Mandag 25. mai - tur om Gaustatoppen og Vegglifjell
Idag var det nok en lovende kjøredag. Noen tilsynes regntunge skyer, men ifølge Yr skulle det bare bli korte byger, så tok sjansen på å kjøre avgårde uten regndress
Hvem trenger blomstring i Hardangerfjorden når man kan oppleve
løvetannblomstring langs Tyrifjorden
Som synes velger jeg stadig Tyrifjorden istedenfor den mer effektive Drammen-Hokksund-Kongsberg-sitte-å-dure-på-motorveien. Det handler om å være på tur og å ta seg tid til opplevelser framfor transport på motorveier. Veien fra Sylling til Vikersund har mange fine svingkombinasjoner og nå er det kanskje bare en sving med grus av betydning. Dvs der må du styre utenom, og det går greit hvis farten ikke er over evne.
Fra Vikersund et lite stykke på motorveien til Åmot og deretter Skotselv-Hokksund-Darbu-Kongsberg via småveiene og ikke Rv35.
Fra Kongsberg litt nordover før jeg tok av mot Rjukan. Jondalen var fin. Det var skiltet steinsprut, men så ingen grus, kun asfalt-lapping. Videre tok jeg østsiden av Tinnsjø opp til Austbygde. Mye humpete vei, så en riktig gliser innimellom
Etter en kjapp tanking av bensin, men dessverre ikke annet da butikkene var stengt, nærmet jeg meg Gaustatoppen.
Den så veldig hvit ut i år.
Nesten så jeg ble litt bekymret for om veien ville være helt isfri, men en anseelig mengde motorsyklister imot tydet på at veien var OK.
Uansett er det jo bare å kjøre oppover og i verste fall snu - er ikke verre enn det

Bilder blir litt dårlig formidler for størrelsen av fjellet når du nærmer deg - men flott er det!
Toppen helt klart mye mer snødekt enn jeg har sett den i slutten av mai. Rett ovenfor her var det mange parkerte biler og folk som la ut på ski.
Kjørte så over høyfjells-partiet før jeg snudde og begynte ta foto igjen.
Stor natur - liten MC :-)
Flott kjørevær og enda flottere omgivelser
Noe sier meg at jeg må ha vært såvidt i... hmmm.... Tuddal ! Ja, ganske sikker på det...

(Utvilsomt laget i forbindelse med Tour de Norway som ble arrangert over her for et par dager siden.)
Snuten snudd mot Rjukan igjen
...og et lite posør-bilde
Noen brukte hverken bil eller MC for å komme seg til fjells. Dette må vel være en årgangs snøscooter? Ihvertfall ligner den ikke på snøscooterne jeg har sett på messer og slikt...
Kan ikke si at svingene opp/ned fra Rjukan sitter spesielt godt - her må det øves! Men har da kontroll nok til å kunne stoppe for parkert motorsyklist som plutselig løp over veien rett nedenfor en sving for å se på utsikten - uten å se seg for.... ja ja...
Vurderte å ta via vestsiden av Tinnsjø og Kongsberg hjem igjen, men hadde jo litt lyst til å se Vegglifjell når jeg først var i farta, så litt på impuls ble det mot Austbygde og veien til Veggli.
Forresten ganske fint oppover mot Atrå
Den årvåkne leser vil nå kanskje legge merke til en viss kornethet i bildet over. Det kommer seg nemlig slik at fotografen her har kommet borti modus-hjulet på kameraet så det har blitt stilt i en manuell modus der jeg av en eller annen grunn hadde valgt ISO 1600, sikkert fra en test i lav belysning... som jeg selvfølgelig ikke oppdaget før etter at jeg kom hjem
Fra Austbygde ble det mot Veggli og et stykke oppover etter å ha fulgt skilt nr 2 mot Veggli var det skilt om "Gårdstun".
Jeg pleier alltid å saktne farten og det viste seg lurt. Plutselig sprang nemlig en liten kanin over veien og så et øyeblikk ut til å være av arten "Kamikazekanin" da den snudde litt og løp i samme retningen som forhjulet mitt.
Etter kjapp og kraftig bremsing så ABS'en jobbet overtid fikk den tid til å tenke seg om og sprang videre over veien og ned mot låven :-)å
Veien mot Vegglifjell
Opp mot høyeste punkt. Veien er grusvei siste stykket og en god bit ned mot Veggli.
Høyeste punkt og retning østover
Her så det ut til å kunne bli regn på tilbaketuren, men eneste regnet jeg fikk var 1min regn ved Sylling - ellers ingenting
Fra Veggli gikk det sørover til Lampeland der Kiwi'n var åpen, så jeg fikk kjøpt en iskfaffe og en kvikklunsj.
Derfra ble det Lyngdal, Litmovatnet og grusveien til Bingen. Derfra over til Åmot og retur igjen via Vikersund-Sylling og hjem.
Alt i alt en topp tur