Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Skal ikke nevne navn på verksteder, men bensinen så ut som melk når det sirkulerte.
Konklusjonen ble at innsprøytningssystemet hadde feilet på en eller annen måte.
Konklusjonen ble at innsprøytningssystemet hadde feilet på en eller annen måte.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Synes du bør nevne det for den du kjøpte av. Han har en håne eller ti og plukke med det verkstedet.Bjerknez skrev: 27 sep 2018, 10:12Seriøst?....Den starter ikke for øyeblikket, og diverse verksteder har prøvd å få skikk på den....
Flere verksteder har prøvd og få skikk på den, også viste det seg at det var vann i bensinen?![]()
Er jo helt krise...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Jeg er jo ikke overrasket. Jeg stiller meg tvilende til mange verksteders grunnkompetanse, og er vel også en av grunnene til at jeg ikke lar noe verksted få fingrene i noe kjørtetøy som jeg eier.
Et annet problem er at det også er altfor kostbart å feilsøke på slikt. En "mannetime" er dyrt.
Man kommer liksom ikke skikkelig i gang før det er påløpt flere tusen kroner.
Noe jeg kanskje ikke har skrevet her, er at den har fusket i lang tid. Mest trolig fordi den har hatt en del vann i bensinen. Det har imidlertid blandet seg godt under kjøring, og fungert sånn halvveis. Så kom det nok til et punkt hvor det ble såpass med vann over litt tid og at vannet la seg i bunnen på tanken og ble dratt rett inn gjennom bensinpumpa. Så har den ikke startet i det heletatt.
Det første jeg gjorde igår var å ta en titt nedi tanken, kinne og så da skum og "melk" komme i returen. Tok ut plugger, sjekket gnist, og det var det. Målte kompresjonen i full fart, og den var OK. Tappet tanken og gav den en dram direkte i innsuget og den fyra med en gang. Fylte opp litt bensin i tanken og motoren starta med en gang.
Pakningen rundt tanklokket har sett sine bedre dager.
Jeg er sjeleglad for at jeg fikk tak i denne sykkelen. Noe å ta tak i er det jo, men den er hel og fin uten noe tullball. Det var svært mange interesserte(8 stykk) på et tidspunkt. Det ble en budrunde med litt uklare rammer, så jeg pushet på for å få satt en tidsfrist.
Et annet problem er at det også er altfor kostbart å feilsøke på slikt. En "mannetime" er dyrt.
Man kommer liksom ikke skikkelig i gang før det er påløpt flere tusen kroner.
Noe jeg kanskje ikke har skrevet her, er at den har fusket i lang tid. Mest trolig fordi den har hatt en del vann i bensinen. Det har imidlertid blandet seg godt under kjøring, og fungert sånn halvveis. Så kom det nok til et punkt hvor det ble såpass med vann over litt tid og at vannet la seg i bunnen på tanken og ble dratt rett inn gjennom bensinpumpa. Så har den ikke startet i det heletatt.
Det første jeg gjorde igår var å ta en titt nedi tanken, kinne og så da skum og "melk" komme i returen. Tok ut plugger, sjekket gnist, og det var det. Målte kompresjonen i full fart, og den var OK. Tappet tanken og gav den en dram direkte i innsuget og den fyra med en gang. Fylte opp litt bensin i tanken og motoren starta med en gang.
Pakningen rundt tanklokket har sett sine bedre dager.
Jeg er sjeleglad for at jeg fikk tak i denne sykkelen. Noe å ta tak i er det jo, men den er hel og fin uten noe tullball. Det var svært mange interesserte(8 stykk) på et tidspunkt. Det ble en budrunde med litt uklare rammer, så jeg pushet på for å få satt en tidsfrist.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
Gratulerer med ny sykkel
Men overrasket over kompetanse på verkstedet som har servet den uheldige tidligere eieren!
Sent from my iPhone using Tapatalk

Men overrasket over kompetanse på verkstedet som har servet den uheldige tidligere eieren!
Sent from my iPhone using Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Har kjørt med kanne i sidekofferten i hele dag og kveld og kjørt tanken tom en rekke ganger for så å slumpe på en liter av gangen med litt kondensfjerner hver gang. Siste fylling fyllte jeg også på 2dl med motorolje i tanken for å få litt smøring i systemet.
Fyllte så tanken breddfull med ny frisk bensin.
Sykkelen er frisk som en fisk..

Nå kan jeg dra ut alle gir uten lugging og fusk
Jeg føler meg allerede veldig knyttet og glad i den. Jeg skjønner jo hvorfor disse nærmest har legendestatus i enkelte kretser
Fyllte så tanken breddfull med ny frisk bensin.
Sykkelen er frisk som en fisk..


Nå kan jeg dra ut alle gir uten lugging og fusk

Jeg føler meg allerede veldig knyttet og glad i den. Jeg skjønner jo hvorfor disse nærmest har legendestatus i enkelte kretser

Sist redigert av FredrikE24 den 27 sep 2018, 21:20, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Grattis med ny gammel sykkel. Hva er planen, du har jo RS'en. Skal K'en bli en prosjektsykkel, cafe style?
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
I utgangspunktet trengte jeg bare en sykkel som jeg kunne stelle litt med. Som trengte litt kjærlighet. Denne trenger jo det. Nå hadde jeg håpet på at det var mer graverende feil som gjorde til at den ikke startet.
Til tross for at begge er av K-modellserien og i varianten RennSport(RS), så er det to vidt forskjellige sykler.
Men jeg må innrømme at verden også har gått fremover når det gjelder motorsykler, det er enormt som skiller disse søsknene.
Jeg regner med at K100RSen blir lagt ut for salg før sommern neste år(vi får se, de som kjenner meg vet at jeg "adopterer" og beholder det meste der ute som må reddes, og beholder ting leeenge). Innen den tid så har jeg fiksa bremser(slanger og de skivene som holder skivene forran flytende), skiftet lager i kardangen(den er litt slakk) og en real strekk rent estetisk. Innimellom her kommer sikkert et nytt framdekk med tiden, samt litt oljer og diverse.
Det skal imidlertid IKKE bli noe caféracer-bygg. Det er nok av andre K75/K100 bygg der ute. Jeg er nok litt mer en sånn særing som ser det vakre i denne sykkelen slik den er
Jeg elsker de sære detaljene, salen som er hengslet og vippes opp på siden og holder seg der med en spenne, verktøyrommet ved baklykta, nøkkelen som "hodet" kan brettes ned på for å få nøkkelen flush med styret, de BMW-bilinspirerte speilene dratt rett fra BMW E28 og E30, hornet som er regne tåkeluren i forhold til noen annen sykkel.. Ja.. Det er mye mer. blir særdeles i godt humør av å se på den.
Litt ville tanker som jeg bare drodler litt rundt, men kan feks. være en idé å kjøre K1200RSen ned til Kroatia en høst, la den overvintre til våren hvor jeg så flyr ned og kjører rundt i alpene og bare koser meg noen uker(eller noe sånt) før jeg vender nesa hjem. Om det skulle skje, så må jeg ha en BMW å kjøre på her hjemme
Til tross for at begge er av K-modellserien og i varianten RennSport(RS), så er det to vidt forskjellige sykler.
Men jeg må innrømme at verden også har gått fremover når det gjelder motorsykler, det er enormt som skiller disse søsknene.
Jeg regner med at K100RSen blir lagt ut for salg før sommern neste år(vi får se, de som kjenner meg vet at jeg "adopterer" og beholder det meste der ute som må reddes, og beholder ting leeenge). Innen den tid så har jeg fiksa bremser(slanger og de skivene som holder skivene forran flytende), skiftet lager i kardangen(den er litt slakk) og en real strekk rent estetisk. Innimellom her kommer sikkert et nytt framdekk med tiden, samt litt oljer og diverse.
Det skal imidlertid IKKE bli noe caféracer-bygg. Det er nok av andre K75/K100 bygg der ute. Jeg er nok litt mer en sånn særing som ser det vakre i denne sykkelen slik den er

Litt ville tanker som jeg bare drodler litt rundt, men kan feks. være en idé å kjøre K1200RSen ned til Kroatia en høst, la den overvintre til våren hvor jeg så flyr ned og kjører rundt i alpene og bare koser meg noen uker(eller noe sånt) før jeg vender nesa hjem. Om det skulle skje, så må jeg ha en BMW å kjøre på her hjemme

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100 4V + Jawa 350
En liten notabene her.FredrikE24 skrev: 27 sep 2018, 16:04 Jeg er jo ikke overrasket. Jeg stiller meg tvilende til mange verksteders grunnkompetanse, og er vel også en av grunnene til at jeg ikke lar noe verksted få fingrene i noe kjørtetøy som jeg eier.
Helt siden jeg kjøpte GSen min har jeg lagt merke til det knepper i styret mitt i typiske slakt-styrelager-situasjoner. Da jeg hadde storservice hos HS MC-senter ble det nevt, men avfeid som noe bremseskiva gjorde under hard nedbremsing.
Da jeg var i alpene begynte jeg for alvor å mistenke at det var noe i veien med styrelagret, som tidligere beskrevet i tråden min. Jeg kjente en ganske klar slark ved inspeksjon når forhjulet var fritt. Det endte med at jeg dro innom et offisielt bmw-verksted i Grenoble hvorpå hele fire mekanikere fikk kjenne i tur og orden. Alle mente det de kjente var innenfor normalen.
Jeg reiser hjem, litt lettere til sinns, men fortsatt ikke helt fornøyd med hvordan sykkelen oppfører seg.
Tidligere i høst fikk jeg hjelp av en meget kyndig mann som overhalte bremsekalipperen for meg. I den anledning byttelånte vi sykler (han hadde samme) og etter kun fem minutter kunne han påpeke at styrelageret helt åpenbart var slakt. Noen dager seinere stramma vi styrelageret etter boka (var MYE å stramme) og sykkelen ble som ny.
Moralen er: Jeg hadde hatt rett hele veien og selv ikke tilsammen fire mekanikere klarte å kjenne eller nevne den åpenbare slarken som var der.
Sist redigert av Dansekris den 27 sep 2018, 23:12, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
@Dansekris:
Man skal absolutt ikke neglisjere egen magefølelse. Det er helt klart. Jeg tror svært mange av oss har opplevd noe lignende.
Veldig bra at ting løste seg
.
Man skal absolutt ikke neglisjere egen magefølelse. Det er helt klart. Jeg tror svært mange av oss har opplevd noe lignende.
Veldig bra at ting løste seg

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Sykkelen ser i alle fall fin ut på bildene, og når du enda sier at den er i god stand må jeg bare tro deg.
Men, det f o forferdelige «seilet» skal vel bort ?
Men, det f o forferdelige «seilet» skal vel bort ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Seilet kan tas av og på med enkelhet heldigvis. Bare festa med borrelås. Etter å ha testet litt pådrag i høy fart i regn, så fant man den ganske praktisk.
Den tas av i morgen tidlig når jeg skal på jobb :)
Den tas av i morgen tidlig når jeg skal på jobb :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
HAHAHA... den så jeg ikke før nå. For en kick ass og jævlig stygg vindskjerm!! 

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Haha, heiheihei!!ikke noe dissing av vindskjermen min her nå
Bedre idag

Bedre idag
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Flott sykkel Fredrik! Så den lå ut to ganger :) kjedelig at problemet var så enkelt. Hadde håpet på en skikkelig skru-oppdatering etterhvert.
Må ha en K100 igjen etterhvert. Fine sykler å skru på. Da blir den original :)
Må ha en K100 igjen etterhvert. Fine sykler å skru på. Da blir den original :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
TakkTakk! Ja, jeg synes også det var litt kjedelig! Jeg kan i det minste konsentrere meg om litt andre ting. Utarbeider en liten shoppingliste, det er viktige ting å ta tak i her. Blant annet må tanklokket få litt nye deler så det holder tett. Har også litt å gå på når det gjelder bremser forran, samt slanger, de er originale. Helt utrolig at de ikke er bytta ut.
Forrige eier var sikkert flink til å vaske, men dessverre ble det brukt svært sterke midler, veldig lite voks og dårlig avspyling. Sykkelen bærer preg av at sterke midler har fått ligge på svarte detaljer på bla. motor over lengre tid, noe som har ført til missfarging.
Så nå tok jeg en real sjau med vasking og fikk på litt vokserende midler i kveld og ting ser brått mye bedre ut.
Fjernet også den forferdelige "riseren" på styret. En skikkelig "uting" å montere mener nå jeg, da alle kabler og slanger strekkes mye når slikt er montert.
Forrige eier var sikkert flink til å vaske, men dessverre ble det brukt svært sterke midler, veldig lite voks og dårlig avspyling. Sykkelen bærer preg av at sterke midler har fått ligge på svarte detaljer på bla. motor over lengre tid, noe som har ført til missfarging.
Så nå tok jeg en real sjau med vasking og fikk på litt vokserende midler i kveld og ting ser brått mye bedre ut.
Fjernet også den forferdelige "riseren" på styret. En skikkelig "uting" å montere mener nå jeg, da alle kabler og slanger strekkes mye når slikt er montert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Synes den nye sykkelen din er utrolig stilig og flott 
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Enig i det du skriver om riser, styret er ikke spesielt lavt på sykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Dette er BMW-design på sitt beste. En skal huske på at samtidige boxer-modeller så slik ut:

BMW K100 ble lansert i 1983, og den skulle være futuristisk og moderne både teknisk og i designspråket.
Jeg må ærlig innrømme at en 1983-modell K100 er ikke spesielt rå, men sett opp mot alle andre motorsykkelmodeller der ute så var dette helt noe annet.
Firesylindret motor, med direkte bensininnsprøytning fra Bosch og vannavkjølt..


Det var også på et tidspunkt verdens første motorsykkel med ABS-bremser.
Evolusjonen av K100 er i og for seg ganske enkel og grei.
K100 begynte som det første bildet. Mono-lever svingarm bak, bremser med rustfrie bremseskiver, ikke spesielt å skryte av sett med dagens øyne, Bosch LE-Jetronic, elektronisk tenning og en litt enklere kåpe. Min første bil, hadde også LE-Jetronic innsprøytning, det var også selvfølgelig BMW. Motoren ellers var en 8-Ventilers versjon, altså 2 ventiler per sylinder.
Da BMW K1 kom i 1988, så hadde BMW jobbet med en ny bakstilling, Para-lever og en ny motor med 4 ventiler per sylinder og Bosch Motronic innsprøytning(Motronic er også brukt i feks. BMW M5 fom. 1986 og senere BMW biler, og min K1200RS har også Motronic), samt breiere felger og dekk.

Nyvinningene fra K1 ble adoptert til K100 i 1991, altså modellen jeg har. 16Ventilers motor, samme bremser(større Brembo), samme bakstilling etc. I praksis samme sykkel uten den aerodynamiske pakken som følger med herligheten K1.
I tillegg har K100 anno 1991 en litt mer smakfull look.

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
En BMW RS har en slakt fremoverlent sittestilling, og litt knekk i knæra, sånn er det bare. Jeg trives kjempegodt på dem, og sitter meget bra på dem. Han jeg kjøpte denne av klaget over slitne skuldre grunnet problemer med fartsvind som (ikke) dytter overkroppen bakover. Jeg mener at forankringen til sykkelen er feil, sitter man riktig på den, så skal man ikke ha press på styret i det hele tatt. For meg føltes det helt feil med styrehever, den føltes litt klønete å kjøre og jeg ble faktisk litt sliten da jeg stadig satt litt galt.Jompa skrev: 30 sep 2018, 09:33 Enig i det du skriver om riser, styret er ikke spesielt lavt på sykkelen.
Fjernet styrehever og alt falt på plass. Sitter litt mer fremoverlent, men nå er forankringen til sykkelen riktig, og sykkelen er enklere å kjøre.
Det er merksnodig mange som hever styret på de fleste fremoverlente BMWer og klager over at de aldri sitter godt på dem. På K1200RS er dette justerbart nesten "on the fly", og med styret hevet maks, så blir jeg faktisk sliten og nummen i armene og hendene. Med styret helt fram, så er det meget behagelig.
Jeg trodde at det ville være best å ha styret så langt opp og bakover som mulig da jeg kjøpte K1200RSen, men det viser seg å være fullstendig galt for mitt vedkommende hvertfall.
Jeg blir aldri lei av å snakke om BMW

Hjalp en kamerat idag med å feilsøke på et ladeproblem på hans 2001-modell BMW 525D. Til tross for at det er en kompleks dieselmotor med mye greier og komponenter, så er det gjennomtenkt, og å få skrudd ut dynamoen av bilen kan nesten se umulig ut ved første øyekast, uten å måtte ta av fronten på bilen og fjerne alle nærliggende deler av motoren for å komme til.
Etter nærere øyesyn, så er det vel gjennomtenkt hvordan man skal skru ut dynamoen ovenifra, med fronten sittende på bilen.
Etter 20 minutter var dynamo ute. Etter at verksted hadde tilbudt å skifte dynamoen for flere tusen kroner(ny byttedynamo ligger som regel på 2000kr-ish), så tenkte jeg å gi det en sjans å satse på at børstene var utslitt. Handlet derfor inn børster for hundre kroner. Etter å ha skrudd dynamoen ut av bilen, og demontert regulatoren på den, så kunne man enkelt se at børstene var utslitt. Satt inn nye børster, og satt den i bilen igjen og voilá

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Jeg ser du har bakfjæring med paralellstag, husker ikke hva det heter, når kom det på RS ?
De første årsmodellene av K 100 hadde "stiv" kardang uten staget og det bakerste leddet. Og 8 ventiler i toppen om jeg ikke husker feil.
De første årsmodellene av K 100 hadde "stiv" kardang uten staget og det bakerste leddet. Og 8 ventiler i toppen om jeg ikke husker feil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Riktig. Mono-lever og 8v
Para-lever og 16v kom med K1 i 1988.
K100 fom. 1991(produsert fra begynnelsen av 90), er i utgangspunktet en K1 uten alt aerodynamikk-pikkpakket.
Ulempen med førstnevnte er jo at bakenden løfter seg på fullt øs. K1 og K100 fom. 91 er mao. også noe lenger hva akselavstand angår og løfter seg ikke grunnet parallellstaget.
Para-lever og 16v kom med K1 i 1988.
K100 fom. 1991(produsert fra begynnelsen av 90), er i utgangspunktet en K1 uten alt aerodynamikk-pikkpakket.
Ulempen med førstnevnte er jo at bakenden løfter seg på fullt øs. K1 og K100 fom. 91 er mao. også noe lenger hva akselavstand angår og løfter seg ikke grunnet parallellstaget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Hvordan er det med kjøling på disse? En bekjent sliter med at det ikke er nok kjøling og at han får varmgang når han ´lader på´ og kjører inspirert. Det er visst noen av disse brickmotorutgavene som har marginal radiator?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Dette er ikke et problem jeg har hørt om noen gang. Kjenner til en K100 med K1100LT kåpe som kjøres i Kroatia om sommeren i 40 varmegrader uten å gå varm.
K100/K75 har en kjemperadiator sittende bak forhjul over motor i hele motorens bredde med en stor kjølevifte bak. Kjølevifta starter først når temperaturen går mot rødt på måleren. Dette er typisk for mye tomgangskjøring etc. Kjølevifta må virke.
Det er jo også viktig at radiatoren ikke er tett(for luftgjennomstrømningen sin del).
Problemet med K100/K1100 er at det blir så varmt rundt rail og dyser at bensina koker når man virkelig kjører hardt i varmen.
På K1200 har man delt opp i to radiatorer og en oljekjøler, radiatorer sitter lenger frem og høyere på hver side av styret som på en motard som øker lufttilførsel over motoren.
K100ene jeg har kjørt har heller gått litt kalde når de har fått kjørt seg litt.
K100/K75 har en kjemperadiator sittende bak forhjul over motor i hele motorens bredde med en stor kjølevifte bak. Kjølevifta starter først når temperaturen går mot rødt på måleren. Dette er typisk for mye tomgangskjøring etc. Kjølevifta må virke.
Det er jo også viktig at radiatoren ikke er tett(for luftgjennomstrømningen sin del).
Problemet med K100/K1100 er at det blir så varmt rundt rail og dyser at bensina koker når man virkelig kjører hardt i varmen.
På K1200 har man delt opp i to radiatorer og en oljekjøler, radiatorer sitter lenger frem og høyere på hver side av styret som på en motard som øker lufttilførsel over motoren.
K100ene jeg har kjørt har heller gått litt kalde når de har fått kjørt seg litt.