Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
xyvind
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Hehe, jeg ble faktisk delvis klar over dette i går. Dog ser det ikke ut til at dette blir slått ned på med det første. Men at det på papiret er ulovlig er helt riktig.

Men jeg har en egen 16amp kurs til garasjen fra nytt sikringsskap med jordfeilbryter. Så hvis jeg bytter kursen til 10amp. så er dte lov?
Kanskje det er noen elektrikere her inne som kan opplyse mer rundt dette?
Tror det er bare A-vern på vanlige jordfeilbrytere, så hvis det går overskuddsstrøm (eller noe sånt?) fra bilen og inn på kursen, så kan det bli varmgang, og jordfeilbryter og alt smelter og tar fyr. Har vel forstått det sånn at man må ha egen kurs med B-vern.

Fremtiden er uansett elektrisk, så en 32A ladeboks med type 2-uttak er det vel ingenting å vente med å få installert uansett :-) heldig du som har enebolig - jeg får ikke lov her i borettslaget - enda!

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 22 okt 2017, 15:28
Bjerknez skrev:Hehe, jeg ble faktisk delvis klar over dette i går. Dog ser det ikke ut til at dette blir slått ned på med det første. Men at det på papiret er ulovlig er helt riktig.

Men jeg har en egen 16amp kurs til garasjen fra nytt sikringsskap med jordfeilbryter. Så hvis jeg bytter kursen til 10amp. så er dte lov?
Kanskje det er noen elektrikere her inne som kan opplyse mer rundt dette?
Tror det er bare A-vern på vanlige jordfeilbrytere, så hvis det går overskuddsstrøm (eller noe sånt?) fra bilen og inn på kursen, så kan det bli varmgang, og jordfeilbryter og alt smelter og tar fyr. Har vel forstått det sånn at man må ha egen kurs med B-vern.

Fremtiden er uansett elektrisk, så en 32A ladeboks med type 2-uttak er det vel ingenting å vente med å få installert uansett :-) heldig du som har enebolig - jeg får ikke lov her i borettslaget - enda!
Saken er vel den at jeg ikke er HELT overbevist ennå om at det er elektrisk som er "the shit" om noen år. Jeg er klar over at de store stygge forbrenningsmotorene fases ut over tid, men det finnes nok også andre løsninger kanskje? Hydrogen feks.?

Jeg er heller ikke HELT sikker på om det blir el-bil ved neste korsvei. Å da blir det jo kjipt og betale for en ladestasjon til 20-laken som henger i garasjen som ikke kan brukes til noe som helst.

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 13:31 e-Golf eller el-biler generelt er ikke laget for motorvei hastigheter. Madammen lå i 120km/t på E6 fra Solli til avkjøringen etter Sandesundbroen i Sarpsborg og der kunne man se at tallet for gjenstående mil fløy nedover for hver hundrede meter vi kjørte. Jeg tror neppe vi hadde kommet lenger enn 10-15 mil i denne hastigheten. Det er nok noe man bør ha i bakhodet før man kjøper vanlig el-bil i dag som ikke koster mer enn huset.
Dette har du rett i. Min mor hadde en e-golf og den greide ikke Oslo-Sandefjord om sommeren. Med alt det elektriske slått av hinket den frem til hytta så vidt det var, ganske dårlig i forhold til de opplyste 250 km rekkevidde jeg mener de påstod da. Det skal sies at det var første generasjon så det er godt mulig den er bedre nå.

Når det er sagt har jeg et par naboer som har den som jeg tror er veldig fornøyd, men nå kjører de ikke langturer med den heller, og de har to biler. Helt enig i at e-Golf er en av få el-biler som ser normale ut, egentlig ganske fine.

e-golfen til mor ble byttet i en golf GTE (etter kun 6 måneder) som hun er veldig fornøyd med, den har jeg selv kjørt ved et par anledninger og i GTE modus er den direkte morsom å kjøre. Men det er klart, det er noen kostnadsmessige fordeler ved e-golf kontra GTE, men GTE greier seg helt til Oslo fra meg (45 km) uten å gå over på bensinmotoren.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 22 okt 2017, 15:50
Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 13:31 e-Golf eller el-biler generelt er ikke laget for motorvei hastigheter. Madammen lå i 120km/t på E6 fra Solli til avkjøringen etter Sandesundbroen i Sarpsborg og der kunne man se at tallet for gjenstående mil fløy nedover for hver hundrede meter vi kjørte. Jeg tror neppe vi hadde kommet lenger enn 10-15 mil i denne hastigheten. Det er nok noe man bør ha i bakhodet før man kjøper vanlig el-bil i dag som ikke koster mer enn huset.
Dette har du rett i. Min mor hadde en e-golf og den greide ikke Oslo-Sandefjord om sommeren. Med alt det elektriske slått av hinket den frem til hytta så vidt det var, ganske dårlig i forhold til de opplyste 250 km rekkevidde jeg mener de påstod da. Det skal sies at det var første generasjon så det er godt mulig den er bedre nå.

Når det er sagt har jeg et par naboer som har den som jeg tror er veldig fornøyd, men nå kjører de ikke langturer med den heller, og de har to biler. Helt enig i at e-Golf er en av få el-biler som ser normale ut, egentlig ganske fine.

e-golfen til mor ble byttet i en golf GTE (etter kun 6 måneder) som hun er veldig fornøyd med, den har jeg selv kjørt ved et par anledninger og i GTE modus er den direkte morsom å kjøre. Men det er klart, det er noen kostnadsmessige fordeler ved e-golf kontra GTE, men GTE greier seg helt til Oslo fra meg (45 km) uten å gå over på bensinmotoren.
Ja, man må se sine begrensninger med en EL-bil. Rekkevidden vil nok uansett bli klart bedre og kanskje tilfredstillende for de fleste innen få år, men pr. i dag så kjøper man ikke EL-bil hvis man skal pendle på motorvei. I by og på landevei så er jeg ganske sikker på at man vil klare og få 25 mil eller mer ut av e-golfen med forsiktig kjøring.

Vi brukte 16.4 kWt på 10 mil i går og batteriet tilbyr 36kWt ved fullopplading. Da kjørte vi ca. 2 av milene på E6 i 120km/t. Vi hadde igjen 14 mil i følge indikatoren når vi parkerte bilen hjemme. Det var mellom 8-10 grader ute. Jeg synes rett og slett ikke det var så galt. Men merket samtidig at den slukte rått med strøm på E6.

Skal man kjøre E6 er nok besparelsen stor ved å legge seg i 100km/t kontra 120km/t. Men uansett. EL biler er ikke laget for høye hastigheter. :)

xyvind

Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Første generasjon e-Golf hadde vel bare 190km oppgitt rekkevidde. Men dette med rekkevidde på elbiler er avhengig av veldig mange faktorer. Høydemeter, hastighet, luftmotstand, kjøremønster etc etc.. og e-Golfene har aldri vært best på rekkevidde. De har blant annet ikke aktiv oppvarming/kjøling av hovedbatteriet. Så når batteriet er kaldt, eller varmt, er forbruket høyere, og ladetiden lengre. Hyundai Ioniq, som jeg har fått nå, har varmepumpe og aktiv regulering av temperaturen på batteriet. Den resirkulerer også varmen fra batteriet og bruker den til oppvarming av kupéen. For å få en effektiv elbil er man helt avhengig av dette. Så e-Golf er ikke energieffektiv, men en veldig fin bil på alle andre områder. Tysk kvalitet etc..
De som selger e-Golf opplyser sikkert ikke sine kunder om dette, og jeg ser det er mange som finner det ut i etterkant, om de i det hele tatt finner det ut. Misfornøyde med rekkevidden er de i hvert fall, og sier at «elbil er bare dritt og det skal vi aldri ha igjen».. litt synd det også da, for det finnes biler med bedre teknologi som også koster mindre.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror at hvis rekkevidden er såpass viktig at ett par tre mil i oppgitt rekkevidde er avgjørende for kjøpet så blir valg av EL-bil i utgangspunktet feil. Hadde jeg pendlet til Oslo (9 mil hver vei) hver dag så hadde jeg ikke kjøpt en EL bil uansett. Marginene blir for små.

Vi kjører som tidligere nevnt ca. 3 mil i snitt hver dag gjennom hele uken og madammen kan lade den med hurtiglader på jobb. Den alene er nok til å fore oss med strøm til det bruket vi har tror jeg.

Men noen langtur rundt i Norge blir det nok ikke. Så lenge vi da ikke tar det som en tur og planlegger samt legger til rette for at vi faktisk kjører en EL-bil. Kan jo være litt gøy det også...

Så om en el-bil klarer 30 mil eller 32 mil i oppgitt effekt bryr meg svært lite. Derimot vil jeg ha en god følelse når jeg kjører bilen. Å det får jeg definitift med Golf. Den ser akkurat ut som en vanlig Golf (bortsett fra ett par merker på bilen) og faktisk går den også bedre fra 0-80km/t enn de fleste andre vanlige golfene og vanlige biler generelt.

Så til vårt bruk passer den utmerket. Til andre kan den være helt ubrukelig. Smak og behag :)

xyvind

Legg inn av xyvind »

Helt enig i det, B. Jeg kjører også ca 3 mil hver dag i ukedagene. Holder med ca. én fullading i uken, for min del. Her i Oslo er det ladere over alt. Så jeg har ikke behov for lader hjemme heller. På alle kjøpesentre rundt her, ja til og med på Kiwi, er det ladere. Så jeg lader når jeg kan. Kiwi har hurtiglader. Tar sånn 15-30 min å lade til 94% på hurtiglader, avhengig av hvor mye strøm som er på batteriet.

Jeg har prøvd bilen fra Oslo til Risør, og tilbake, og det fungerte helt smertefritt. 25 mil hver vei, og jeg stoppet og ladet midtveis, i 25 minutter, begge veiene. Det koster 2,50 pr. minutt, så det ble ingen dyr tur heller, med gratis bompasseringer i tillegg. Kjørte som jeg alltid pleier ihht. fart osv.. så jeg er ikke redd for å legge ut på lengre turer heller.
Men jeg er litt spent på hvordan alt det her kommer til å funke gjennom vinteren, med minusgrader og snø..

xyvind

Legg inn av xyvind »

Men hadde vi ikke vært 5 i familien her, så hadde nok e-Golf vært førstevalget her også. Jeg tror Ioniq’en er bittelitt større, eller lengre. Men jeg mistenker at forskjellen er marginal. Dog kostet en fullspekket Ioniq meg bare 284K, og den holder i massevis i et par år. Så får vi se hva det blir neste gang. Jeg har på ingen måte kjøpt drømmebilen, rent utseendemessig, men den er da ikke helt på jordet, mener jeg, og interiøret er ganske fint det og.

Bilen er på vinterfelgene allerede. Og nå skal jeg slutte å poste så mye elbil-pjatt i tråden din :-D (jeg er veldig entusiastisk og fascinert for tiden..)
Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, bare å poste i vei det Xyvind. Jeg har jo ikke noe annet å gjøre på en søndag uansett :lol

Ioniq ser faktisk ganske fin ut. Jeg liker ikke grillen på den. Der kunne dem kostet på seg en grill som ser mer "vanlig" ut. Men skjønner jo også at den er sånn grunnet luftmotstand etc. kanskje?

Men Hyundaien kommer nok på en god andreplass den i mine øyne. :thumleft

Hyndaien ser også noe større ut ja. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så får man vel ikke hår på brystet av noen av disse bilene uansett :lol

SverreOlsen
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Bjerknez skrev: 22 okt 2017, 13:46 Ingen tvil om hvilket interiør jeg fant meg best tilrette i...
Min soleklare favoritt...
images.jpg

Hva pokker... Må det virkelig se så dumt ut?
leaf.jpg

Helt greit dette og en grei nummer to, men ser litt gammeldags ut... på en måte...
hyndai.jpg

har ikke ord. Ingen mann/gutt med utovertiss kan kjøre noe slikt...
bmw-i3-interior-design-01.jpg
Her har du leaf med skin interiør, er jo alt etter hva du leter etter på nett, finner stygt interiør til golfen også.
001-large.jpg
2017-nissan-leaf-interior-heated-seats-large.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Du kan putte på den så mye skinn du bare vil etter min mening. Jeg liker ikke det spartanske dashbordet med stort hull i midten forran girspaken...

xyvind

Legg inn av xyvind »

Smak og behag selvfølgelig, med utseende på eksteriør og interiør. Jeg har ikke råd til å hverken kjøpe eller kjøre rundt i drømmebilen, så man må nøye seg med det som passer aller best innafor budsjettet da. Synes ikke interiøret på Hyundai Ioniq er så hakkanes gærent. Jeg har ingenting å utsette på det, bortsett fra at jeg kommer borti «Auto»-knappen på klimaanlegget, med høyrekneet, hele tiden..

Bilde

Bilde

Brukeravatar
kvase
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Kontakt:

Legg inn av kvase »

Bil er en ting mc noe annet sjøl sitter vi med den nette sum av 2 biler i huset Den beste er en Mazda 323 97 modell - den mest bedritne er 2003 mod Hyundai Matrix orker ikke kjekke om årstallet er riktig på den- dermed et Luksus problem som burde ha vært kun 1 bil + min 2017 mod KTM 1090
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

xyvind

Legg inn av xyvind »

Man kan fint forsvare en ny elbil fra VW, Hyundai, Nissan, eller lignende, iom. at den koster tilnærmet null å drifte. Ingen dyre servicer eller noe å tenke på. Jeg er i hvert fall sjeleglad for at jeg solgte Volvoen og kjøpte elbil. Siste servicen på Volvoen kostet 17.200,- som er helt vanvittig!!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, her i Fredrikstad får vi snart bompenger og totalt kommer vi til å spare rundt 2.000,- pr. mnd. totalt ved å kjøre el-bil. Joda, man må trekke fra noen slanter vedrørende en noe forøkt strømregning, men det merker ikke jeg noe til uansett. Jeg skjønner jo at kontakten i garasjen som brukes kommer rett fra sikringsskapet til mine foreldre :lol

Svar