Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, nå skifter jeg litt oftere og de gamle dekkene var på ingen måte nedslitt ennå. Byttet jo bakdekk etter kun ca 5000km pga hull/plugging og fordekket skiftet jeg rett etterpå for å ha like dekk foran og bak. Fordekket var heller ikke helt nedslitt.
Men, for all del, subjektive inntrykk. Akkurat at oppbygningen er sterkere og stivere er noe farget av info fra youtube videoer, men også bekreftet ved at jeg la om selv og det var vesentlig tykkere og sterkere i sideveggen enn det gamle. Ellers har jeg en "test-sving" jeg kjører ganske ofte (hjem fra jobb f.eks.) der det er greit å få til nedlegg til fotpinne - her: http://goo.gl/maps/P5iH3 Med fart rundt 80 kommer det naturlig.
Men, for all del, subjektive inntrykk. Akkurat at oppbygningen er sterkere og stivere er noe farget av info fra youtube videoer, men også bekreftet ved at jeg la om selv og det var vesentlig tykkere og sterkere i sideveggen enn det gamle. Ellers har jeg en "test-sving" jeg kjører ganske ofte (hjem fra jobb f.eks.) der det er greit å få til nedlegg til fotpinne - her: http://goo.gl/maps/P5iH3 Med fart rundt 80 kommer det naturlig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Selv har jeg nå kjørt over 10.000 km med Michelin PR3 bak, og det ser igrunn bare litt over halvslitt ut. Dog skal det sies at "se slitt ut-kurven" ikke nødvendigvis er særlig lineær, så mye kan vel skje fort i løpet av noen hundre mil.Voodoodoo skrev: Kjørte ut mine PR3 i helga, bestillte nye Angel GT da PR3 trappet både framme og bak. de holdt også kun 700mil. Dvs. de skulle ha vært bytta på 600 da de siste 100 mila gikk på slicks og kord.
Selvsagt har jo kjørestil svært mye med saken å gjøre, men mitt inntrykk er at mange har problemer med levetid på PR3 hvis de enten har de største cruiser'ne som FJR1400, Gold-Wing & co, eller de som deg har alt for mye kraft.
Jeg har de på en gammel VFR som har moderat kraft, moderat vekt, og som kjøres relativt moderat. Tror det er ganske perfekt valg for mellomklasse sports-touring.
Bakdekket har noe trapping, men ikke nok til at den er vond å kjøre. Ellers blir det interessant å se hvordan dette utvikler seg foran. Jeg gikk der fra et slitt og trappe-fullt Pirelli Angel, som jeg forøvrig aldri følte meg helt komfortabel med, men som jeg heller ikke fikk prøvd fra det var helt nytt.
Uansett, jeg kommer nok til å gå for PR3 igjen, og liker dem veldig godt. Det kjennes trygt og stabilt ikke minst på vått føre, og etter at jeg fikk økt til 42 psi bak er det akkurat passe kvikkstyrt uten å bli nervøst. I høye hastigheter er det ikke kvikkstyrt, men i så måte er nok VFR750 mer en tourer enn en R, så der skal det vel mer enn dekk til...

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har akkurat satt på PR3 bakdekk på ZX12R,en min. Blir spennende å se levetiden. På ZX9R jeg hadde før, så fikk jeg bortimot 11000km før det var utslitt. Får nok trolig ikke så mye ut av det denne gangen med mere gamp & kubikkPCP skrev:Selv har jeg nå kjørt over 10.000 km med Michelin PR3 bak, og det ser igrunn bare litt over halvslitt ut. Dog skal det sies at "se slitt ut-kurven" ikke nødvendigvis er særlig lineær, så mye kan vel skje fort i løpet av noen hundre mil.Voodoodoo skrev: Kjørte ut mine PR3 i helga, bestillte nye Angel GT da PR3 trappet både framme og bak. de holdt også kun 700mil. Dvs. de skulle ha vært bytta på 600 da de siste 100 mila gikk på slicks og kord.
Selvsagt har jo kjørestil svært mye med saken å gjøre, men mitt inntrykk er at mange har problemer med levetid på PR3 hvis de enten har de største cruiser'ne som FJR1400, Gold-Wing & co, eller de som deg har alt for mye kraft.
Jeg har de på en gammel VFR som har moderat kraft, moderat vekt, og som kjøres relativt moderat. Tror det er ganske perfekt valg for mellomklasse sports-touring.
Bakdekket har noe trapping, men ikke nok til at den er vond å kjøre. Ellers blir det interessant å se hvordan dette utvikler seg foran. Jeg gikk der fra et slitt og trappe-fullt Pirelli Angel, som jeg forøvrig aldri følte meg helt komfortabel med, men som jeg heller ikke fikk prøvd fra det var helt nytt.
Uansett, jeg kommer nok til å gå for PR3 igjen, og liker dem veldig godt. Det kjennes trygt og stabilt ikke minst på vått føre, og etter at jeg fikk økt til 42 psi bak er det akkurat passe kvikkstyrt uten å bli nervøst. I høye hastigheter er det ikke kvikkstyrt, men i så måte er nok VFR750 mer en tourer enn en R, så der skal det vel mer enn dekk til...

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hva er "trapping" egentlig?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Trapping betyr vel egentlig at gummien beveger seg, at mønsteret strekkes/komprimeres osv.
Her er et ekstremt tilfelle:

Her er et ekstremt tilfelle:


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Et kortresyme fra testen av allroaddekkene.
http://www.bikeport.no/2013/05/27/metze ... ogatedekk/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikeport.no/2013/05/27/metze ... ogatedekk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Blæh... :)LordShaft skrev:tror det er noe slik som dette![]()
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ytm05QUt4Zs[/video]
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:22, redigert 1 gang totalt.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har du en kilde på dette? Er nysgjerrig på disse dekkene, ikke minst på negative tilbakemeldinger. Jeg har vært knallfornøyd med mine EXP, så Next står i utgangspunktet høyt på lista når de må byttes ut.TheBandit skrev:Etter å ha lest om folk som har fått styrewobbling og dårlig stabilitet rett frem på v-strom med Metzeler Tourance next, så falt valget på Michelin Pilot Road 3 Trail. Grusegenskapene ble valgt bort denne gang og jeg gleder meg til å få levert og testet de nye dekkene
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har lært å overse alle som "har hørt om", "lest om" og lignende. Akkurat i dette tilfellet vedder jeg på at det er førerfeil. V-Strom er så retningsstabil at wobling må provoseres frem av fører, som da jeg ikke fulgte med, hold på å kjøre i autovernet i 120, og må kaste sykkelen tilbake på veien.. Da snakker vi Wobbling....Flanker skrev:Har du en kilde på dette? Er nysgjerrig på disse dekkene, ikke minst på negative tilbakemeldinger. Jeg har vært knallfornøyd med mine EXP, så Next står i utgangspunktet høyt på lista når de må byttes ut.TheBandit skrev:Etter å ha lest om folk som har fått styrewobbling og dårlig stabilitet rett frem på v-strom med Metzeler Tourance next, så falt valget på Michelin Pilot Road 3 Trail. Grusegenskapene ble valgt bort denne gang og jeg gleder meg til å få levert og testet de nye dekkene
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Takk! Da går jeg for 70 profil.TheHaughom skrev:En 70 profil vil gjøre sykkelen litt høyere bak, som vil gi litt bedre svingvillighet. Ser ikke noe problem med det.45316 skrev:Jeg har nå innsett at jeg trenger nye dekk til zzr600 98 mod. Var innom en forhandler og fikk en pris på 3400 kr begge hjul med Metzeler Z6 (De tar av hjula for meg, hvis jeg kom med løse hjul var det 2800). Forhandleren anbefalte 70 profil i stedet for 60 som er standard, hva er deres tanker rundt dette? Var på jobb så hadde ikke tid til å spørre og grave så mye rundt dette.
Er forskjellen mellom Z6 og Z8 så stor at det er verdt prisforskjellen? Jeg er fremdeles så ny i gamet at jeg er vel forholdsvis langt unna å benytte hele potensialet i dekkene...

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Et søk på nettet ga da noe napp på dette, men om det er så mye å legge vekt på er en annen sak???
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;
Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denne
Har vært der, handlet og blitt meget fornøyd 
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;
Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denne


Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det der er jo en tråd fra 2006 om det originale Metzeler Tourance dekket, lenge før både EXP og Next var påtenkt... Men når det gjelder gaffelen på V-Strom er jeg helt enig. Sonic Springs og ny olje gav meg en helt ny sykkel, og når den nye bakdemperen også ramler inn døra ila. noen dager blir det enda bedre :)ojda skrev:Et søk på nettet ga da noe napp på dette, men om det er så mye å legge vekt på er en annen sak???
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;
Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denneHar vært der, handlet og blitt meget fornøyd
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hvis man går til mer lettstyrte dekk, vil en bike som har litt lurvete kvalitet på styrelager og dempere, avsløre seg med styreskjelv. Wobbling er noe helt annet. Da flekser hele ramma.