Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!
Man kan sikkert bruke bilshampo, zalo, avfetting etc. Også, men til vask av skinnstøvler til 2-3.000 kroner bruker jeg kun lunket vann og ren fille. Etterpå setter jeg dem inn med noe som er beregnet for skinn som skal trekke seg inn. En boks koster 79 kroner og den varer leeeenge...
Det er nok andre steder jeg vil spare penger tror jeg.
Det er nok andre steder jeg vil spare penger tror jeg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Sommerferien nærmer seg sagte men sikkert å jeg har fått innvilget 4 ukers sammenhengende ferie i juli. Planen er å tviholde på tradisjonen og ta turen til familie i Molde og något attått.
På vei opp skal jeg også besøke vår venn "Cutless" eller Andreas som an heter på privaten. Han bor på STatsbygd utenfor bartebyen, så det blir en liten omvei på vei oppover, inkludert overnatting.
Det frister å gjøre det samme som jeg gjorde i fjor og legge kursen fra Fredrikstad via Kongserg/Gol/Øvre Årdal og overnatte på Utladalen Camping, før jeg beveger meg via Tyinnvegen/Sognefjellet/Lom/Oppdal/Bartebyen.
Når jeg kjører fra Fredrikstad er derimot ikke spikret og blir nok ikke spikret før i siste liten heller, men jeg ser for meg rundt 10.juli. Da tenker jeg også det blir alt fra en til to-tre overnattinger hos Cutless før jeg drar videre mot Molde. Ser ann været litt. Forrige gang kjørte jeg i konstant pøsregn hele veien fra Bartebyen til Molde og det var mildt sagt veldig slitsomt, selv om jeg ikke ble våt gjennom klærne.
Det skal sies jeg trives alene på tur. Jeg kommer alltid i prat med andre uansett når behovet dukker opp. For to år siden tok jeg to turtelduer på fersken når dem hadde seg i sengen da jeg fikk beskjed om å gå inn en en av hyttene på Utladalen Camping av betjeningen i kiosken for å snakke med han som var ansvarlig den dagen angående utlevering av nøkler.
En meget klein situasjon for dem, og en lettere interresant opplevelse for meg. Helt uten å måtte betale for det. Dama så ikke så verst ut heller så det var ingenting å skamme seg over. Dem får lære seg å låse døra når dem skal kjøre i gang med elskov på høylys dag
Bimmern skal på årlig service 1.juli på Speed MC og nye dekk er allerede bestillt og er på vei fra Dekkonline til MrPitlane. Disse blir også byttet i førsten av juli eller der omkring vil jeg tro.
Så dette ser igjen ut til å bli en vellykket sommer! Måtte været bli på min side!
På vei opp skal jeg også besøke vår venn "Cutless" eller Andreas som an heter på privaten. Han bor på STatsbygd utenfor bartebyen, så det blir en liten omvei på vei oppover, inkludert overnatting.
Det frister å gjøre det samme som jeg gjorde i fjor og legge kursen fra Fredrikstad via Kongserg/Gol/Øvre Årdal og overnatte på Utladalen Camping, før jeg beveger meg via Tyinnvegen/Sognefjellet/Lom/Oppdal/Bartebyen.
Når jeg kjører fra Fredrikstad er derimot ikke spikret og blir nok ikke spikret før i siste liten heller, men jeg ser for meg rundt 10.juli. Da tenker jeg også det blir alt fra en til to-tre overnattinger hos Cutless før jeg drar videre mot Molde. Ser ann været litt. Forrige gang kjørte jeg i konstant pøsregn hele veien fra Bartebyen til Molde og det var mildt sagt veldig slitsomt, selv om jeg ikke ble våt gjennom klærne.
Det skal sies jeg trives alene på tur. Jeg kommer alltid i prat med andre uansett når behovet dukker opp. For to år siden tok jeg to turtelduer på fersken når dem hadde seg i sengen da jeg fikk beskjed om å gå inn en en av hyttene på Utladalen Camping av betjeningen i kiosken for å snakke med han som var ansvarlig den dagen angående utlevering av nøkler.
En meget klein situasjon for dem, og en lettere interresant opplevelse for meg. Helt uten å måtte betale for det. Dama så ikke så verst ut heller så det var ingenting å skamme seg over. Dem får lære seg å låse døra når dem skal kjøre i gang med elskov på høylys dag

Bimmern skal på årlig service 1.juli på Speed MC og nye dekk er allerede bestillt og er på vei fra Dekkonline til MrPitlane. Disse blir også byttet i førsten av juli eller der omkring vil jeg tro.
Så dette ser igjen ut til å bli en vellykket sommer! Måtte været bli på min side!

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
De fleste nyere støvler er ikke ekte skinn heller, så ikke nødvendig å sette de inn med alslags lurifiks. Kanskje for å få litt bedre utseende, litt shine, men det er en form for mikrofiber syntetisk skinn for å unngå naturlige "defekter" ved ekte skinn.
Kan naturligvis være at noen bruker ekte skinn, men greit å sjekke materiale for hva som er nødvendig av vedlikehold :)
Mine Dainese Torque RS er laget med slikt mikrofiber "skinn", muligens de kaller det Lorica.
Blir også forklart her på eksempelvis TCX S-Speed ved 3:20
https://www.youtube.com/watch?v=4Hmdct49Rn4
Kan naturligvis være at noen bruker ekte skinn, men greit å sjekke materiale for hva som er nødvendig av vedlikehold :)
Mine Dainese Torque RS er laget med slikt mikrofiber "skinn", muligens de kaller det Lorica.
Blir også forklart her på eksempelvis TCX S-Speed ved 3:20
https://www.youtube.com/watch?v=4Hmdct49Rn4
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Godt poeng.Toven skrev: 02 mai 2019, 10:11 De fleste nyere støvler er ikke ekte skinn heller, så ikke nødvendig å sette de inn med alslags lurifiks. Kanskje for å få litt bedre utseende, litt shine, men det er en form for mikrofiber syntetisk skinn for å unngå naturlige "defekter" ved ekte skinn.
Kan naturligvis være at noen bruker ekte skinn, men greit å sjekke materiale for hva som er nødvendig av vedlikehold :)
Mine Dainese Torque RS er laget med slikt mikrofiber "skinn", muligens de kaller det Lorica.
Blir også forklart her på eksempelvis TCX S-Speed ved 3:20
https://www.youtube.com/watch?v=4Hmdct49Rn4
Men jeg tror uansett støvlene har godt av litt vedlikehold. Man får myknet opp "skinnet" litt. Jeg merket det når jeg dro igjen glidelåsen på siden. Den var litt lettere og dra igjen, og grunnen er nok fordi skinnet har tilpasset seg litt. Men som du sier, så ser dem også bedre ut og dem repellerer vann bedre med ekstra beskyttelse.

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Poenget er vel at dette "skinnet" ikke trekker til seg det man legger på, som ekte skinn vil gjøre. Noe som er syntetisk og ikke vil trekke til seg seg balsmam o.l. Skal ikke være super bastant på denne påstanden, men sammenlignet med ekte skinn som er "åpent" og har den egenskapen at det mister litt stoffer og behøver en påfyll en gang i blant.
Du skal selvfølgelig få lov av meg å fortsette å smøre inn som du måtte ønske da, hehe
Du skal selvfølgelig få lov av meg å fortsette å smøre inn som du måtte ønske da, hehe

- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Jeg kunne vertfall merke at skinnet trakk til seg det jeg smurte på. Det var et tynt belegg der men det har nå trukket inn.... eller fordampet...? 

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Grønnsåpemetoden kan brukes på møkkete kjøredresser i skinn også. Både for rengjøring, bedre lukt og mer smidighet i kjøredressen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Kan godt være det funker cannon, men jeg tror jeg koster på meg en boks med skinnbalsam uansett. 79 norske riksdaler skal jeg klare og avse en gang hvert 10'ende år :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Dette handler ikke om pris for min del, men om midler og metoder som bidrar til rene, luktfrie og smidige kjøredresser.
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Joa, jeg skjønner det, men jeg liker nå uansett å bruke midler som er beregnet til formålet. Støvlene mine fikk jeg lett rene med lunket vann og mikrofiber. Når dem tørket så satt jeg dem inn med skinnbalsam. Skinnbalsamen skal også "impregnere" og gjøre dme enda mer motstansdyktige mot vann. Jeg er usikker på om grønnsåpe gjør dette...cannon skrev: 02 mai 2019, 15:49 Dette handler ikke om pris for min del, men om midler og metoder som bidrar til rene, luktfrie og smidige kjøredresser.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Hvis du har en gammel skinn- jakke eller bukse (eller hansker), godt innsvettet og møkkete, som du tør å "ofre", så prøv.
Legg plagget i sterkt, ekte grønnsåpevann over natta. Skrubb gjerne litt på utsatte steder med en oppvaskbørste el.l. Spyl av i dusjen og la lufttørke, ikke i solen.
Min erfaring er at jeg ikke får bort gammel svette i skinnet med lunkent vann og en fille.
Legg plagget i sterkt, ekte grønnsåpevann over natta. Skrubb gjerne litt på utsatte steder med en oppvaskbørste el.l. Spyl av i dusjen og la lufttørke, ikke i solen.
Min erfaring er at jeg ikke får bort gammel svette i skinnet med lunkent vann og en fille.
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Å få bort gammel svette kan absolutt være vanskelig, og man gjør nok ikke det ved å spraye på litt skinnrens og gå over med balsam. Er vel noen produkter mener jeg å ha sett for å takle dette, men det er jo å dynke hele tøyet i det. Om mulig, så er det jo best å forsøke å unngå mye svette i skinnet med å bruke heldekkende base-layer. Tror nok ikke jeg kommer til å forsøke å få ut eventuelle svette i tøyet mitt. Jeg bruker baselayer, og med fare for å ødelegge finish på tøy vil jeg ikke gjøre så mye mer igrunn. Veldig fornøyd med Chemical Guys Moto Line – Leather Cleaner and Protectant, som jeg bruker etter hver tur med en mikrofiberklut. Legger på minimalt med shine (som typ alle balsam/kremer gjør) for å unngå å ødelegge det matte finishen på Alpinestars tøyet, samtidig som skinnet får noe næring (diskuterbart om det behøves på moderne skinn som med bilseter, hvor skinn blir behandlet med usynlig lag med klarlakk slik at balsam ikke trenger inn uansett) og får litt UV beskyttelse. Lukter litt syntetisk men ikke så gærnt, og gjør det veldig lettvint.
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Nå snakker jeg om utvendig vedlikehold av støvlene. Så store problemer med svette i beina har jeg ikke at at det er svette på utsiden av støvlene. Innvendig bruker jeg selvsagt ikke skinnbalsam, da det ikke er skinn der. Jeg snakker heller ikke om generell vask av klær. Da kan sikkert grønnsåpe være mer egnet.cannon skrev: 02 mai 2019, 16:00 Hvis du har en gammel skinn- jakke eller bukse (eller hansker), godt innsvettet og møkkete, som du tør å "ofre", så prøv.
Legg plagget i sterkt, ekte grønnsåpevann over natta. Skrubb gjerne litt på utsatte steder med en oppvaskbørste el.l. Spyl av i dusjen og la lufttørke, ikke i solen.
Min erfaring er at jeg ikke får bort gammel svette i skinnet med lunkent vann og en fille.
Men klesvask er ikke min sterke side...
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Fikk tilsendt noen produkter fra Bilnerden.no her om dagen som jeg skulle teste. Jeg har ikke fått testet alt ennå, men har laget en bitteliten preview av hvordan S100 sin fargefornyer gjør vei i vellinga.
Den sorte delen på bildet har jeg aldri klart og få helt sort med plastfornyer. Det kan selvsagt være fordi det ikke er plast, men et slags farget metall. Uansett så har denne delen alltid vert litt "grå". Den var i utgangspunktet sort når jeg hentet sykkelen, men etter dette har den alltid vert grå.
I dag kjørte jeg en veldig kort og uhøytidelig test av S100 sin fargefornyer og den klarte biffen lekende lett. Spray på, tørk av. VOILA! :)
FØR ETTER Gleder meg allerede til å teste denne på resten av sykkelen og på alle plastdeler
Den sorte delen på bildet har jeg aldri klart og få helt sort med plastfornyer. Det kan selvsagt være fordi det ikke er plast, men et slags farget metall. Uansett så har denne delen alltid vert litt "grå". Den var i utgangspunktet sort når jeg hentet sykkelen, men etter dette har den alltid vert grå.
I dag kjørte jeg en veldig kort og uhøytidelig test av S100 sin fargefornyer og den klarte biffen lekende lett. Spray på, tørk av. VOILA! :)
FØR ETTER Gleder meg allerede til å teste denne på resten av sykkelen og på alle plastdeler

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Spennende å se holdbarhet på den da.
De fleste spray på tørk av holder vanligvis ikke så lenge..?
De fleste spray på tørk av holder vanligvis ikke så lenge..?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
synes det så litt "kunstig blankt" ut... men mulig bildene jukser litt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Jeg har en formening om at denne holder lenge. Det virker som den går i "dybden" og får frem den orginale glansen. Men tiden får vise. Den er uansett latterlig enkel å bruke og koster ikke mer enn 10 sekunder for å få knall resultat.
Jeg testet også kjapt S100 Total Cleaner nå nettopp. Jeg hadde et gammelt plastdeksel fra min forrige S1000R som ble byttet ut etter velten. Jeg har jo vert plaget med skjolder tidligere etter avfetting, så jeg satt den på en veldig hard prøve, som forøvrig ikke er anbefalt.
Jeg sprayet på avfetting i direkte sollys og lot S100 Total Cleaner tørke skikkelig inn (ca. 20 minutter) før jeg spylte av med vann. Nå var ikke denne fryktelig skitten, men en del støv og pollen. Det så ut til at alt løsnet effektivt og det ble heller ingen skjolder.
Litt støvete og skitten Påføring av S100 Total Cleaner Etter avspyling Etter S100 Fargefornyer Pluss at jeg testet S100 Fargefornyeren på slanger og sorte områder
Jeg testet også kjapt S100 Total Cleaner nå nettopp. Jeg hadde et gammelt plastdeksel fra min forrige S1000R som ble byttet ut etter velten. Jeg har jo vert plaget med skjolder tidligere etter avfetting, så jeg satt den på en veldig hard prøve, som forøvrig ikke er anbefalt.
Jeg sprayet på avfetting i direkte sollys og lot S100 Total Cleaner tørke skikkelig inn (ca. 20 minutter) før jeg spylte av med vann. Nå var ikke denne fryktelig skitten, men en del støv og pollen. Det så ut til at alt løsnet effektivt og det ble heller ingen skjolder.
Litt støvete og skitten Påføring av S100 Total Cleaner Etter avspyling Etter S100 Fargefornyer Pluss at jeg testet S100 Fargefornyeren på slanger og sorte områder
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Sort og blankt ble det ja. Litt enig med mekkern, så litt rart ut men det kan være bildene.
Lagt på Scholl Neo på alt av plastikk og aluminium på min.
Den gjør plastikken hakket mørkere, og får jo da beskyttelse. Hvordan er det med typ beskyttelse for videre falming?
Lagt på Scholl Neo på alt av plastikk og aluminium på min.
Den gjør plastikken hakket mørkere, og får jo da beskyttelse. Hvordan er det med typ beskyttelse for videre falming?
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Det er ikke noe farge i dette middelet. Middelet er helt transparent og kan brukes over alt. Selv om den nok er forbeholdt på steder som falmer etc. som plast og sorte motordeler, gummislanger etc. Den sorte "klædden" på siden der så slik ut når sykkelen var helt ny husker jeg. Den tilsetter jo ikke noe farge som nevnt. Men jeg er usikker på om den inneholder silikon... Om den skulle inneholde litt gjør dog ingenting.Toven skrev: 05 mai 2019, 15:22 Sort og blankt ble det ja. Litt enig med mekkern, så litt rart ut men det kan være bildene.
Lagt på Scholl Neo på alt av plastikk og aluminium på min.
Den gjør plastikken hakket mørkere, og får jo da beskyttelse. Hvordan er det med typ beskyttelse for videre falming?
Den sorte plastdelen jeg vasket fikk en litt dypere sort glød, men ble ikke blankere enn det den var når den var ny. I så tillfelle er det så lite at jeg ikke synes det gjør noe.
Scholl Neo har jeg hele tiden synes er et bra produkt, men jeg har for meg at S100 Fargefornyer er langt tryggere å brukere. Glemmer man å tørke bort noe sted så gjør ikke dette noenting. Med Scholl Neo tror jeg man får kraftige skjolder. Spesielt hvis den får kontakt med vann, for Scholl Neo aktiveres av vann. Så litt mer tricky i bruk.
På den annen side kan ikke S100 Fargefornyer brukes som beskyttelse ved å spraye på og spyle av som Scholl Neo. Men jeg ville uansett vert ytterst forsiktig med å bruke Scholl Neo på den måten på en motorsykkel. Her kan mye gå galt tror jeg.
Skal i skrivende stund teste Scholl Neo på plastdelen.... Bee right back...

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Skjønner 
Legg på Neo med noe polerrull og mikrofiber, evt på plastikkdeler sånn tørk av med polerrull med tanke på fibre som kan løsne og kanskje sette seg fast.
Bruker ikke neo til å spraye på og spyle av, da jeg jeg også opplevd noe skolder.
Hvis det har vært antydning til skjolder etter å ha lagt på har jeg bare våta delen med Neo og tørka med en gang, så har det løst seg :)

Legg på Neo med noe polerrull og mikrofiber, evt på plastikkdeler sånn tørk av med polerrull med tanke på fibre som kan løsne og kanskje sette seg fast.
Bruker ikke neo til å spraye på og spyle av, da jeg jeg også opplevd noe skolder.
Hvis det har vært antydning til skjolder etter å ha lagt på har jeg bare våta delen med Neo og tørka med en gang, så har det løst seg :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Da har jeg testet Scholl Neo på plastdelen ved å spyle på vann, for så og spraye på Scholl Neo, samt spyle av. Som jeg fryktet så etterlater Scholl Neo litt skjolder. Å dette på en plastdel som nettopp hadde fått beskyttelse. Skjoldene er ikke veldig tydelige, men man ser dem på bildet under. Nok til at jeg IKKE anbefaler å bruke denne som "spray sealer" på plastdeler.
Først litt vann Så spraye på Scholl Neo Etter avspyling og tørk På siste bilde ser du skjoldene ganske tydelig etter tørking. Nå er dette bare en plastdel som det ikke er så nøye med, men jeg ville aldri brukt denne på sykkelen som spray sealer.
Jeg vet at man derimot kan bruke den på tørre overflater også som en slags plastfornyer, men hvis man ikke får tørket bort alt og kjører avgårde og sykkelen skulle bli våt på turen så vil man ganske sikkert få skjolder på de områdene da Neo aktiveres av vann.
Ikke noen vitenskapelig test dette muligens, men mer enn nok til at jeg kan konkludere med at Scholl Neo fungerer best på lakkerte overflater og da gjerne biler etc.
Først litt vann Så spraye på Scholl Neo Etter avspyling og tørk På siste bilde ser du skjoldene ganske tydelig etter tørking. Nå er dette bare en plastdel som det ikke er så nøye med, men jeg ville aldri brukt denne på sykkelen som spray sealer.
Jeg vet at man derimot kan bruke den på tørre overflater også som en slags plastfornyer, men hvis man ikke får tørket bort alt og kjører avgårde og sykkelen skulle bli våt på turen så vil man ganske sikkert få skjolder på de områdene da Neo aktiveres av vann.
Ikke noen vitenskapelig test dette muligens, men mer enn nok til at jeg kan konkludere med at Scholl Neo fungerer best på lakkerte overflater og da gjerne biler etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Blir ikke skjolder om man legger på for hånd på tørr overflate og tørker av.
Ikke ved eventuel aktivering med vann heller
Ikke ved eventuel aktivering med vann heller
- Bjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!
Nei, det har du nok rett i, men det fjerner uansett et bruksområde (som spray sealer) og da finner jeg S100 Fargefornyer som langt tryggere å bruke. :)Toven skrev: 05 mai 2019, 16:01 Blir ikke skjolder om man legger på for hånd på tørr overflate og tørker av.
Ikke ved eventuel aktivering med vann heller