Godt mulig vi er nesten enige...
Ved inngangen til en lukket sving er det ekstra viktig å ikke ligge for langt ut mot midtlinja. Dersom en møtende bil i litt hastighet kapper svingen blir plutselig marginene små. I åpne svinger derimot er det ikke noe problem å ligge helt ut i midtlinja. I lukkede svinger du ikke kjenner fra før bør du heller redusere hastigheten til du ser utgangen.TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel
![]()
Jeg hadde en opplevelse på gamle Mossevei selv, med en lastebil som skulle kjøre forbi en syklist i hva som for meg var en krapp og lukket høyresving. Hadde jeg ligget nærme gulstripa, eller i venstre hjulspor hadde jeg ikke sittet og skrevet dette i dag.BC45 skrev: 26 jun 2017, 23:45Ved inngangen til en lukket sving er det ekstra viktig å ikke ligge for langt ut mot midtlinja. Dersom en møtende bil i litt hastighet kapper svingen blir plutselig marginene små. I åpne svinger derimot er det ikke noe problem å ligge helt ut i midtlinja. I lukkede svinger du ikke kjenner fra før bør du heller redusere hastigheten til du ser utgangen.TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel
![]()
Det er ikke rart de har tunnelskrekk i Trøndelag, så mange fotobokser som er plassert i tunneler der.Ronning skrev: 01 aug 2018, 18:07 Lite spørsmål. Bil ligger foran meg, og mitt speedometer viser 70 i ei 80sone. Jeg girer ned og gasser meg forbi på en svingete, men oversiktelig vei. Det kommer ingen i mot. Like etter jeg passerer bilen tutes det bra fra bilisten, og det blinkes med lys lenge etter jeg har kjørt forbi. Hva skjer? Blir folk skremt, eller forbanna for å bli forbikjørt eller hva?
I dag kjører jeg kvikt forbi en lastebil på motorvei med to felt i vår retning, og tar så igjen køa foran meg som går i 60-70 i ei 80sone. Dette skjer før en tunnel, og mange trøndere lider visst av tunellskrekk, og kjører sakte der. Lastebilen kommer også etter, og kjører i ræva på meg og tuter lenge. Dette skjer to ganger. Så bremser han kraftig opp, og forsvinner i speilene. Hva skjer her? Jeg trodde gymbagen var åpen og at det flagra treningstøy bak meg, eller at skiltet mitt hadde falt av, men alt var på stell.
Har slip-ons, og det buldrer greit i sykkelen. Kan det være at folk skvetter når man kommer litt kjapt forbi? Jeg synes selv at jeg ikke kjører grisete i trafikken, men kanskje lurer jeg meg selv, hehe.
De som blir fanget i inner'n vil på et eller annet tidspunkt få panikk og svinge ukontrollert ut til høyere. Sånn er det bare.Lauri skrev: 17 aug 2018, 10:13
Men jeg er pisseredd for de andre trafikantene. Jeg har prøvd meg på litt "alternativ opptreden" i rundkjøring, nemlig ved å kjøre "ytter'n" når jeg skal ut i 3. avkjøring, men det er jaggu farlig ettersom jeg garantert får et kjøretøy inn i min venstre side.
Det er nok ikke så rart at det foreligger "dynamiske holdninger" til plasseringer i rundkjøringene. Disse har (av en eller annen årsak) fått 1,5 kørefelts bredde. En ordentlig rundkjøring burde ha tydelige merkede kjørefelt. Når bredden er 1,5 kjørefelt blir det ikke plass til ordentlig merking og det at bilistene kjører inn og ut, eller kutter svingen, er absolutt forståelig. Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters. Det er helt klart at slikt skaper farlige situasjoner og usikkerhet.pekle skrev: 19 aug 2018, 20:40 Har også forsøkt å utnytte ytre felt i rundkjøring (helt etter regelboka med korrekt plassering osv.), men det er svært mange som har et veldig omtrentlig forhold til valg av fil og plassering inn og ut av rundkjøring, så holder meg relativt konservativ.
Hvis du med regler mener regler hjemlet i forskrift til vegtrafikkloven, så har jeg lært at det finnes ikke spesifikke regler knyttet til plassering hverken ved kjøring i rundkjøringen eller når du forlater denne. Foruten aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven så skal man følge regelen om vikeplikt og regelen om tegngiving. Dersom det finnes oppmerking i vegbanen/på- og forbudsskilt så skal naturligvis disse også følges. Vegvisningsskilt er som navnet tilsier skilt som opplyser i hvilken himmelretning de ulike steder ligger, men ettersom alle veger fører til Rom så velger du selv.Grendel skrev: 20 aug 2018, 10:36 [...]Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters(t).[...]
Hmmmm... Dette forklarer jo litt.Lauri skrev: 20 aug 2018, 13:36Hvis du med regler mener regler hjemlet i forskrift til vegtrafikkloven, så har jeg lært at det finnes ikke spesifikke regler knyttet til plassering hverken ved kjøring i rundkjøringen eller når du forlater denne. Foruten aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven så skal man følge regelen om vikeplikt og regelen om tegngiving. Dersom det finnes oppmerking i vegbanen/på- og forbudsskilt så skal naturligvis disse også følges. Vegvisningsskilt er som navnet tilsier skilt som opplyser i hvilken himmelretning de ulike steder ligger, men ettersom alle veger fører til Rom så velger du selv.Grendel skrev: 20 aug 2018, 10:36 [...]Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters(t).[...]
Årsaken til at jeg feiger ut og kjører konservativt og slik som resten av gjengen skyldes at "vi alle" tenker at de råd om plassering for hurtigst trafikkavvikling er hjemlet i en forskrift/i en trafikkregel. Men det er baaaaaare råd.
Denne sommeren har jeg passert mange rundkjøringer i Norge, Sverige og Finland. Og alt avhengig av rundkjøringens utforming samt oppmerking i vegbanen i selve rundkjøringen så ser jeg at "den norske regelen(?) om innerfil og deretter ytterfil ved 3/4" skal man være særs varsom med å blindt følge. Store vogntog eller biler med store campingvogner så jeg ofte ligge i ytter'n selv ved 3/4 (tredje avkjøring av fire).