jeg synes denne historien viser grelt det har blitt.Erling skrev:kle seg?![]()
helt på begynnelsen av søttitallet, var det ikke mange motorsykkeler og derfor lite med kjøreklær. Ja selv hjelm var ikke påbudt, da jeg begynte å kjøre mc på søttitallet (1973).
Her ser dere meg (kamuflert som svenske ), 18 år og min første Riskoker: Suzuki GT 380k. (1973 model)
Selv om jeg er drammenser, var jeg medlem av Grenland MC , fordi jeg gikk i kokkelære og derfor hybel i Porsgrunn. Legg merke til det gamle NMCU merke på brystet,
for Grenland MC ved bl.a. dyktige Svein Borgersen, var virkelig foregangsklubben og var i front med å starte NMCU. Klubben satset i å lære oss å mestre biken. For det fantes ikke kjøreskoler!
Foruten hjelm (ikke påbudt enda), var det ikke kjøreklær, men kjørekunnskap-"mestre biken" som stod i fokus i Klubben! Sånn som på denne linken. hehehe:
http://www.youtube.com/watch?v=_1BJ-Rgc ... r_embedded
Her på bildet, er jeg på "Landet" hos slekta (Eidsvoll/Frilset) i Pinsen, og skulle kjøre hjem via Vormsund og Drammen, og hadde rasket sammen det jeg kunne finne av "regnklær", fordi været var utrygt.
Jeg hadde ikke penger til overs å kjøpe.... jeg gikk jo i kokkelære.
Kjøreutstyret bestod av
-"joggesko"..eller turnsko som vi sa.
-olabukse under og oljehyre over.
-tjukk genser, tynn regnjakke( som fartsvinden tok knekken på etter 1 times tid) og en boble -varmevest.
-slalomhansker!![]()
det gik jo bra..jeg overlevde da også![]()
Det jeg skal frem til, er at det var ikke ett sånn hysteri om kjøreklær da...nå er et helt bananas.
Tror at det skaper falsk trygghet og uvørenhet!
(det hører med til historien at jeg denne dagen ble "tatt" i radar ved Langangen på E18 i 117 kmt. i 80 km.sone. Kanskje det hadde gått enda fortere med sikkerhetsklær.?)![]()
Eidsvoll / Frilset 1974
MC-ulykker
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
Re: MC-ulykker
Ikke for å lage en politisk diskusjon her, men sorry - den er på viddene. Når noen bruker en linje á la "Sosialistene gjør ditt og datt", så kan man like gjerne svare med at "De høyrevridde/kapitalistene gjør sånn og sånn", og så er enhver saklighet forduftet. (Altså, dette var en oppfordring til ikke å bruke slike tøvete uttrykksmåter - det fører aldri til noen konstruktivt.)Erling skrev: nok ett poeng Frank, er at det stopper..ALDRI med reguleringer.
Vi nordmenn er blitt opp igjennom årene så innsausa ( hjernevasket) i preiket til Sosialistene, at vi godtar alt fra den siden( ref. eksempel bompenger)
Når det gjelder bompenger, så er det en helt glimrende ting. Hvorfor skal ikke de som bruker veiene betale mer for vedlikehold, utvidelse o.l. enn de som ikke gjør det? Jeg ser ikke ett eneste godt argument mot bompenger. Argumenter for at det kan gjøres bedre, evt. mer rettderdig o.l., det er en annen sak. Men man kan ikke argumentere mot det på økonomisk plan. I Oslo burde f.eks. prisen for å kjøre gjennom bomringen vært det dobbelte - kanskje enda mer. Men det burde vært et reellt alternativ utenom bomringen for de som skal fra Asker til Lillestrøm.
100hk grense kan man imidlertid argumentere saklig mot, og fremlegge bevis, statistikker og annen dokumentasjon mot. Det gir rett og slett ingen mening, og vil neppe ha noen effekt overhodet, fordi en stor "gubbesykkel" kan ha 140 hester mens en typisk ungdomssykkel kan ha 90.
Når det gjelder farger på klærne så vet jeg ikke nok om det, og hva som foreligger av faktiske målinger og resultater ifm. effekt, til å mene noe om det. Men jeg steiler når noen skal tvinge meg til å kle meg i bestemte farger for at andre, som selv har ansvaret for å se bra nok til å ferdes i trafikken, skal se meg. Men det er stor forskjell på en lovregulering som styrer hva slags farge du skal ha på jakken din, og en lovregulering som sier at når du bruker den og den veien, så får du betale for det.
Æsj, der ble det politisk diskusjon av det likevel

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Hvis en skulle brukt den argumentasjonen din litt mer seriøst så hadde hele norges befolkning bodd oslo/akershus/østfold.. resten av landet hadde vært avfolket.det hadde ikke vært økonomisk mulig å bodd fks langs kysten hvis de skulle betalt det det hadde kostet å bygge veiene med bompenger og ingen hadde hatt råd til å kjørt varer til/fra.frankh skrev: Når det gjelder bompenger, så er det en helt glimrende ting. Hvorfor skal ikke de som bruker veiene betale mer for vedlikehold, utvidelse o.l. enn de som ikke gjør det? Jeg ser ikke ett eneste godt argument mot bompenger. Argumenter for at det kan gjøres bedre, evt. mer rettderdig o.l., det er en annen sak. Men man kan ikke argumentere mot det på økonomisk plan. I Oslo burde f.eks. prisen for å kjøre gjennom bomringen vært det dobbelte - kanskje enda mer. Men det burde vært et reellt alternativ utenom bomringen for de som skal fra Asker til Lillestrøm.
Bilen er i norge definert som et skatte og avgiftsobjekt dette gjør at marginene allerede er i grenseland når det gjelder varetransport og alle økinger i avgifter blir lagt på varen som transporteres og blir da dyrere for alle som bor i dette området.
se på hva som har skjedd med mange småsamfunn som har fått fastlandsforbindelse-de erfraflyttet og redusert til feriesteder.
en kan ikke direkte sammenligne Norge med fks Frankrike og deres bomveier da disse er i tillegg til veier uten avgift men som folk velger å benytte pga fremkomlighet/reisetid-i Norge stenges eller avgiftbelegges de eksisterende veiene for å hindre avgiftstap.Dessuten bruker mange bomselskaper opp enorme summer på administrasjoen (for å drive noen automater????)
Når en skal bruke den Norske utgaven av sosialisme i tillegg til kapitalisme blir det utsugerpolitikk som bare de ekstremt rike, sosiale utskudd og politikere tjener på.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Dette må være dagens aller aller dummeste MC-sjåfør:
Kjøpte MC - tatt for promillekjøring på vei hjem
Først kjørte han av veien med sin nyinnkjøpte motorsykkel, og så ble han tatt av politiet for kjøring i påvirket tilstand.
Politiet i Telemark ble tirsdag ved 20-tiden varslet av en annen trafikant om at en motorsyklist hadde kjørt av veien i Seljord.
Ulykken skjedde på E 134 i Flatdal. Melderen til politiet fortalte at føreren av MC-en tilsynelatende var uskadet, i motsetning til motorsykkelen.
Føreren fikk hjelp med å få MC-en tilbake på veien, men da hadde melderen fattet mistanke og varslet politiet om at motorsyklisten virket ruset.
En politipatrulje fra Notodden stoppet motorsykkelen ved Fossen Kro.
Føreren hadde ikke gyldig førerkort og patruljen mente at føreren var påvirket.
Det ble tatt blodprøve av føreren, som altså hadde vært på Vestlandet og hentet sin nyinnkjøpte motorsykkel.
Da ulykken skjedde, var han på vei hjem til Oslo.
Kjøpte MC - tatt for promillekjøring på vei hjem
Først kjørte han av veien med sin nyinnkjøpte motorsykkel, og så ble han tatt av politiet for kjøring i påvirket tilstand.
Politiet i Telemark ble tirsdag ved 20-tiden varslet av en annen trafikant om at en motorsyklist hadde kjørt av veien i Seljord.
Ulykken skjedde på E 134 i Flatdal. Melderen til politiet fortalte at føreren av MC-en tilsynelatende var uskadet, i motsetning til motorsykkelen.
Føreren fikk hjelp med å få MC-en tilbake på veien, men da hadde melderen fattet mistanke og varslet politiet om at motorsyklisten virket ruset.
En politipatrulje fra Notodden stoppet motorsykkelen ved Fossen Kro.
Føreren hadde ikke gyldig førerkort og patruljen mente at føreren var påvirket.
Det ble tatt blodprøve av føreren, som altså hadde vært på Vestlandet og hentet sin nyinnkjøpte motorsykkel.
Da ulykken skjedde, var han på vei hjem til Oslo.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: MC-ulykker
Par dager gml, men så den ikke i tråden her. Lett sykkel og ung fører men denne gangen tydeligvis en lastebil over i motgående
Motorsyklist skadd i ulykke
Rimelig slak sving akkurat der (må være ca her langs autovernet MC'n kjørte nordover )... og 50 sone (senket fra 60 etter Susanne-saken)
Motorsyklist skadd i ulykke
Rimelig slak sving akkurat der (må være ca her langs autovernet MC'n kjørte nordover )... og 50 sone (senket fra 60 etter Susanne-saken)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: MC-ulykker
Kjørelengde MC 2010: 8800 km (oppdatert 15.08.10)
I dag skal jeg gjøre ingen ting, gjorde det i går også, men ble ikke ferdig. :)
I dag skal jeg gjøre ingen ting, gjorde det i går også, men ble ikke ferdig. :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
... og holde god nok avstand...

Tror nok kanskje det er flere enn meg som bør skjerpe seg litt i så måte...
Triste greier med slike ulykker...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC-ulykker
Slike ulykker er tragiske,er ikke lenge en skal være litt ukonsentrert før det smeller.



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Morten
- Innlegg: 111
- Registrert: 25 jun 2010, 10:41
- Motorsykkelen din: HD 2007 Night Rod Special, 1130 kubikk
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Igjen....
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10034875" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10034875" onclick="window.open(this.href);return false;
"Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes"
Re: MC-ulykker
Kjørelengde MC 2010: 8800 km (oppdatert 15.08.10)
I dag skal jeg gjøre ingen ting, gjorde det i går også, men ble ikke ferdig. :)
I dag skal jeg gjøre ingen ting, gjorde det i går også, men ble ikke ferdig. :)
Re: MC-ulykker
Trist:(
lurer på hva som har skjedd her egentlig, med tanke på at det er lyskryss 5 meter etter ulykkesstedet, å det er svak sving der det skjedde. http://www.ta.no/nyheter/article5199516.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
- Honda nsr 125 [uplombert]
- Benny
- Innlegg: 125
- Registrert: 29 apr 2010, 19:24
- Motorsykkelen din: HD Sportster 883 2004
- Bosted: Rælingen
Re: MC-ulykker
http://m.db.no/2010/07/25/nyheter/ulykk ... /12700003/" onclick="window.open(this.href);return false;
Da har det skjedd igjen
Da har det skjedd igjen
- OleB
- Innlegg: 641
- Registrert: 15 aug 2009, 19:32
- Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
- Bosted: Østfold
Re: MC-ulykker
"Syv ganger økning av MC-dødsulykker"
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10035056" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10035056" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Re: MC-ulykker
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: MC-ulykker
Godt det gikk bra med de.
Oljesøl er jo motorsyklistens verste mareritt. Spesielt når veien er våt, da man ikke ser oljesølet.
Oljesøl er jo motorsyklistens verste mareritt. Spesielt når veien er våt, da man ikke ser oljesølet.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: MC-ulykker
Omkom etter utforkjøring på lånt motorsykkel.
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 511693.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smp.no/nyheter/article252590.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 511693.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smp.no/nyheter/article252590.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Mye trist i de siste dagene:
bil mot (trø)sykler Selv om det ikke er mc, er dette toppen av kaka tror jeg. For et rasshøl..
Bil mot (trø)sykkel 2 Vill i blikket ja..
2 mc-ister av veien i Troms
bil mot (trø)sykler Selv om det ikke er mc, er dette toppen av kaka tror jeg. For et rasshøl..

Bil mot (trø)sykkel 2 Vill i blikket ja..
2 mc-ister av veien i Troms
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Re: MC-ulykker
Oljesøl er ordentlig skummelt, ja. Selv har jeg heldigvis ikke opplevd værre konsekvens av det enn å miste et par pass på Rudskogen (sist gang etter at en Alfa Romeo hadde lekket olje fra turboen i en stripe rundt hele banen i flere runder).
Re: MC-ulykker
Bilist og MC - stilling 1-1... begge fikk beslaglagt førerkort
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 514558.ece

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 514558.ece
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC-ulykker

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Link: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mot ... 61166.htmlIntruder skrev:En mcist i Åsgårdstrand alvorlig skadd da han prøvde stikke fra UP etter fartskontroll....
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
Så, dette er en av disse dagene...
http://www.abcnyheter.no/nyheter/100808 ... kelulykker" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/100808 ... kelulykker" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: MC-ulykker
I Hamarområdet i helga:MC og lett MC kolliderte i lyskryss ved Løten Brænderi.
To MCer kolliderte i sving ved Ingeberg i Hamar.
Tror ikke det var høy fart i noen av disse tilfellene....
To MCer kolliderte i sving ved Ingeberg i Hamar.

Tror ikke det var høy fart i noen av disse tilfellene....

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Guro78
- Innlegg: 120
- Registrert: 13 jul 2010, 01:48
- Motorsykkelen din: HD sportster 1200
- Bosted: Nedre Eiker
Re: MC-ulykker
http://dt.no/nyheter/omkom-i-motorsykke ... -1.5516721
R.I.P Kim Stefansen...
PS! - Også nevnt i artikkelen Dexter viser til.
R.I.P Kim Stefansen...
PS! - Også nevnt i artikkelen Dexter viser til.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
En du kjenner, Guro78...?
Forferdelig triste greier...
Forferdelig triste greier...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.