
Ble kanskje et alternativ3, dette?
Dette med å fylle tanken henger vel igjen fra tidligere tider, da en del bensinstasjoner var sløve med å tappe tankene sine for vann. Da gjerne stasjoner med liten omsetning. Etter hva jeg forstår så er det bedre rutiner i nyeere tid så er problemet kanskje borte.FredrikE24 skrev: 22 sep 2021, 19:51 Har faktisk aldri brydd meg noe særlig om å fylle tanken. Står sykkelen tørt og luftig så er man gudd den relativt korte tiden den skal stå parkert. Har som vane å skifte olje på høsten. Litt mer stas å begynne sesongen da.
Måtte bare hente fram denne igjen. Beste råd jeg noen gang har lest, og jeg har alltid brukt alternativ 1.cannon skrev: 29 aug 2017, 23:18 Fra en tidligere tråd om vinterlagring:
2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
x2... min erfaring etter å ha vinterlagret flere biler over de siste årene er at kondens ikke er den største fienden, men heller hva 95/sølevann på tanken gjør over tid... det funker fint når man bruker utstyret jevnt og fyller regelmessig, men jeg har lagt merke til den eneste gangen jeg "lagret" et kjøretøy med 95 (teknisk sett bare etterlatt etter et havari) at det skjer noe med dårlig bensin som står over tid. når jeg tok igjen kjøretøyet utpå våren hadde bensinslanger rett og slett gått i oppløsning, noe jeg aldri har opplevd når jeg har lagret samme/identiske kjøretøy med 98 på tanken. jeg er også obs på å parkere med enten helt full eller tom tank, halvtom tank er vel oppskrifta på kondensDomino skrev: 23 sep 2021, 10:42 Jeg kommer til å fylle tanken med 98 oktan før lagring. Det varierer mye mellom pluss- og minusgrader om vinteren, og hos oss er vinterlagringen mer enn halve året.
Lager 2 hull i korkene, da er bensinen utsatt for luftfuktigheten i garasjen.mekkern skrev: 24 sep 2021, 17:10 legg et par biter med ubehandlet stål/jærn på bunnen også og se om det tiltrekker seg såpass mye fukt at du får faseseperasjon.
plastflasker jobber ikke like mye mot kondensering som metall i en bensintank .men man kan jo la være å sette på korken for å kompensere noe.
men luftfuktigheten er jo helt essensiell på dette eksperimentet.