jhn skrev:
Jeg oppdaget en gang at jeg har var på tur inn på en vei, som siden sist jeg var der, var endret til kun kollektivtrafikk. Jeg stoppet opp et øyeblikk for å orientere meg ... for å se om jeg kunne slippe unna med helsa, kjøretøy og æren i behold, men fant fort ut at æren nok måtte ofres ... jeg måtte bare fortsette.
Denne dagen var jeg ikke spesielt ruset ... utover det normale. Jeg har nok samme opplæring som alle andre nordmenn i samme aldersgruppe, og jeg anser ikke meg selv som veldig mye dummere enn folk flest.
Så jeg synes dere er litt vel kjappe til å dømme folk som ruset/lite smarte eller for å ha dårlig opplæring.
Har dere virkelig en perfekt adferd i trafikken? Jeg tviler.
Som du påpeker har nok de fleste av oss opptil flere ganger feilbedømt situasjoner, eller kjørt på en måte vi i ettertid ikke var så stolt over. I alle fall har jeg gjort meg skyldig i det.
Men hvis man i det hele tatt vurderer å legge inn revers på en flerfelts-vei med 80 kmt som situasjonen Rune beskriver her, så har jeg ærlig talt vanskelig for å se noe formildende. Det er langt forbi "henderlig uhell" og vitner etter mitt syn om svært liten forståelse for trafikk og trafikk-sikkerhet. Det faller stort sett i samme kategori som U-sving på motorvei, eller folk som snur i tunneler fordi de er skumle.
Er ellers enig med Super-Morten om at det til dels er store kulturforskjeller når det gjelder kjøreadferd. Vi er jo langt i fra perfekte, eksempelvis er vi generelt ganske dårlig til å kjøre på motorvei, og vi er et relativt ungt "bil-land". Men vi har likevel et noenlunde velutviklet sett trafikkregler som vi er noenlunde vant med å følge, og vi har vært ute en vinterdag før. Ikke alle land er like heldige.