MCsidens store samletråd om intercom til MC
Intercom. Hva er forskjellen
Jeg skal kjøpe intercom.duo
Hva er forskjellen på freecom 1+, 2+, 4+?noen som kan forklare? @
Hva er forskjellen på freecom 1+, 2+, 4+?noen som kan forklare? @
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24615
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Intercom. Hva er forskjellen
Det er nok bare snakk om hvor mange enheter som følger med. Som oftest kjøper man jo flere slike. Tror ikke det er noe mer forskjell enn dette.
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Intercom. Hva er forskjellen
1+ er til kommunikasjon mellom 2 personer. På 4+ kan du koble til 4 stykker som snakker sammen. Har ingenting å gjøre med hvor mange enheter som følger med
- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: Intercom. Hva er forskjellen
Hvis jeg har forstått dette rett så er 1+ ment kun for fører-passasjer og har bare noen meters rekkevidde. 2+ er ment for bike to bike med begrenset rekkevidde sammenlignet med for eksempel packtalk, typisk 4-6 hundre meter, i beste fall.
Packtalk oppgir 1,6 km i bluetooth mode. Packtalk har i tillegg mesh mode og der er rekkevidden avhengig av hvor mange som er med i gruppen siden signalet hopper fra enhet til enhet.
Packtalk oppgir 1,6 km i bluetooth mode. Packtalk har i tillegg mesh mode og der er rekkevidden avhengig av hvor mange som er med i gruppen siden signalet hopper fra enhet til enhet.
- o-yngve
- Innlegg: 15
- Registrert: 04 jun 2020, 09:05
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
- Bosted: Lørenskog
Intercom - Linkin Ride Pal 3
Hei,
Jeg har fått lappen
..og dermed er kjøreskolens intercom fjernet og jeg har plass til et eget. Hjelmen, en LS2 FF399, er slik st Sena sin Linkin Ride Pal 3 skal passe fint til den.
Har dere noen erfaring med Linkin Ride Pal settene? Er det verdt de 1500,- kronene?
Takk for svar
Jeg har fått lappen

Har dere noen erfaring med Linkin Ride Pal settene? Er det verdt de 1500,- kronene?
Takk for svar
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Intercom - Linkin Ride Pal 3
Gratulerer med lappen!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39813
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Intercom - Linkin Ride Pal 3
Gratulerer som offisielt godkjent motorsyklisto-yngve skrev: 05 aug 2020, 19:40 Hei,
Jeg har fått lappen..og dermed er kjøreskolens intercom fjernet og jeg har plass til et eget. Hjelmen, en LS2 FF399, er slik st Sena sin Linkin Ride Pal 3 skal passe fint til den.
Har dere noen erfaring med Linkin Ride Pal settene? Er det verdt de 1500,- kronene?
Takk for svar

Og nei, ingen kjennskap til Linkin Ride Pal 3

Men jeg har en annen eldre Sena intercom på den ene hjelmen jeg har. Og den enheten funker helt fint koblet opp mot Tomtom GPS og LG mob.tlf.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Intercom - Linkin Ride Pal 3
Alt jeg leste av tester før jeg kjøpte meg intercom selv, ga alt av Cardo mye mer skryt enn Sena sine.o-yngve skrev: 05 aug 2020, 19:40 Hei,
Jeg har fått lappen..og dermed er kjøreskolens intercom fjernet og jeg har plass til et eget. Hjelmen, en LS2 FF399, er slik st Sena sin Linkin Ride Pal 3 skal passe fint til den.
Har dere noen erfaring med Linkin Ride Pal settene? Er det verdt de 1500,- kronene?
Takk for svar
I tillegg er ikke Sena sine klassifisert som vanntett, så hvis du mot formodning skulle få vannskade, er det ikke dekket på garanti.
Men så klart, kan hende det funker knall!
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Kjøpte meg Packtalk Bold for snart to uker siden. Trengte intercom fordi en kamerat øvelseskjører med meg.
Han hadde gått for Freecom 1+ eller noe sånn, fordi han i butikken mente han trengte det i forbindelse med skolekjøring(???), noe som ikke ga mening. Dem har vel egne?
Fikk han til å bytte inn til Packtalk i stedet, og da en Duo, så vi ble det litt billigere for begge.
Den første som ble hentet på butikken, manglet absolutt alt oppi, bortsett fra selve intercommene. Ikke noen fester, ikke noen kabler, ingenting. Så den måtte så klart leveres inn igjen.
Leste en mengde med tester på nett og skjønte at det er greit med mesh tilkobling uansett hvor mange man skal være. Dette fordi det gir automatisk innkobling igjen hvis man detter ut eller kommer for langt unna. Noe jeg føler er et must uansett. Jeg husker bare hvor ofte intercom fra kjøreskolen datt ut og hvor irriterende det var. Klart, mye har skjedd siden den tid.
Over til selve Packtalk Bold.
Slim ser litt penere ut, men det har ikke så mye å si.
Første parring fungerte greit. Både mot telefon og annen intercom.
Brukt den en totalt 6 timer med øvelseskjøring og en 20 timer alene.
Lyden er bra. Jeg har ikke erfaring fra andre modeller, men her har jeg ikke noe å utsette. Stemmene over intercom er tydelig, musikken mangler litt dybde, men det er ikke store elementene som spiller heller.
Har brukt musikk sammen med intercom. Dette fungerte også helt gull. Lyden dempet seg med en gang jeg eller kameraten min pratet.
Eneste minuset er at man må stille volumet på musikken fra telefonen, noe som er litt vanskelig.
Bruker man bluetooth mode kan man også dele musikk med den andre!
Mikrofonen ser også ut til å være bra. Når jeg snakker med folk så hører dem ikke at jeg kjører sykkel. Faktisk kan man fint ligge i 120 på motorveien uten at dem merker at personen dem prater med kjører sykkel. Fine greier.
I tillegg skrur packtalk "av" mikrofonen når man ikke prater. Denne stemmegjennkjenningen fungerer veldig bra, og minimerer jo bakgrunnsstøy og oppbygging av støy veldig bra.
Stemmestyring fungerer over all forventning. Jeg skrur på musikk, bytter sang og styrer volum fint uten å bruke hendene. Akkurat volumet er faktisk litt lettere med å bruke selve intercommen, men resten er det like greit å si hva man vil.
OK google, som vi android brukere bruker, fungerer så som så. Ringing fungerer greit. Når jeg skal få den til å sette på sanger på spotify er det med varierende hell. Jan Teigen og Lamb of God får den fint til. Slipknot, Avatar, Oslo Ess med flere fungerte dårlig.
"Spill av Avatar" ga meg faktisk en gang "dette er hva wikipedia har å si om abbor". Ganske humoristisk.
Noe av problemet er at den kutter ut stemmen for tidlig, så man ikke får sagt alt. Den prøver seg også heller på mer populære artister enn mindre kjente. Det med å blande OK google kommandoer på norsk med engelsk navn, eller motsatt, fungerer heller ikke veldig lett.
Ikke prøvd å sette på GPS på denne måten ennå.
Uansett er stemmestyringen et av de store høydepunktene med intercommen!
Installeringen av produktet gikk også fort og uten problemer. Det er ikke mye hokuspokus å få gjort dette og tok ikke mange minuttene.
Man limer bare fast mikrofonen foran munn og høyttalerne ved ørene. Den nye hjlemen hadde allerede borrelås ved ørene, så der var det null problemer. Det er også med en mikrofon for hjelmer som kan åpnes. Den festes enkelt og greit på istedet for rett foran deg. Så justerer du bare mikrofonen dit du vil ha den.
Parring og instillinger kan man lett gjøre fra selve appen, istedet for via intercommen. Tror ikke jeg skal gidde å lære meg hvordan man gjør det utenom appen. Den fungerer svært bra og ser ikke noen grunn til å bruke noe annet.
Den husker også tidligere grupper, som gjør at man ikke må parre seg opp på nytt hvis man kjører sammen ofte. Genialt!
Negative ting er det så klart også. Brukermanualen er laget så tungvint dem bare klarte. Det er også alt for mye "hold inne den og den i så så mange sekunder" hvis man skal gjøre alt mulig på selve intercommen. Som sagt har dem løst det meste med app istedet.
Den skal kunne justere seg utifra vindlyd, altså hastighet. Dette fungerte ikke noe særlig for meg, men det kan hende det fungerer bedre for andre. Med ørepropper så vil man uansett helst ha omtrent full lyd.
Lyden kunne ha vært noe høyere og hatt noe med dybde. Mye av lydbildet blir borte i med tekniske sanger.
Her har jeg lest og sett at Cardo, med JBL høyttalere, er bedre enn dem aller, aller fleste andre. Så dette er ikke veldig negativt.
Må si det er en verden forskjell å kunne ha musikk når en kjører. Det tar derimot bort noe av fokuset når man kjører. Til gjengjeld tror jeg det at jeg ikke fokuserer 100%, gjør at jeg generelt kjører saktere. Det at man har mer å fokusere på, på turer man har kjørt ofte, enn nesten svingen, neste forbikjøring osv, er nok ikke negativt.
Når man kjører på vestlandet, eller andre steder med stor, flott natur, er det nok som distraherer uansett, så der kan det vel fort heller være smått trafikkfarlig.
Anbefaler Cardo Packtalk fullt ut! Fungerer helt gull!
Han hadde gått for Freecom 1+ eller noe sånn, fordi han i butikken mente han trengte det i forbindelse med skolekjøring(???), noe som ikke ga mening. Dem har vel egne?
Fikk han til å bytte inn til Packtalk i stedet, og da en Duo, så vi ble det litt billigere for begge.
Den første som ble hentet på butikken, manglet absolutt alt oppi, bortsett fra selve intercommene. Ikke noen fester, ikke noen kabler, ingenting. Så den måtte så klart leveres inn igjen.
Leste en mengde med tester på nett og skjønte at det er greit med mesh tilkobling uansett hvor mange man skal være. Dette fordi det gir automatisk innkobling igjen hvis man detter ut eller kommer for langt unna. Noe jeg føler er et must uansett. Jeg husker bare hvor ofte intercom fra kjøreskolen datt ut og hvor irriterende det var. Klart, mye har skjedd siden den tid.
Over til selve Packtalk Bold.
Slim ser litt penere ut, men det har ikke så mye å si.
Første parring fungerte greit. Både mot telefon og annen intercom.
Brukt den en totalt 6 timer med øvelseskjøring og en 20 timer alene.
Lyden er bra. Jeg har ikke erfaring fra andre modeller, men her har jeg ikke noe å utsette. Stemmene over intercom er tydelig, musikken mangler litt dybde, men det er ikke store elementene som spiller heller.
Har brukt musikk sammen med intercom. Dette fungerte også helt gull. Lyden dempet seg med en gang jeg eller kameraten min pratet.
Eneste minuset er at man må stille volumet på musikken fra telefonen, noe som er litt vanskelig.
Bruker man bluetooth mode kan man også dele musikk med den andre!
Mikrofonen ser også ut til å være bra. Når jeg snakker med folk så hører dem ikke at jeg kjører sykkel. Faktisk kan man fint ligge i 120 på motorveien uten at dem merker at personen dem prater med kjører sykkel. Fine greier.
I tillegg skrur packtalk "av" mikrofonen når man ikke prater. Denne stemmegjennkjenningen fungerer veldig bra, og minimerer jo bakgrunnsstøy og oppbygging av støy veldig bra.
Stemmestyring fungerer over all forventning. Jeg skrur på musikk, bytter sang og styrer volum fint uten å bruke hendene. Akkurat volumet er faktisk litt lettere med å bruke selve intercommen, men resten er det like greit å si hva man vil.
OK google, som vi android brukere bruker, fungerer så som så. Ringing fungerer greit. Når jeg skal få den til å sette på sanger på spotify er det med varierende hell. Jan Teigen og Lamb of God får den fint til. Slipknot, Avatar, Oslo Ess med flere fungerte dårlig.
"Spill av Avatar" ga meg faktisk en gang "dette er hva wikipedia har å si om abbor". Ganske humoristisk.
Noe av problemet er at den kutter ut stemmen for tidlig, så man ikke får sagt alt. Den prøver seg også heller på mer populære artister enn mindre kjente. Det med å blande OK google kommandoer på norsk med engelsk navn, eller motsatt, fungerer heller ikke veldig lett.
Ikke prøvd å sette på GPS på denne måten ennå.
Uansett er stemmestyringen et av de store høydepunktene med intercommen!
Installeringen av produktet gikk også fort og uten problemer. Det er ikke mye hokuspokus å få gjort dette og tok ikke mange minuttene.
Man limer bare fast mikrofonen foran munn og høyttalerne ved ørene. Den nye hjlemen hadde allerede borrelås ved ørene, så der var det null problemer. Det er også med en mikrofon for hjelmer som kan åpnes. Den festes enkelt og greit på istedet for rett foran deg. Så justerer du bare mikrofonen dit du vil ha den.
Parring og instillinger kan man lett gjøre fra selve appen, istedet for via intercommen. Tror ikke jeg skal gidde å lære meg hvordan man gjør det utenom appen. Den fungerer svært bra og ser ikke noen grunn til å bruke noe annet.
Den husker også tidligere grupper, som gjør at man ikke må parre seg opp på nytt hvis man kjører sammen ofte. Genialt!
Negative ting er det så klart også. Brukermanualen er laget så tungvint dem bare klarte. Det er også alt for mye "hold inne den og den i så så mange sekunder" hvis man skal gjøre alt mulig på selve intercommen. Som sagt har dem løst det meste med app istedet.
Den skal kunne justere seg utifra vindlyd, altså hastighet. Dette fungerte ikke noe særlig for meg, men det kan hende det fungerer bedre for andre. Med ørepropper så vil man uansett helst ha omtrent full lyd.
Lyden kunne ha vært noe høyere og hatt noe med dybde. Mye av lydbildet blir borte i med tekniske sanger.
Her har jeg lest og sett at Cardo, med JBL høyttalere, er bedre enn dem aller, aller fleste andre. Så dette er ikke veldig negativt.
Må si det er en verden forskjell å kunne ha musikk når en kjører. Det tar derimot bort noe av fokuset når man kjører. Til gjengjeld tror jeg det at jeg ikke fokuserer 100%, gjør at jeg generelt kjører saktere. Det at man har mer å fokusere på, på turer man har kjørt ofte, enn nesten svingen, neste forbikjøring osv, er nok ikke negativt.
Når man kjører på vestlandet, eller andre steder med stor, flott natur, er det nok som distraherer uansett, så der kan det vel fort heller være smått trafikkfarlig.
Anbefaler Cardo Packtalk fullt ut! Fungerer helt gull!
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Kikker litt på Cardo Freecom 4+. Er folk fornøyd med den eller?
Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf
De fleste telefoner er det mulig å programere slik at når de er i blåtann modus så ringer de noen få sekund før de automatisk går over til svar.
Hilsen Askild.
Hilsen Askild.
Intercom
Hei
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39813
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Intercom
Bruker intercom selv. Mest for å få GPS anvisninger de gangene jeg synes jeg har behov for det. Og en sjelden gang fordi jeg vil være tilgjengelig på tlf. mens jeg kjører.Arcader skrev: 26 sep 2020, 23:09 Hei
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
Men jeg har aldri hatt behov for å koble GPS opp mot andre jeg har kjørt med i gruppe, to eller flere.
I de få tilfellene man kjører i gruppe og kommer til f.eks. veikryss og lurer på retningen videre, så stopper vi og finner riktig vei videre med armbevegelser og "skriking" fra ørepluggdempede hjelmer...

Selv har jeg ingen behov for å snakke med med kjørekompiser mens vi kjører.
Snakkingen gjør vi når vi stopper og tar pauser underveis...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf
Vurdert en bedre intercom? Kjører med Schubert SRC-kragen basert på Cardo.
Først og fremst er lyden helt OK. Har lodda inn koss porta pro høyttalere som gir lavere strømforbruk, og telefonen tar jeg lett med et «JAA!» i hjelmen, ev. Et lett trykk på en knapp med venstre hånd. Betjeningen av denne enheten er veldig enkel og gjennomtenkt.
Når jeg snakker i telefonen er det ingen som skjønner at jeg er ute på sykkel i motorveifart.
Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem.
Først og fremst er lyden helt OK. Har lodda inn koss porta pro høyttalere som gir lavere strømforbruk, og telefonen tar jeg lett med et «JAA!» i hjelmen, ev. Et lett trykk på en knapp med venstre hånd. Betjeningen av denne enheten er veldig enkel og gjennomtenkt.
Når jeg snakker i telefonen er det ingen som skjønner at jeg er ute på sykkel i motorveifart.
Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem.
Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf
Vedrørende støy ved kjøring. Sena intercom, når jeg snakker med noen på telefon er det ingen som verken hører eller får noen signaler om at jeg kjører eller sitter på en mc ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: "Svarknapp" på styret for enkelt kunne ta tlf
"Jeg har hatt telefonmøte flere ganger i år uten problem."
Det er hjemmekontoret sitt det! :)
Det er hjemmekontoret sitt det! :)
Re: Intercom
Vedr GPS; bruker smartklokke som vibrerer når jeg skal skifte retning - mobilen er festet på styretAJ skrev: 26 sep 2020, 23:23Bruker intercom selv. Mest for å få GPS anvisninger de gangene jeg synes jeg har behov for det. Og en sjelden gang fordi jeg vil være tilgjengelig på tlf. mens jeg kjører.Arcader skrev: 26 sep 2020, 23:09 Hei
Elsker å kjøre alene men nysgjerrig på hvordan det er å kjøre i gruppe. Vurderer å investere i Sena srl2 intercom. Spørsmålet er: hva er sjarmen med å kjøre i gruppe og bruker de fleste intercom og har det noe for seg. Er ganske fersk men jo mere jeg kjører jo mere elsker jeg å cruise rundt i min nybegynner-mc
Men jeg har aldri hatt behov for å koble GPS opp mot andre jeg har kjørt med i gruppe, to eller flere.
I de få tilfellene man kjører i gruppe og kommer til f.eks. veikryss og lurer på retningen videre, så stopper vi og finner riktig vei videre med armbevegelser og "skriking" fra ørepluggdempede hjelmer....
Selv har jeg ingen behov for å snakke med med kjørekompiser mens vi kjører.
Snakkingen gjør vi når vi stopper og tar pauser underveis....
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Jeg er på utkikk etter god løsning for mikrofon i hjelm. Jeg har separate støydempende ørepropper fra Sony som fungerer utmerket. Støy er ikke et tema i min hjelm. Kan høre på podcast eller musikk. Det er så effektivt at når jeg skrur de på så høres det nesten ut som motoren stopper. Men mikrofonen sitter på en krage på utsiden, så i samtale så vil den jeg snakke med høre nesten bare støy. Nå er disse Bluetooth dingsene så dumme at man ikke enkelt kan plugge i en alternativ mikrofon, som hadde vært null problem på en pc for eksempel. Er redd at et nytt system designet for hjelm med mikrofon og full pakke vil gå på bekostning av den suverene lyden og støydemping. Finnes det noen løsning her?
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Jeg har ikke brukt intercom etter at jeg var ferdig med kjøreopplæring. Har den på for å kunne ta telefonen, men det er såpass mye støy i hjelmen i åtti og over at jeg må sakke ned farta eller stoppe for å føre en samtale. Ulempen med naken sykkel.
Kanskje jeg kommer til å høre på musikk eller radio etterhvert, men foreløpig kunne jeg klart meg uten intercom.
Kanskje jeg kommer til å høre på musikk eller radio etterhvert, men foreløpig kunne jeg klart meg uten intercom.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Jeg bruker ørepropper med 27dB demping. Synes fortsatt det er en del vindstøy, men på lavere frekvenser enn uten. Mulig at jeg kan få grei lyd på telefonsamtaler ved å skru opp volumet på intercomen enda litt mer. Må forske mer på det til våren.FredrikE24 skrev: 27 sep 2020, 09:09 Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Bruker Moldex spark plugs selv. Er vel de med størst dempning på markedet. Og fullt øs på intercomen.
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Takk for anbefalingene, jeg må prøveFredrikE24 skrev: 27 sep 2020, 09:09 Anbefaler sterkt å dytte inn skumpropper i ørene når du kjører. Jeg kjørte et par uker uten med fersk lapp og Vipps så hadde man permanent øresus. Intercomen fungerer bedre med skumpropper i ørene synes jeg også.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Bruker dette -- er super fornøyd - har hatt det i 2 sesonger og bruken er mest til å høre på radio over mobilnett - og litt GPS -- og noe telefonering. Lyden er god nok synes jeg - man er da på MC tur og ikke hjemme i stua.. har nå 3 batterier og lader under veis - men batteriene varer fra 8 timer (som er antydningen fra Scena) og opp til 3 dager..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC
Hei, har i dag en Cardo Packtalk som funker greit. Er ute etter ett nytt mindre enklere sett som kun har høytalere, mikrofon og som parrer seg via bluetooth på mobil samt har en knøtt liten enhet på siden av hjelmen med knapper der man kan justere lyd opp og ned samt mota mobilsamtaler. Har ikke behov for intercom til andre da jeg kjører mest alene. Kan dette være noe bra? https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/gps-- ... cross-sale eller https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/gps-- ... cross-sale
Noen forslag?
Noen forslag?