Jeg var på samme kjøret i fjor på disse tider, altså "kjøpe-ny-dress"......
Bakgrunnen var at jeg egentlig var ganske lei av min Rukka-dress med liner. Etter skinnklær på 70 og 80-tallet, ble det plastikkjakke og bukse fra Bullson, tidlig på 90-tallet, og deretter ble det kjøreklær med GoreTex liner. Og nå var jeg altså lei av jakker og bukser som blir søkk piss blaute, blytunge, og iskalde, så fort det kommer litt skikkelig norsk sommervær.
Ergo bestemte jeg meg for at her skal innkjøpes laminerte klær. Øverst på hylla. Ferdig snakka.
Så da gikk jeg rett på og sjekket ut Rukkas utvalg av klær i Goretex Pro. Men de syns jeg var ganske tunge og klumpete, og var kun å oppdrive i svart. Sjekket også ut en del BMW-varianter. Samme med de, faktisk enda mer bomsete, tjukke, nærmest som snøscooter-dresser, hvor jeg følte meg som en overinnpakka barnehageunge som skulle ut i søla og kulda. Ikke tema
Da var det liksom bare å sikte seg inn på Klim da. Badlands. Og det ble kjøpt inn. Men vel hjemme iførte jeg meg habitten på nytt, og hadde den på en stund. Da fant jeg etterhvert ut at jeg syns hele greia hadde dårlig passform, og på toppen var den stiv og ubehagelig å ha på.
Tilbake på Speed sjekka jeg ut en dress fra Scott. Den er ikke Goretex Pro, men en rimeligere Goretex 3-lags laminat. I flg Maria på Speed hadde hun flere veldig fornøyde brukere av denne dressen, blant annet flere kjøreskolelærere.
Ok..... Den er 3-lags laminat. Jeg fikk den i lys grå, altså mindre varm i sola. Den har uttagbart for, godt med luftinger, jakka er såpass lang at den overlapper buksa godt, den har kraftigere glidelåser enn Klim og Rukka mellom jakke og bukse, og den er forbausende myk og behagelig å ha på seg, i forhold til de andre jeg hadde prøvd. I tillegg har den en høyere krage enn Klim, noe som gjør at det funker å bruke balaclava, dersom det er tema å kjøre langt i regn. Alt i alt fremsto hele greia som vesentlig mer hensiktsmessig for meg enn de andre jeg hadde sett på.
Til overmål sparte jeg en haug av tusenlapper, da den kom på ca 12.000,- i forhold til nærmere 19-20 for Rukka eller Klim.
Jeg skal ikke ljuge på meg 3 uker i sammenhengde regn, for jeg har bare brukt den 1 sesong, og ikke kjørt veldig mye. Men jeg har kjørt turer i regnvær, og er kjempefornøyd. Vannet preller av ytterstoffet, og det var jo mitt egentlig mål, å slippe å kjøre rundt med 100 kg vannballast og en iskald dress.
Så da anbefaler jeg folk å sjekke ut Scott Priority GT, for de som vurderer denne type klær.