Idiotene som gir oss dårlig rykte

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Jompa »

simpson skrev:120 db på 1 m avstand fra barn?
Er det noen som er helt på trynet her?
Tviler på at en sykkel klarer 120 db på fri eksos en gang, og hvis det skulle være sant, må du sikkert ha 13000 mdr.
Og så skulle du passere ett barn på 1 m avtsand?
Nei, dette er bare tull.
Se første post.
Ok, jeg målte ikke dB, men det var over smertegrensen, selv med helhjelm.
Ikke mange av de idiotene, desto flere som braaaper frem og tilbake på store enpikkere med frieksos.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av simpson »

Har lest alt jompa, og er enig i at det var en tullete oppførsel, selv om han hadde hatt orginal eksos.
Men det kom noen påstander om db og barn senere i tråden, så den var ikke myntet på deg.

Brukeravatar
Blaamand
Innlegg: 221
Registrert: 30 mai 2015, 12:16
Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
Sted: Oslo

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Blaamand »

Jompa skrev:
Se første post.
Ok, jeg målte ikke dB, men det var over smertegrensen, selv med helhjelm.
Ikke mange av de idiotene, desto flere som braaaper frem og tilbake på store enpikkere med frieksos.
Enpikkere? :-k
BRAAAAAP! :mc1

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Jompa »

simpson skrev:Har lest alt jompa, og er enig i at det var en tullete oppførsel, selv om han hadde hatt orginal eksos.
Men det kom noen påstander om db og barn senere i tråden, så den var ikke myntet på deg.
Regna ikke med at det mynta på meg heller.
Skulle bare prøve å styre tråden litt tilbake til utgangspunktet.
Det begynte å skli inn mange synsvinkler etter hvert, og det kan jo være artig, det og..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Cutless »

supersic skrev:La oss si det sånn at jeg driter i 10åringer på vei til fotballtrening, og samtidig har jeg lest det mest idiotiske ekseplet i historien på hvorfor slipon er fy fy.
Og ikke nok med det skal du ha meg til å lese en artikkelpå Revzilla at det jeg opplever i rushtrafikken hver eneste dag egentlig ikke stemmer men kun er noe jeg innbiller meg.

Sist men ikke minst du måtte google loud pipes save lives i ett desperat forsøk på å vise hvor rett du har og revzilla artikkelen var en av de øverste treffene.
Takk for at du får frem poenget mitt så tydelig.

Jeg sier ikke at slip-on er fy fy. Det er holdningene til flere av medlemmene på forumet som overrasker meg. Det virker som om flere er helt blottet for empati. Ikke et snev av villighet til å tenke på sine medtrafikanter. Det er jo nettopp det Jompa drar frem i denne tråden som så passende er navngitt "Idiotene som gir oss dårlig rykte".

Hadde du tatt deg bryet med å lese artikkelen ville du fått med deg at høyere lyd fra eksosanlegget kan hjelpe litt, men ikke i nærheten så mye som mange skal ha det til. Samt at finnes tiltak for å øke sikkerheten/synligheten som gir mye mer effekt, og som i tillegg er billigere.

Mener du virkelig at hvordan jeg finner artikler og informasjon som brukes i en diskusjon er avgjørende for hvorvidt den informasjonen er relevant?
929rr skrev:Javell, hvilke db nivåer gir hørselskade da, Nå tviler jeg vel litt på at biken til supersic gir 120 db. Det er ca samme lydtrykk som i en jettmotor.
De fleste ettermarkedsanlegg ligger vel rundt 95 til 105 db. Alså helt uskadlig lyd.
Litt av en holdning til andre dette, gjør du ikke som med og kjører med orginal eksos er du en som driter i at du påfører andre skade, så hopper en elegant over og i det heletatt sansynligjøre at det er noe som helst skadlig.
Jeg forholder meg kun til det han skrev i innlegget sitt, som var 120 DB.

Spørsmålet jeg rettet til supersic var om dette var noe han hadde tenkt over. Det er ikke slip-on i seg selv jeg har et problem med. Det jeg stusser på er når han får presentert en hypotetisk situasjon hvor jeg bruker informasjon han selv har kommet med (120 DB) så er svaret: "...jeg driter i 10åringer på vei til fotballtrening..."

Hvorvidt det er sannsynlig for skade i det eksempelet er mindre viktig på dette tidspunktet i diskusjonen siden hans holdning til medtrafikanter kom tydelig frem i svaret.
simpson skrev:120 db på 1 m avstand fra barn?
Er det noen som er helt på trynet her?
Tviler på at en sykkel klarer 120 db på fri eksos en gang, og hvis det skulle være sant, må du sikkert ha 13000 mdr.
Og så skulle du passere ett barn på 1 m avtsand?
Nei, dette er bare tull.
Når du filtrerer gjennom kø så er det vel ikke noe problem å være 1 meter fra et åpent bilvindu med eksospotta?

Angående DB så forholder jeg meg til det supersic skrev. Og det er jeg takknemlig for at han gjorde. Det er et godt utgangspunkt for diskusjon rundt holdninger og atferd i trafikken.

------------

Trenger vi virkelig mindre empati og samarbeid på de norske veiene? Koster det oss så mye, uavhengig om vi har slip-on eller ikke, å ta litt hensyn til de rundt oss?

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av JosteinBever »

Så det du skriver her er egentlig. Gjør du som meg,så har du min empati. Gjør du ikke som meg så forbanner jeg deg. Det er jo nettopp her kjernen i diskusjonen sporet av.

Tendensen er jo at man har empati for de som alltid følger samme regler og veispor man selv følger. De som velger en litt annen vei (enten det er rett eller galt ihht til Norsk lov etc) blir dømt nord og ned. Dette er jo og Nordmenn generellt i et nøtteskall. Man skal ikke avvike mye fra naboen før man havner på kanten med han. Å det handler ikke nødvendigvis bare om f.eks plenklipping på søndager.

Noen støtter seg da veldig på sine likemenn,der f.eks barn ofte blir brukt som støtteargument - Det er jo tross alt et argument veldig få foreldre kan si seg uenig med. Man sporer såpass mye av at man treffer et argument,som ikke nødvendigvis er riktig for diskusjonen,men som flere er nødt for å se seg enig i. Det er jo og den klassiske hersketeknikken som kommer fram. Få flere på lag ved å blande flere saker sammen. Dette er også et naturlig menneksetrekk som gjerne forsterkes enda mer på internett.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av simpson »

simpson skrev:120 db på 1 m avstand fra barn?
Er det noen som er helt på trynet her?
Tviler på at en sykkel klarer 120 db på fri eksos en gang, og hvis det skulle være sant, må du sikkert ha 13000 mdr.
Og så skulle du passere ett barn på 1 m avtsand?
Nei, dette er bare tull.
Når du filtrerer gjennom kø så er det vel ikke noe problem å være 1 meter fra et åpent bilvindu med eksospotta?

Angående DB så forholder jeg meg til det supersic skrev. Og det er jeg takknemlig for at han gjorde. Det er et godt utgangspunkt for diskusjon rundt holdninger og atferd i trafikken.

------------



Men hvordan skal du klare å oppnå 120 db?
Har ikke sett noen passerer en bil på 1 m ifb filtrering i kø på bånn gass, du må jo ligge på maks turtall, og på en R sykkel har du gjerne 130 kmt + på 1 gir, så dette skjønner du jo at bare er tull.
Jeg har 70 mm raceanlegg uten db killer og har målt den til 106 db på 8000 omdr.
Og da ville ikke jeg filtrert biler for å si det sånn, for det er jo umulig i over 100 kmt. :scratch
Istedenfor å forsvare deg mot tullefakta du kommer med og skylder på en artikkel du har lest, la heller vær å poste den type artikler når du ikke kan gå god for det og som helt opplagt er feil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23148
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av Bjerknez »

JosteinBever skrev:Så det du skriver her er egentlig. Gjør du som meg,så har du min empati. Gjør du ikke som meg så forbanner jeg deg. Det er jo nettopp her kjernen i diskusjonen sporet av.

Tendensen er jo at man har empati for de som alltid følger samme regler og veispor man selv følger. De som velger en litt annen vei (enten det er rett eller galt ihht til Norsk lov etc) blir dømt nord og ned. Dette er jo og Nordmenn generellt i et nøtteskall. Man skal ikke avvike mye fra naboen før man havner på kanten med han. Å det handler ikke nødvendigvis bare om f.eks plenklipping på søndager.

Noen støtter seg da veldig på sine likemenn,der f.eks barn ofte blir brukt som støtteargument - Det er jo tross alt et argument veldig få foreldre kan si seg uenig med. Man sporer såpass mye av at man treffer et argument,som ikke nødvendigvis er riktig for diskusjonen,men som flere er nødt for å se seg enig i. Det er jo og den klassiske hersketeknikken som kommer fram. Få flere på lag ved å blande flere saker sammen. Dette er også et naturlig menneksetrekk som gjerne forsterkes enda mer på internett.
Jeg tror vi går tilbake til hva tråden handler om jeg. "Idiotene som gir oss dårlig rykte".
Hvis man går ut fra det Jompa skriver så kan vel kanskje de fleste av oss være enige om at oppførselen til denne motorsyklisten var en litt flau lesning. Det er vel ganske opplagt at denne motorsyklisten irriterte på seg/skremte flere bilister i denne køen. Hvordan tror man da disse bilistene vil reagere i neste kryss på andre motorsyklister som kanskje er litt mer uskyldige?

Så vidt jeg har lest så er det vel kun Supersic som har skrevet at han "driter fullstendig i 10'åringer" og derfor er det grunnlag nok til at jeg kan påberope meg rettigheten til å mene at Supersic er en av dem som gir oss dårlig rykte.

Så at en høy lyd i noen tillfeller kan bane vei for oss er jeg rimelig sikker på, men det er stor forskjell fra og bli hørt og å bli oppfattet som en total bølle og dermed påberope seg og ikke minst andre motorsyklister et dårlig rykte.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av supersic »

Så med andre ord, jo lavere støy jo mer empati har man.
Er vel best å kjøpe elmotorsykkel hvis man ikke klarer unngå 10åringer på vei til fotballtrening.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av ATWindsor »

freddy123 skrev:Å herregud visst folk er så inni helvettes hårsår at de ikke orker en motorsykkel som brumler litt innimellom så kan dem fløtte langt uti gokk inn til ei hytte eller noe i skauen der ingen skulle tru at nokon kunne bu da hadde de nok fått fred og ro rundt seg...
Om man ikke tåler å følge støyregelverket så kan man flytte langt ute i gokk og kjøre motorsykkel der....

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av ATWindsor »

Positivt overrasket over denne tråden forøvrig, sist jeg ymtet frampå at jeg misliker den framherskende holdningen om at det er greit å bråke og plage omgivelsene når man har motorsykkel, så fikk jeg mange negative tilbakemeldinger. Hyggelig å se at det ihvertfall er endel som, om ikke annet, har et reflektert syn på ulempene, det virker avogtil ikke sånn når det nesten er "umulig" å kjøpe en brukt MC uten såkalt "effektanlegg".

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av supersic »

ATWindsor skrev:
freddy123 skrev:Å herregud visst folk er så inni helvettes hårsår at de ikke orker en motorsykkel som brumler litt innimellom så kan dem fløtte langt uti gokk inn til ei hytte eller noe i skauen der ingen skulle tru at nokon kunne bu da hadde de nok fått fred og ro rundt seg...
Om man ikke tåler å følge støyregelverket så kan man flytte langt ute i gokk og kjøre motorsykkel der....
Enig! og man burde ikke kjøre sykkel i det hele tatt om man kjører 92 i 90 sonen. Dritt lei av folk med null respekt for fartsgrensen. Tenk om det er unger i en møtende bil på vei hjem fra fotballtrening.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av ATWindsor »

Innlegget ditt bare understøtter argumentet mitt, nemlig at det er idiotisk med en slik svart/hvitt-framstilling der kun "den ene siden" skal tilpasse seg. Støy er en komplisert problemstilling.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av supersic »

ATWindsor skrev:Innlegget ditt bare understøtter argumentet mitt, nemlig at det er idiotisk med en slik svart/hvitt-framstilling der kun "den ene siden" skal tilpasse seg. Støy er en komplisert problemstilling.
Merkelig det du skriver her, ser ikke at du kommer med noe argument og fremstillingen din i postene over er ikke annet enn sort/hvitt

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Idiotene som gir oss dårlig rykte

Legg inn av JohnnyTh »

Det må da ikke være sort hvitt. Burde gå ann å vise litt moderasjon i forhold til støy. For min egendel så er det ikke han med slipon som plager meg. Men når de kommer med rake rør da melder jeg meg ut. Ikke er det fin lyd, ikke er det gøy å høre på og ikke forstår jeg behovet for å kjøre rundt med et sånt helvetes leven.
Blir litt sånn harrytass for min del. Og jeg mener at slike støymaskiner fører til unødvendig missnøye mot oss motorsyklister.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar