Side 39 av 173

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 16 jun 2013, 12:48
av Voodoodoo
Robin79 skrev:Nå har jeg kjørt vel 4000km på mitt Metzler M3 Bakdekk, var nytt i fjor høst, og det er kaputt, slitt inntil de merkingene, og kantete (kommer av 10 mil rett opp og ned kjøring på motorvei til jobb hvær dag) Må si jeg er skuffet over det dekket, men har nok mye med min kjørestil å gjøre også, ser jeg er mye flinkere å legge meg mot venstre enn høyre, har Metzler M5 foran, kjørt vel 2500km til nå, det var nytt i vår, men det holder seg helt fint enda. Usikker på hva jeg skal sitte på bak nå, tror det blir Michelin, tar det i samme rennet nå som jeg må bytte drev og kjede. Godt skattepengene kommer snart :)
Alle dekk slites mest på venstre side der det er høyrekjøring. Rein matte det der iom at alle venstresvinger er yttersving og en bruker derfor venstre side x antall km mer enn høyre.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 23 jun 2013, 16:32
av TheBandit
.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 23 jun 2013, 17:09
av ZZR-Erling
Litt om dekk: bodo.mc.no/Historier/En%20Dekkhistorie.pdf

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 24 jun 2013, 11:05
av TheHaughom
Rett over 3000km kjørt på Pilot POWER 3, inkl. 3 banedager (4.5 timer aktiv kjøring).
Fortsatt ingen tegn til slitasje, og grepet er vanvittig bra - spesielt på tørr asfalt. Tar nedi med potta/fothviler før dekket slipper :thumleft

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 00:43
av 45316
Jeg har nå innsett at jeg trenger nye dekk til zzr600 98 mod. Var innom en forhandler og fikk en pris på 3400 kr begge hjul med Metzeler Z6 (De tar av hjula for meg, hvis jeg kom med løse hjul var det 2800). Forhandleren anbefalte 70 profil i stedet for 60 som er standard, hva er deres tanker rundt dette? Var på jobb så hadde ikke tid til å spørre og grave så mye rundt dette.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 02:07
av ojda
TheBandit skrev:Da har jeg brukt opp nok ett bakdekk (ca 8000 km er ikke verst det) og må ha nytt. Har i dag Michelin Anakee 2 og har mye godt å si om det, men jeg føler meg ikke helt trygg på det når det er vått. Men slitestyrken og komforten på trønderske veier med stort sett dårlig standard er jeg fornøyd med. :prf

Så det jeg sitter å funderer på er om jeg skal fortsette med anakee 2 (evt 3), eller om man skal gå over til mitt favorittdekk på Bandit'en, altså Metzeler Z6. :-k Jeg var veldig fornøyd med både grepet på våt vei og ikke minst hvor fantastisk det var å presse det i svingene.

Så hva mener dere om hvilket dekk jeg bør sette på V-strom'en? Jeg kjører 99% av tiden på asfalt (eller noe som ligner på asfalt ihvertfall). Sporttouring (Z6) eller dual-sport dekk (Anakee2)?

EDIT: Jeg ser at Z6 er ikke tilgjengelig som fordekk, så da er Pilot Road 3 en kandidat istede for Z6

Hva med å putte på Metzeler Tourance Next.
Har kjørt 2 sett med Tourance EXP nå, og bestilt Tourance Next som kommer på neste Onsdag :P :p
Kjempefornøyd med våtgrepet på de, de nye skal visnok være enda bedre :-)
Holder for øvrig 16000km, inkludert en god dose autobahn m passasjer + pikkpakk. Å I følge BusaTrond
også testvinnere av Allroad-dekk :thumleft I et blad i kiosken til BusaKakeKona :mk


[video]http://www.youtube.com/watch?v=rWBdV2F3aNk[/video]

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 06:18
av ZZR-Erling
ojda skrev:
TheBandit skrev:Da har jeg brukt opp nok ett bakdekk (ca 8000 km er ikke verst det) og må ha nytt. Har i dag Michelin Anakee 2 og har mye godt å si om det, men jeg føler meg ikke helt trygg på det når det er vått. Men slitestyrken og komforten på trønderske veier med stort sett dårlig standard er jeg fornøyd med. :prf

Så det jeg sitter å funderer på er om jeg skal fortsette med anakee 2 (evt 3), eller om man skal gå over til mitt favorittdekk på Bandit'en, altså Metzeler Z6. :-k Jeg var veldig fornøyd med både grepet på våt vei og ikke minst hvor fantastisk det var å presse det i svingene.

Så hva mener dere om hvilket dekk jeg bør sette på V-strom'en? Jeg kjører 99% av tiden på asfalt (eller noe som ligner på asfalt ihvertfall). Sporttouring (Z6) eller dual-sport dekk (Anakee2)?

EDIT: Jeg ser at Z6 er ikke tilgjengelig som fordekk, så da er Pilot Road 3 en kandidat istede for Z6

Hva med å putte på Metzeler Tourance Next.
Har kjørt 2 sett med Tourance EXP nå, og bestilt Tourance Next som kommer på neste Onsdag :P :p
Kjempefornøyd med våtgrepet på de, de nye skal visnok være enda bedre :-)
Holder for øvrig 16000km, inkludert en god dose autobahn m passasjer + pikkpakk. Å I følge BusaTrond
også testvinnere av Allroad-dekk :thumleft I et blad i kiosken til BusaKakeKona :mk



[video]http://www.youtube.com/watch?v=rWBdV2F3aNk[/video]


Hvorfor velge gammel teknologi når det fins nyere? Jeg hadde valgt enten Tourance Next, Z8 O/M eller Angel GT.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 06:27
av TheBandit
.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 09:01
av RuneMC
Litt erfaringer fra Anakee3 så langt.

Mønsteret var jeg skeptisk til før jeg kjøpte det og skepsisen er der fortsatt, spesielt etter velt der jeg oppfattet at forhjulet skled litt sideveis og gravde seg ned i grusen. Dvs på vei med lite grus så er det godt, men med mer grus er det noe mer rullefølelse (sideveis) enn med Anakee2. Sånn sett innenfor design-parametrene om 90/10 (asfalt/grus) - dvs en kundegruppe som primært kjører asfalt.

På asfalt er det generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon (og tilsvarende tøffere å få av/på felgen for den som gjør jobben selv). Det gir en nyanse stødigere følelse i sving og ved stort nedlegg, samt i høy fart - ikke at Anakee2 var dårlige heller, det er snakk om nyanser dette. Jeg tror dog jeg ikke får utnyttet potensialet helt pga at jeg ikke kjører med full oppakning og i hastigheter som nok er mer passende på kontinentet. Og så har jeg jo en naturlig begrensning ved at jeg mangler det berømmelige 7-de giret på V-Strom'en da :roll Levetiden er det vanskelig å si noe om ennå, men tipper vel reklamen stemmer at det holder lengre. Dekket blir noe varmere enn Anakee2.
Vått og kaldt grep er juryen ennå ute på... har ikke fått noen klare indikasjoner ennå, men det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2 - som også var fin på det punktet (gradvis slipp kontra brått slipp er fint, da får tid til å reagere). Dog - følelsen er ikke like trygg i vått... men det kan ha noe med at jeg ennå ikke har kjørt det nok på vått føre.

Konklusjon: Anakee2 med sitt grovere mønster er kanskje hakket bedre på veier med litt mer grus. På asfalt en relativt klar favør til Anakee3, spesielt om man kjører tungt lastet og i høyere hastigheter. Anelsen mindre svingvillig, men det er forsåvidt samme egenskap som gjør det enklere å beregne nedlegget - har hatt flere nedlegg til rett over fotpinneskrap nå, hvor jeg føler at dekket hele tiden er stødig og lar meg kontrollere nedleggsvinkelen bedre. (Så unngår jeg å slite ut skrue-knottene under fotpinnene :-) )

Neste dekk: Usikker på om trenden med mindre mønster på "Allroad" dekk passer meg (dvs mer asfaltorienterte dekk). Både Anakee3 og Tourance Next har jo gått i den retningen. Jeg kjører av og til på veier med litt mer grus, så har begynt å vurdere om f.eks. Heidenau K60 er bedre, samtidig vet jeg ikke om dette vil kunne matche Anakee2 når det er våt og kald asfalt...

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 09:10
av TheHaughom
45316 skrev:Jeg har nå innsett at jeg trenger nye dekk til zzr600 98 mod. Var innom en forhandler og fikk en pris på 3400 kr begge hjul med Metzeler Z6 (De tar av hjula for meg, hvis jeg kom med løse hjul var det 2800). Forhandleren anbefalte 70 profil i stedet for 60 som er standard, hva er deres tanker rundt dette? Var på jobb så hadde ikke tid til å spørre og grave så mye rundt dette.
En 70 profil vil gjøre sykkelen litt høyere bak, som vil gi litt bedre svingvillighet. Ser ikke noe problem med det. :thumleft

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 11:54
av ojda
RuneMC skrev:Litt erfaringer fra Anakee3 så langt.

Mønsteret var jeg skeptisk til før jeg kjøpte det og skepsisen er der fortsatt, spesielt etter velt der jeg oppfattet at forhjulet skled litt sideveis og gravde seg ned i grusen. Dvs på vei med lite grus så er det godt, men med mer grus er det noe mer rullefølelse (sideveis) enn med Anakee2. Sånn sett innenfor design-parametrene om 90/10 (asfalt/grus) - dvs en kundegruppe som primært kjører asfalt.

På asfalt er det generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon (og tilsvarende tøffere å få av/på felgen for den som gjør jobben selv). Det gir en nyanse stødigere følelse i sving og ved stort nedlegg, samt i høy fart - ikke at Anakee2 var dårlige heller, det er snakk om nyanser dette. Jeg tror dog jeg ikke får utnyttet potensialet helt pga at jeg ikke kjører med full oppakning og i hastigheter som nok er mer passende på kontinentet. Og så har jeg jo en naturlig begrensning ved at jeg mangler det berømmelige 7-de giret på V-Strom'en da :roll Levetiden er det vanskelig å si noe om ennå, men tipper vel reklamen stemmer at det holder lengre. Dekket blir noe varmere enn Anakee2.
Vått og kaldt grep er juryen ennå ute på... har ikke fått noen klare indikasjoner ennå, men det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2 - som også var fin på det punktet (gradvis slipp kontra brått slipp er fint, da får tid til å reagere). Dog - følelsen er ikke like trygg i vått... men det kan ha noe med at jeg ennå ikke har kjørt det nok på vått føre.

Konklusjon: Anakee2 med sitt grovere mønster er kanskje hakket bedre på veier med litt mer grus. På asfalt en relativt klar favør til Anakee3, spesielt om man kjører tungt lastet og i høyere hastigheter. Anelsen mindre svingvillig, men det er forsåvidt samme egenskap som gjør det enklere å beregne nedlegget - har hatt flere nedlegg til rett over fotpinneskrap nå, hvor jeg føler at dekket hele tiden er stødig og lar meg kontrollere nedleggsvinkelen bedre. (Så unngår jeg å slite ut skrue-knottene under fotpinnene :-) )

Neste dekk: Usikker på om trenden med mindre mønster på "Allroad" dekk passer meg (dvs mer asfaltorienterte dekk). Både Anakee3 og Tourance Next har jo gått i den retningen. Jeg kjører av og til på veier med litt mer grus, så har begynt å vurdere om f.eks. Heidenau K60 er bedre, samtidig vet jeg ikke om dette vil kunne matche Anakee2 når det er våt og kald asfalt...
Jeg vet jo ikke hva slags trykk du kjører med i dekkene Rune,
men det kan fort vekk bare være for mye luft som er problemet på grus.
Slipp ut endel luft om du skal kjøre noe særlig strekke på grus, så oppfører
sykkelen seg helt annerledes :thumleft

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 12:17
av RuneMC
@ojda - Ja, har jo sett råd om å ta ut noe luft av dekkene, samtidig som jeg synes det er bra å ha riktig trykk når en kommer over på asfalten igjen. Pause og portabel pumpe for å komme opp i trykk igjen ser jeg som litt upraktisk ift de relativt korte strekkene (1-2 mil) som det ofte er.

Men hvor mye er det å slippe ut "litt" - sånn i psi eller bar? Er det såpass lite at det vil fungere OK på asfalt også?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 12:32
av ojda
Jeg vil ikke gi deg fasit på det svaret Rune, men en 7-10 pund burde være greit å slippe.
Du kan sikkert få mer nøyaktige tall fra andre :P :p
Anakee II fungerte ihvertfall veldig bra med veldig lite luft,
var en tur/retur Årjeng med V-Stromen med 25 pund i dekkene uten
at det var håpløst å kjøre, (ubevisst selvsagt).

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 15:29
av TheBandit
.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 25 jun 2013, 16:21
av jhn
RuneMC skrev:Litt erfaringer fra Anakee3 så langt.

Mønsteret var jeg skeptisk til før jeg kjøpte det og skepsisen er der fortsatt, spesielt etter velt der jeg oppfattet at forhjulet skled litt sideveis og gravde seg ned i grusen. Dvs på vei med lite grus så er det godt, men med mer grus er det noe mer rullefølelse (sideveis) enn med Anakee2. Sånn sett innenfor design-parametrene om 90/10 (asfalt/grus) - dvs en kundegruppe som primært kjører asfalt.

På asfalt er det generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon (og tilsvarende tøffere å få av/på felgen for den som gjør jobben selv). Det gir en nyanse stødigere følelse i sving og ved stort nedlegg, samt i høy fart - ikke at Anakee2 var dårlige heller, det er snakk om nyanser dette. Jeg tror dog jeg ikke får utnyttet potensialet helt pga at jeg ikke kjører med full oppakning og i hastigheter som nok er mer passende på kontinentet. Og så har jeg jo en naturlig begrensning ved at jeg mangler det berømmelige 7-de giret på V-Strom'en da :roll Levetiden er det vanskelig å si noe om ennå, men tipper vel reklamen stemmer at det holder lengre. Dekket blir noe varmere enn Anakee2.
Vått og kaldt grep er juryen ennå ute på... har ikke fått noen klare indikasjoner ennå, men det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2 - som også var fin på det punktet (gradvis slipp kontra brått slipp er fint, da får tid til å reagere). Dog - følelsen er ikke like trygg i vått... men det kan ha noe med at jeg ennå ikke har kjørt det nok på vått føre.

Konklusjon: Anakee2 med sitt grovere mønster er kanskje hakket bedre på veier med litt mer grus. På asfalt en relativt klar favør til Anakee3, spesielt om man kjører tungt lastet og i høyere hastigheter. Anelsen mindre svingvillig, men det er forsåvidt samme egenskap som gjør det enklere å beregne nedlegget - har hatt flere nedlegg til rett over fotpinneskrap nå, hvor jeg føler at dekket hele tiden er stødig og lar meg kontrollere nedleggsvinkelen bedre. (Så unngår jeg å slite ut skrue-knottene under fotpinnene :-) )

Neste dekk: Usikker på om trenden med mindre mønster på "Allroad" dekk passer meg (dvs mer asfaltorienterte dekk). Både Anakee3 og Tourance Next har jo gått i den retningen. Jeg kjører av og til på veier med litt mer grus, så har begynt å vurdere om f.eks. Heidenau K60 er bedre, samtidig vet jeg ikke om dette vil kunne matche Anakee2 når det er våt og kald asfalt...
Jeg undrer meg alltid over å lese f.eks "generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon", "gir en nyanse stødigere følelse i sving", "det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2" "følelsen er ikke like trygg i vått", "Anelsen mindre svingvillig"
Her er det jo snakk om små nyanser ... jeg klarer ikke å uttale meg så presist om så marginale forskjeller på to, eller flere dekk.
De gangene man kan sammenligne er jo ved dekkskifte ... dvs et gammelt kantete og blankslitt dekk vs et ferskt rundt med godt mønster.
Det er gjerne et år, kanskje to siden "gammeldekket" var ferskt .. det er lenge å huske eksakt hvilken følelse dekket ga. Så har man jo også "dagsformen" å ta hensyn til ... det er ikke alle dager det er like lett å finne flyten og rytmen på selv veldig kjente veier ... eller kanskje det er bare jeg som har det på denne måten?