart ikke minst blikk. Det har jeg aldri falt meg inn kunne betegnes som kontrastyring. Ei heller mellom de 4 kjeglene (slalåm) i gangfart, mener jeg at jeg kontrastyrer på samme vis om på landevei og unna manøver.
Det kan tenkes det er en slags automatikk jeg ikke tenker over, men ettersom jeg leser her inne heller jeg mot at jeg rett og slett ikke trodde at begrepet kontrastyring innebar "all" styring man gjør på to hjul alltid.
Hvis så, er det jo greit da. Men da trenger man vel ikke flere begreper.
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Sykkelen vil kontrastyre av seg selv om du bare prøver å flytte på overkroppen for å styre sykkelen. Det er bare sånn det fungerer.
Prøver å finne video av demonstrasjon...
Prøver å finne video av demonstrasjon...
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Posta jo video av demonstrasjon! Her har du den igjen. Hadde heller stolt mer på en Politi MC fører lærer enn visse eksperter på forumet herkgjersda skrev: 02 jun 2021, 15:20 Sykkelen vil kontrastyre av seg selv om du bare prøver å flytte på overkroppen for å styre sykkelen. Det er bare sånn det fungerer.
Prøver å finne video av demonstrasjon...

- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Du har helt rett og gjør det helt rett. Ikke la deg forvirre av visse folkLeoparden skrev: 02 jun 2021, 15:02 Jeg har tydeligvis lagt noe annet i kontrastyring enn det jeg leser her inne. PÅ landevei i fart i en venstresving kan jeg slippe høyre hånd (med CC), og kun dytte med venstre, og da komme fint gjennom svingen. Da trodde mener jeg at jeg kontrastyrer. Det samme gjør jeg på unna manøver i fart, da dytter jeg venstre holke for å starte sving etc.
I garasjen derimot, siden man må stoppe, starter jeg med mer eller mindre fullt utslag på rattet til venstre, også justerer jeg med egen vekt fart ikke minst blikk. Det har jeg aldri falt meg inn kunne betegnes som kontrastyring. Ei heller mellom de 4 kjeglene (slalåm) i gangfart, mener jeg at jeg kontrastyrer på samme vis om på landevei og unna manøver.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Canutus skrev: 02 jun 2021, 09:34 Kontrastyring betyr IKKE at hjulet skal peke motsatt av der du skal svinge, men for å begynne ett nedlegg til venstre så svinges hjulet til høyre et

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Det er ca 50 sider med diskusjon her om noen går tom for argumenter i den ene eller andre retningen: https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=102334#p102334
Dette er en grei visualisering/oppsummering av det Canutus skriver: https://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc
Problemet til McCop er at han muligens definerer kontrastyring som at hjulet peker motsatt av svingretning, mens det egentlig er motsatt av (ønsket) retningsforandring. Når man definerer ting ulikt er det ikke så lett å enes.
Dette er en grei visualisering/oppsummering av det Canutus skriver: https://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc
Problemet til McCop er at han muligens definerer kontrastyring som at hjulet peker motsatt av svingretning, mens det egentlig er motsatt av (ønsket) retningsforandring. Når man definerer ting ulikt er det ikke så lett å enes.
Sist redigert av pekle den 02 jun 2021, 23:05, redigert 1 gang totalt.