Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Breaking news!
Jeg har i lang tid vært ute etter en K100/K1100 som ikke går. Har lett lenge og vel, alt fra sykkel i pappesker til mindre pene og "harvede" eksemplarer har man måttet si nei til.
Denne gangen ble det derimot handel. En 91-modell K100RS 16V i svært god stand ble idag min. Sykkelen har jeg visst om i et halvt år, problemet er motoren. Den starter ikke for øyeblikket, og diverse verksteder har prøvd å få skikk på den. En fin utfordring tenker nå jeg.
Jeg tok et bilde av den da jeg var og tittet på den. Original, urørt og relativt beskjeden km.stand alder tatt i betraktning.
Så får det bli et prosjekt å få den hjem.
Jeg har i lang tid vært ute etter en K100/K1100 som ikke går. Har lett lenge og vel, alt fra sykkel i pappesker til mindre pene og "harvede" eksemplarer har man måttet si nei til.
Denne gangen ble det derimot handel. En 91-modell K100RS 16V i svært god stand ble idag min. Sykkelen har jeg visst om i et halvt år, problemet er motoren. Den starter ikke for øyeblikket, og diverse verksteder har prøvd å få skikk på den. En fin utfordring tenker nå jeg.
Jeg tok et bilde av den da jeg var og tittet på den. Original, urørt og relativt beskjeden km.stand alder tatt i betraktning.
Så får det bli et prosjekt å få den hjem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Gratulerer! :) Jeg har trua på at du får liv i motoren, det kan vel ikke være så altfor vanskelig hvis man har tid til å gå systematisk gjennom mekanikken og elektronikken 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Grattis
denne får du nok liv i etterhvert. Så jo veldig velholdt ut.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Har noen relativt feite regninger fra MC Huset Nydal. Alt det jeg ville skifte som er svakhet på disse, er skiftet
Så blir nok greit å få kledd av den litt og tatt en sjekk.

Så blir nok greit å få kledd av den litt og tatt en sjekk.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Dette er stemning :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av FredrikE24 den 26 sep 2018, 22:57, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Er jo nesten litt kjedelig. Tok meg 5 minutter å finne feilen og etter 15-20minutter var motoren i full vigør igjen..
Prøvekjørt, litt småfjusk ved fullt pådrag enda. Vi mangler litt bensintilførsel.
Det skal sies at det var så mye vann i bensinen at den ble hvit som melk ved sirkulasjon..
Prøvekjørt, litt småfjusk ved fullt pådrag enda. Vi mangler litt bensintilførsel.
Det skal sies at det var så mye vann i bensinen at den ble hvit som melk ved sirkulasjon..
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Morro den starta, må gjerne dele hva feilen var.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Vann i bensinen, verken mer eller mindre
Den ble med på jobb idag

Den ble med på jobb idag

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Seriøst?....Den starter ikke for øyeblikket, og diverse verksteder har prøvd å få skikk på den....
Flere verksteder har prøvd og få skikk på den, også viste det seg at det var vann i bensinen?

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Skal ikke nevne navn på verksteder, men bensinen så ut som melk når det sirkulerte.
Konklusjonen ble at innsprøytningssystemet hadde feilet på en eller annen måte.
Konklusjonen ble at innsprøytningssystemet hadde feilet på en eller annen måte.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Synes du bør nevne det for den du kjøpte av. Han har en håne eller ti og plukke med det verkstedet.Bjerknez skrev: 27 sep 2018, 10:12Seriøst?....Den starter ikke for øyeblikket, og diverse verksteder har prøvd å få skikk på den....
Flere verksteder har prøvd og få skikk på den, også viste det seg at det var vann i bensinen?![]()
Er jo helt krise...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Jeg er jo ikke overrasket. Jeg stiller meg tvilende til mange verksteders grunnkompetanse, og er vel også en av grunnene til at jeg ikke lar noe verksted få fingrene i noe kjørtetøy som jeg eier.
Et annet problem er at det også er altfor kostbart å feilsøke på slikt. En "mannetime" er dyrt.
Man kommer liksom ikke skikkelig i gang før det er påløpt flere tusen kroner.
Noe jeg kanskje ikke har skrevet her, er at den har fusket i lang tid. Mest trolig fordi den har hatt en del vann i bensinen. Det har imidlertid blandet seg godt under kjøring, og fungert sånn halvveis. Så kom det nok til et punkt hvor det ble såpass med vann over litt tid og at vannet la seg i bunnen på tanken og ble dratt rett inn gjennom bensinpumpa. Så har den ikke startet i det heletatt.
Det første jeg gjorde igår var å ta en titt nedi tanken, kinne og så da skum og "melk" komme i returen. Tok ut plugger, sjekket gnist, og det var det. Målte kompresjonen i full fart, og den var OK. Tappet tanken og gav den en dram direkte i innsuget og den fyra med en gang. Fylte opp litt bensin i tanken og motoren starta med en gang.
Pakningen rundt tanklokket har sett sine bedre dager.
Jeg er sjeleglad for at jeg fikk tak i denne sykkelen. Noe å ta tak i er det jo, men den er hel og fin uten noe tullball. Det var svært mange interesserte(8 stykk) på et tidspunkt. Det ble en budrunde med litt uklare rammer, så jeg pushet på for å få satt en tidsfrist.
Et annet problem er at det også er altfor kostbart å feilsøke på slikt. En "mannetime" er dyrt.
Man kommer liksom ikke skikkelig i gang før det er påløpt flere tusen kroner.
Noe jeg kanskje ikke har skrevet her, er at den har fusket i lang tid. Mest trolig fordi den har hatt en del vann i bensinen. Det har imidlertid blandet seg godt under kjøring, og fungert sånn halvveis. Så kom det nok til et punkt hvor det ble såpass med vann over litt tid og at vannet la seg i bunnen på tanken og ble dratt rett inn gjennom bensinpumpa. Så har den ikke startet i det heletatt.
Det første jeg gjorde igår var å ta en titt nedi tanken, kinne og så da skum og "melk" komme i returen. Tok ut plugger, sjekket gnist, og det var det. Målte kompresjonen i full fart, og den var OK. Tappet tanken og gav den en dram direkte i innsuget og den fyra med en gang. Fylte opp litt bensin i tanken og motoren starta med en gang.
Pakningen rundt tanklokket har sett sine bedre dager.
Jeg er sjeleglad for at jeg fikk tak i denne sykkelen. Noe å ta tak i er det jo, men den er hel og fin uten noe tullball. Det var svært mange interesserte(8 stykk) på et tidspunkt. Det ble en budrunde med litt uklare rammer, så jeg pushet på for å få satt en tidsfrist.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Gratulerer med ny sykkel
Men overrasket over kompetanse på verkstedet som har servet den uheldige tidligere eieren!
Sent from my iPhone using Tapatalk

Men overrasket over kompetanse på verkstedet som har servet den uheldige tidligere eieren!
Sent from my iPhone using Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Har kjørt med kanne i sidekofferten i hele dag og kveld og kjørt tanken tom en rekke ganger for så å slumpe på en liter av gangen med litt kondensfjerner hver gang. Siste fylling fyllte jeg også på 2dl med motorolje i tanken for å få litt smøring i systemet.
Fyllte så tanken breddfull med ny frisk bensin.
Sykkelen er frisk som en fisk..

Nå kan jeg dra ut alle gir uten lugging og fusk
Jeg føler meg allerede veldig knyttet og glad i den. Jeg skjønner jo hvorfor disse nærmest har legendestatus i enkelte kretser
Fyllte så tanken breddfull med ny frisk bensin.
Sykkelen er frisk som en fisk..


Nå kan jeg dra ut alle gir uten lugging og fusk

Jeg føler meg allerede veldig knyttet og glad i den. Jeg skjønner jo hvorfor disse nærmest har legendestatus i enkelte kretser

Sist redigert av FredrikE24 den 27 sep 2018, 21:20, redigert 1 gang totalt.