bshagen skrev:Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret
(Se fra 5min ca, det er veldig gode eksempler på dette)

bshagen skrev:Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret
Javisst, det finnes mange videoer av kontrastyring, både med og uten hender på styret, men det beviser jo ikke at kontrastyring er den eneste måten å svinge på.MaxTron skrev:bshagen skrev:Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret
Filmen understreker vel bare akkurat hvor langsom og upresis styring bare med vektforskyving er, og disse demonstrasjonene er jo også gjort med forholdsvis kvikkstyrte sportssykkler, tyngre og mindre kvikkstyrte sykkler vil reagere enda tregere, det vil med andre ord være ubrukelig i praksis.jhn skrev:Javisst, det finnes mange videoer av kontrastyring, både med og uten hender på styret, men det beviser jo ikke at kontrastyring er den eneste måten å svinge på.MaxTron skrev:bshagen skrev:Hvis du ser den videoen jeg postet, så ser du hvordan sykkelen kontrastyrer uten at du holder i styret
Jeg er fremdeles forundret over at folk tror og mener dette![]()
Folk har jo ellers stor tillit til og tro på NMCU, men akkurat dette tilfellet så tar de altså feil når de i "Full kontroll" sier:
"Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
Er det en leke med to hjul, førhjuloppheng som på en motorsykkel og hjul med dekk med "runde skuldrer" vil den nok oppføre seg akkurat som en stor.bshagen skrev:Mitt poeng er bare at man kontrastyrer når man lener seg på sykkelen uansett, fordi når du lener deg over, så gjør sykkel kontrastyringen du trenger for å svinge. Derimot hvis du bevisst gjør det selv, så blir det mer effektivt, og det er vel det som kanskje også er poenget til NMCU?
Prøv med en modell/leke av en motorsykkel, hehe jeg måtte bare prøve selv, og legg merke til at hvis man svinger sykkelen som en bil, så vil lekesykkelen tippe i feil retning eller faktisk tippe helt over, akkurat slik en bil vil krenge. Prøv også og la styret på den samme leken HELT rett, ikke like lett å svinge med, iallefall ikke den leken jeg har.Nå er kanskje ikke småskalateorien min heeeeelt likt virkeligheten, men jeg satt igjen med et inntrykk i allefall :)
Men ikke ta mitt ord for det, jeg har ikke mange innleggene her enda til at dere finner meg troverdig, og ikke er jeg særlig smart heller, så jeg greier ikke å komme med noe regnestykke som avslutter debatten. Men jeg likte virkelig den pila de bruker i den videoen, så jeg skulle gjerne sett noen her som lagde en lignende innretting, for og bevise/motbevise dette.
Bodysteering funker det. Testet det i min noe ekle svingmanøver på øvelsesturen på søndag. Armene var stive og sykkelen vil rett frem (i grøfta) og det som berga meg var nok at jeg instinktivt flytta kroppen min inn i svingen, altså satt meg litt på siden av setet. Da lystret sykkelen saaakte.... men sikkert rundt svingen .. puuhHvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
..
Hehe mulig at det ble en ørliten bevegelse men som sagt så stivnet armene mine og hodet nektet å sende signaler om at jeg skulle vri styret litt mot grøftekantet... Så jeg tror ganske sikkert at det var bodyen som gjorde jobben. Kan jo høre med boblehue, som kjørte rett bak meg, hva han så.ejs skrev:Sikker på at du ikke dro litt i ytre holke når du flyttet kroppen ???
Skjønner hvor du vil men jeg holdt nok hardt på styrets retning... tror jeg... ting skjedde fort.ejs skrev::-)
En liten test,sitt i sofaen med stive skuldre og armer,hendene på bordet.
Flytt litt på baken,og se hva som skjer med hendene.
Bare gi deg Carpa, enkelte skjønner ikke forskjell på fysikk og bevisste handlinger :-)åCarpa skrev:Hehe mulig at det ble en ørliten bevegelse men som sagt så stivnet armene mine og hodet nektet å sende signaler om at jeg skulle vri styret litt mot grøftekantet... Så jeg tror ganske sikkert at det var bodyen som gjorde jobben. Kan jo høre med boblehue, som kjørte rett bak meg, hva han så.ejs skrev:Sikker på at du ikke dro litt i ytre holke når du flyttet kroppen ???
Carpas Tap a talk
Carpa skrev:Hehe mulig at det ble en ørliten bevegelse men som sagt så stivnet armene mine og hodet nektet å sende signaler om at jeg skulle vri styret litt mot grøftekantet... Så jeg tror ganske sikkert at det var bodyen som gjorde jobben. Kan jo høre med boblehue, som kjørte rett bak meg, hva han så.ejs skrev:Sikker på at du ikke dro litt i ytre holke når du flyttet kroppen ???
Carpas Tap a talk
Neida, ikke påståelig, bare en advarsel.......Carpa skrev:Jeg er ikke så veldig påståelig da Simpson. Prøver vel bare å rekonstruere min egen hendelse med den lille kunnskapen jeg har. Boblehue sin oppfatning er nok sikkert ganske så riktig
jhn skrev:Et lite spørsmål bare: Hva menes med dette?
"----
Er det ingen sjåførlærere her inne, eller noen som kjenner en som kan komme med en "ekspertuttalelse"?
Akkurat det å brenne inn den tanken der i bakhodet har redda mæ ett par gang når svingen har vært MYE krappere enn den først såg ut...Duville skrev:Uansett hvor mye jeg svinger / ligger nede i svingen så kan jeg legge meg enda mye mer fordi det gjør de med banesykkel, det har jeg sett. Med dette i bakholdet i alle svingene vet jeg at jeg alltid har mye mer å gå på og slipper å "stivne" så fort.
Vel' min Ducati går så fotvilere skrubber. Vil tro at det er første tegn på de fleste sykler at det er på tide å slippe gassen.Carpa skrev:Jeg spurte sjåførlæreren min men han begynte bare å prate om kroppskontroll![]()
Men, uansett hvor mye du legger deg nedTil slutt så har du lagt deg helt ned altså ...
Før vi ligger nede noen av oss (mens vi kjører mc) så har vi garantert mye å gå på. Vi føler nok at er på grensen, men har alltid mye mer reserver enn vi tror, så vi har mye å gå på - få den tanken inn i hodet så fryser du ikke så fort i svingen... dette gjelder jo for oss som fortsatt har kyllingstriper på dekket etter 500 km...Carpa skrev:Jeg spurte sjåførlæreren min men han begynte bare å prate om kroppskontroll![]()
Men, uansett hvor mye du legger deg nedTil slutt så har du lagt deg helt ned altså ...
Det er nok mulig at jeg har enda litt å gå på når det gjelder å legge seg ned ja.....Duville skrev:Før vi ligger nede noen av oss (mens vi kjører mc) så har vi garantert mye å gå på. Vi føler nok at er på grensen, men har alltid mye mer reserver enn vi tror, så vi har mye å gå på - få den tanken inn i hodet så fryser du ikke så fort i svingen... dette gjelder jo for oss som fortsatt har kyllingstriper på dekket etter 500 km...Carpa skrev:Jeg spurte sjåførlæreren min men han begynte bare å prate om kroppskontroll![]()
![]()