Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
RuneMC skrev:....... Men man kan som sagt undres på hvordan enkelte tenker... Svikt i opplæringen ? :scratch
Jeg tenker at man hører om at det er X antall som daglig kjører i ruspåvirket tilstand. Kanskje det er årsaken. En annen årsak, trur eg, er kulturforskjeller. Det som er akseptabel oppførsel i trafikken i Mogadishu eller Kabul, er ikke nødvendigvis lovlig i Norge... :prop:
Jeg oppdaget en gang at jeg har var på tur inn på en vei, som siden sist jeg var der, var endret til kun kollektivtrafikk. Jeg stoppet opp et øyeblikk for å orientere meg ... for å se om jeg kunne slippe unna med helsa, kjøretøy og æren i behold, men fant fort ut at æren nok måtte ofres ... jeg måtte bare fortsette.
Denne dagen var jeg ikke spesielt ruset ... utover det normale. Jeg har nok samme opplæring som alle andre nordmenn i samme aldersgruppe, og jeg anser ikke meg selv som veldig mye dummere enn folk flest.
Så jeg synes dere er litt vel kjappe til å dømme folk som ruset/lite smarte eller for å ha dårlig opplæring.
Har dere virkelig en perfekt adferd i trafikken? Jeg tviler.
U-sving på motorvei er dog litt i overkant
Det er ikke snakk om å dømme. Det er snakk om å akseptere forskjeller. Har du noensinne forsøkt deg i trafikken i f.eks Roma, Dubai eller New York. Det har jeg. Ingen av stedene kan sammenlignes med Norge. Det er helt andre kjørekulturer. Når disse blandes med en litt tung sidrumpa norsk bygdetulling, blir det kulturkræsj. Ingen er bedre enn den andre, men farlig kan det bli..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
SuperMorten skrev:
RuneMC skrev:....... Men man kan som sagt undres på hvordan enkelte tenker... Svikt i opplæringen ? :scratch
Jeg tenker at man hører om at det er X antall som daglig kjører i ruspåvirket tilstand. Kanskje det er årsaken. En annen årsak, trur eg, er kulturforskjeller. Det som er akseptabel oppførsel i trafikken i Mogadishu eller Kabul, er ikke nødvendigvis lovlig i Norge... :prop:
Jeg oppdaget en gang at jeg har var på tur inn på en vei, som siden sist jeg var der, var endret til kun kollektivtrafikk. Jeg stoppet opp et øyeblikk for å orientere meg ... for å se om jeg kunne slippe unna med helsa, kjøretøy og æren i behold, men fant fort ut at æren nok måtte ofres ... jeg måtte bare fortsette.
Denne dagen var jeg ikke spesielt ruset ... utover det normale. Jeg har nok samme opplæring som alle andre nordmenn i samme aldersgruppe, og jeg anser ikke meg selv som veldig mye dummere enn folk flest.
Så jeg synes dere er litt vel kjappe til å dømme folk som ruset/lite smarte eller for å ha dårlig opplæring.
Har dere virkelig en perfekt adferd i trafikken? Jeg tviler.
U-sving på motorvei er dog litt i overkant
Det er ikke snakk om å dømme. Det er snakk om å akseptere forskjeller. Har du noensinne forsøkt deg i trafikken i f.eks Roma, Dubai eller New York. Det har jeg. Ingen av stedene kan sammenlignes med Norge. Det er helt andre kjørekulturer. Når disse blandes med en litt tung sidrumpa norsk bygdetulling, blir det kulturkræsj. Ingen er bedre enn den andre, men farlig kan det bli..
Beklager, du har rett, ingen dømming, bare mistanker og beskyldninger.
Nei, jeg har ikke kjørt i de nevnte byer, men i Monrovia, Freetown og et par andre vestafrikanske byer. Men det er på en måte litt lite relevant i fht komentaren ... men det som sies om "svikt i opplæringen" hvordan enkelte tenker" "ruspåvirket tilstand" .. jeg antok bare at det var opplæringen her til lands, ruskjøringen og tankevirksomheten til nordmenn det ble snakket om.
Men om det gjaldt italienere, arabere og amerikanere så beklager jeg misforståelsen.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av L-NA »

Tja , jo....finnes jo mye rart å se rundt på både Norske og utenlandsk veier. Selv har jeg vert heldig å overlevd 2 år i Dubai trafikken. Den eneste trafikkregelen som gjelder er "Tut og Kjør". Legger ved en link som viser trafikk bilde i et veikryss i India. Og.... Ja det er nok noe kulturforskjeller. Store kulturforskjeller....
http://www.youtube.com/watch?v=RjrEQaG5jPM" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av PCP »

jhn skrev: Jeg oppdaget en gang at jeg har var på tur inn på en vei, som siden sist jeg var der, var endret til kun kollektivtrafikk. Jeg stoppet opp et øyeblikk for å orientere meg ... for å se om jeg kunne slippe unna med helsa, kjøretøy og æren i behold, men fant fort ut at æren nok måtte ofres ... jeg måtte bare fortsette.
Denne dagen var jeg ikke spesielt ruset ... utover det normale. Jeg har nok samme opplæring som alle andre nordmenn i samme aldersgruppe, og jeg anser ikke meg selv som veldig mye dummere enn folk flest.
Så jeg synes dere er litt vel kjappe til å dømme folk som ruset/lite smarte eller for å ha dårlig opplæring.
Har dere virkelig en perfekt adferd i trafikken? Jeg tviler.
Som du påpeker har nok de fleste av oss opptil flere ganger feilbedømt situasjoner, eller kjørt på en måte vi i ettertid ikke var så stolt over. I alle fall har jeg gjort meg skyldig i det. :redface

Men hvis man i det hele tatt vurderer å legge inn revers på en flerfelts-vei med 80 kmt som situasjonen Rune beskriver her, så har jeg ærlig talt vanskelig for å se noe formildende. Det er langt forbi "henderlig uhell" og vitner etter mitt syn om svært liten forståelse for trafikk og trafikk-sikkerhet. Det faller stort sett i samme kategori som U-sving på motorvei, eller folk som snur i tunneler fordi de er skumle.

Er ellers enig med Super-Morten om at det til dels er store kulturforskjeller når det gjelder kjøreadferd. Vi er jo langt i fra perfekte, eksempelvis er vi generelt ganske dårlig til å kjøre på motorvei, og vi er et relativt ungt "bil-land". Men vi har likevel et noenlunde velutviklet sett trafikkregler som vi er noenlunde vant med å følge, og vi har vært ute en vinterdag før. Ikke alle land er like heldige.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Bil for spesielt interesserte... :knegg :

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/12/ ... an-bli-din" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av SuperMorten »

Elolz skrev:Vet ikke helt hvor jeg skal poste denne, men dette er helt sprøtt! Sykeste skills jeg har sett på en stund :-)å
[video]http://www.youtube.com/watch?v=jejkhP2xCDg[/video]

Filmtriks...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av RuneMC »

Elolz skrev:En til :-)å
...
Virkelig en virtuos med "chopper'n" - men blir det kostnadseffektivt å flytte juletrær med helikopter ? :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

Æ kom over denne i Finnmark Dagblad.


http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 051388.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:Æ kom over denne i Finnmark Dagblad.


http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 051388.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Offentlig ansatte med ansvar for fremkommeligheten langs våre veier viser ofte en overlegen "besserwisser"-holdning som er helt rævva.... :-k :scratch

Men en må regne med en viss responstid før mannskapene er på plass da sjø.... :[-X
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Sprint »

INGEN kødder med Jompa :vs
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av poulet_cavalier »

"- Historien er troverdig nok, men årsaken til at vi filmet i Thailand, er at vi spurte oss selv om hvor vi hadde lyst å være i to måneder. Svaret ble sol og varme, sier Henriksen."

:P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av jhn »

Nå blir det ille her i landet.
Båtfolket som allerede har store utgifter til innkjøp av båt, leie av båtplass, transport til/fra marinaen må nå regne med fra 1000 - 3000 kr i ekstra utgifter om de ferierer i båten.
Har jo forståelse for at folk klager på sykehus, bomveier, barnehageplasser/priser, manglende brøyting/strøing, skolefrukt/stortingsfrukt osv osv.
At akkurat denne gruppen ... dvs de som ferierer i egen båt over 25 fot blir trukket frem og presentert som de store taperne ... blir i mine øyne litt komisk
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10148520

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av Jompa »

....... OG MERE HEVNGJERRIG ENN NOENGANG...

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 053939.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Kill_buljo_4216201a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (om andre ting enn MC...)

Legg inn av AJ »

Forferdelige greier det som skjer i Lærdal.
Tankene går til alle sammen i dette lille lokalsamfunnet og spesielt til de som er direkte berørt og har mistet alt de eier.
Vet dessverre litt om hvordan dette oppleves siden huset vi bygde og har bodd i siden 1988 tok fyr midt på natten en aprilnatt i 1997.
Brant heldigvis ikke ned og kunne bygges opp igjen. Men opplevelsen av å evakuere små barn, skjerme disse fra opplevelsen og kulda som var den natta det skjedde, samt å varsle brannvesenet, sørge for å holde brannen i sjakk med brannslokker og vannslange til brannnfolkene kom, er en opplevelse som sitter spikret i minnet for resten av livet...

I Lærdal viser bilder fra brannåstedene hvor stor katastrofe dette er.
Og midt opp i det hele ser det ut til at MC-klubbens lokaler har gått klar av det ødeleggende flammeinfernoet...:

[img]http://imageshack.com/a/img802/5831/zc4h.jpg[/img]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar