RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av RuneMC »

LordShaft skrev:Hva gjør du når du skal dele et bilde fra flikr slik som du gjør? Trykker du på share knappen? :-k hvilken link i såfall benytter du deg av?
Enkeltbilde: Ikke helt rett fram... men klikk på ønsket bilde > klikk på nedlastningsknappen > velg "View all sizes" > klikk på Original > høyreklikk på bildet og kopier bildenettadressen > bruk denne i img-linken.
(Flickr har gjort det vanskelig med vilje da de sier at de er en bildedelingstjeneste og ikke en bildelagringstjeneste... det er visst en nyanse der...) (NB! Jeg laster stort sett opp i 1900x1200 da originalstørrelsen fra RX100 blir så stor at det tar for lang tid å laste for de som skal se på. Her på forumet vises maks en mindre størrelse, men man får opp f.eks. 1900x1200 når man klikker på bildet).

Lysbildevisning som med de 115 er enkelt: Lag et album av ønskede bilder > klikk på albumet > høyreklikk på "play" knappen øverst til høye og kopier linkadressen (eller skjøt på /show til album adressen)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av LordShaft »

Takker... :thumleft

Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av LordShaft »

du får jo vel runt en terrabyte altså 1000gb med flickr kontoen din om jeg ikke husker feil, så det er definitivt en ålreit tjeneste å benytte som både dele og lagre :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av RuneMC »

Ja, jeg hadde "pro" konto til og med februar ($25 år som ga ubegrenset lagring) som ikke tilbys lenger, men fant ut at jeg egentlig klarer meg med gratiskontoen. Vurderer evt Google+ Photos eller annen tjeneste hvis Flickr strammer til...

Idag ble første jobbpendlings-dag ! :prop: Rekordtidlig og er nok et blaff siden det er minusgrader om nettene framover - men idag var det vått og +4C. Ble ganske møkkete pga vått føre men 10C og sol varslet til hjemturen :D
Elbilene er blitt flere og lengre strekninger går ned mot 60 km/t i 80 og 90-sonene - sukk...
Trailer av typen som transporterer anleggsmaskiner var over i kollektivfeltet med høyre hjulsett akkurat idet jeg passerte et stykke før Holmen - og ga litt ekstra spenning (som jeg ikke trenger). Lurer på om det var type overtrøtt (eller fiklende med mobil/gps). Ga noen bært idet jeg passerte og noen håndbevegelser etter passering ja...
Pinlock'en dugget litt nederst. Har nå tørket og justert pins slik at "pilen" peker kl 10 på venstre og kl 14 på høyre. Får se om det holder tett da (var kl 15 og kl 3 som er løsest... ettersom jeg hadde misforstått...)

*Oppdatering fra hjemturen*
Du og du hvor møkkete både bukse, støvler, hjelm og sykkel ble av den lille morgenturen til jobben. :oh Skikkelig salt&møkk-gugge!
Det trengs nok mer enn det lille regnet som kom for å vaske veiene fri fra salt, men det hjelper sikkert litt.
Pinlock-justeringen fungerte, ingen dugging på tilbakeveien.

GT-Air hjelmen ellers - OK, hjelmen har bedre tetting av visir mot hjelm, bedre design (kanskje subjektivt) og bedre støyreduksjon MEN luftingen synes å være i minste laget. Spørs om denne hjelmen er beregnet på de som kjører med mindre vindskjermer slik at det blir endel mer vindpress mot den... Sånn sett, spesielt tatt i betraknting prisen er jeg noget skuffet over mangel på muligheter for enda mer lufting. XR-1100 har til sammenligning noe mer støy, men en god del bedre lufting. Solvisiret er flott, fikk brukt det rikelig på hjemturen med lav sol. Turbulens er mindre med denne hjelmen enn XR-1100 virker det som, så hakket mer aerodynamisk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang

Legg inn av RuneMC »

Ansporet av førstesideoppslag (lokalavis vel å merke) om 15cm snø i både Oslo- og Drammens-regionen til torsdag :oh =;
...ble det en liten tur langs Drammensfjorden og til Klokkarstua.

GT-Air hjelmen blir jeg fortsatt ikke helt venn med. Duggingen på innsiden av pinlock innervisiret er spesiell og spørs vel om jeg ikke må droppe "chin curtain" under haka - men det gir litt mer støy også... Ble faktisk til at jeg kjørte hjem for å bytte til den gamle XR-1100 hjelmen. Den funker endel bedre mhp lufting, så var nesten å foretrekke tross mer slitt visir... Nåvel, har sendt avgårde spm til Hof i tilfelle de har forslag. Forventer ikke at det blir mulig å bytte inn en hjelm som er brukt - men får nå høre hva de synes og om de har noen forslag.

Tilbake til turen så gjorde kjøringen godt og på slutten ovverasket skyene med å trekke seg tilbake så det ble en flott og ganske så rød solnedgang over Drammensfjorden. Det måtte jo bare bli årets første "MC i solnedgang" bilde. :knegg

Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av Flanker »

Flott bilde... En av fordelene med at MC sesongen er i gang er at du poster bilder igjen!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av LordShaft »

Utrolig flott solnedgang :thumleft

Det dugger mellom inner visir og "ytter" visir? Det er jo tydelig tegn på at den silikon saken ikke tar godt nok eller at visiret buer indre enn yttervisiret.

Jeg har sånn chin sak på min x-spirit 2 og har ingen problemer med dugg mellom visirene. Har du prøvd med andre/flere visir?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft, nei det dugger på den flaten av innervisiret som er nærmest nesetippen, så jeg kan med jevne mellomrom åpne visiret og dra av dugget med en finger (holder seg til nederste del heldigvis), så holder det seg klart noen minutter osv... eller kjøre med åpent visir, men da er jo øynene utsatt for alskens rask og rusk... eller fjerne den saken under haka - det gjør at det blir mer luftsirkulering inne i hjelmen, men da blir det en god del mer støy... Fogtech'en hjalp litt, men selv den måtte gi tapt pga at luften inne i hjelmen blir såpass fuktig.
Det kan forsåvidt tenkes at det er V-stom vindskjermen som er medvirkende også - tenker på å skru den helt ned på nederste mulige posisjon - da bør frontinntaket på hjelmen få vesentlig mer vindpress mot seg som ledes opp på innsiden av visiret.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av LordShaft »

Åja, sånn ja! Det dugger faktisk inne på visiret på den måten.... Det har jeg faktisk ikke tenkt over på min :-k Men ikke umulig at det skjer i disse temperaturer som er ute nå.
Vindskjermen er jo kjent for å skape turbulens, eller totalt fravær av turbulens.

Det som overrasker meg litt er at du ikke opplever dette med den andre hjelmen din. Men er det slik å forstå at gt-air ikke har lufting foran munnen. Altså i front under visiret? Det skal høre med til historien at jeg har dette på ALLE mine hjelmer. :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft - joda, GT-Air har lufting i front under visiret. Den er noe mindre enn på XR-1100 og skal visstnok lede luftstrømmen mer opp mot visiret enn mot munnen, som visstnok skulle føre til mindre dugging også... sånn i teorien... eller også i praksis uten vindskjerm. Min lille teori er at pga mindre åpning så trenger den større vindpress på akkurat denne åpningen - men her er det ganske stille vindforhold bak vindskjermen slik den nå er stilt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av freddy123 »

Fint bilde ja :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av LordShaft »

Ja uansett hvordan luftingen er vinkelet, så blåser du veldig varm luft (i forhold til hva som kommer inn) inn mot undersiden av visiret. Varm luft stiger å skaper relativt raskt damp. Så stillestående luft pga vindskjerm er vel ikke noe gunstig. Opplever du dette hele sesongen eller bare nå som det er så kaldt? Hvor omtrent går "grensen" for dugg ikke dugg i forhold til sesongen? :scratch

Alternativet er å hindre luft helt å komme opp.... Da vil jo hjelmen "holde" mere på varmen innvendig og dugg vil bli mindre..... hvertfall i teorien :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - hjelmdugg og snø...

Legg inn av RuneMC »

Har testet lufteåpningene helt lukket også ja, da blir det bare fortere dugg... Men som sagt XR1100 har ikke hatt fenomenet med å dugge på nese-siden av innervisiret (pinlock-visiret) - det er jo liksom det innervisiret skal forhindre... XR1100 har litt mer tomrom (dvs luft) inne i hjelmen, litt større ventil foran. Men har forsåvidt hatt litt problem med at innervisiret ikke har sluttet helt tett mot yttervisiret og da kan det bli litt dugg imellom visir og innervisir.

Grensen for duggproblem/ikke tipper jeg går et sted rundt +10C - men også avhengig av om det er regn eller ei...


Ellers "dagens bilde" fra snøværet idag tatt i 8-tiden etter å ha ventet 10min på buss på Lysaker, bare for å oppdage at noen andre busser hadde sperret begge feltene i utkjøringen fra Lysaker stasjon. Det synes ikke på bildet men alle 3 bussene hadde varselblink og kom ikke av flekken.
DSC06762.jpg
Dermed ble det en halvtimes spasertur sammen med mange andre pendlere ut på Fornebulandet ](*,)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sesong-restart...

Legg inn av RuneMC »

Da var det endelig litt trivelig å kjøre igjen, sol og mer enn en håndfull plussgrader :thumleft

Igår var jeg en tur/retur Klokkarstua med tørre og fine veier og idag en litt lenger tur først nedom Hyggen og deretter gamle Lierbakkene - Tranby og Vestsideveien opp til Sylling.
Stort sett fin tørr vei uten noe grus å snakke om. Sløyfen om Kanada var det litt strøsand på veien, dvs stort sett midt i hvert kjørefelt, så greit å kjøre utenom, men måtte stedvis ta det pent og pyntelig. Fra Sylling til Skaret var det helt fint. Så ut som om det kunne være noe slags fint veistøv eller noe i midten av veien, men virket ikke å ha noe å si på veigrepet.

Ved Skaret tenkte jeg å ta en stopp på utsiktspunktet ved det største treet på høyresiden på bildet under, men jammen har ikke SVV vært ute og satt opp sammenhengende autovern og sementblokker. Rett og slett skjemmende og ikke noe utsiktspunkt lenger :sorry ...men ny asfalt, nei se det er det visst ikke budsjett til :doh
Bilde

Et sted mellom Skaret og Sylling - legg merke til hestehoven i skråningen bak.
Bilde

Rett før avkjøringen til Sylling så er det tydeligvis et nytt, innovativt boligprosjekt på gang...
Jeg har jo hørt om dette at noen tilbyr å lage boliger av containere, selv om jeg trodde det ble gjort litt mer forseggjort enn dette... :scratch
Ihvertfall tydelig at byggherren her virkelig satser på lavkost-boliger som likevel får en flott utsikt over Holsfjorden/Tyrifjorden :lol
Bilde

Siden jeg først var i Sylling ble det en liten tur nedom Svangstrand.
( Mye grus på siste stykket for de som ikke liker det.)
Bilde

Litt kaldt på stranda ennå... og ikke så mange badegjester...
Bilde

Tilbake i salen valgte jeg Ringegriksveien tilbake. Her var det en sving med endel smeltevann over, ellers tørt og fint her også.
Siste bilde for denne gang blir av kulturlandskapet i Lier, rett etter at jeg tok av mot Sjåstad
Bilde

Forresten oppdaget jeg noe nytt ang luftingen i hjelmen. Når jeg stengte inntaket på toppen framme, så ble det plutselig merkbart mer luft gjennom frontinntaket ved munnen. Jeg har jo kjørt med alle luker åpne til nå fordi det virket mest logisk utifra ønsket om mest mulig luft, men slik var det altså ikke... Krysser fingrene for at dette også kan løse duggproblem når tempen er lavere enn ca 8C.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: RuneMC's blogg - sesong-restart...

Legg inn av 45316 »

Fantastisk morro at du har startet sesongen igjen, innleggene og bildene dine er veldig inspirerende! Bra jobbet!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sesong-restart...

Legg inn av RuneMC »

Takk, takk til alle med hyggelige kommentarer :thumleft

Igår ble det en liten svingom igjen. Jeg utvider gradvis geografien etter hvor jeg tror det er helt bart og isfritt.
Kjørte solsiden fra Drammen og ved rundkjøringen fra Solbergelva kom det på et par cruisere som bare holdt 60 i 80-sonen... tydelig at noen er uvante ennå, men synes jo en bør kunne holde fartsgrensen på så fin vei... Jeg pleier vanligvis ikke å kjøre forbi andre MC'er, men dette ble for sakte...
Nuhvel... Fra Langebru ble det videre mot Vestfossen og nedover Eikeren. Mye av den var islagt ennå, men veien var bar og fin.
Det var mye nytt autovern også, hvor det tidligere ikke har vært noe, og selvfølgelig med den skarpe typen stålstolper som vil gi størst personskade... sukk...

Fra Eidsfoss valgte jeg solsiden av Bergsvannet. Ganske fin, men smal vei. Litt strøsand her og der, men mest på kanten.
Bilde

Nærmere der veien møter hovedveien mot Hanekleiva igjen
Bilde

Selve Hanekleiva så bra ut. Ikke sand eller grus som jeg kunne se, men det var rimelig skyggefullt og kjølig på vei ned mot Sande, så tok det uansett rolig. Greit å rekognosere strekninger før en klemmer til med fulle nedlegg og slikt. Asfalten virket såpass kald at det nok ikke gir 100% grep ennå.

Videre tok jeg en kosetur utover mot Svelvik.

En liten stopp ved Bjerkøya (tror det er et par øyer i Oslofjorden som også har samme navn? Kjært navn har mange øyer? :knegg )
Bilde

Det var skikkelig lavvann - og "sølekakene" skyldes vel et eller annet dyr som lever på sjøbunnen...
Bilde

Litt saktekjøring gjennom "sørlandsidyllen" Svelvik og et bilde over mot Verket. Avstanden virket enda mindre fra Svelvik-siden enn den gjør fra Verket :-)
Bilde

Hjemover ble det via Østbygda og Fjell - hvor det også var tørre fine veier.

Passelig lengde på kjøreturen da det manglet noen plussgrader til...

Hjemme ble det litt småmekk, med montering av ny girpedal av stål med tupp som foldes - merke Studebaker, Made in USA - no less :thumleft
Den orignale er jo av alu (brekker istedenfor bøyes) og ikke foldbar - et svakhetspunkt på V-Strom'en ved eventuell velt.
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - sesong-restart...

Legg inn av ojda »

Godt å se at du og RX`n er på tur igjen RuneMC, da vet vi at våren er her :vs
Har selv ikke kommet meg helt igang enda, en ølsanke-tur samt etpar ganger
til jobben er alt det har blitt til :sorry Begynner`n å bli gammal :[-X
Det kommer seg vel ;-)
Fine bilder, men den "støvle-slipern" av en girpedal var jeg meget skeptisk til :sk?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sesong-restart...

Legg inn av RuneMC »

@ojda - ja, den virket å ha ganske god slipeeffekt på vanlige sko av lær som jeg girte litt med på gårdsplassen for å sjekke at alt fungerte etter montering... får se an litt om den bør moddes litt ift det... Ene støvelparet jeg har er jo godt gummiert der, mens det andre har mindre gummi...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - sesong-restart...

Legg inn av RuneMC »

.dobbelpost.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - sesong-restart...

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:@ojda - ja, den virket å ha ganske god slipeeffekt på vanlige sko av lær som jeg girte litt med på gårdsplassen for å sjekke at alt fungerte etter montering... får se an litt om den bør moddes litt ift det... Ene støvelparet jeg har er jo godt gummiert der, mens det andre har mindre gummi...
Putt på 2 lag med krympeslange (elektriske ledninger) så holder støvla litt lenger ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

@Ojda - har nå brukt girpedalen noen dager og den funker faktisk helt fint uten modifikasjon, ikke noe synlig sterk slitasje på det gummierte kontaktpunktet på støvelen ihvertfall.

Tok ellers en litt lengre runde idag https://goo.gl/maps/mGbYK (dvs mangler siste biten helt til Røyken, men den klarer dere vel bruke fantasien på)

Var mest spent på Sylling - Vikersund og jada, det var en 2-3 svinger med litt grus. Grusen så mest ut til å være dratt ut i veien fra grusen som ble lagt ut på vegkanten ifjor - vi takker nok engang Vegvesenets lokale underentreprenører for dårlig utført arbeide. (Grusen skal komprimeres og det skal legges et lag kald asfalt på toppen). Ellers grei nok standard. Lappingen av sprekker virker litt forstyrrende fordi man ikke vet om sprekkene er blitt oppsamlingsplass for strøsand, så fikk vel ikke helt godfølelsen av å kjøre der.

Fra Vikersund ble det videre til Åmot og Bingsveien nordover. Fin vei for det meste. Noen rester av strøsand.
Grusveien over til Litmovatnet var det nok litt tidligste laget for - det var stedvis glatt så sykkelen logret litt med halen. Men mye tørr og fin vei nesten uten grus også.
Bilde

Fra Litmovatnet går det relativt sliten asfaltvei til Lyngdal (eller mot Sigdal i andre retningen).
Der var det mildt sagt endel strøsand fra vinteren på veien, så der gjaldt det å holde tunga rett og finne sandfrie linjer å navigere etter. Rundt en sving stod en svær elg midt i veien, som om den ventet på noe. Jeg hadde ikke store farten akkurat der fordi det var litt sandbanker å navigere, men den skvatt fort inn i skogen til en ventede kalv og ble fort nesten borte. God kamuflasje på de dyra :janikk

Her et bilde på kjøreforholdene - sand på asfalt
Bilde

På vei ned siste bakken mot Lyngdal - hvor asfalten blir vesentlig bedre og helt sandfri ned mot Lampeland. Stykket fra Lyngdal til Lampeland er silkefin asfalt med fine svinger og flott utsikt langs noen fine vann bl.a.
Bilde

En liten rast langs den veien
Bilde

Hjelmen funket bra idag - den gamle XR-1100 hjelmen :roll
Bilde

Ellers ble det ikke mer bilder idag. Det var for mye fin asfalt som måtte navigeres, akkompagnert av en V-Strom motor som purret fornøyd.

Men i korte trekk; nedover til Kongsberg, Vestfossen og langs Eikeren ned til Hanekleiva, litt biler på slutten som skulle ned i 40 km/t i den svingen der det er anbefalt hastighet, men herlig fritt for biler før den tid. Fra Sande ble det Østbygdaveien og over til Fjell/Drammen før siste snutt hjem.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

Sist helg var jeg på Andebu-vårsleppet i regi av ArcticTiger - veldig bra! (Se bildene mine i den tråden)

Helgen før der, dvs lørdag 18 april tok jeg meg en liten tur opp til Krøderen og tilbake, men for variasjonens skyld så valgte jeg å kjøre av mot Katfoss - dvs på vestsiden av elva for den vanlige veien oppover.

Det begynte bra med fin demning
Bilde

Og relativt bra vei med lite trafikk
Bilde
Men asfalten ble snart en god del dårligere med markante hjulspor som hadde mengder av fin hvit strøsand... så det ble relativt lavt tempo imellom hjulsporene og sandflekkene på asfalten.

Det var dog en grusvei litt nærmere Krøderen jeg hadde sett meg ut. Den var litt så som så med et par fuktige litt glatte parti og bl.a. hest med sulky ble passert i lav fart for ikke å skremme. Videre oppover var det stedvis en god del løsgrus (jadda, vet det må jo tappe ut luft for å gjøre sykkel'n bedre til sånn vei...) før siste biten opp mot Krøderen i form av det jeg på kartet hadde sett het Øgardsveien. Det viste seg å være bomvei (sånn basert på å legge penger i konvolutt) "Øgardsveien skogsbilvei" og uten småpenger pluss litt usikker på akkurat hvor god/dårlig den veien var, valgte jeg heller å snu og kjøre tilbake til nærmeste bro og ta tilbake til den fine hovedveien på østsiden av Snarumselva. (Dvs jeg kjørte ikke helt bort til kassen, men så det stod noe om kjøretøy og da pleier det å være i ordlyden "Alle kjøretøy"... ) Mulig jeg sjekker den ut igjen når det har tint og tørket litt mer i marka.

Krøderen var speilblank og fin, men lavere vannstand enn tidligere år
Bilde

Et gammelt vrak av en robåt (som har ligget under vann tidligere) og et par svaner utpå vannet..
Bilde

Bare for ikke å glemme at vi er på MC-tur :-)
Bilde

Retning Norefjell - fortsatt mye snø der
Bilde

Retur samme veien - dvs den vanlige veien på østsiden av elva.

Veien fra Vikersund til Sylling er nå feiet for strøsand, så for det meste finfin asfalt :thumleft ... Men merkelig nok er det et par svinger (nærmere Sylling) som har endel grus i seg :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av LordShaft »

Det bildet med robåten var egentlig et utrolig kult bilde!! :thumleft Halve båten er bare borte :twisted

Her i Bergen, eller nærmere bestemt Os, var saltbilene ute i natt/dagmorres. Var is på veiene. Er ikke mer en maks 7 grader og alle årstidene i løpet av dagen. Så på meg er det bare blitt kjøring til å fra jobb. Håper vi ser litt høyere temperaturer og sol til helgen, så det går an å få kjørt seg en lengre tur :redface

Takk for at du deler flotte bilder nok en gang! :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av RuneMC »

@Lordshaft - takker. Har ikke vært skikkelig godtemp her ennå heller. Sist uka var det mest på trass jeg kjørte til jobben - men -2C er i kaldeste laget...

Idag på 1ste mai modifiserte jeg planene litt pga et ganske godt varslet bygevær og tok istedet en runde om Lampeland og Hanekleiva.
Det tok forresten litt tid før jeg kom meg avgårde også da jeg fant ut at jeg måtte fylle en skvett olje og stramme kjedet.

Sylling - Vikersund var enda litt bedre enn sist, men fortsatt et par svinger med litt grus. Men bedre flyt og tempo nå som jeg vet hvor de er :janikk
Allikevel kan man få overraskelser rundt hver sving som et enslig rådyr som sprang helt vilt i veien her https://goo.gl/maps/T6C9G
Snakk om tempo på det dyret ja der de løp fra meg og etterhvert opp i skråningen på venstre side - og noe annet kunne det vel ikke gjort på 1ste mai! :lol

Fra Vikersund tok jeg sakte-veien til Åmot. Mye biler parkert ved og rundt Vikersundbakken, så tydeligvis noe arrangement der...
Fra Åmot tok jeg over mot Bingsveien. Den er stort sett fin nå, noe telehiv og litt strøsand. Ellers er det et par skilt for farlig kryss - og jeg anbefaler å senke farten for disse.
Som regel ikke pga trafikk, men pga at det kan ligge grus rett rundt svingen... men idag var det fint jeg senket farten for der var det plutselig en tysk-registrert bil som holdt på å rygge litt i min kjørebane, og ut spretter kona for å ta bilde eller noe slikt. Vi snakker rett rundt en sving - noen tenker altså ikke i det hele tatt... :doh :bl3

Grusveien fra Bingen til Litmovatnet er nå veldig fin. Fint lite grus der, mer hardpakket jord som er like grei å kjøre på som asfalt nesten...

Rasteplassen ved Litmovatnet
Bilde

Rett etter rasteplassen - det er et fint vann
Bilde

...med motorsykkelen....
Bilde

Et blikk tilbake på veien rett før den møter asfaltveien mellom Krøderen og Lyngdal
Bilde

Jeg hadde jo fått med meg at det var noen forummedlemmer på vei til Lyngdal idag... så ventet litt ekstra her i tilfelle de skulle passere... men det passerte ingen... :roll
Bilde

Lyngdal i Numedal
Bilde

Fra Lyngdal var det den fiiine, passe svingete asfaltveien mot Lampeland.
Kiwi'n i Lampeland var åpen så da ble det handlet inn iskaffe og snickers.
Da jeg kom ut var det noen regndrypp, så da bestemte jeg meg for Eikeren/Hanekleiva istedenfor å kjøre rundt Tinnsjø som var alternativ.

Flotte tørre veier hele veien langs Eikeren. Null grus. Flott vann det også, men når veien er så fin så er det litt vanskelig å stoppe...
Hanekleiva er også fin, bortsett fra bilene som hindrer god flyt.
Rett før Hanekleiva var det skikkelig våt vei, så tydeligvis en veldig lokal byge der.

Fra Sande tok jeg Østbygdaveien og deretter over Fjell. Forresten ganske fin utsikt fra "toppen av Drammen" fra den kanten også
Bilde


Bildene denne gangen editert i Lr6 (30-dagers prøveversjon). Det blir en nyanse forskjell fra DxO ser jeg men neimen ikke sikker på hva som er best :scratch
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av LordShaft »

Det ser nesten ut som du kunne hatt litt mere vibrance i noen av bildene og kanskje justert litt ned på skyggen :-k Noen av bildene ble litt hvit, i forhold til de veldig fargerike bildene du har pleid å redigere. Er nok bare en vanesak :-)

Uansett så er det flotte bilder, flere som har kost seg på tur i dag skjønner jeg. :thumleft

Svar