Side 5 av 6

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 jul 2012, 16:44
av JohnnyTh
Hvor mye er det å hente på dette da? Jeg har liksom aldri følt jeg trengte mer hk. Jeg er redd lenge før jeg har hentet ut alt.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 jul 2012, 20:32
av ZZR-Erling
Ja, rett a/f-ratio er viktig.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 jul 2012, 21:05
av JohnnyTh
Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 jul 2012, 21:44
av Tysnes
Ka e luftfilteret sin oppgave? Slippe gjennom mest mulig luft, eller fange mest mulig skitt. Begge deler er vel litt vanskeleg :-k

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 24 jun 2013, 20:08
av AJ
MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:

Bilde
Noen som har prøvd dette?

Mer om MWR her:

http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;

NB!:
Avstemninga i tråden er for øvrig avslutta for lengst...

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 24 jun 2013, 20:46
av Lamberghini
Jeg har nettopp bestilt meg et slikt K&N-filter til NTV-en, men burde jeg altså gjøre noen ekstra justeringer ved montering? Er det noe en grønnskolling burde våge seg ut på?

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 24 jun 2013, 20:49
av omaas
AJ skrev:MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:

Bilde
Noen som har prøvd dette?

Mer om MWR her:

http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvor fikk du kjøpt denne?

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 24 jun 2013, 21:54
av AJ
OMAAS skrev: Hvor fikk du kjøpt denne?
Kjøpte det herfra:
http://www.bellissimoto.com/Air-OilFilters.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 des 2013, 11:06
av AJ
Et filter som jeg mener å huske ikke er nevnt i denne tråden er italienske Sprint:

Bilde

Holdt på helt siden 1952 og har visst et godt ord på seg.
Fordelen med Sprint synes å være at det er like holdbart som disse andre "evigvarende" luftfiltrene (som altså også påstås å ha gunstig virkning på motoreffekten... ;-) ) uten å spesialoljebehandling som K&N, Pipercross, BMC og MWR.
Dermed veldig likt de vanlige papirfiltrene, men med langt lengre holdbarhet.

Mer info her:
http://www.sprintfilter.net/en/index.ph ... Itemid=238" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sprintfilter.net/en/images/sfmoto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som har erfaring med Sprint-filtre?

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 des 2013, 12:36
av jhn
JohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfekt
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 des 2013, 12:53
av simpson
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfekt
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 des 2013, 20:43
av jhn
simpson skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfekt
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.
Joda, jeg skjønner sammenhengen. Jeg la meg litt lavt på % med fullt overlegg ... korrekte fakta er ofte litt ødeleggende ... skjønt korrekt og korrekt, de fleste produsenter har vel en tendens til å overdrive denne type opplysninger.
Er det noen her inne som har målt virkningen av filter og potte?

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 des 2013, 22:18
av Æljen
Jeg så et tvprogram for ikke lenge siden hvor de hadde montert KN filter og sportseksos på en
Relativt ny bensinbil uten turbo.. Ved test på rullende landevei hadde de tapt ca 8-10% effekt. Dette var pga den orginale mappingen ikke klarte å dra nytte "trimmingsdelene". Når de hadde mappet om hadde de en effektøkning på ca 15%.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 des 2013, 22:36
av ZZR-Erling
Men en "effektøkning" er en ganske uinterresant opplysning da..
Hvis maskinen går dårligere i det området du oftest bruker den, er det ikke særlig saliggjørende at den har økning der hvor du ikke bruker den. Man må se på arealet under kurvene, og hvor dette endres!

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 03 des 2013, 22:58
av Æljen
Helt enig, men det er det ikke mange som oppgir. Jeg så en test av forskjellige slipon potter på en R1200gs med kurver over orginal hk og moment og hva de oppnådde med trimpottene. De aller fleste ga mindre over hele registeret.