Da er KTM'en rullet fram fra vintergarasjen og står nå klar i garasjeåpningen !
Ingen prøvestart enda, men den siste ladingen i går gikk kjapt fra rødt til grønt, så da regner jeg med at det går greit å få start straks det er god nok temperatur til å ta årets første tur .
Men... KTM'en har vist seg å være litt lunefull fra tid til annen, så... Men jeg satser på en god start med fulladet batteri og 98 på tanken.
Litt for kaldt enda. Vil ikke ta sjansen på en vårforkjølelse i år, noe jeg pådro meg i fjor ved å legge i vei på en lengre tur mens det fortsatt var ganske kjølig...
010424 ktm.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Litt hosting og harking ved første startforsøk. Men så fyrte alle fire pluggene og KTM vellyden kom på plass som den skulle og som den bruker å gjøre .
090424.jpg
Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40
Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
----------------------------------------------- Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40
Sesong '24 endelig i gang !
Litt hosting og harking ved første startforsøk. Men så fyrte alle fire pluggene og KTM vellyden kom på plass som den skulle og som den bruker å gjøre .
090424.jpg
Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Deilig å være i gang igjen AJ
BMW'en står fortsatt på lager men får loggført noen km på Triumph'en i disse dager. Når vi er ferdig med April, og litt mere varme så får vi møtes over en kaffe AJ - ser fram til turene våres i sommer
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
AJ skrev: 31 mar 2024, 18:56
Jeg fusker også litt i fermenteringsfaget. Synes jeg har fått god gang på surkålet og det er supert for skrotten. Samler litt oppskrifter her (kun for eget bruk men det er lov å tjuvtitte...): https://www.sveinha.com/j3/index.php/mat
Kostet for øvrig på meg dette Kilner fermenteringssettet nå nylig.
Blir interessant å sette denne i drift etter hvert :
kilner.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
----------------------------------------------- Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40
Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
Spenningen man har mens starteren går derimot sier en del om batteriet :)
Spenningen på mitt batteri (det gamle Yuasa batteriet) sank fra 12.8 til 11.6V bare ved å slå på tenningen. Så det batteriet var kaputt kan man vel si vertfall :)
Men ladespenningen hadde nok vært bra hos meg også.
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40
Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
Spenningen man har mens starteren går derimot sier en del om batteriet :)
Spenningen på mitt batteri (det gamle Yuasa batteriet) sank fra 12.8 til 11.6V bare ved å slå på tenningen. Så det batteriet var kaputt kan man vel si vertfall :)
Men ladespenningen hadde nok vært bra hos meg også.
Det du måler under kjøring er det som regulatoren slipper opp for og alle regulatorer på 12V anlegg har ladetopp som er satt til over 14V. Hvis jeg husker riktig ligger det på 14,3 - 14,8 som er maks
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
AJ skrev: 09 apr 2024, 14:40
Batterispenningen på originalbatteri fra Yuasa, som har sittet montert i sykkelen hele tiden fra den var ny i 2018, viste en spenning på fra 14,1 til 14,3 under kjøring. Altså fortsatt i godt slag, må man kunne si, etter disse årene og snart 77K km.
Spenningen du har under kjøring sier fint lite om batteriet men startet den greit så er batteriet friskt nok. Ladespenning på 14.1-14.3V er supert. Jeg har bare 14.0V og det er for så vidt ok nok for et blybatteri men ikke helt ideelt.
Spenningen man har mens starteren går derimot sier en del om batteriet :)
Spenningen på mitt batteri (det gamle Yuasa batteriet) sank fra 12.8 til 11.6V bare ved å slå på tenningen. Så det batteriet var kaputt kan man vel si vertfall :)
Men ladespenningen hadde nok vært bra hos meg også.
Det du måler under kjøring er det som regulatoren slipper opp for og alle regulatorer på 12V anlegg har ladetopp som er satt til over 14V. Hvis jeg husker riktig ligger det på 14,3 - 14,8 som er maks
Uansett, ingen startproblemer, kun litt hosting og harking før jeg slo av tenninga og ventet ca. et halvt minutt før jeg igjen trykket på fjernnøkkelknappen, ventet ytterligere ca. 30 sek. og trykket på startknappen og da startet sykker'n uten nøling.
Samme, selvfølgelig, da jeg slo av tenninga i forb. med et butikkbesøk i løpet av turen.
Så da regner jeg med at det er stor sannsynlighet for at batteriet holder denne sesongen også.
Men har likevel sjekket priser på alternativer hvis behovet skulle oppstå, som japanske Nitro og nederlandske Landport, begge med gode spesifikasjoner og ikke minst gode priser fra flere selgere.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Den hjerteskjærende lyden du snakker om ved første oppstart har jeg opplevd på alle syklene mine, untatt Rocket faktisk. Den startet første gangen som vanlig uten merksnodige lyder.
Den værste var de to S1000R'ene mine. Det hørtes ut som om det var grus i sylinderne når jeg startet denne første gangen etter vinterdvale. En grusom lyd.
Når du kjøper nytt: Sjekkk hvilken CCA sykkelen skal ha og kjøp MINST det som står i boka. Når jeg leter etter batteri til Bimbo kommer der opp en haug med 170CCA og opptil laaaangt over 300CCA. 170CCA er nok til å starte sykkelen greit nok men da synker spenningen såpass at ABS vanligvis konker ut...
----------------------------------------------- Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Bjerknez skrev: 09 apr 2024, 18:07
Den hjerteskjærende lyden du snakker om ved første oppstart har jeg opplevd på alle syklene mine, untatt Rocket faktisk. Den startet første gangen som vanlig uten merksnodige lyder.
Den værste var de to S1000R'ene mine. Det hørtes ut som om det var grus i sylinderne når jeg startet denne første gangen etter vinterdvale. En grusom lyd.
Ingen hjerteskjærende lyder, kun lyder som minnet om litt hosting og harking, som å renske opp i halsen. Straks det var gjort var stemmen "ren og klar" igjen.
Ingen lyder som hørtes ut som "grus i sylindrene"...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Bjerknez skrev: 09 apr 2024, 18:07
Den hjerteskjærende lyden du snakker om ved første oppstart har jeg opplevd på alle syklene mine, untatt Rocket faktisk. Den startet første gangen som vanlig uten merksnodige lyder.
Den værste var de to S1000R'ene mine. Det hørtes ut som om det var grus i sylinderne når jeg startet denne første gangen etter vinterdvale. En grusom lyd.
Ingen hjerteskjærende lyder, kun lyder som minnet om litt hosting og harking, som å renske opp i halsen. Straks det var gjort var stemmen "ren og klar" igjen.
Ingen lyder som hørtes ut som "grus i sylindrene"...
Ok, er nok forskjell fra sykkel til sykkel dette kanskje. Rocket er den eneste sykkelen som startet opp uten noe som helst ulyder eller host og hark. Street Triplen jeg hadde hostet og harket litt, men hadde ikke den samme lyden som i de to bimmerne.
Tradisjonen tro, første bilde fra Lygna denne sesongen :
10424Ly.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
10K service til uka avtalt med verkstedet.
Så da vil V7 Special'en også være klar for 2024-sesongen !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Med ny ECU mapping, fikk jeg vite. Og det merkes!
Jevnere drag uten merkbare dumper i turtallskurven ved gasspådrag slik det var tendenser til i fjor. Spesielt i femte og sjettegiret.
Så får vi kjenne etter og merke oss mer etter hvert om den nye mappingen har ført til andre endringer, som f.eks. enda mer effektiv utnyttelse av drivstoffet ...
Uansett, det kjennes rimelig godt ut å få en Guzziluftetur igjen !
160424 mg 1.jpg
160424mg 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Ny lokal runde med V7'ern i dag og det er åpenbart at den nye ECU mappingen har gitt sykkelen en merkbar bedre gassrespons.
Mye jevnere enn tidligere og det virker samtidig som at gullGuzzi'en (:crazy: ) akselerer raskere og går mye jevnere på lavgir i sakte fart uten nykking.
Nesten som å få en ny sykkel - ferdig innkjørt !
Men nå må været her i landet skynde seg med å gi oss varmere dager slik at jeg kan legge ut på lengre dagsturer med BarbIQ grillen og baconburgere. Begge deler er ultraklare til å bli med på tur !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Nå er det vel kaldere der du holder til enn her i Fredrikstad, men jeg kan si at man renner ikke bort her heller. Fortsatt nattefrost her. Men midt på dagen kan det være ålreit :)
Nå var det ingen problemer slik den oppførte seg forrige sesong, kun litt nøling i starten ved gasspådrag, spesielt i 5. og 6. gir. Noe som ikke er helt uvanlig med den magre bensin/luftblandingen nye motorsykler har.
Dette ser nå ute til å være utjevnet på en overbevisende måte, er min erfaring så langt.
En klart merkbar forbedring .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
En kjølig tur med Guzzi'en til Oslo i dag for å feire ett års bursdagen til siste ankomne barnebarn.
Hyggelig ned slike begivenheter, selvfølgelig. Og ekstra hyggelig når man kan la seg befrakte på to hjul på klassisk italiensk vis .
Og V7'ern er en fryd å kjøre. Og blir bare bedre og bedre !
Med den nye mappingen kjennes den sprekere og bedre ut en noengang !
Ekstra artig på dagens tur var at naboen til vår datters familie sto det nærmest som en velkomstkomité, en godt voksen italiener med egen Vespa scooter i oppkjørselen.
Han ble nesten blank i øynene da han så Guzzi'en og sa på litt lett gebrokkent norsk at "Den der er fin"... før vi slo av en kort prat.
Og han var naturligvis enig i at dette er ekte italiensk motorsykkelkunst av ypperste klasse
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Da er GIVI sideveskene på plass og "Bulder Blå" er klar for tur .
Ikke akkurat nå siden det fortsatt er litt for ubehageliug vårkaldt, men sånn etter hvert straks temperaturen stiger til nivået man trives med :
210424 1.jpg
210424 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Selv om det tilårskomne Yuasa batteriet i KTM'en fortsatt tar i mot ladning og starter velvillig etter oppladning, har det ikke spesielt spreke fraspark etter at sykkelen har stått parkert noen dager...
Så da bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av nytt batteri. Flere meker og nytt Yuasa er vurdert, men prisen gjorde at nettopp Yuasa fort falt ut av lista over aktuelle kandidater.
Til slutt endte jeg opp med alternativene belgiske Nitro og nederlandske Landport. God pris, drøye 900,- på Nitro hos Motorspeed på Lillehammer, men bedre pris, 899,- på Landport (LP) på thansen.
Og til alt hell hadde tshansen et LP batteri på lager i sin butikk på Eidsvoll. Så da var det bare å bestille, betale og hente i butikk.
Trodde jeg...
Da jeg kom dit med bestillingsnummeret mforsvant ekspeditøren på bakrommet med en kvitteringslapp i neven og ble borte i ganske lang tid i forhold til den kjappe handlingen det burde være å hente et batteri klart til utlevering, noe jeg hadde fått melding om både på tlf. og på e-post.
Så jeg ante naturligvis at her var det noe som ikke var helt på stell. Da butikkfyren kom tilbake leverte han en forklaring om at "mitt" batteri var blitt utlevert til en kunde dagen i forveien! Dette fortalte han mens han holdt det batteriet denne kunden egentlig skulle hatt i hendene, som for å understreke historien om feilutleveringen.
-En lokal kunde da, eller? spurte jeg.
Ja det var det, bekreftet den tshansen ansatte
Men han visste verken navn eller tlf.nr., så noen mulighet for å kontakte denne kunden og rette opp feilen hadde han ikke mulighet til.
Så da sto jeg der, da... Kjørt ca. fem mil for å kjapt få tak i nytt batteri og for å spare noen portokroner.
Veldig irriterende og og spesielt irriterende med en ganske så lite imøtekommende ansatt, som kom med en halvhjertet beklagelse etter at han kjapt ordnet tilbakebetaling av kjøpesummen.
Vel hjemme igjen tenkte jeg at jammen skal jeg sende en klage på denne ordrebehandlingen.
Som tenkt, så gjort.
Skrev raskt ned hva som hadde skjedd, sendte avgårde og fikk et standardsvar om at klagen var mottatt etter ganske kort tid.
I dag et nytt og mer personlig svar med en helt annen beklagende tone enn fyren på Eidsvoll.
Og enden på visa er at jeg får batteriet jeg er ute etter levert på tshansen butikken på Jessheim til redusert pris, kr. 799,-
Regner med å hente det enten i morgen, på lørdag eller til uka. Ingen bråhast.
To turer på noen mil for å hente et batteri får man tåle siden man legger opp til mat den blir med MC.
Så det lønner seg å klage, selv for en hundrelapp.
Også får man håpe at de har læret noe av dette på tshansens butikk i Eidsvoll...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Nå begynner jeg virkelig å få en dårlig magefølelse med tanke på de svindyre Yuasa batteriene... jeg liker å spare penger selv, men å kjøre til sammen 10 mil for å spare en hundrelapp hadde nok sittet langt inne....
Uansett bra at noen klager, slik at dem får oitt pisk på pung.
Skulle mitt nåværende Yuasa batteri ta kvelden igjen før jeg selger sykkelen så blir det vertfall aldri mer Yuasa på meg. En ting er hvis dem var billige, men dem koster jo pokker meg skjorta også....
Bjerknez skrev: 25 apr 2024, 17:44
men å kjøre til sammen 10 mil for å spare en hundrelapp hadde nok sittet langt inne....
Penger spart uansett siden turen ble kombinert med øvrig handletur, noe vi ofte gjør i den retningen .
For øvrig enn ekstra hundrelapp for å få det tilsendt.
Uansett, god pris og helt grei kompensasjon med prisreduksjon på en hundrelapp på nytt batteri ferdig fylt og ladet, bare å få på plass i sykkelen.
Ellers er mitt viktigste poeng å bruke forbrukermakt for alt det er verd, nemlig å klage på kunde- og ordrebehandling.
Så får kompensasjonen man får i form av redusert pris komme i annen rekke.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Bjerknez skrev: 25 apr 2024, 17:44
men å kjøre til sammen 10 mil for å spare en hundrelapp hadde nok sittet langt inne....
Penger spart uansett siden turen ble kombinert med øvrig handletur, noe vi ofte gjør i den retningen .
For øvrig enn ekstra hundrelapp for å få det tilsendt.
Uansett, god pris og helt grei kompensasjon med prisreduksjon på en hundrelapp på nytt batteri ferdig fylt og ladet, bare å få på plass i sykkelen.
Sant nok. Men jeg ble ikke noe mindre glad i Yuasa etter denne hendelsen. Spesielt siden mitt 2 år gamle Yuasa batteri også tok kvelden. Noe som er meget rart. Jeg fikk ikke en eneste krone i rabatt heller. Føler meg nesten litt lurt når jeg sjekker prisene rundt om på det batteriet jeg kjøpte. Er stort sett billigere andre steder....
Dette beviser at det å uhemmet støtte lokale forhandlere ikke alltid er det beste.