Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Smøring på varmt kjede
Jeg ser at flere her inne på forumet mener at kjedet bør være varmt når det smøres. Man bør altså kjøre seg en god tur på renset og usmurt kjede for å få opp temperaturen før ny olje påføres. Varmt kjede skal bli mer mottakelig for olje, slik at oljen kommer til i alle kriker og kroker og alt blir smurt optimalt. Jeg skjønner ikke helt logikken og lurer på om noen kan forklare nærmere? Så vidt jeg vet så har det meste en tendens til å utvide seg når det blir varmt, og i et varmt kjede skulle vel alt blir trangere og dermed mindre mottakelig for olje. Oljen blir jo tynnere hvis den blir varmet opp av kjedet, så det ser jeg kan være en fordel. Kanskje det optimale egentlig er å smøre kaldt kjede med varm olje? Eller har det egentlig ikke så mye å si, varmt eller kaldt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ang. smøring på varmt kjede
@BC45:
Flyttet innlegget ditt til samletråden "Srocket science".
Så til dette med smøring/oljing av varmt vs kaldt kjede:
Jeg tror påføring på varmt kjede nettopp fordi dette gir best forutsetninger for best mulig smøring og inntrengning der det er behov selv om metalldelene i kjedet utvides seg bittelitt pga varmen.
Jeg tror også smøring på varmt kjede er best for O/X ringene, som også er blitt varme etter kjøringen. Sjansene for at disse holder seg smidige lenger er større når disse fuktes/smøres når de er varme.
Har ingen vitenskapelige funn å henvise til, så dette blir det man gjerne kan kalle fornuftbasert synsing...
.
Flyttet innlegget ditt til samletråden "Srocket science".
Så til dette med smøring/oljing av varmt vs kaldt kjede:
Jeg tror påføring på varmt kjede nettopp fordi dette gir best forutsetninger for best mulig smøring og inntrengning der det er behov selv om metalldelene i kjedet utvides seg bittelitt pga varmen.
Jeg tror også smøring på varmt kjede er best for O/X ringene, som også er blitt varme etter kjøringen. Sjansene for at disse holder seg smidige lenger er større når disse fuktes/smøres når de er varme.
Har ingen vitenskapelige funn å henvise til, så dette blir det man gjerne kan kalle fornuftbasert synsing...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Egentlig det jeg er ute etter å finne ut av. Er dette med at kjedet bør være varmt tro og synsing eller harde fakta? Det blir jo litt ekstra styr å smøre kjedet hvis man etter å ha renset det i tillegg må ta seg en tur på flere km før en kan gjøre jobben ferdig. Hvis det er det som må til for å gjøre jobben skikkelig så er det jo sånn det er, men kan man gjøre det litt enklere så hvorfor ikke?
Er selvfølgelig hyggelig med en ekstra tur i ny og ne, men jeg benytter ofte anledning til å smøre kjedet mens det regner og jeg ikke får brukt sykkelen.
Er selvfølgelig hyggelig med en ekstra tur i ny og ne, men jeg benytter ofte anledning til å smøre kjedet mens det regner og jeg ikke får brukt sykkelen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Når man sprayer på kjedesprayen så er den jo tyntflytende sånn med en gang før den stivner. Da vil jeg tro den trekker seg inn godt nok til at det duger. Men hvis kjedet er vått etter vask så kan det kanskje være greit og få ut vannet av kjedet før man smører. Bruker mann parafin, WD40 eller lignende så tror jeg det fordriver vannet og da kan man etter tørk gå rett på smøring. Vertfall slik jeg pleier å gjøre det. Alternativt kan du starte sykkelen på en depotstøtte og sette den i 1.gir (eller 5.gir for den saks skyld) slik at du får ut vannet fortere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Smører alltid etter vask
Ingenting som er helt rett eller galt ang. dette.
Selv smører jeg alltid kjedet etter vask uten å kjøre kjedet varmt etter vasken. Bedre med olje på kaldt kjede etter vask enn ingen olje i det hele tatt.
Jeg bruker ikke kjedespray, men spesialolje på en god gammeldags oljekanne og det tar meg 10 sek å smøre innsiden av kjedet.
Oljen jeg bruker er den samme som jeg har på Toturo kjedesmøreren, som oljer kjedet jevnlig under kjøring. Derfor påfører jeg olje kun unntaksvis i pauser på turer og når jeg parkerer sykkelen etter korte og lange turer.
Unntaksvis fordi påføringsdysen på oljepåføringsslangen til Toturo kan gå tett eller komme ut av stilling, noe jeg har opplevd et par ganger.
Selv smører jeg alltid kjedet etter vask uten å kjøre kjedet varmt etter vasken. Bedre med olje på kaldt kjede etter vask enn ingen olje i det hele tatt.
Jeg bruker ikke kjedespray, men spesialolje på en god gammeldags oljekanne og det tar meg 10 sek å smøre innsiden av kjedet.
Oljen jeg bruker er den samme som jeg har på Toturo kjedesmøreren, som oljer kjedet jevnlig under kjøring. Derfor påfører jeg olje kun unntaksvis i pauser på turer og når jeg parkerer sykkelen etter korte og lange turer.
Unntaksvis fordi påføringsdysen på oljepåføringsslangen til Toturo kan gå tett eller komme ut av stilling, noe jeg har opplevd et par ganger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Så selv om du har en slik automatisk smører så må du smøre manuelt inni mellom, samt justere denne? 

- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
En sjelden gang, ja.Bjerknez skrev: 09 jun 2017, 14:29 Så selv om du har en slik automatisk smører så må du smøre manuelt inni mellom, samt justere denne?![]()
Tutoro er først og fremst montert med tanke på å gi kjedet jevn smøring mens jeg kjører og for å slippe å tenke på smøring i kjørepauser. Det eneste jeg gjør da er å sjekke om det er kommet olje på kjedet.
Som allerede nevnt har det bare vært et par-tre tilfeller hvor dette ikke har skjedd pga tett dyse/dyse kommet ut av stilling.
Ikke verst i løpet av bortimot 40K kjørte km med Toturo montert

Dysene er forøvrig å anse som slitedel og bør etterses jevnlig. Særlig når de ligger an mot bakdrevet.Men erfaringen er at de holder lenge.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, den er ganske kraftig ja.BC45 skrev: 09 jun 2017, 14:34 Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.
Er denne jeg har:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... _1152.html
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Den så riktig så nett og fin ut :) Litt usikker på om det egner seg til å blåse tørt kjedet på min sykkel. Jeg må i tilfelle blåse nedenfra og opp.Bjerknez skrev: 09 jun 2017, 15:25Ja, den er ganske kraftig ja.BC45 skrev: 09 jun 2017, 14:34 Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.
Er denne jeg har:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... _1152.html
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Bare sett sykkelen på depotstøtte og la den gå i gir ett minutt eller noe så er kjedet tørt :)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Vet ikke om jeg har fått med meg det, men har du hatt Tutoro montert på mer enn en mc? Og hvor langt har du kjørt på ett drevsett med Tutoro smøring?AJ skrev: 09 jun 2017, 14:40En sjelden gang, ja.Bjerknez skrev: 09 jun 2017, 14:29 Så selv om du har en slik automatisk smører så må du smøre manuelt inni mellom, samt justere denne?![]()
Tutoro er først og fremst montert med tanke på å gi kjedet jevn smøring mens jeg kjører og for å slippe å tenke på smøring i kjørepauser. Det eneste jeg gjør da er å sjekke om det er kommet olje på kjedet.
Som allerede nevnt har det bare vært et par-tre tilfeller hvor dette ikke har skjedd pga tett dyse/dyse kommet ut av stilling.
Ikke verst i løpet av bortimot 40K kjørte km med Toturo montert.
Dysene er forøvrig å anse som slitedel og bør etterses jevnlig. Særlig når de ligger an mot bakdrevet.Men erfaringen er at de holder lenge.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har kun hatt Tutorosystemet montert på den sykkelen jeg har nå.Nomade skrev: 10 jun 2017, 07:59 Vet ikke om jeg har fått med meg det, men har du hatt Tutoro montert på mer enn en mc? Og hvor langt har du kjørt på ett drevsett med Tutoro smøring?
Monterte dette etter å hatt sykkelen en snau måneds tid. Etter kanskje å ha kjørt 2-3000 km? Husker ikke...
Her er i hvert fall innlegget jeg skrev etter monteringen:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t ... 32#p265132
Det tsjekkiskproduserte CZ kjedet og KTM drevene som sykkelen ble levert med ble byttet ved drøye 28K. Da var frontdrevet såpass "hooked" at det var best å bytte. Kjedet hadde begynt å lage ulyd når sykkelen ble trillet bakover og var dessuten slitt i lengderetningen (strukket. vil mange si...) utover det som er anvist i brukerhåndboka.
Bakdrevet hadde mer å gå på og kunne godt å sittet på en stund til.
Begge drev og kjede ble dog byttet. JT drev foran og bak og D.I.D.525 X-ring kjede, som fortsatt driver sykkelen framover og kommer til å gjøre det en god stund til framover, tror jeg. Sykkelen har i dag gått ca. 45,5K.
Levetiden på D.I.D. kjedet bør blir godt over 30K. For øvrig ingen merknader på kjede og drev slitasjen da jeg nettopp hadde sykkelen på årlig service og Spinnin Wheel. "Ser bra ut, dette" var sjefens bedømning da han inspiserte drev og kjede.
Originalkjedet fra CZ holdt altså vel 28K med Tutoro chainoiler. Hvor lenge det ville holdt uten, vet jeg ikke.
Jeg er langt fra sikker på at KTM valgte kjede fra øverste hylle da de gikk for CZ. Har hørt fra flere KTMeiere at disse kjedene ikke har allverdens levetid...
Kan også opplyse om at sykkelen fortsatt har den originale kjedegangen i plast som er festet på svingarmens framre del (beskyttelsedelen mellom kjede og svingarm). I sliteindikatoren på denne delen vises fortsatt leddnaglen og indikerer dermed at denne delen enda ikke er utskiftningsmoden.
Så jeg tror at oljing under kjøring er med på å redusere slitasjen på denne delen også.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Modent for utskifting?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Gammelmanns-tenner 

-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring


Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ha,ha, genialtBjerknez skrev: 09 jun 2017, 15:25Ja, den er ganske kraftig ja.BC45 skrev: 09 jun 2017, 14:34 Bjerknez. Har sett et eller annet sted på forumet her at du har er luftblåser som du bruker til å tørke sykkelen etter vask. Er den så kraftig at du får blåst tørt kjedet også? Ulempen med å la kjedet stå seg tørt er jo at det fort kan bli litt rustflekker.
Er denne jeg har:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... _1152.html

Ny duppeditt til garasjen er herved bestilt

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hehe, høres bra ut 

-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Var det du som tidligere hadde prøvd løvblåser? Er dette ert godt alternativ? Litt off topic men ser det har sklidd litt ut ifra før så regner med ett innlegg til om emne ikke skader
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei, men kjenner en som har prøvd det. (Cutless). Funket vel greit det også, men denne har ikke noe filter så man blåser bare igjenbrukt luft på sykkelen. Er det pollen i luften, blir det pollen på sykkelen.
Den er også MYE større og mer uavvendelig. Men at det funker ... helt sikkert. :)
Den er også MYE større og mer uavvendelig. Men at det funker ... helt sikkert. :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Men hvor lurt er det å bruke en slik blåser på kjedet og da spesielt O/X-ringene med tanke på evt. uttørking
(for å få tråden on-topic igjen...
).


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Blir ikke det i prinsippet samme som å kjøre kjedet tørt på depotstøttaAJ skrev: 16 jun 2017, 13:36 Men hvor lurt er det å bruke en slik blåser på kjedet og da spesielt O/X-ringene med tanke på evt. uttørking(for å få tråden on-topic igjen...
).

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Joda, det er det sikkert. Men da gjelder det samme der - hvor lurt er det å "tørrkjøre" kjedet?
Jeg har alltid oljet kjedet etter vask uten å blåst det tørt først.
Tanken har faktisk aldri slått meg å gjøre nettopp det...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
[/quote]
Joda, det er det sikkert. Men da gjelder det samme der - hvor lurt er det å "tørrkjøre" kjedet?
Jeg har alltid oljet kjedet etter vask uten å blåst det tørt først.
Tanken har faktisk aldri slått meg å gjøre nettopp det...
.
[/quote]
Tror det er lurt ellers blir det jo olje oppå vann. Vil anta at oljen ikke fester seg like godt og at en del vil renne av med vannet.
Joda, det er det sikkert. Men da gjelder det samme der - hvor lurt er det å "tørrkjøre" kjedet?
Jeg har alltid oljet kjedet etter vask uten å blåst det tørt først.
Tanken har faktisk aldri slått meg å gjøre nettopp det...

[/quote]
Tror det er lurt ellers blir det jo olje oppå vann. Vil anta at oljen ikke fester seg like godt og at en del vil renne av med vannet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå blåser jo ikke denne lakken av tanken akkurat da. Kan ikke tenke meg at det er nok futt i denne til at den ødelegger o-ringene i et kjede. Det ville vertfall forundret meg.
Da er jeg mer skeptisk ved bruk av høytrykkspyler på kjedet. Men alt med måte. Man står jo ikke 2 cm. fra kjedet med turbodysen. Litt må det gå ann å tenke selv også :)
Da er jeg mer skeptisk ved bruk av høytrykkspyler på kjedet. Men alt med måte. Man står jo ikke 2 cm. fra kjedet med turbodysen. Litt må det gå ann å tenke selv også :)