tagesk skrev:
Et godt sted å lete efter gode sykler er der man finner folk som kjører mer enn de aller fleste.
For eksempel "Iron Butt Rally".
For dem som ikke vet hva det er: Et "orienteringsløp" på MC. Det går over 11 døgn og du må kjøre minst 19.000 km (!) for å gjennomføre. Går annethvert år i USA.
BMW har 4% av markedet for motorsykler i USA. Antallet BMW R-serie i Iron Butt Rally ligger vanligtvis på omlag 30-40%.
Hvorfor er det slik?
Først og fremst fordi BMW er kjent for sin pålitelighet. Her er hva Robert Pirsig skriver i Zen and the Art of Motorcycle Maintenence:
Most touring cyclists know how to keep their machines tuned. Car owners usually won’t touch the engine, but every town of any size at all has a
garage with expensive lifts, special tools and diagnostic equipment that the average owner can’t afford. And a car engine is more complex and inaccessible
than a cycle engine so there’s more sense to this. But for John’s cycle, a BMW R60, I’ll bet there’s not a mechanic between here and Salt Lake City. If his
points or plugs burn out, he’s done for. I know he doesn’t have a set of spare points with him. He doesn’t know what points are. If it quits on him in western
South Dakota or Montana I don’t know what he’s going to do. Sell it to the Indians maybe. Right now I know what he’s doing. He’s carefully avoiding giving
any thought whatsoever to the subject. The BMW is famous for not giving mechanical problems on the road and that’s what he’s counting on.
Dernest fordi få, om noen, sykler er så lett å reparere. "Alt" som kan gå i stykker det stikker ut. Riktignok, på RT'en (avbildet over) er det mer plast enn
på GS'en. Men selv på RT er det lett å komme til. Her er heller ikke noe kjede å smøre. Det er forresten GS som er den mest populære modellen i Iron Butt.
Til slutt: R-serien til BMW er (relativt) lett, har bra ytelse, og lavt tyngepunkt. De tre sammen gjør at sykkelen blir lett å ha med å gjøre. Lett å kjøre og
lett å manøvrere når det er trangt.
I tillegg: Den dykker ikke når du bremser. Intet øker komforten som å slippe å stupe nedover når du bremser.
Vi vurderte nøye å kjøpe RT. Men det var to ting som gjorde at vi gikk for GS isteden: Speilene står for lavt og jeg vil ikke ha plast som
skrapes opp når jeg velter. Og velte, det gjør jeg oftere enn jeg liker å innrømme.
Mitt råd: Se om du kan finne en R1100GS eller R1150GS.
De ser kanskje ut som "offroad" men bedre langtursykkel
for to personer er det vanskelig å finne
[TaSK]