Takker, da er vi på rett vei

Takker, da er vi på rett vei
Når det skal måles topper jeg tanken før avreise, kjører en god tur 30 + mil for så å toppe tanken igjen. Fysisk måling!Toalmar skrev: 18 aug 2024, 18:29 Når dere referer til bensinforbruk er det da det som står på sykkelens instrument som oppgis, eller har dere regnet det ut?
Det som oppgis på speedometeret er vel regnet ut i fra kjørte kilometer som igjen kommer fra hastigheten som vises.
Denne er vel ikke helt riktig, så om jeg ikke tar feil så vil ett kjøretøy med høy missvisning ha ett bedre forbruk enn ett med lav missvisning.
Takker for infooldmekker skrev: 18 aug 2024, 21:27 Min 2015 1200GS ligger mellom 0,4 og 0,47. Det er samme resultat både ved utregning og det kjørekomputer varsler.
Hvis sykkelen viser 80km/t så kjører man som regel i realiteten sagtere enn dette hvis man sammenligner med GPS hastighet. Det vil si ca. 5 km/t missvisning. Så når sykkelen sier til computeren at man har kjørt 60 mil, så har man i realiteten kjørt noe kortere.Toalmar skrev: 18 aug 2024, 18:29 Når dere referer til bensinforbruk er det da det som står på sykkelens instrument som oppgis, eller har dere regnet det ut?
Det som oppgis på speedometeret er vel regnet ut i fra kjørte kilometer som igjen kommer fra hastigheten som vises.
Denne er vel ikke helt riktig, så om jeg ikke tar feil så vil ett kjøretøy med høy missvisning ha ett bedre forbruk enn ett med lav missvisning.
Enig i dette.Jompa skrev: 01 aug 2024, 22:26 Maksffekten betyr minimalt for bensinforbruk så lenge du ikke utnytter effekten. Motorvolum og turtall i tillegg til luft- og rullemotstand er det som bestemmer.
Hvoran havner Rocket inn i denne påstanden?Jompa skrev: 01 aug 2024, 22:26 Maksffekten betyr minimalt for bensinforbruk så lenge du ikke utnytter effekten.
Motorvolum og turtall i tillegg til luft- og rullemotstand er det som bestemmer.
Cruising i 90 km/t krever vel ca 20 hk, uansett type sykkel og motor.
Så ved jevn kjøring kan man ta motorvolum delt på to og gange med turtallet så ser man luftforbruket pr minutt.
Det går omtrent 1 kg bensin på 13 kg luft.
Rart med det, muligens... Men det er omtrent slik jeg kjører KTM'en også; aldri 6. gir når hastigheten er under 80 km/t.mekkern skrev: 20 aug 2024, 08:52
En litt artig observasjon er at en kawasaki 250 ninja går ned vesentlig på forbruket ved å gå et eller2 gear ned i forhold til det en tror er best.
Dette grunnet at den kommer nærmere sitt mer effektive turtall.
Bjerknez skrev: 20 aug 2024, 06:41Hvoran havner Rocket inn i denne påstanden?Jompa skrev: 01 aug 2024, 22:26 Maksffekten betyr minimalt for bensinforbruk så lenge du ikke utnytter effekten.
Motorvolum og turtall i tillegg til luft- og rullemotstand er det som bestemmer.
Cruising i 90 km/t krever vel ca 20 hk, uansett type sykkel og motor.
Så ved jevn kjøring kan man ta motorvolum delt på to og gange med turtallet så ser man luftforbruket pr minutt.
Det går omtrent 1 kg bensin på 13 kg luft.
Motorvolumet er minst det doble av andre sykler, men den bruker generelt mer drivstoff enn lignende sykler med samme vekt og halvparten av volumet.
Et eksempel er min gamle Yamaha XVS 1300 cruiser. Vekten er omtrent den samme, motorvolumet er nesten halvert men bensinforbruket var vesentlig snillere på Yamahaen.
Når jeg ligger i typisk 80-90 km/t med Rocket har jeg under 2.000rpm på klokka…
Ta gjerne regnestykket for meg :)Jompa skrev: 21 aug 2024, 17:15Bjerknez skrev: 20 aug 2024, 06:41Hvoran havner Rocket inn i denne påstanden?Jompa skrev: 01 aug 2024, 22:26 Maksffekten betyr minimalt for bensinforbruk så lenge du ikke utnytter effekten.
Motorvolum og turtall i tillegg til luft- og rullemotstand er det som bestemmer.
Cruising i 90 km/t krever vel ca 20 hk, uansett type sykkel og motor.
Så ved jevn kjøring kan man ta motorvolum delt på to og gange med turtallet så ser man luftforbruket pr minutt.
Det går omtrent 1 kg bensin på 13 kg luft.
Motorvolumet er minst det doble av andre sykler, men den bruker generelt mer drivstoff enn lignende sykler med samme vekt og halvparten av volumet.
Et eksempel er min gamle Yamaha XVS 1300 cruiser. Vekten er omtrent den samme, motorvolumet er nesten halvert men bensinforbruket var vesentlig snillere på Yamahaen.
Når jeg ligger i typisk 80-90 km/t med Rocket har jeg under 2.000rpm på klokka…
Enkelt bare å regne ut.
(Motorvolum x omdr/min ) : 2
så har du ca luftforbruket pr minutt.
Antall kjørte minutter ( f eks 60) x luftforbruk/min = luftforbruket på en time.
Vekta av totalt luftforbruk : 13 så har du omtrent bensin forbruket på en time.
Må da gå utifra noenlunde jevn fart og ett gje nomsnittlig turtall.
Bruker du da kilometer kjørt fra speedometeret på sykkel eller fra f eks gps?dypen skrev: 18 aug 2024, 19:29Når det skal måles topper jeg tanken før avreise, kjører en god tur 30 + mil for så å toppe tanken igjen. Fysisk måling!Toalmar skrev: 18 aug 2024, 18:29 Når dere referer til bensinforbruk er det da det som står på sykkelens instrument som oppgis, eller har dere regnet det ut?
Det som oppgis på speedometeret er vel regnet ut i fra kjørte kilometer som igjen kommer fra hastigheten som vises.
Denne er vel ikke helt riktig, så om jeg ikke tar feil så vil ett kjøretøy med høy missvisning ha ett bedre forbruk enn ett med lav missvisning.
6.23 l/ 100 kmBjerknez skrev: 21 aug 2024, 18:08Ta gjerne regnestykket for meg :)Jompa skrev: 21 aug 2024, 17:15Bjerknez skrev: 20 aug 2024, 06:41Hvoran havner Rocket inn i denne påstanden?Jompa skrev: 01 aug 2024, 22:26 Maksffekten betyr minimalt for bensinforbruk så lenge du ikke utnytter effekten.
Motorvolum og turtall i tillegg til luft- og rullemotstand er det som bestemmer.
Cruising i 90 km/t krever vel ca 20 hk, uansett type sykkel og motor.
Så ved jevn kjøring kan man ta motorvolum delt på to og gange med turtallet så ser man luftforbruket pr minutt.
Det går omtrent 1 kg bensin på 13 kg luft.
Motorvolumet er minst det doble av andre sykler, men den bruker generelt mer drivstoff enn lignende sykler med samme vekt og halvparten av volumet.
Et eksempel er min gamle Yamaha XVS 1300 cruiser. Vekten er omtrent den samme, motorvolumet er nesten halvert men bensinforbruket var vesentlig snillere på Yamahaen.
Når jeg ligger i typisk 80-90 km/t med Rocket har jeg under 2.000rpm på klokka…
Enkelt bare å regne ut.
(Motorvolum x omdr/min ) : 2
så har du ca luftforbruket pr minutt.
Antall kjørte minutter ( f eks 60) x luftforbruk/min = luftforbruket på en time.
Vekta av totalt luftforbruk : 13 så har du omtrent bensin forbruket på en time.
Må da gå utifra noenlunde jevn fart og ett gje nomsnittlig turtall.
2.500cc, 2.000rpm i marsjfart.![]()
Penger spart er penger tjent
Du har helt rett
Tenk på alt du går glipp avBjerknez skrev: 12 apr 2025, 23:58 Har ikke brukt noe drivstoff i år jeg. Men om jeg samlet sett har spart så mye vet jeg dog ikke...![]()
Jeg var i området nær @AJ.
Du vil ganske sikkert havne ned mot 0,5 etter noen tusen km. etter innkjøringsperioden og 1. gangsservicen.Solo-rider skrev: 13 apr 2025, 08:50 Jeg var i området nær @AJ.
0,56l på mila brukte jeg.Litt frisk innkjøring.(Trippteller ikke resatt ved forrige fylling)
Det er på ingen måte noen motsetning mellom lavt forbruk av drivstoff og høyt forbruk av smil pr. mil