Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23388
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev:
Bjerknez skrev:
Epylypzon skrev:
Bjerknez skrev:
Epylypzon skrev:
Bjerknez skrev:Husker ikke om jeg har svart her i denne tråden og gidder ikke å lete, men kan nå uansett komme med et bidrag jeg også :)

Jeg har vert langtr over middels fotointerresert de siste 3-4 årene og jeg har vert lykkelig eier av noe av det råeste man får tak i fotoverdenen. nemlig en Canon 5D MK III med HELE arsenalet av L-optikk og annet feit utstyr. Sikkert kamerautstyr for nermere 150.000,- til sammen. Ble mange flotte bilder av det, men så kom MC interessen sigende og da blir det overkill for meg å drasse med meg alt dette og jeg har også mistet litt interessen.

Så ALT av fotoutstyr er nå solgt til fordel for kjøp av motorsykkel (delvis vertfall) og jeg sitter i skrivende stund og lurer på om jeg skal kjøpe meg et kompaktkamera som kan bli med på turene mine som ikke tar for mye plass. Lurer på en Canon S120 eller Sony RX100/RX100 II. Panasonic LX-7 er også en god kandidat, men synes 10mp var litt beskjedent. (selv om megapixler ikke er alt).

Har også hatt flere titalls andre kameraer og det siste jeg solgte var et Fujifilm X-E2 som jeg likte svært godt. Grunnen til salget er at det blir for stort og drasse med seg samt at det også blir for dyrt å "slenge" ned i ulåst sideveske. Så et kompaktkamera er det jeg er ute etter.

men å gi nesten 6-lapper (med minnekort og veske samt forsikring) for et RX100 II sitter veldig langt inne. Det er i utgangspunktet det kameraet jeg har mest lyst på, men jeg synes ærlig tal ikek det er verdt prisen. For ikke overaskende så har jeg også eid et RX100 for ett par år siden. Flott kamera, men når man er såpass godt vant som jeg har vert så faller det meste litt igjennom. Slikt er vanskelig å venne seg til!! :)

Nå er snart lappen i boks og da må jeg jo få dokumentert turene mine på et vis, så tiden får vise hvilket kamera det blir :)
Sony DSC RX100 II er et kamera jeg også vurderer om dagen, sammen med Canon G1X II. Klarer ikke bestemme meg, selv om jeg heller mest mot canon.
RX100 II er det perfekte kamera med tanke på størrelse/egenskaper/funksjoner/bildekvalitet i mine øyne. Desverre koster det skjorta...
Ingen tvil om at det virker som et bra kamera. Husker ikke hvor mange youtube reviews jeg har sett de siste dagene, men det er ikke få.
I utgangspunktet så sparer man 2.000,- på og kjøpe RX100 (ikke RX100 II) og det eneste man går glipp av (så vidt jeg vet) er bevegelig skjerm og mulighet for montering av ekstern blits.

Sitter og vurderer om jeg skal klinke til med RX100 II i dag.... Sitter langt inne å blåse av 6-lapper for dette... men da har man jo også et flott og ikke minst hendig kamera som ikke tar for mye plass. man får kamera som tar bedre bilder til prisen, men da må man opp i speilrefleks og da blir det for stort.
RX100 har vel heller ikke wifi/nfc.?
Du har en tråd på foto.no du også ser jeg :)
Faktisk usikker på denne...

Jada.. har tråder over alt jeg seru :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Epylypzon »

RX100 har vel heller ikke wifi/nfc.?
Du har en tråd på foto.no du også ser jeg :)[/quote]
Faktisk usikker på denne...

Jada.. har tråder over alt jeg seru :)[/quote]

Jeg vil egentlig ikke kjøpe noe kamera nå som ikke har dette. Tenker da på gruppebilder / bilder når vi sitter rundt bålet på mc tur osv. Til nå har det vært å sette kamera på nedtelling for så å løpe å sette seg ned å se avslappet ut....

Tror du å kjøpe G1X Mark 2 istedenfor RX100 Mark 2 er like bortkastet som å kaste 2000kr på bålet?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23388
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev:RX100 har vel heller ikke wifi/nfc.?
Du har en tråd på foto.no du også ser jeg :)
Faktisk usikker på denne...

Jada.. har tråder over alt jeg seru :)[/quote]

Jeg vil egentlig ikke kjøpe noe kamera nå som ikke har dette. Tenker da på gruppebilder / bilder når vi sitter rundt bålet på mc tur osv. Til nå har det vært å sette kamera på nedtelling for så å løpe å sette seg ned å se avslappet ut....

Tror du å kjøpe G1X Mark 2 istedenfor RX100 Mark 2 er like bortkastet som å kaste 2000kr på bålet?[/quote]
Okay.

Jeg kjenner ikke til G1X, men hvor økonomisk riktig det er for DEG kommer jo ann på hva du ønsker og hva du kan tillate deg å svelge av kameler etc.
Personlig har jeg erfart at kameraet blir liggende hjemme hvis det blir for stort og "flott". Skal ha et kamera jeg tør å bruke og som ikke tar for mye plass.

Har hatt Fuji X-E2 og det er et alldeles nydelig kamera på alle måter, men desverre litt for kostbart og stort til at jeg tør/gidder å ta det med meg...

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev:
Epylypzon skrev:RX100 har vel heller ikke wifi/nfc.?
Du har en tråd på foto.no du også ser jeg :)
Faktisk usikker på denne...

Jada.. har tråder over alt jeg seru :)
Jeg vil egentlig ikke kjøpe noe kamera nå som ikke har dette. Tenker da på gruppebilder / bilder når vi sitter rundt bålet på mc tur osv. Til nå har det vært å sette kamera på nedtelling for så å løpe å sette seg ned å se avslappet ut....

Tror du å kjøpe G1X Mark 2 istedenfor RX100 Mark 2 er like bortkastet som å kaste 2000kr på bålet?[/quote]
Okay.

Jeg kjenner ikke til G1X, men hvor økonomisk riktig det er for DEG kommer jo ann på hva du ønsker og hva du kan tillate deg å svelge av kameler etc.
Personlig har jeg erfart at kameraet blir liggende hjemme hvis det blir for stort og "flott". Skal ha et kamera jeg tør å bruke og som ikke tar for mye plass.

Har hatt Fuji X-E2 og det er et alldeles nydelig kamera på alle måter, men desverre litt for kostbart og stort til at jeg tør/gidder å ta det med meg...[/quote]

Om det er økonomisk riktig vet jeg nå ikke uansett. :-k
Det jeg tenker på er om det er 2000kr bedre. Jeg syns ikke G1X ser for stort ut, da er jeg mer mot at RX100 blir for lite. Det hender jeg stopper å tar bilder kjapt med hansker på.
Til nå så har jeg hatt verdiforsikring på DSLR kamera, kommer til å endre dette til et nytt kamera.
Tørre å bruke det er nok min minste bekymring
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23388
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Jammen ble det ikke et RX100 II i dag :)

Her er noen bilder jeg tok med dette kameraet i dag:
Bilde-1.jpg
Bilde-1-2.jpg
Bilde-1-4.jpg
Bilde-1-3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Hvor mye har du redigert bildene i etterkant? :thumleft

Flotte bilder :-) Meget lyst på det kameraet selv :prop:

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Foto ?

Legg inn av Olav K »

Du tar noen fordømt flotte bilder, tror jeg må få et kurs hos deg :-k
Jeg har dratt på EOS600'en min på turer, men den tar mye plass i tankveska. Det fine med EOSen er dog at jeg kan bruke det med hansker på. Tror jeg går for en G1X, da endringene på G1X ll ike har nevneverdig betydning for min del, men det ser ut til å kunne brukes med hansker på (iallefall sommerhansker :prf )
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

G1X MkII fikk fin kritikk i siste nummer av Fotografi. Jeg stoler godt på testene til Toralf Sandåker. Det virker forståelig og samtidig grundige for oss "vanlige" fotografer.
I følge denne testen skulle bildekvaliteten være på linje med EOS-M og de rimelige speilrefleksene til Canon. Objektivet fikk veldig gode skussmål.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Epylypzon »

Flotte bilder!

Du klarte ikke vente?, kanskje prisene går ned noe nå som Mark 3 blir lansert i morgen?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23388
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Hvor mye har du redigert bildene i etterkant? :thumleft

Flotte bilder :-) Meget lyst på det kameraet selv :prop:
Alle bildene mine blir tatt i RAW format og allr får en "piff" i Lightroom 5. Hva jeg gjør er ganske individuelt og kommer ann på hvordan motivet er etc og hvordan jeg vil at bildet skal fremstå.
Men for at et bilde skal bli bra, så må jo utgangspunktet være godt, slik at man har noe å jobbe med.

Men hva som er "riktig" er opp til hver enkelt :)

Men takk for rosen :)
Du tar noen fordømt flotte bilder, tror jeg må få et kurs hos deg :-k
Jeg har dratt på EOS600'en min på turer, men den tar mye plass i tankveska. Det fine med EOSen er dog at jeg kan bruke det med hansker på. Tror jeg går for en G1X, da endringene på G1X ll ike har nevneverdig betydning for min del, men det ser ut til å kunne brukes med hansker på (iallefall sommerhansker :prf )
Takk til deg også :)

Det som er greia med speilrefleks kameraer er at man blir så "synlig". La oss si du og noen MC venner tar dere en kaffe på en kneipe langs veien. Folk sitter å knipser litt med mobilen og kompaktkameraene sine og alle anser dette som ganske uskyldig. Booom!!.. så drar du frem speilrefleksen og da ser man med en gang at folk trekker seg unna. Fint å bruke rundt seg selv på turer etc. men å drasse med seg over alt funker bare ikke. Vertfall ikke for min del.

En liten RX100 II får plass i en voksen skjortelomme eller en dongerilomme og bildene blir kanonflotte. Også i mørkere omgivelser da ISO ytelsen på RX100 er veldig bra. :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Epylypzon »

Bringisen skrev:G1X MkII fikk fin kritikk i siste nummer av Fotografi. Jeg stoler godt på testene til Toralf Sandåker. Det virker forståelig og samtidig grundige for oss "vanlige" fotografer.
I følge denne testen skulle bildekvaliteten være på linje med EOS-M og de rimelige speilrefleksene til Canon. Objektivet fikk veldig gode skussmål.
EOS M er et kamera jeg har sett, men ikke valgt å bruke noe tid på da jeg har tenkt: "kan det være så bra når det er så billig". Kanskje jeg også bør vurdere dette.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23388
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev:Flotte bilder!

Du klarte ikke vente?, kanskje prisene går ned noe nå som Mark 3 blir lansert i morgen?
Hehe, nei.
Så lenge RX100 II ligger ute til rundt 5.500,- så kommer nok RX100 III til å koste MINST 6.000,- om ikke mer. Det synes jeg blir for dyrt. :)

Dessuten så får jeg snart lappen og da vil jeg ha et kamera. Av erfaring så pleier det å ta lang tid fra ny modell slippes fra Sony til man faktisk får tak i den i butikkene. Da skal man vertfall være tidlig ute samt stille seg i "kø". Det er sikkert også svindyrt de første ukene...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23388
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev:
Bringisen skrev:G1X MkII fikk fin kritikk i siste nummer av Fotografi. Jeg stoler godt på testene til Toralf Sandåker. Det virker forståelig og samtidig grundige for oss "vanlige" fotografer.
I følge denne testen skulle bildekvaliteten være på linje med EOS-M og de rimelige speilrefleksene til Canon. Objektivet fikk veldig gode skussmål.
EOS M er et kamera jeg har sett, men ikke valgt å bruke noe tid på da jeg har tenkt: "kan det være så bra når det er så billig". Kanskje jeg også bør vurdere dette.
De fleste kameraene tar bra bilder i dagslys. Den største forskjellen ser du først når det begynner å mørkne eller du skal ta bilder innendørs samt generelt bruke høyere ISO.

RX100 er rett og slett det beste kompaktkameraet på markedet nå og skal du ha noe like bra eller bedre som ikke blir veldig mye større så må du ta en kikk på Fujifilm sine kameraer. Tenker da mest på de speilløse. Rett og slett herlige kameraer som lett kan hamle opp med RX100, men dem er MINST like dyre og er en del større.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Epylypzon »

Er det i siste nr av Fotografi det står om G1X? Om ikke, har du mulighet til å scanne inn sidene å legge ut?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Foto ?

Legg inn av thewiz »

Har lyst å oppgradere fotoutstyret litt nå. Har et Nikon D5100 med 18-55mm f/3,5-6.x og 35mm f/1,8.

Har lyst å kjøpe meg det eldre Nikon D300s, da jeg i mine yngre dager hadde et D200 som jeg faktisk likte bedre enn mitt 5100 som jeg har nå. Bildekvaliteten er nok bedre på mitt nåværende kamera, men grunnen til bytte er fordi jeg vil ha et raskere kamera (fps). Har også store hender og 5100 er veldig lite syns jeg. D300 har også muligheten for 2 minnebrikker (CF og SD). D300 har flere fokuspunkter og fokusmotor i selve huset. Ikke at jeg setter fokusmotoren så veldig høyt prioritert.

Jeg er fornøyd med 35mm min, men kitobjektivet er dårlig. Sikler på Nikon sitt 24-70 f/2.8, men det er nok litt dyrt for meg. Kunne også tenkt meg et 70-200, helst 2.8 men jeg får vel kjøpe f/3,5 - 5,6 eller hva det heter. Eller kanskje det var 70-300 jeg tenkte på. :scratch

Hva slags telezoom vil dere anbefale til en billig penge? La oss si opp til 5000,-

Svar