Da har jeg fått roet meg ned i egen seng etter en uke med mye kjøring og her er en liten kort oppsummering rundt turen i seg selv og hvordan jeg har opplevd sykkelen etc. for første gang på langtur med bagasje etc.
Jeg vet ikke helt om jeg har flaks eller om jeg er utrolig dyktig til å finne det jeg faktisk trenger, men alt har bare klaffet 100% på denne turen med tanke på bagasjeløsning etc. Den store Givi "bag'en" jeg kjøpte som er vanntett og som enkelt kan surres fast bak på sykkelen er bare helt genial. Ved siden av klær og utstyr for en hel uke, så får jeg også plass til kjøredress nummer to og evt. et lite telt i tillegg. Jeg hadde med meg den andre kjøredressen, men telt var ikke nødvendig denne gangen. Jeg kjørte ikke i mye regn, så jeg trengte ingen vanntett veske denne gangen, men er ikke sikkert jeg er like heldig neste gang, så den skal så absolutt beholdes.
Jeg kunen tenkt meg en tankveske med tankadapter, men problemet er at vesken da kommer for langt frem. Jeg vet at man får tak i slike adaptere, men som sagt så kommer da vesken for langt frem. Det viste jeg dog om når jeg kjøpte vesken. Magnetfestene fungerer utmerket, men lager noen småmerker i tanken som jeg ikke liker. Dog polerer jeg lett bort disse merkene med gjevne mellomrom. Tankvesken er helt uunværlig og jeg bruker den veldig ofte.
Å bruke iPad som GPS og en batteribank med 12.000mAh så har jeg GPS i ti timer med stort fint kart rett i fleisen. iPad'en kuttet ut EN gang på turen da det ble for varmt, men den har vist en innebygget temperaturkontroll så den blir ikke ødelagt av dette. Det sto "for høy temperatur" på skjermen og den slo seg selv på igjen når den hadde kjølt seg ned. Pussig nok skjedde ikke dette på de to lengste turene mine. Kommer nok av at den fikk litt kjøling mens jeg kjørte tror jeg... I bunn og grunn noe jeg anbefaler. Det skal også sies at det var ekstremt varmt noen av dagene jeg kjørte og sykkele sto en del stille og da ble det nok varmt bak den vanntette plastikken. (les: kokepunkt)
Ved slike langturer kunne jeg nok tenkt meg en liten ryggstøtte, for det var utrolig deilig å lene seg på denne store Givi Bag'en som var stroppet fast bak på sykkelen. Jeg satt som en konge hele veien. Ble ikke sliten noe sted. Det eneste som plaget meg litt var litt trange hansker, men disse er nå byttet med noen som er hakket større. De trange hanskene gjorde at jeg mistet blodomløpet til hendene over tid og spesielt høyrehånden. Skylden er kanskje at jeg ofte sitter med en finger på bremse hendelen...(?)
Hjelmen min med det sotede visiret (Schuberth C3 Pro) (uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag, bortsett fra Airoh hjelmen til madammen til 799,-) passer meg perfekt og selv om visiret kan være LITT for mørkt i noen tunneler med lite lys, så foretrekker jeg faktisk dette fremfor det helt blanke. Det innebyggede sol visiret bruker jeg aldri, så den blir mest der som en pynt.
Ellers så liker jeg "stillhet" i hjelmen (sett bort fra motordur). Musikk og radio samt intercom vil jeg ikke ha. Å skravle gjør jeg over en kaffekopp når jeg raster. Når jeg kjører sykkel så er jeg på tur og da vil jeg ha "stillhet".
Krefter har jeg mer enn nok av og selv med rundt 40kg. bagasje så dro jeg lett forbi biler opp 12% stignings bakker med god margin.
Alt i alt er jeg veldig glad i sykkelen blitt! Skal jeg kjøre på grusvei og aktivt i svinger så ser jeg så absolutt bakdelene med en slik sykkel, men grusveier kjører jeg ikke på uansett. Å kjøre aktivt i svinger går jo det også, men da vil jeg kjøre alene og ikke sammens med plastikrakketter med kanarifargede sjafører med horn i pannen.
Det har vel blitt ca. 240 mil til sammen på fem aktive dager (tre av dagene hadde så dårlig vær at jeg ikke kjørte noe som helst) så jeg kan nå konkludere med at sykkelen holder mål på langtur. Hvis jeg MÅTTE bytte ut sykkelen i dag, så hadde jeg kjøpt meg strebroren V-Star 1900. Eller XVS 1900 som den heter i Norge. Men noe sykkelbytte blir det garantert ikke ennå!
Lyden på sykkelen er jo nesten halve morroa synes jeg. Å dra på gjør jo nesten så man blir fuktig i trusa. Et øredøvende leven uten like. Det beste er at den faktisk går ganske rolig uten gasspådrag og når man cruiser. Igjen, en killer kombinasjon jeg liker.
Jeg må igjen takke Kjellv og Mortenolb for et hyggelig treff. Spesielt Kjellv ble jeg godt kjent med og det var jo en usedvanlig hyggelig kar som jeg garantert kommer til å treffe igjen ved neste korsvei. Vi var på Moldejazzen og tok noen pils, og jeg danset til og med med kjerringa hans!

Dansen i seg selv skal jeg ikke si så mye om, for der er jeg ikke akkurat god, men jeg synes det er hyggelig å bli kjent med folk på en litt mer uhøytidelig måte også.
Jeg kan bare si det samme om Mortenolb. En hyggelig kar du også som jeg garantert vil treffe igjen. Jeg fikk ikke danset med deg, men det er nok sikkert like greit også
Jeg håper du har fått orden på sykkelen din og kjedeproblemet. Det var jo ikke måte på hvor uheldig du skulle være angående dette...
I bunn og grunn har dette vert en fantastisk ferie, og jeg har ennå en uke ferie igjen og da blir det nok noen turer sammens med mine gode naboer. Værer ser også ut til å holde så da blri det tut å kjør, for sliten av å kjøre er jeg ikke!
