
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt kjedespray
Anbefaler Motul sin. 

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Anbefalt kjedespray
Tja, delvis, men vist den er laget i karbonfiber, lakkert i sykkelens farger, og med klare der en ser at det er karbon blir den vel ganske bling??janos skrev:Liten bling bling factor i en lukket kasse, MaxTron. Du ser den?
Er vel heller at de sparer penger på å la være å lage de på den ene siden, og i tillegg får solgt mange flere kjedesett på den andre siden, trur æ..
Vist man hadde hatt en lukka kasse, kjede uten noen form for O-ringer, og tømt 2-3dl motorolje inn i kassa hadde kjedesettet sikkert holdt i 200 000
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Anbefalt kjedespray
hvor ofte smører dere kjede ved normal bruk?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg liker Motul sin kjedespray. Bruker å kjøre ca 30 til 50 mil mellom hver smøring, allt etter været, kortest hvis det regner.
Re: Anbefalt kjedespray
Bel-Ray mener jeg har fungert best. Blir ikke vasket av med en gang det regner, samt lite kjede støy.
Silkolene skal visst være veldig bra, men har aldri prøvd denne.
Min erfaring er at overdreven smøring kan gi en fluepapir virkning ved at grus og dritt fester seg på kjedet.
Smører etter ca. hver 500 km, eller etter mye kjøring i regnvær.
Prøver å spraye når jeg parkerer sykkelen, men glemmer dette ofte
så defor blir det innimellom ved tur start.
Pleier å ha et kjede ca 40 000 km på denne måten
Silkolene skal visst være veldig bra, men har aldri prøvd denne.
Min erfaring er at overdreven smøring kan gi en fluepapir virkning ved at grus og dritt fester seg på kjedet.
Smører etter ca. hver 500 km, eller etter mye kjøring i regnvær.
Prøver å spraye når jeg parkerer sykkelen, men glemmer dette ofte

Pleier å ha et kjede ca 40 000 km på denne måten
Re: Anbefalt kjedespray
Tenkte meg egentlig på Biltema igår for å kjøpe min første boks kjedespray til V-Strom'en, men det var plutselig over stengetid siden jeg kjørte litt først...(Fikk ihvertfall såpass innspill fra mekaniker når jeg hentet sykkelen at automatisk smøring stort sett er noe dr*t, mye bedre å spraye etter behov. Hva slags spray hadde ikke så mye å si...)
Deretter en tur til Thorshov Bilrekvisita (litt lenger åpningstid), men fant ikke noen av de anbefalte der. Kjøpte poleringsrull og Motul Wash&Wax for MC isteden (spray på og tørk av... type vask/voks i ett... pjaktisk, pjaktisk...
)
Så ble innom Shell og "Shell Advance Chain Ultra" som jeg ser endel anbefalte. Lyst fast fett (når det størkner) og ser ut til å være bra saker. Står også at det er rustløsende som stemte bra (testet på et par rustne utstikkere til sideveskene).
Renset først kjedet med lampeolje (lavaromatisk parafin) - men du og du for noe griseri
- jeg visste helt klart ikke hvor godt jeg hadde det med forrige MC med remdrift. Nei, neste MC skal helt klart ha kardang eller remdrift
Kommer nok til å satse på ca 10 smøringer mellom hver rens (om jeg ikke kjører på sand/grus/gjørme da...
)
Deretter en tur til Thorshov Bilrekvisita (litt lenger åpningstid), men fant ikke noen av de anbefalte der. Kjøpte poleringsrull og Motul Wash&Wax for MC isteden (spray på og tørk av... type vask/voks i ett... pjaktisk, pjaktisk...

Så ble innom Shell og "Shell Advance Chain Ultra" som jeg ser endel anbefalte. Lyst fast fett (når det størkner) og ser ut til å være bra saker. Står også at det er rustløsende som stemte bra (testet på et par rustne utstikkere til sideveskene).
Renset først kjedet med lampeolje (lavaromatisk parafin) - men du og du for noe griseri



Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Anbefalt kjedespray
Mulig det er selvfølgelig her men ett tips jeg fikk, var at kjedet skulle smøres/spayes fra innsiden og ut.
Viktigst å smøre innsiden av kjede.
Viktigst å smøre innsiden av kjede.

Re: Anbefalt kjedespray
Samma her. Neste MC blir garantert med kardang. Jeg er lei av smøring. Vet at en del mener at det ikke er noen big deal, men jeg synes det er et unødvendig pes når man har en så glimrende løsning som kardang. Men jeg kjører ikke R-sykkel og således ikke opptatt av at kardang medfører en tidels tregere aks...RuneMC skrev:Tenkte meg egentlig på Biltema igår for å kjøpe min første boks kjedespray til V-Strom'en, men det var plutselig over stengetid siden jeg kjørte litt først...(Fikk ihvertfall såpass innspill fra mekaniker når jeg hentet sykkelen at automatisk smøring stort sett er noe dr*t, mye bedre å spraye etter behov. Hva slags spray hadde ikke så mye å si...)
Deretter en tur til Thorshov Bilrekvisita (litt lenger åpningstid), men fant ikke noen av de anbefalte der. Kjøpte poleringsrull og Motul Wash&Wax for MC isteden (spray på og tørk av... type vask/voks i ett... pjaktisk, pjaktisk...)
Så ble innom Shell og "Shell Advance Chain Ultra" som jeg ser endel anbefalte. Lyst fast fett (når det størkner) og ser ut til å være bra saker. Står også at det er rustløsende som stemte bra (testet på et par rustne utstikkere til sideveskene).
Renset først kjedet med lampeolje (lavaromatisk parafin) - men du og du for noe griseri- jeg visste helt klart ikke hvor godt jeg hadde det med forrige MC med remdrift. Nei, neste MC skal helt klart ha kardang eller remdrift
Kommer nok til å satse på ca 10 smøringer mellom hver rens (om jeg ikke kjører på sand/grus/gjørme da...
)
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg har Scottoiler på min Bandit. Det blir litt søl, men ikke verre enn at jeg fjerner det med en fille med bioavfetting når det har samlet seg nok på felg og plasten bak. Jeg har svarte felger, så det synes jo mindre enn om jeg hadde hatt en annen farge. Jeg slipper å tenke på når jeg smurte kjedet sist. Oljen er så pass tynn at den drar med seg støv og dritt bort fra kjedet. Sjekker av og til at det kommer riktig antall dråper olje pr. minutt. Har montert det slik at det kun er tuppen oljen kommer ut av som er synlig nede foran bakdrevet. Har sett montering hvor det ser ut som sykkelen kommer fra intensiven, med slange og braketter overalt. Scottoiler funker fint for meg. Skiftet kjede og drev før sesongen, så får jeg se om kjedet holder så mye lenger slik de lover.
- Kris
- Innlegg: 124
- Registrert: 10 aug 2010, 12:42
- Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
- Bosted: Vikersund
Re: Anbefalt kjedespray
Selv bruker jeg vanlig lampolje fra biltema for og gjøre rent, så kjører jeg en bitte liten tur på 1-2 kilometer før jeg smører kjeden, bruker Valvoline White Synthetic Chain Lube og er meget førnøyd med den http://valvoline.no/produkter.aspx?path=3:31:310:13920" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Anbefalt kjedespray
Alt var enklere før , når det ikke var så mange bokser å velge i . Da tok du girolje på kjeden e.l , og det var det . Funka de og :-)
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg smører med kjede olje og ikke fett.. mindre gris og letere og vaske vekk.
Smører pr 1000km. Oftere ved regnvær!
Smører pr 1000km. Oftere ved regnvær!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Anbefalt kjedespray
Med visse forbehold anbefaler jeg kjedespray med sterk klistreeffekt og kontrastfarge. Dette er noen produkter som ikke hever temperaturen i kjedet mer enn ca. 250 grader celsius etter 30 minutter kjøring i 100 km/t med 25 grader celsius i stillestående lufttemperatur. (Kjeder profilerer SVÆRT mye på luftavkjøling. Derfor kan jeg fortelle MaxTron at de ellers så geniale lukkede kjedekasser aldri har blitt noen suksess) Når kjedet holder seg kaldt på slike verdier, vil ikke kjedet strekke seg mer enn 5 prosent knyttet til matrialutvidelse i høyere temperaturer.
I denne kategorien står Valvoline fram som opplagt kandidat. Kjedesprayen har en klar, hvit farge som tydelig forteller når smøremiddelet er slitt av. Prisen å betale for klistreeffekten er felger og bakhjulsoppheng misfarget med stoff det er vanskelig å fjerne ved søl og slurvete påsmøring.
Jeg har ikke klart å omgjøre teori til praksis. Jeg kjøper en del Castrol produkter til svært lave priser og er faktisk godt fornøyd med disse. Jeg merker at kjedet blir litt lenger på raske turer og må smøre jevnt i regnvær, men alt er fint...
Med til denne historien er min paradoksale begeistring for lukket kjedekasse. Til bruk om vinteren med strøsand, kuldegrader og sakte fart er det bare helt fantastisk. Min Honda Innova ble valgt delvis på grunn av orginalmontert "Jawakasse"...
I denne kategorien står Valvoline fram som opplagt kandidat. Kjedesprayen har en klar, hvit farge som tydelig forteller når smøremiddelet er slitt av. Prisen å betale for klistreeffekten er felger og bakhjulsoppheng misfarget med stoff det er vanskelig å fjerne ved søl og slurvete påsmøring.
Jeg har ikke klart å omgjøre teori til praksis. Jeg kjøper en del Castrol produkter til svært lave priser og er faktisk godt fornøyd med disse. Jeg merker at kjedet blir litt lenger på raske turer og må smøre jevnt i regnvær, men alt er fint...
Med til denne historien er min paradoksale begeistring for lukket kjedekasse. Til bruk om vinteren med strøsand, kuldegrader og sakte fart er det bare helt fantastisk. Min Honda Innova ble valgt delvis på grunn av orginalmontert "Jawakasse"...
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt kjedespray
Som jeg har skrivi før, jeg liker Motul sin, som jeg har brukt 20 år.
Jeg smører vanligvis på varmt kjede (altså etter kjøreturen) for å unngå søl. På et o-ringskjede skal kjedesprayen i utgangspunktet beskytte mellom kjede og drev, og smøre litt på o-ringene utvendig (fettet inni o-ringene smører leddene).
Jeg har kjørt over 2000 km før jeg trenger å smøre på nytt. Mindre i mye regnvær. Med Motulen har det vært enkelt, man ser jo på rullene en antrasit-grå farge når kjedet er smurt. Når man ser at rullene begynner å få lite belegg ( begynner å skimte rullene/blir blankere), da er det på tide å smøre på nytt. Ikke før. Dette synes jeg er kjempefint med Motul-sprayen. Tilsvarende har jeg også opplevd med en spray fra Valvoline, men der har jeg aldri logga antall km før neste smøring.
Bonus: bruker lite spray, slipper å vaske kjeden og omegn for unødvendig guffe.
Dette er i mine øyne sånn det skal gjøres. Men nå har jeg bare 30 års erfaring...

Jeg smører vanligvis på varmt kjede (altså etter kjøreturen) for å unngå søl. På et o-ringskjede skal kjedesprayen i utgangspunktet beskytte mellom kjede og drev, og smøre litt på o-ringene utvendig (fettet inni o-ringene smører leddene).
Jeg har kjørt over 2000 km før jeg trenger å smøre på nytt. Mindre i mye regnvær. Med Motulen har det vært enkelt, man ser jo på rullene en antrasit-grå farge når kjedet er smurt. Når man ser at rullene begynner å få lite belegg ( begynner å skimte rullene/blir blankere), da er det på tide å smøre på nytt. Ikke før. Dette synes jeg er kjempefint med Motul-sprayen. Tilsvarende har jeg også opplevd med en spray fra Valvoline, men der har jeg aldri logga antall km før neste smøring.
Bonus: bruker lite spray, slipper å vaske kjeden og omegn for unødvendig guffe.
Dette er i mine øyne sånn det skal gjøres. Men nå har jeg bare 30 års erfaring...

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MrErling
- Innlegg: 195
- Registrert: 23 feb 2011, 14:55
- Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
- Bosted: Drammen
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg smører kjedet etter hver annen bensinfylling.bergenser83 skrev:hvor ofte smører dere kjede ved normal bruk?
Dvs. at tanken tar 22 liter/0,5 liter på mila(røffli') så det skulle bli sånn rundt regnet smøring av kjede etter 880km.
Men husk å vaske kjedet rent oftere! Bruk f.eks. parafin til det.
Og i og med GSX'n har bensininnsprøytning, får tanken en "dose" med "Fuel Injection Cleaner" hver fjerde tankfylling.
- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Bosted: Buskerud
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg bruker denne :)
http://www.monsterbike.no/Default.aspx? ... ctID=92699" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.monsterbike.no/Default.aspx? ... ctID=92699" onclick="window.open(this.href);return false;
Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg synes det er bortkasta arbe å vaske kjedet.
Da har du smørt for mye.
Da har du smørt for mye.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MrErling
- Innlegg: 195
- Registrert: 23 feb 2011, 14:55
- Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
- Bosted: Drammen
Re: Anbefalt kjedespray
?Kjellrf skrev:Jeg synes det er bortkasta arbe å vaske kjedet.
Da har du smørt for mye.

.. der lurte du meg, ..nesten

Her er litt arti' lesing om temaet.
http://www.bike.no/forum/thread.php?t=13324&p=1
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg har aldri vaska en eneste kjede, på 30 år og 300.000 km.
Aldri sett at det er noe behov. Derimot har jeg vaska bak dekselet over fordrevet på en sykkel jeg hadde en gang, når gugga begynte å renne ned på eksosanlegget.
Men den hadde jeg kjøpt brukt.

Men må tilstå at 100.000 km er kjørt med kardang.
Aldri sett at det er noe behov. Derimot har jeg vaska bak dekselet over fordrevet på en sykkel jeg hadde en gang, når gugga begynte å renne ned på eksosanlegget.
Men den hadde jeg kjøpt brukt.

Men må tilstå at 100.000 km er kjørt med kardang.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg har lurt litt på det her med å vaske moderne kjeder med lampeolje/parafin/whitespirit. Er det egentlig så lurt?
I gamle dager, før o-ring og x-ring, var kjedeledda "åpne". En anerkjent metode for vedlikehold av kjedet var da: Vask med whitespirit, la kjedet tørke, legg det så en stund i smeltet, varm grafitt-voks (Linklyfe, som kom på runde, flate bokser) så den flytende voksen får trenge helt inn i leddene, heng kjedet opp så overflødig voks renner av, og la det bli kaldt så voksen stivner. Vi brukte å ha 2 kjeder, og bytta på de. På tur brukte vi kjedespray.
På moderne kjeder er ledda lukket med tetteringer, og smurt permanent med spesialfett da de ble produsert. Vår smøring av kjedet er primært, som nevnt, for å minske friksjonen mot dreva.
Jeg innbiller meg at ved å vaske kjedet med løsemiddler, så risikerer vi at løsemiddlene, som er veldig tynntflytende, trenger inn i ledda, og reduserer smøreevnen til det opprinnelige fettet.
Vil kjedesprayen trenge inn forbi tetteringene, og gi fullgod smøring av ledda igjen, etter at de har fått seg en omgang med løsemiddler???
I gamle dager, før o-ring og x-ring, var kjedeledda "åpne". En anerkjent metode for vedlikehold av kjedet var da: Vask med whitespirit, la kjedet tørke, legg det så en stund i smeltet, varm grafitt-voks (Linklyfe, som kom på runde, flate bokser) så den flytende voksen får trenge helt inn i leddene, heng kjedet opp så overflødig voks renner av, og la det bli kaldt så voksen stivner. Vi brukte å ha 2 kjeder, og bytta på de. På tur brukte vi kjedespray.
På moderne kjeder er ledda lukket med tetteringer, og smurt permanent med spesialfett da de ble produsert. Vår smøring av kjedet er primært, som nevnt, for å minske friksjonen mot dreva.
Jeg innbiller meg at ved å vaske kjedet med løsemiddler, så risikerer vi at løsemiddlene, som er veldig tynntflytende, trenger inn i ledda, og reduserer smøreevnen til det opprinnelige fettet.
Vil kjedesprayen trenge inn forbi tetteringene, og gi fullgod smøring av ledda igjen, etter at de har fått seg en omgang med løsemiddler???

-
- Innlegg: 52
- Registrert: 21 nov 2009, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
- Bosted: Vestfold
Re: Anbefalt kjedespray
Jeg har prøvd diverse kjedesprayer, med dertil behov for annet stoff til rengjøring.
Etter rengjøring, skulle også det stoffet bort, med skylling av vann. Det rene kjede skulle helst være tørt og varmt før nytt fett kom på, noe det absolutt aldri var etter rengjøringsprosedyren. Hvor mye sliter det på drev/kjede det å kjøre kjede varmt uten smøring? Ikke hvet jeg, for det stemmer bare ikke med min magefølelse å gjøre. Jeg fant dette undødvendig tidkrevende og grisete etter stund.
I brukerhåndboka på min xx står det: Wipe dry and lubricate only with SAE 80 or 90 gear oil.
HEY!!!! Trenger jeg ikke flere dyre flasker og 1 time til denne jobben?
Jeg bruker en fille, "dynket" med girolje. Tørker av møkk og smører samtidig. Veldig fort gjort. 3min max
Har idag en type flaske ala låsolje og fille under salen og er da til enhver tid klar for rengjøring/smøring dersom behovet skulle komme.
Etter rengjøring, skulle også det stoffet bort, med skylling av vann. Det rene kjede skulle helst være tørt og varmt før nytt fett kom på, noe det absolutt aldri var etter rengjøringsprosedyren. Hvor mye sliter det på drev/kjede det å kjøre kjede varmt uten smøring? Ikke hvet jeg, for det stemmer bare ikke med min magefølelse å gjøre. Jeg fant dette undødvendig tidkrevende og grisete etter stund.
I brukerhåndboka på min xx står det: Wipe dry and lubricate only with SAE 80 or 90 gear oil.
HEY!!!! Trenger jeg ikke flere dyre flasker og 1 time til denne jobben?
Jeg bruker en fille, "dynket" med girolje. Tørker av møkk og smører samtidig. Veldig fort gjort. 3min max
Har idag en type flaske ala låsolje og fille under salen og er da til enhver tid klar for rengjøring/smøring dersom behovet skulle komme.
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: Anbefalt kjedespray
Det er endel misforståelser ute å går med kjeder og smøring men jeg skal prøve å forklare slik min gamle mekaniker brant inn i hodet mitt. O ring betyr at det sitter o ringer som låser inn permanent smørefett i rullene til kjedet, altså den viktigste funksjonen kjedespray har er rustbeskyttelse, samt danne en film det er lett å holde ren fra skitt. Selve smøringen av rullene er tatt seg av allerede.
En bør smøre kjedet så ofte som en kan, minst hver 300 km eller 1 gang per uker hva som er lavest.
Rengjør kjedet først med børste (jeg bruker en MSR børste - men en hvilken som helst kjedebørste gjør susen) og en kan rengjøre med enten spesial rengjørings væske (som er dyr) eller med White Spirit som er billig.
Etter rengjøring bør en kjøre kjedet varmt, gjerne ut på motorvei er runde slik at det er fart i kjedet, turtall er ikke det samme som fort kjede, fart gir fort kjede og varme i dette. Grunnen til en varmer kjede er nøyaktig av samme grunn som når en gir litt forvarme før en sveiser (ikke kontrollert bestemt forvarme, men varme til å få ut fuktigheten bare) altså en får fuktigheten ut av metallet, slik at oljen en påfører sitter skikkelig og ikke låser inn fuktighet som leder til rust.
Enhver dedikert O ring olje er brukendes, gammel filtrert motorolje funker også bra men varer veldig kort stund. Personlig bruker jeg Castrol Chain Spray O-R da denne finnes lokalt i butikken.
Skal en ha maksimal levetid på kjedet er det sikkert Scottoiler som er tingen, de påstår den får kjeder til å vare veldig mye lengre, samt en slipper å rote med det forbanna kjedet hele tiden. En ser over at det ikke begynner å blir skittent, rengjør ved behov og glemmer hele greiene. I den våte verden jeg bor i på Vestlandet, ser dette ut som å være tingen, og det står høyt oppe på listen min over hva sykkelen skal få montert. http://www.scottoiler.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
For alt i denne verden ikke bruk oljer som trekker inn som f.eks WD40 da de penetrerer gjennom o-ringen som holder smørefettet inne i rullene og trekker dette fettet ut av rullene til utsiden av kjedet, dermed tørker det vitale fettet bort og en får en utrolig mye kortere levetid på kjedet sitt.
En bør smøre kjedet så ofte som en kan, minst hver 300 km eller 1 gang per uker hva som er lavest.
Rengjør kjedet først med børste (jeg bruker en MSR børste - men en hvilken som helst kjedebørste gjør susen) og en kan rengjøre med enten spesial rengjørings væske (som er dyr) eller med White Spirit som er billig.
Etter rengjøring bør en kjøre kjedet varmt, gjerne ut på motorvei er runde slik at det er fart i kjedet, turtall er ikke det samme som fort kjede, fart gir fort kjede og varme i dette. Grunnen til en varmer kjede er nøyaktig av samme grunn som når en gir litt forvarme før en sveiser (ikke kontrollert bestemt forvarme, men varme til å få ut fuktigheten bare) altså en får fuktigheten ut av metallet, slik at oljen en påfører sitter skikkelig og ikke låser inn fuktighet som leder til rust.
Enhver dedikert O ring olje er brukendes, gammel filtrert motorolje funker også bra men varer veldig kort stund. Personlig bruker jeg Castrol Chain Spray O-R da denne finnes lokalt i butikken.
Skal en ha maksimal levetid på kjedet er det sikkert Scottoiler som er tingen, de påstår den får kjeder til å vare veldig mye lengre, samt en slipper å rote med det forbanna kjedet hele tiden. En ser over at det ikke begynner å blir skittent, rengjør ved behov og glemmer hele greiene. I den våte verden jeg bor i på Vestlandet, ser dette ut som å være tingen, og det står høyt oppe på listen min over hva sykkelen skal få montert. http://www.scottoiler.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
For alt i denne verden ikke bruk oljer som trekker inn som f.eks WD40 da de penetrerer gjennom o-ringen som holder smørefettet inne i rullene og trekker dette fettet ut av rullene til utsiden av kjedet, dermed tørker det vitale fettet bort og en får en utrolig mye kortere levetid på kjedet sitt.
- KawaSuki
- Innlegg: 83
- Registrert: 06 mai 2011, 22:27
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
- Bosted: Halden/Tistedal
Re: Anbefalt kjedespray
Har blitt fraråda å bruke white spirit av Doktoren ( racingmann ) min , til rengjøring av kjede .
Lampeolje , som en annen nevner , er bra ! .
Billig den også på Europris . White spirit tørker ut .
KawaSuki
Lampeolje , som en annen nevner , er bra ! .

Billig den også på Europris . White spirit tørker ut .
KawaSuki
Re: Anbefalt kjedespray
Bruker Valvoline hvit kjedespray.. En avis bak kjede når du sprayer så blir ikke felg eller annet griset til.
- rayongracer
- Innlegg: 74
- Registrert: 11 aug 2009, 19:57
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
- Bosted: Dirdal
Re: Anbefalt kjedespray
Det var interesant, det skal jeg prøve ut.KawaSuki skrev:Har blitt fraråda å bruke white spirit av Doktoren ( racingmann ) min , til rengjøring av kjede .
Lampeolje , som en annen nevner , er bra ! .![]()
Billig den også på Europris . White spirit tørker ut .
KawaSuki