Litt erfaringer fra Anakee3 så langt.
Mønsteret var jeg skeptisk til før jeg kjøpte det og skepsisen er der fortsatt, spesielt etter velt der jeg oppfattet at forhjulet skled litt sideveis og gravde seg ned i grusen. Dvs på vei med lite grus så er det godt, men med mer grus er det noe mer rullefølelse (sideveis) enn med Anakee2. Sånn sett innenfor design-parametrene om 90/10 (asfalt/grus) - dvs en kundegruppe som primært kjører asfalt.
På asfalt er det generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon (og tilsvarende tøffere å få av/på felgen for den som gjør jobben selv). Det gir en nyanse stødigere følelse i sving og ved stort nedlegg, samt i høy fart - ikke at Anakee2 var dårlige heller, det er snakk om nyanser dette. Jeg tror dog jeg ikke får utnyttet potensialet helt pga at jeg ikke kjører med full oppakning og i hastigheter som nok er mer passende på kontinentet. Og så har jeg jo en naturlig begrensning ved at jeg mangler det berømmelige 7-de giret på V-Strom'en da

Levetiden er det vanskelig å si noe om ennå, men tipper vel reklamen stemmer at det holder lengre. Dekket blir noe varmere enn Anakee2.
Vått og kaldt grep er juryen ennå ute på... har ikke fått noen klare indikasjoner ennå, men det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2 - som også var fin på det punktet (gradvis slipp kontra brått slipp er fint, da får tid til å reagere). Dog - følelsen er ikke like trygg i vått... men det kan ha noe med at jeg ennå ikke har kjørt det nok på vått føre.
Konklusjon: Anakee2 med sitt grovere mønster er kanskje hakket bedre på veier med litt mer grus. På asfalt en relativt klar favør til Anakee3, spesielt om man kjører tungt lastet og i høyere hastigheter. Anelsen mindre svingvillig, men det er forsåvidt samme egenskap som gjør det enklere å beregne nedlegget - har hatt flere nedlegg til rett over fotpinneskrap nå, hvor jeg føler at dekket hele tiden er stødig og lar meg kontrollere nedleggsvinkelen bedre. (Så unngår jeg å slite ut skrue-knottene under fotpinnene :-) )
Neste dekk: Usikker på om trenden med mindre mønster på "Allroad" dekk passer meg (dvs mer asfaltorienterte dekk). Både Anakee3 og Tourance Next har jo gått i den retningen. Jeg kjører av og til på veier med litt mer grus, så har begynt å vurdere om f.eks. Heidenau K60 er bedre, samtidig vet jeg ikke om dette vil kunne matche Anakee2 når det er våt og kald asfalt...