Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:
jonnykr skrev:
Jompa skrev:
jonnykr skrev:
Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]h?v=UTF5i4wn74U[/video]
Forklar nærmere hvordan du mener at tyngdepunktet blir lavere når du kjører stående .
Fordi at da ligger all vekt direkte på fothvilerne som er det laveste punktet vi har kontakt med, noe det IKKE gjør når du sitter. Da lever f.eks. overkroppen din fra rumpa og opp sitt eget liv og påvirker både ballanse og tyngdepunktet på mc,n.
Her tar du nok litt feil :-k
Jaha og din begrunnelse er?
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Et eksempel: Vi er jo røsslige Karer begge to, men har vi tyngdepunktet i skosåla :-k

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Et eksempel: Vi er jo røsslige Karer begge to, men har vi tyngdepunktet i skosåla :-k
Når vi står oppreist og i ballanse har vi det laveste tyngdepunktet på føttene. Dette endres om føttene blir stående på samme sted og vi beveger kroppen i ulike retninger.
Sist redigert av jonnykr den 17 apr 2013, 00:20, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Detta trur jeg du må sjekke opp litt nærmere til i mårra jonny, nå er det leggetid :thumleft

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Detta trur jeg du må sjekke opp litt nærmere til i mårra jonny, nå er det leggetid :thumleft
Det er jo du som protesterer og da må jo du begrunne det. Det holder liksom ikke å si "jammen det er feil" og stanse der. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Jarle skrev:
RuneMC skrev:F.eks. noe sånt?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X_p6AYZi5r4[/video]

Er på ingen måte fanatiker, derav bare "MC" i nicket mitt, men akkurat nå godt fornøyd med V-Strom'en til mitt bruk, som er ganske variert fra pendling til lengre turer. Ser av videoene jonnykr la ut at det sikkert er min mangel på erfaring som setter flest begrensninger på grusvei :D
Kjekt å se at det er flere der ute på skogsveiene som ikke er verdensmester :-)
Ikke tvil om at de gutta der koste seg.
Lurer på hvor lang tid det skal gå før vi opplever at det støver bak oss.
Lørdag. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Welshen skrev:Jeg kan ikke opp ned på de forskjellige typer mcer, unntatt at jeg vet hva jeg liker.... :D Det jeg derimot kan en del om er dette med å finne fasiter og hva som påvirker oss i denne prosessen. Det jeg har erfart er at fanatisme kan være galt i alle retninger og at den som tror man sitter på fasiten før eller siden som oftest møter seg selv i døra.....

Det jeg har lært videre er at jeg prøver å være forsiktig med å bruke ordene "alltid" og "aldri"....hvorfor, jo for om en liten stund, en mnd /ett år er plutselig det jeg trodde var fasiten endret seg.....Og hvem sitter egentlig med fasiten??? Som oftest ingen fra start til mål. En stadig endring. :thumleft

Så her er kanskje alt rett eller ingenting?? he he....ja ja kanskje off topic i denne store tråden, men synes jeg måtte nevne at jeg synes at trådens utgangspunkt var noe anderledes.... Jeg kunne godt tenke meg noen lenker til noen tøffe filmer om de som tørr kjøre en eventyr/reiseenduro på skikkelig tur.

Jeg skal begynne å øve meg på grusveger og gleder meg til å trene på dette. Har kun prøvd med min forrige sykkel og trivdes ikke så veldig godt.....men nå blir det nok andre boller med min .......... sykkel(fyll inn det som passer)
Jeg vet heller ikke "opp ned på de forskjellige typer mcer", men akkurat dette med on/offroad/gruskjøring har jeg satt meg godt inn i fordi det er der min hovedinteresse ligger og har gjort i noen år nå.

Og det er naturlig, for det er ulike prioriteringer innen dette segmentet også og hvilken sykler som passer best til ulike formål er en evig debatt. Omtrent som dekkvalg er det samme. Og min hovedinteresse ligger på gruskjøring samt en og annen langtur og derfor har såkalte DualSport sykler av ulik størrelse og merke for min del vært i fokus.

Man kjører selv. Kjører sammen med andre med andre type DualSport innkludert GS1200, KTM990, o.s.v. og danner seg inntrykk. Snakker med eiere og brukere av de samme syklene, ser filmer, videoer, leser artikler, tester, o.s.v. Alt for å finne ut hva som passer best til hva samt eget bruksområde.

Så det er egentlig det det handler om, interesse og nyskjerrighet. Spør du meg derimot om R-Sykler så har jeg NULL peiling utover at jeg vet de går fort fordi jeg har hørt det fra andre. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
ArcticTiger skrev:Et eksempel: Vi er jo røsslige Karer begge to, men har vi tyngdepunktet i skosåla :-k
Når vi står oppreist og i ballanse har vi det laveste tyngdepunktet på føttene. Dette endres om føttene blir stående på samme sted og vi beveger kroppen i ulike retninger.
Når du sier "det laveste tygdepunktet", mener du da at vi har flere tyngdepunkt? Det har vi ikke.
Om vi hadde vært kulerund og homogen, så hadde tyngdepunktet (også kalt massesenteret) vært i sentrum ...
hadde vi vært rektangulær, så hadde tyngdepunktet vært der diagonalene krysser hverandre.
Et menneskes tyngdepunkt ligger i nærheten av navelen ... om vi ikke har en ekstrem kroppsfasong.
En mc uten fører, har mest sannsynlig sitt tyngdepunkt ca midt mellom hjulene i lengderetning, litt over navet, kanskje 20-30 cm
Med en sittende fører på mc'n kommer det en god del høyere ... med en stående fører kommer det enda høyere

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ejs »

:-k

Når jeg sitter på sykkelen får den min vekt 80 cm oppe.(minus vekta av bena)
Står jeg på hvilerene så får jo sykkelen all vekta mye lavere.
:scratch
If it ain't broke, I'll break it.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av EasyRider »

jonnykr skrev:
ArcticTiger skrev:Detta trur jeg du må sjekke opp litt nærmere til i mårra jonny, nå er det leggetid :thumleft
Det er jo du som protesterer og da må jo du begrunne det. Det holder liksom ikke å si "jammen det er feil" og stanse der. :knegg

Her har nok jonnykr gjort hjemmeleksa si :thumleft

Jeg er ihverfall ening med det han sier om tyngde og de om å stå på sykkelen.
Er en grunn til at alle som kjører cross kun står på sykkelen, bruker kroppen som pendel etter hvor du vil ha sykkelen
kontakt flaten mot sykklen er jo som normalt insiden av foten/leggen og knærne.

En ting er å kjøre på grus, men for de som ikke har prøvd seg på crossbanen enda eller en enduro løype, har en overaskelse i vente.
Da merker du hvor mye muskellkraft som skal til og hvordan kroppen din påvirker din kjøring.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Bosted: Lillestrøm

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av maglil »

JohnnyTh skrev:Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Det er ikke din kropps tyngdepunkt som endre seg, men tyngdepunktet for deg og sykkelen samlet.
Det er vel ganske enkelt å forstå at om du plasserer 100 kg på setet så vil totale tyngdpunkt ligge høyere enn om du henger 100 kg på fothvilerne :scratch :-k

Maglil
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

maglil skrev:
JohnnyTh skrev:Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Det er ikke din kropps tyngdepunkt som endre seg, men tyngdepunktet for deg og sykkelen samlet.
Det er vel ganske enkelt å forstå at om du plasserer 100 kg på setet så vil totale tyngdpunkt ligge høyere enn om du henger 100 kg på fothvilerne :scratch :-k

Maglil
Hm :scratch , hvis vi er enige om at en person som står sitt tyngdepunkt er i skosåla, hvordan er det med Mottor-sykkern da? Den står jo på dekka, og skulle således ha sitt tyngdepunkt der. Og med så lavt tyngdepunkt så skulle den være umulig å velte og :-k ??

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:
maglil skrev:
JohnnyTh skrev:Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Det er ikke din kropps tyngdepunkt som endre seg, men tyngdepunktet for deg og sykkelen samlet.
Det er vel ganske enkelt å forstå at om du plasserer 100 kg på setet så vil totale tyngdpunkt ligge høyere enn om du henger 100 kg på fothvilerne :scratch :-k

Maglil
Hm :scratch , hvis vi er enige om at en person som står sitt tyngdepunkt er i skosåla, hvordan er det med Mottor-sykkern da? Den står jo på dekka, og skulle således ha sitt tyngdepunkt der. Og med så lavt tyngdepunkt så skulle den være umulig å velte og :-k ??
Tenkte jeg skulle ligge unna, men nå må jeg bare. Mitt tips er at det er lettere å flytte tyngden fra den ene foten til den andre. Ihvertfall lettere enn å flytte vekta fra den ene skinka til den andre...

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Man klarer ikke å flytte tyngdepunktet nedover på sykkelen ... i allefall ikke ved å reise seg opp.
Men som Supermorten er inne på, så er det lettere å flytte ditt og mc'ns felles tyngdepunkt sideveis når du står.
Men aldri nedover

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Zadnez »

Påstand: Tyngdepunktet synker når man reiser seg fordi man overfører vekten direkte til fothvilerene.
Bensintanken og setet er plassert noenlunde like høyt på sykkelen. Skulle man senke tyngdepunktet ville det da hjulpet å montere stag fra tanken og ned til fothvilerene og stag fra fronten av tanken til fremre motorfeste og la stagene bære tyngden av tanken. Høres det troverdig ut at dette ville senke tyngdepunktet?
Hadde man gjort denne jobben og sett på resultatet ville man sett at det allerede går stag der, nemlig ramma. Dette gjelder også setet, det sitter på samme ramme som fothvilerene.

Så hvor man plasserer vekten endrer mao ikke tyngdpunktet så lenge ramma bærer vekten.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jompa »

Nei zadnes, du tar helt feil.
En R-sykkel har et vesentlig lavere tyngdepunkt enn en adv-sykkel pga at sykkelen er lavere bygd og
at føreren sitter mye lavere.
Hvor vekta er plassert har alt å si for hvor høyt tyngdepunktet blir. Derfor har GoldWing bensintanken
under setet.

Iflg teorien om lavere tyngdepunkt med stående fører skulle man få et lavere tyngdepunkt på bilen
hvis man flytter bagasjen fra varerommet opp i skiboksen.

Jonnykr har selvsagt rett i at sykkelen blir lettere å manøvrere på grus og i terreng med stående fører,
men det skyldes at man ved å løfte baken fra setet fjerner tregheten som man sjøl er skyld i pga egen vekt.
Sykkelen kan mao bevege seg lettere sideveis, og føreren kan selvsagt bevege sykkelen lettere enn om han sitter på den.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Zadnez »

enig i at en r sykkel har lavt tyngdepubkt, men ikke på grunn av føreren, men konstruksjonen på sykkelen

når jeg over skrev at vekten ikke endrer tyngdepunktet mente jeg vekt ift om førerern står eller sitter
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Zadnez »

om en er så dum at man står og kjører en r-sykkel er tyngdepunktet det samme som om man sitter tror nå jeg:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Bosted: Lillestrøm

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av maglil »

Her er det mange som kan kreve tilbake skolepengene for fysikktimene ;-) :scratch

Et forhåpentligvis lett forståelig eksempel:

Legg ned en tråsykkel og fest ett 100 kg lodd til setet. Du skal nå være relativt sterk for å rette opp sykkeln( de fleste vil ikke klare det).
Fest så loddet til pedalene istedet og prøv nå å rette opp sykkelen. Dette vil de fleste klare fordi tyngdepunktet nå er senket

Samme skjer når du står. Vekten din påvirker sykkelen på et lavere punkt enn om du sitter.

Maglil
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av LordShaft »

Tyngdepunkt, det tilsynelatende angrepspunkt for tyngden. Tyngdekraften virker på hver eneste liten del av en gjenstand, og tyngden av gjenstanden er summen av alle disse småkreftene. Denne kraftsummen har samme virkning på gjenstandens bevegelse som en like stor kraft som virker i gjenstandens massesenter, også kalt tyngdepunktet i gjenstanden.

Jeg har også lært at du skal alltid ha føttene på fothvilerne. Det gjør at du flytter tyngdepuntet ned i sykkelen. Om du står eller sitter, vil tyngdepuntet fortsatt være i fothvilerne. Men det er lettere å legge trykk ned i fothvileren når du står.

Prøv å kjør sykkelen uten å ha føttene på fothvilerene :-k

KawaKjetil

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av KawaKjetil »

Har ikke giddet å lese allt her om å stå og kjøre. Men sitter du på sadelen er mesteparten av tyngden til fører der. Står du og kjører er tyngden til fører på fothvileren. I feks venstre sving legger jeg tyngden på høyre fothviler. Da er det bare å gi gass ut av svingen og kose seg med tilgjengelige krefter :prop: Er ikke mer hokus pokus enn dette...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Du, maglil kan også kreve skolepengene tilbake :twisted
LordShaft, du har funnet en def. av tyngdepunktet du antagelig ikke helt forstår.

Hvis du tar sykkelen og legger den på siden, på toppen av en stående spiker e.l ... og får sykkelen til å balansere ... uten å vippe hverken forover eller bakover, eller til høyre eller venstre ... da har du funnet tyngdepunktet.
Det ligger ca midt mellom hjula, vanligvis 10-20-30 cm over høyden til hjulnavet.
Om du sitter på sykkelen når du du balanserer på spikeren, så vil tyngdepynktet flytte seg "oppover", dvs nærmere navelen
Står du på sykkelen vil tyndepunktet flyttes enda lengere oppover.
Om du har belastningen på fothvilerne eller setet har ikke betydning
Dette er en sann historie

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Zadnez »

når det gjelder fysikk må man stole på utregninger ikke logikk:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Zadnez skrev:når det gjelder fysikk må man stole på utregninger ikke logikk:)
Ja, det har du rett i, men for å kunne regne på dette, må man vite mål og vekt på sykkelen og føreren ... så må man vite hvor tyngdepunket til sykkelen og føreren er i utgangspunktet.
Om man vet hva tyngdepunkt er, så kan man også bruke logikk for å forstå hvilken vei det flyttes.
Jeg har regnet mye på flytting av tyngdepunkt

Svar