Spesielle situasjoner i trafikken

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

Toven skrev: 26 jun 2017, 20:33
Men når det er sagt, holder jeg meg unna gulstripa i høyresvinger.
:D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41
Toven skrev: 26 jun 2017, 20:33
Men når det er sagt, holder jeg meg unna gulstripa i høyresvinger.
:D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D
Godt mulig vi er nesten enige... :P

Et eksempel på mitt foretrukne plassering ved inngang:
Bilde
Omtrent midt i fila, med god margin for svingkutterne og grei innsyn inn i svingen.
Holder så denne linja igjennom hele svingen. Kutter ikke inn mot hvitstripa for å minske nedlegg som jeg tror det legges vekt på under opplæring?

En plassering som du foretrekker?
Bilde
Gir nok litt mer innsyn i svingen, men for meg ikke foretrukket pga disse svingkutterne.
Dette er jo også typisk "kutte sving kjøring", sette opp sykkel langt ut mot venstre før sving og kutte inn mot midten midtveis.
Ikke kjøring jeg er liker, ettersom det gir dårlig flyt. Igjen, min mening :)

Du nevner ukjent vei, godt poeng.
Holder fortsatt samme plassering ved inngang, men reduserer farten i forhold til hva jeg hadde hatt om det var en vei jeg var kjent med. Jeg vektlegger mindre fart enn plassering ut mot gulstripa på ukjente veier.

Men dette er nå min kjørestil...
'Setter' opp sykkelen før inngang og holder en jevn svingkurve, uten å kutte hit og dit.. Gir meg stabil sving og jeg er fri til å måtte korrigere for eventuelle farer. Med dette mener jeg istedet for å streve/fokusere på det å kutte svingen, ligger sykkelen i en stabil svingkurve igjennom som er enkel å korrigere.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

He he.. :)

Nå ble dette litt mer eksakt vitenskap enn mitt kjøremønster. Jeg kjører mer intuitivt enn som så. Men som en generell betraktning kan man si at dersom jeg kjører på en veldig svingete vei, hårnåler eller serpentiner, så kjører jeg omtrent slik man gjør på en bane, innenfor mitt eget kjørefelt. Legger meg ut, sjekker kurven, og fester blikket på curben ut av svingen. Det er dit jeg skal. Men først har jeg også sjekket veibanen for urenheter, grøfta for grevlinger, og skogholtet for hjortevilt. Alt det der går liksom helt av seg sjøl.

Men en ting jeg sjelden eller aldri gjør, er å ligge midt i kjørefeltet. Det er der girolja fra tyngre kjøretøyer ligger, og det er den delen av veibanen som ikke blir skrubbet ren av andre kjøretøyer.

På en vanlig landevei av den typen du har avbildet, så ligger jeg alt vesentlig i hjulsporet nærmest den gule stripa i høyresvinger, og i ytterste hjulspor i venstresvinger. Men ikke helt ut, for der kan det ligge diesel, osv osv.

Men som sagt, det er ikke eksakt vitenskap, mest intuitivt :D

Toven

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Toven »

Forskjellige kjørestiler, ingen fasit så :thumleft :)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 623
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av BC45 »

TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41 :D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D
Ved inngangen til en lukket sving er det ekstra viktig å ikke ligge for langt ut mot midtlinja. Dersom en møtende bil i litt hastighet kapper svingen blir plutselig marginene små. I åpne svinger derimot er det ikke noe problem å ligge helt ut i midtlinja. I lukkede svinger du ikke kjenner fra før bør du heller redusere hastigheten til du ser utgangen.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av TGR »

Tja, jeg leter nå alltid etter siktlinje jeg for min del da. Det har jeg alltid gjort, og har til gode å få traumer av det. Og man dundrer naturligvis ikke inn i lukkede svinger med for høy hastighet, enten man kjenner veien eller ei. lukket er lukket. Og jo mer siktlinje man skaffer seg, jo fortere får man oversikt. Men som Toven så riktig skrev, forskjellige kjørestiler, ingen fasit. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

BC45 skrev: 26 jun 2017, 23:45
TGR skrev: 26 jun 2017, 20:41 :D Mente jo ikke bokstavelig oppå stripa da ... Men litt ut, ikke kline seg på innern i inngangen. Er det en lukket sving på ukjent vei, så er jo det å be om trøbbel :D
Ved inngangen til en lukket sving er det ekstra viktig å ikke ligge for langt ut mot midtlinja. Dersom en møtende bil i litt hastighet kapper svingen blir plutselig marginene små. I åpne svinger derimot er det ikke noe problem å ligge helt ut i midtlinja. I lukkede svinger du ikke kjenner fra før bør du heller redusere hastigheten til du ser utgangen.
Jeg hadde en opplevelse på gamle Mossevei selv, med en lastebil som skulle kjøre forbi en syklist i hva som for meg var en krapp og lukket høyresving. Hadde jeg ligget nærme gulstripa, eller i venstre hjulspor hadde jeg ikke sittet og skrevet dette i dag.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 623
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Canutus »

Ikke MC-relatert, men du kvepper litt om du opplever denne....
https://www.nrk.no/hordaland/her-er-det ... 1.13956678

Jeg kan bare ikke fatte hva som får folk til å kjøre forbi akkurat der, med de brøytekantene. I et forsøk på å forstå, så kansje det er nettopp det som er problemet at han TRODDE han så over brøytekanten, ikke vet jeg....
Det spesielle her er og at samme hendelsen er filmet fra to uavhengige biler.

Har full forståelse for at ikke alle er like komfortable med å holde fartsgrensene, men det må da være bedre å slippe andre forbi, enn å havne i situasjoner som artikkelen jeg linket til, der tilfeldighetene gjør om det går bra eller dødsulykke.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Stian87 »

Ser desverre sånne forbikjøringer stadig vekk. Det og bilister som ligger midt i veibanen eller godt over i motsatt felt, særlig i svinger. Er vel bare spørsmål om tid før det blir en skikkelig ulykke med noen gående, syklende eller en motorsykkel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Ronning »

Den kjøringa i videoen der var helt tragisk. Egentlig utrolig at man fortsatt driver på med mc-kjøring når man vet hvor mange idioter som finnes rundt i trafikken.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

Nå kan det vel kalles å ha startet sesongen.

I går var første dag på MC til jobben og det ble fulgt opp med kjøring i dag også. Det har vært aldeles herlig.

Første dag til jobben opplevde jeg å nesten kjøre ned en sykelist. En god start på sesongen.
Han ligger til høyre på veien og jeg til venstre. Plutselig bare slenger han seg over rett foran meg. Heldigvis har en MC gode bremser.

Idiot på to hjul.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Jacobsen »

For noen uker siden på min første tur for sesongen, så kommer jeg til en rundkjøring. Ser da plutselig at det står en oppskrapet BMW motorsykkel helt i utkanten av rundkjøringen og en hvit HiAce litt lenger bort. Svinger inn til siden for å høre om alt har gått bra. Legger da merke til at mannen i HiAce'n var min far, og at motorsyklisten var i god form. De dreiv å skrev skademelding!

Det som hadde skjedd var at min far var inne i rundkjøringen og skulle til venstre, så har motorsyklisten kommet fra høyreside i rundkjøringen og av ukjent grunn kjørt rett inn i siden på bilen til min far. Det er åpent og veldig god sikt her, men likevel hadde det blitt problemer. Han hadde sidevesker og disse tok av slik at beina hans ikke kom i klem mot asfalten. Så jo at det var en godt voksen mann som var ute på tur, men tenkte ikke noe spesielt mer over det. Overraskelsen kom da de fylte ut fødselsdato/alder på skademeldingen. Føreren var 80 år gammel :D

Bilen fikk endel langsgående dype riper, og sykkelen ble noe oppskrapet. Men den var full kjørbar etter hendelsen, og han dro videre retning Oslo.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Ronning »

Lite spørsmål. Bil ligger foran meg, og mitt speedometer viser 70 i ei 80sone. Jeg girer ned og gasser meg forbi på en svingete, men oversiktelig vei. Det kommer ingen i mot. Like etter jeg passerer bilen tutes det bra fra bilisten, og det blinkes med lys lenge etter jeg har kjørt forbi. Hva skjer? Blir folk skremt, eller forbanna for å bli forbikjørt eller hva?

I dag kjører jeg kvikt forbi en lastebil på motorvei med to felt i vår retning, og tar så igjen køa foran meg som går i 60-70 i ei 80sone. Dette skjer før en tunnel, og mange trøndere lider visst av tunellskrekk, og kjører sakte der. Lastebilen kommer også etter, og kjører i ræva på meg og tuter lenge. Dette skjer to ganger. Så bremser han kraftig opp, og forsvinner i speilene. Hva skjer her? Jeg trodde gymbagen var åpen og at det flagra treningstøy bak meg, eller at skiltet mitt hadde falt av, men alt var på stell.

Har slip-ons, og det buldrer greit i sykkelen. Kan det være at folk skvetter når man kommer litt kjapt forbi? Jeg synes selv at jeg ikke kjører grisete i trafikken, men kanskje lurer jeg meg selv, hehe.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av niko »

Varmen, tenker jeg. Jeg snakka med en Falken-sjåfør her om dagen, og han kunne fortelle at folk gjør utrolig mye rart når tempen bikker 30 grader.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Geiroe »

Ronning skrev: 01 aug 2018, 18:07 Lite spørsmål. Bil ligger foran meg, og mitt speedometer viser 70 i ei 80sone. Jeg girer ned og gasser meg forbi på en svingete, men oversiktelig vei. Det kommer ingen i mot. Like etter jeg passerer bilen tutes det bra fra bilisten, og det blinkes med lys lenge etter jeg har kjørt forbi. Hva skjer? Blir folk skremt, eller forbanna for å bli forbikjørt eller hva?

I dag kjører jeg kvikt forbi en lastebil på motorvei med to felt i vår retning, og tar så igjen køa foran meg som går i 60-70 i ei 80sone. Dette skjer før en tunnel, og mange trøndere lider visst av tunellskrekk, og kjører sakte der. Lastebilen kommer også etter, og kjører i ræva på meg og tuter lenge. Dette skjer to ganger. Så bremser han kraftig opp, og forsvinner i speilene. Hva skjer her? Jeg trodde gymbagen var åpen og at det flagra treningstøy bak meg, eller at skiltet mitt hadde falt av, men alt var på stell.

Har slip-ons, og det buldrer greit i sykkelen. Kan det være at folk skvetter når man kommer litt kjapt forbi? Jeg synes selv at jeg ikke kjører grisete i trafikken, men kanskje lurer jeg meg selv, hehe.
Det er ikke rart de har tunnelskrekk i Trøndelag, så mange fotobokser som er plassert i tunneler der.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp.. Jeg tror også dette har noen med varmen å gjøre.
Før jeg tok ferie var det 30+ hjem fra jobb. Folk tuter, blinker med lysa, hytter med neven, skriker:"Jævla IDIOT" ut av vinduet, sperrer osv.
Aldri opplevd maken.. Jeg har vært i flere rare situasjoner den siste måneden enn hele min 3-årige MC karriere.. Jeg kjører daglig i rush og lanesplitter mellom 1,5-2 mil hver dag.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Ronning »

Snåle greier asså. Kjørte 120 mil på ferie mot fine turistveger forrige uke, men der var alle rolige og trivelige. Folk slapp meg forbi, biler tutet og hilste når jeg tok pauser ved vegkanter og gode greier. Sikkert stor forskjell på folk i feriemodus og folk i hverdagslig stress-helvete kombinert med 30+, hehe.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Lauri »

Rundkjøringer har jeg respekt for. Jeg er ikke redd selve vegkonstruksjonen - og jeg kan de to hoved-trafikkreglene som gjelder: (1) vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen og (2) vikeplikt ved filskifte.

Men jeg er pisseredd for de andre trafikantene. Jeg har prøvd meg på litt "alternativ opptreden" i rundkjøring, nemlig ved å kjøre "ytter'n" når jeg skal ut i 3. avkjøring, men det er jaggu farlig ettersom jeg garantert får et kjøretøy inn i min venstre side. Det viser bare at vi trafikanter er vanedyr - og - det finnes lokale stammeregler for adferd i trafikken.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Bjerknez »

Alternativet til rundkjøringer er jo lyskryss og det er enda værre i mine øyne. Jeg synes rundkjøringer skaper mer flyt, og hvis man planlegger litt og har litt overblikk før man entrer rundkjøringen, så går det ganske greit. Dessuten går det normalt sett såpass sagte i en rundkjøring at et sammenstøt vel skjelden får alvorlige konsekvenser. Så "pissredd" er jeg nok ikke. Ei heller redd i det hele tatt.

Men at jeg er skeptisk til alle bilførere og prøver så godt jeg kan og ta forholdsregler så går det greit. Hadde jeg vert pissredd rundkjøringer så hadde jeg nok solgt sykkelen. Kjører sikkert gjennom 20 rundkjøringer hver dag jeg velger å ta sykkelen på jobb.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

Min erfaring med rundkjøringer, (har selvfølgelig opplevd å "ikke bli sett"), er å være oppmerksom på at bilførere kan finne på noen rare ting.

Det som er verre er at man har begynt å plante fine høye vekster i rundkjøringene. Det er flott at man ikke skal få innsyn i trafikken som kommer inn i rundkjøringen. Det ville bare ført til planlegging og flyt i trafikken. Det er bedre at kryssende trafikk kommer brått og plutselig.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Rune75 »

Lauri skrev: 17 aug 2018, 10:13

Men jeg er pisseredd for de andre trafikantene. Jeg har prøvd meg på litt "alternativ opptreden" i rundkjøring, nemlig ved å kjøre "ytter'n" når jeg skal ut i 3. avkjøring, men det er jaggu farlig ettersom jeg garantert får et kjøretøy inn i min venstre side.
De som blir fanget i inner'n vil på et eller annet tidspunkt få panikk og svinge ukontrollert ut til høyere. Sånn er det bare.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av pekle »

Har også forsøkt å utnytte ytre felt i rundkjøring (helt etter regelboka med korrekt plassering osv.), men det er svært mange som har et veldig omtrentlig forhold til valg av fil og plassering inn og ut av rundkjøring, så holder meg relativt konservativ.

Men har også vært på andre siden; for et par år siden på vei gjennom Sinsenkrysset-rundkjøringen i bil. Det er ganske stor diameter så trafikken holder vel kanskje 40-50kmt gjennom. Jeg skal 3/4 rundt (vestfra, skal opp RV4) og ligger først i indre. Blinker så ut i midtre felt, sjekker blindsone osv. og legger over. Ytterst i synsfeltet kommer plutselig en eller annen R i nedlegg i midtre felt, tipper rundt 80kmt, og skal en utkjøring lenger enn meg. Jeg hogger inn og han bommer med maks 10cm. Formelt gjorde han vel neppe noen feil, brøt ikke engang fartsgrensa. Men å legge seg i dobbel fart av den andre trafikken gjennom rundkjøring er risikosport. Jeg hadde mista lappen, han hadde mista mer verdifulle ting...

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

pekle skrev: 19 aug 2018, 20:40 Har også forsøkt å utnytte ytre felt i rundkjøring (helt etter regelboka med korrekt plassering osv.), men det er svært mange som har et veldig omtrentlig forhold til valg av fil og plassering inn og ut av rundkjøring, så holder meg relativt konservativ.
Det er nok ikke så rart at det foreligger "dynamiske holdninger" til plasseringer i rundkjøringene. Disse har (av en eller annen årsak) fått 1,5 kørefelts bredde. En ordentlig rundkjøring burde ha tydelige merkede kjørefelt. Når bredden er 1,5 kjørefelt blir det ikke plass til ordentlig merking og det at bilistene kjører inn og ut, eller kutter svingen, er absolutt forståelig. Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters. Det er helt klart at slikt skaper farlige situasjoner og usikkerhet.

Fordelen er at man har spart masse penger på grunnarbeid, asfalt og maling når rundkjøringen ble laget.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Lauri »

Grendel skrev: 20 aug 2018, 10:36 [...]Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters(t).[...]
Hvis du med regler mener regler hjemlet i forskrift til vegtrafikkloven, så har jeg lært at det finnes ikke spesifikke regler knyttet til plassering hverken ved kjøring i rundkjøringen eller når du forlater denne. Foruten aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven så skal man følge regelen om vikeplikt og regelen om tegngiving. Dersom det finnes oppmerking i vegbanen/på- og forbudsskilt så skal naturligvis disse også følges. Vegvisningsskilt er som navnet tilsier skilt som opplyser i hvilken himmelretning de ulike steder ligger, men ettersom alle veger fører til Rom så velger du selv.

Årsaken til at jeg feiger ut og kjører konservativt og slik som resten av gjengen skyldes at "vi alle" tenker at de råd om plassering for hurtigst trafikkavvikling er hjemlet i en forskrift/i en trafikkregel. Men det er baaaaaare råd.

Denne sommeren har jeg passert mange rundkjøringer i Norge, Sverige og Finland. Og alt avhengig av rundkjøringens utforming samt oppmerking i vegbanen i selve rundkjøringen så ser jeg at "den norske regelen(?) om innerfil og deretter ytterfil ved 3/4" skal man være særs varsom med å blindt følge. Store vogntog eller biler med store campingvogner så jeg ofte ligge i ytter'n selv ved 3/4 (tredje avkjøring av fire).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Spesielle situasjoner i trafikken

Legg inn av Grendel »

Lauri skrev: 20 aug 2018, 13:36
Grendel skrev: 20 aug 2018, 10:36 [...]Selv om reglene er klare på at du skal ligge innerst eller ytters(t).[...]
Hvis du med regler mener regler hjemlet i forskrift til vegtrafikkloven, så har jeg lært at det finnes ikke spesifikke regler knyttet til plassering hverken ved kjøring i rundkjøringen eller når du forlater denne. Foruten aktsomhetsregelen i vegtrafikkloven så skal man følge regelen om vikeplikt og regelen om tegngiving. Dersom det finnes oppmerking i vegbanen/på- og forbudsskilt så skal naturligvis disse også følges. Vegvisningsskilt er som navnet tilsier skilt som opplyser i hvilken himmelretning de ulike steder ligger, men ettersom alle veger fører til Rom så velger du selv.

Årsaken til at jeg feiger ut og kjører konservativt og slik som resten av gjengen skyldes at "vi alle" tenker at de råd om plassering for hurtigst trafikkavvikling er hjemlet i en forskrift/i en trafikkregel. Men det er baaaaaare råd.

Denne sommeren har jeg passert mange rundkjøringer i Norge, Sverige og Finland. Og alt avhengig av rundkjøringens utforming samt oppmerking i vegbanen i selve rundkjøringen så ser jeg at "den norske regelen(?) om innerfil og deretter ytterfil ved 3/4" skal man være særs varsom med å blindt følge. Store vogntog eller biler med store campingvogner så jeg ofte ligge i ytter'n selv ved 3/4 (tredje avkjøring av fire).
Hmmmm... Dette forklarer jo litt.
Dermed blir det enda "smarere" med 1,5-bredden... Og dette at man bør "ligge slik som blir best".
Som du sier, "Alle veier fører til Rom" (eller Damaskus. (sies langsomt)) og det er derfor det er flere skilt i forkant av rundkjøringen. Så kan man heller si at man skal være aktsom.

Det er ikke uten grunn jeg likte rundkjøringene bedre i England.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar