Dag 2 - Første etappe: Trollveggen, Trollstigen og Eidsdalvatnet
...startet med at jeg våknet 03:19 av å være tett i nesa... også jeg som nesten aldri er tett i nesa. Det er noe med å sove borte...
Himmelseng ser fint ut, men ikke fullt så praktisk i virkeligheten når bena ikke når ned og bare dingler over kanten, slik at det blir en gymnastisk øvelse å gå ut - da våkner man ihvertfall. Men sovnet nå igjen etter litt og våknet igjen litt over 6. Dusj m/ikke helt patent sluk her også, men litt bedre enn det som Flanker beskrev fra Pollfoss, bare halve badet ble vått. God varme i gulvet dog, så greit nok.
Ble litt betenkt om strategien med tidlig frokost ville være tilstrekkelig for å unngå turist-rushet i Trollstigen da de 4-5 kinesiske turistene sjekket ut
før frokost kl 7

Men det er mulig de skulle slutte seg til resten av følget som sikkert bodde på et annet hotell.
Frokosten hadde kokt egg, et trau med eggerøre og ditto med bacon og ellers variert utvalg av pålegg og frukt. Eggerøren var som vanlig av pulver-typen, her kan generelt både hoteller og kantiner skjerpe seg - ihvertfall hvis Norge skal friske opp turistnæringen og bli kjent for god mat. Baconet var godt stekt så godkjent

Mengden mat var noe nøktern, men stod sikkert i forhold til antallet gjester - høysesongen her er nok i vintermånedene med alpinsenteret rett ved. Eneste jeg savnet var noe småkaker eller lign til kaffen.
Etter frokost ble det et kjapt skifte til kjøreklær og utsjekking - med kun en bag i toppboksen og regndressen stroppet fast på setet (totalt unyttig på turen - men ikke greit å forutse med varslene fra Yr...) gikk det kjapt og været var upåklagelig med bare godværs makrellskyer å se
Det var rimelig frisk temp så tok de lange hanskene til å begynne med. MC'n var like våt som om det skulle ha plaskregnet, men det var kun kondensert tåke.
Tørket raskt av setet og avsted bar det kl 07:40 ca
Fra Bjorli og videre mot Åndalsnes gikk det ikke lenge før det relativt slake terrenget fra dagen før skiftet karakter til fjell som steg opp og ga en forsmak på hva som ventet. Siden det var tidlig på dagen lå elva Rauma i skyggen - den er nok mye finere i sollys med krystallklar grønnfarge. Veien svingte nedover i slake svinger.
En fin kirke (Kors kirke) med noen flotte fjell i bakgrunnen som jeg ikke var obs på lå langs denne veien da jeg planla turen - nemlig Trollveggen - bonus
Jeg har jo vanskelig for å kjøre forbi fjell uten å ta bilde - og apropos fellesturer, de ville enten kjørt fra meg eller blitt helt sprø av alle stoppene jeg tar
Det var her jeg oppdaget at det var Trollveggen pga skilt om Trollveggen Camping
Trollveggen i morgensol
Ikke lenge etter var det å svinge av til Fv63 mot Trollstigen og Geiranger.
Et bilde av Rauma fra Sogge bru
Noen premiesauer som lå på jordet og koste seg...
På Sogge bru camping rett etter var det bare noen få våkne personer å se - dette tydet godt :-)
Videre mot Trollstigen var det en stemningsfull morgentåke som jeg også vil kalle bonus
...og så selve Trollstigen - og ikke en bil å se !
Dvs det var en bil ved fossen, men den kjørte rett etter
Ved fossen. Jeg så her den første turistbussen fra siden jeg hadde kjørt kl 08:49. Langt der nede.. og virket som den stoppet opp for å la passasjerene ta en fotoseanse.
Turen opp gikk dermed uhindret av bobiler og dill - ah! Full klaff for morgenstrategien!
Ad selve Trollstigen så fikk jeg egentlig ikke inntrykk av at det gikk så mye oppover og heller ikke noe særlig sug i magen av utsikten før siste del.
Oppe på turistsenteret var det 3-4 bobiler og ditto personbiler. Der tok jeg en stopp for å gå ut på utsiktsplattformen.
Ved turistsenteret
Utsikt over dalen
Jeg så det var en sti med gelender videre for å få tatt bilde av veien og dalen, men man er da på MC-tur og ikke fottur tenkte jeg og kjørte videre :-)
Slett ikke uten postkortmotiv videre heller
De første turistbussene fra denne siden så jeg hhv 09:10 og 09:25 ca.
M.a.o. før kl 9 er et hett tips for Trollstigen uten trafikk.
Fin farge på elva her. Det var forresten skiltet at elva var vakker men livsfarlig (sikkert sterk strøm)
Ved fergeleiet i Linge
Ferge hvert 20 min og ble vinket fremst på siden, sammen med et par andre MC'er
Mini-cruise pr ferge - fin nok utsikt dette
Fergemannskapet var meget sympatisk og vinket ført iland en bil som nødvendigvis måtte kjøre før vi fikk fri passasje, og så vinket han oss på MC iland først

Dermed var det fri bane opp bakkene fra Eidsdal! At det var litt hårnåler her også var jeg ikke helt obs på, så bremsen fikk kjørt seg litt i første svingen
Jeg tok ledelsen, men stoppet fort for foto, så da passerte de andre to
Her idet en av de passerer
Eidsdalvatnet
måtte jeg bare stoppe for å ta foto av også... flott ikke sant?
...forsettelse følger...