xyvind's logg [ADVENTURE]

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Toven

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Toven »

Må ikke glemme Verdens Beste Sykkel :D :-# :x

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

LOL! :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Må ikke glemme Verdens Beste Sykkel :D :-# :x
Neida... Suzuki'en er god den også :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

Søren at jeg aldri fikk prøvd den Street Triple'n... :sorry

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av kjellv »

xyvind skrev:At den er snatchy på lavt turtall kan jeg ikke si meg enig i. Det er bare min erfaring så langt. Den er mer smooth enn den Honda CB650F som jeg hadde, for den var veldig kenguru på lavt turtall, hvis man lå på motorbremsen og ga litt gass igjen. Men så klart, hvis man skal drive med flisespikking så finner man mye rart med de fleste sykler. Gassen på Traceren er helt super!
Den skal ikke være det lenger!
Dette gjalt alle MT-09 modellene, som i tur og orden ble kalt inn og lagt inn ny programvare på. Saken er løst!
Jeg tror ingen Tracere kom på markedet med dette problemet, men det ble poengtert av motorjournalistene verden over som fikk prøve dem i 2014/15

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av xyvind »

kjellv skrev:
xyvind skrev:At den er snatchy på lavt turtall kan jeg ikke si meg enig i. Det er bare min erfaring så langt. Den er mer smooth enn den Honda CB650F som jeg hadde, for den var veldig kenguru på lavt turtall, hvis man lå på motorbremsen og ga litt gass igjen. Men så klart, hvis man skal drive med flisespikking så finner man mye rart med de fleste sykler. Gassen på Traceren er helt super!
Den skal ikke være det lenger!
Dette gjalt alle MT-09 modellene, som i tur og orden ble kalt inn og lagt inn ny programvare på. Saken er løst!
Jeg tror ingen Tracere kom på markedet med dette problemet, men det ble poengtert av motorjournalistene verden over som fikk prøve dem i 2014/15
Traceren har ihvertfall den mykeste overgangen fra motorbrems/tomgang/lavt turtall til gasspådrag jeg har prøvd. Det som var litt uvant for meg var responsen på gassen, masse torque! Har nå lært meg litt bedre å kontrollere, samt faktisk bruke B-mode i tett trafikk eller når jeg kjører med passasjer. Mer enn nok futt i B-mode og herlig å kjenne det jevnere pådraget som aldri slutter :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer]

Legg inn av kjellv »

xyvind skrev:
kjellv skrev:
xyvind skrev:At den er snatchy på lavt turtall kan jeg ikke si meg enig i. Det er bare min erfaring så langt. Den er mer smooth enn den Honda CB650F som jeg hadde, for den var veldig kenguru på lavt turtall, hvis man lå på motorbremsen og ga litt gass igjen. Men så klart, hvis man skal drive med flisespikking så finner man mye rart med de fleste sykler. Gassen på Traceren er helt super!
Den skal ikke være det lenger!
Dette gjalt alle MT-09 modellene, som i tur og orden ble kalt inn og lagt inn ny programvare på. Saken er løst!
Jeg tror ingen Tracere kom på markedet med dette problemet, men det ble poengtert av motorjournalistene verden over som fikk prøve dem i 2014/15
Traceren har ihvertfall den mykeste overgangen fra motorbrems/tomgang/lavt turtall til gasspådrag jeg har prøvd. Det som var litt uvant for meg var responsen på gassen, masse torque! Har nå lært meg litt bedre å kontrollere, samt faktisk bruke B-mode i tett trafikk eller når jeg kjører med passasjer. Mer enn nok futt i B-mode og herlig å kjenne det jevnere pådraget som aldri slutter :thumleft
Det er vel klart at nesten uansett hva man er vant til å kjøre fra før: For å temme de 115 hestene i MT-09 motoren, med det momentet denne leverer allerede på lavt turtall krever det litt øvelse...

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av xyvind »

Man ser da ikke i manualen åssen ting justeres osv. på sykkelen. Det skal da være såpass selvforklarende. Og jeg er da ikke dum, sånne tekniske ting tar jeg veldig lett..

Vel, har forsøkt å justere dette setet på Traceren opp og ned, ettersom det er justerbart. Det stod på det midterste hakket, og jeg har forsøkt å justere det helt opp, men setet har da føltes ganske løst og ustabilt. Som den kloke apekatt jeg er, stirra jeg godt og lenge på opplegget under setet, klødde meg litt i hodet og begynte så å pirke borti ting under der.

Finner plutselig en svær gummiknott liggende løs nedi sykkelen, ved siden av batteriet. Den var lik de to andre knottene som var under bakkanten av setet og passet perfekt i forkant. Men da hadde setet 3 gummiknotter, ikke 4, som ville ha vært veldig symmetrisk og gjort setet helt stabilt. Kikker ende mer nedi sykkelen, men finner ikke noe. Henter en lommelykt og lyser nedi kriker og kroker. Ja visst, der lå den fjerde gummiknotten! Happy monkey! :banansplit

Forsøker deretter å sette setet på det øverste hakket. Fortsatt dårlig passform og noe ustabilt. Av igjen med setet og stirre enda mer på innmaten under der. Det er jo en slags brakett der i plast, som ser justerbar ut. Prøver å rikke på den. Joda, den kan flyttes et hakk lenger ut. Setter på setet igjen - Eureka! Det var sånn det skulle være.

Fikk altså setet opp på det øverste hakket. Fikk en liten kjøretur i anledning et par ærender i går ettermiddag, så vel som turen til jobb i dag. Må si at forskjellen er merkbart stor! Kom meg en del høyere opp og må virkelig strekke ut beina når jeg stopper helt opp, for å nå ned til bakken. Ikke noe problem, bare aldri kjørt så høy sykkel tidligere. Uansett, jeg sitter nå såpass høyt at hjelmen går godt over værste turbulensen fra vindskjermen. Føles mye mye bedre. Knærne har buttere vinkel, og styret kom liksom litt lenger ned. Tyngdepunktet ble også flyttet opp en anelse og sykkelen føles enda mer svingvillig og responsiv. Kanonfornøyd med hvordan sykkelen føles nå, og kan nesten ikke vente med å komme meg på en lengre tur snart.

Husfar-rollen tok til slutt all min tid i helgen, så det ble dessverre ingen utflukt. Blir noen dager med nedbør, ser det ut til, i Oslo de neste 3-4 dagene, før det meldes meget bra igjen. Pendler i all slags vær, men venter nok mot neste helg før utflukt vurderes på nytt. Må si jeg er meget fornøyd med Traceren. For en sykkel til en slik pris!! :yeyeye

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av xyvind »

Hadde forøvrig ånden over meg i dag tidlig også. Tenkte "har ikke jeg en tankveske fra Biltema liggende i boden?" "Kanskje jeg får festa den på et vis bakpå salen?" Ut og prøve!

Jo da, fikk slengt magnetflappene rundt den bakerste salen (salen er todelt) og jaggu fikk jeg ikke klikka salen på plass igjen også. Veska sitter fast den. Er ikke vanntett og denslags flotte greier, men den har regntrekk. Synes resultatet ble helt ok :thumleft

Bilde

Bilde

Edit: legg merke til motorblokka som stikker ut på venstre side. Blir skrapt opp av støvelen! :-(

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av Bjerknez »

Ikke så galt dette og det funker sikkert, men det ser jo litt mer "rampete" ut med Kriega bak på der :thumleft
Men det koster så klart...

Det skulle ikke forundre meg om man får kjøpt slike beskyttere til den motorblokka som stikker ut. Få på beskyttelse der før det blir for ille. Bruk litt gaffateip frem til du evt. får tak i noe som passer :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av xyvind »

Det er beskyttelse på høyresiden av blokka, men der stikker den ikke så langt ut. Merkelig. Tror ikke gaffa tåler varmen?? Får bare være sånn til den evt. skal byttes ut. Kjøpe nytt deksel eller lakkere det.

Blir Kriega etterhvert. Dette var bare noe jeg kom på grytidlig i dag før jeg dro på jobb. Var så lei av å kjøre med ryggsekk. Hadde jeg hatt øyne i nakken kunne jeg hatt kart i kartlomma også, hehe :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev:Det er beskyttelse på høyresiden av blokka, men der stikker den ikke så langt ut. Merkelig. Tror ikke gaffa tåler varmen?? Får bare være sånn til den evt. skal byttes ut. Kjøpe nytt deksel eller lakkere det.

Blir Kriega etterhvert. Dette var bare noe jeg kom på grytidlig i dag før jeg dro på jobb. Var så lei av å kjøre med ryggsekk. Hadde jeg hatt øyne i nakken kunne jeg hatt kart i kartlomma også, hehe :-)
Uten at jeg skal påberope meg store mekaniske kunnskaper så tror jeg ikke varmen akkurat der er så ille. Men vi snakker jo om gaffateip her. At ikek teipen tåler varmen har jo ingen betydning. Da river du den av og setter på ny. Er snakk om en evt. midlertidig greie bare :thumleft

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:
xyvind skrev:Det er beskyttelse på høyresiden av blokka, men der stikker den ikke så langt ut. Merkelig. Tror ikke gaffa tåler varmen?? Får bare være sånn til den evt. skal byttes ut. Kjøpe nytt deksel eller lakkere det.

Blir Kriega etterhvert. Dette var bare noe jeg kom på grytidlig i dag før jeg dro på jobb. Var så lei av å kjøre med ryggsekk. Hadde jeg hatt øyne i nakken kunne jeg hatt kart i kartlomma også, hehe :-)
Uten at jeg skal påberope meg store mekaniske kunnskaper så tror jeg ikke varmen akkurat der er så ille. Men vi snakker jo om gaffateip her. At ikek teipen tåler varmen har jo ingen betydning. Da river du den av og setter på ny. Er snakk om en evt. midlertidig greie bare :thumleft
Jeg squidda i går på tur til butikken, kun iført shorts og t-skjorte :\m/:
Og jeg lover dere, motorblokka blir helvetes varm akkurat der.

Det var forresten vanvittig deilig å kjøre med så lite klær i varmen, samme hvor dumt det enn er :yahoo Nå er det tilbake til ATGATT.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev:
Bjerknez skrev:
xyvind skrev:Det er beskyttelse på høyresiden av blokka, men der stikker den ikke så langt ut. Merkelig. Tror ikke gaffa tåler varmen?? Får bare være sånn til den evt. skal byttes ut. Kjøpe nytt deksel eller lakkere det.

Blir Kriega etterhvert. Dette var bare noe jeg kom på grytidlig i dag før jeg dro på jobb. Var så lei av å kjøre med ryggsekk. Hadde jeg hatt øyne i nakken kunne jeg hatt kart i kartlomma også, hehe :-)
Uten at jeg skal påberope meg store mekaniske kunnskaper så tror jeg ikke varmen akkurat der er så ille. Men vi snakker jo om gaffateip her. At ikek teipen tåler varmen har jo ingen betydning. Da river du den av og setter på ny. Er snakk om en evt. midlertidig greie bare :thumleft
Jeg squidda i går på tur til butikken, kun iført shorts og t-skjorte :\m/:
Og jeg lover dere, motorblokka blir helvetes varm akkurat der.

Det var forresten vanvittig deilig å kjøre med så lite klær i varmen, samme hvor dumt det enn er :yahoo Nå er det tilbake til ATGATT.
Haha, det har jeg faktisk aldri gjort. Jeg har kjørt i olabukse noen ganger med aldri i shorts og kortermet :-)å

Joda, den blir jo varm, men jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om om teipen ble ødelagt. En meter gaffateip koster vel ikke rart...

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: xyvind's logg [Yamaha MT-09 Tracer - Eureka!]

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:
xyvind skrev:
Bjerknez skrev:
xyvind skrev:Det er beskyttelse på høyresiden av blokka, men der stikker den ikke så langt ut. Merkelig. Tror ikke gaffa tåler varmen?? Får bare være sånn til den evt. skal byttes ut. Kjøpe nytt deksel eller lakkere det.

Blir Kriega etterhvert. Dette var bare noe jeg kom på grytidlig i dag før jeg dro på jobb. Var så lei av å kjøre med ryggsekk. Hadde jeg hatt øyne i nakken kunne jeg hatt kart i kartlomma også, hehe :-)
Uten at jeg skal påberope meg store mekaniske kunnskaper så tror jeg ikke varmen akkurat der er så ille. Men vi snakker jo om gaffateip her. At ikek teipen tåler varmen har jo ingen betydning. Da river du den av og setter på ny. Er snakk om en evt. midlertidig greie bare :thumleft
Jeg squidda i går på tur til butikken, kun iført shorts og t-skjorte :\m/:
Og jeg lover dere, motorblokka blir helvetes varm akkurat der.

Det var forresten vanvittig deilig å kjøre med så lite klær i varmen, samme hvor dumt det enn er :yahoo Nå er det tilbake til ATGATT.
Haha, det har jeg faktisk aldri gjort. Jeg har kjørt i olabukse noen ganger med aldri i shorts og kortermet :-)å

Joda, den blir jo varm, men jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om om teipen ble ødelagt. En meter gaffateip koster vel ikke rart...
Tenker mer på det helsikes klisset og evt. fastbrente tape-rester. Nå som jeg vet om det forsøker jeg å aldri sette venstrebeinet så langt frem. Mulig den var sånn oppskrapet akkurat der da jeg tok over sykkelen, men kan ikke huske at jeg la merke til det før nå nylig. Prøver å ikke irritere meg over det, finner en måte å fikse det på etter hvert..

Låst