Dexter skrev:
Sjokktall om MC-død i USA
Hm !
Jeg kan ikke forstå at det å kjøre med hjelm eller ikke,
i det hele tatt er et diskusjonstema.
Men vi her i Norge, ei heller VG kan lite gjøre noe med
holdinger og frihetsfølelsen der borte.
Men kan det være SÅ ILLE ?
Håper og tror da ikke det ...
Interessant lesning fra sonnych
(Fra kommentarfeltet under artikkel på VG Nett)
Kom akkurat inn fra en kjøretur på Harley´en(med hjelm i dag) her i Miami nå, og leser denne artikkelen. En interessant problemstilling som her belyses. Florida har de2 siste årene vært en forsøksstat for Motorcycle Endorsement, dvs krav om teori og kjøreopplæring for motorsykkel, som skal stå som et tillegg på sertifikatet for å kjøre mc. Tok dette selv i våres, 3 hele dager (8 timer) med teoretisk og praktisk opplæring, og avsluttende prøver i begge.
Dekningen på din forsikring avgjør om du kan kjøre uten hjelm eller ikke. Har man "Bodily Injury" i forsikringen er det ingen krav om bruk av hjelm. Eye Protection er imidlertid et krav uansett, og bøtelegges hart dersom man har unlatt dette.
Jeg er dessverre redd at det vil ha en begrenset effekt i forhold til ulykkesstatistikker, av å innføre hjelmpåbud, og Motrocycle Endorsement i hele USA. Dette av den enkle grunn at selv om USA sannsynligvis har verdens beste veier, har de sannsynligvis verdens dårligste sjåfører. Kjøreopplæring finnes ikke, men det er krav om teoretisk prøve, i form av 20 spørsmål, multiple choice,hvorav 15 må besvares riktig. Deretter kan man kjøre opp på en parkeringsplass med vegmerking og noen skilt. Oppkjøringen tar ca. 5 min.
Så, de generelle kjøreegenskapene er elendige. Ca 2 av 10 bilister bruker regelmessig blinklys ut i veikryss, eller ved skifte av fil, enten det er i byer, US1 eller Highway. Absolutt alle snakker i mobiltelefon, eller sender sms når de kjører. 75% ligger 10-15 miles ph over tillatt speed limit på de fleste veier. DUI ( driving under influence) er et av de alvorligste problemene her, selv om promille grensen er 0,8. De færreste bruker lys på dagtid, og et skremmende stort antall glemmer å sette på lys i skumringen, og i lang tid etter mørkets frembrudd. Erfaringen jeg har gjort er at de aller fleste kjører "hjem" etter å ha drukket 4-5-6 "enheter". Andre rusmidler er veldig høyt representert også.
Ovennevnte er sannsynligvis hovedårsakene til det høye antallet MC ofre i trafikken i USA, uansett hjelmbruk eller ikke.
Denne kan vel fungere sammen med det som er skrevet over...
[video]
http://www.youtube.com/watch?v=TbSt_OhGELc[/video]
Noen der over dammen ser ut til å bruke mye mer penger på motor, krom og lakk enn på sikkerhetsutstyr ja...
[video]
http://www.youtube.com/watch?v=19lyIaPOvYs[/video]