???????????.....Kawasaki skrev:Ja,ikke sant. Bra at det går over med alderen

???????????.....Kawasaki skrev:Ja,ikke sant. Bra at det går over med alderen
Det e vel det æ også gjør, men det e vel egentlig det som skaper farlige situasjoner,Crinos skrev:Jeg føler at den generelle fartsgrensen i Norge er alt for lav. Jeg gir stort sett blanke i hva skiltet fartsgrense er og kjører i det tempo jeg selv føler er trygt, forsvarlig og ikke minst behagelig å kjøre i.
!
Så absolutt, folk er forskjellige, og kjøretøyene vi kjører gjør også at vi oppfatter ting annerledes... Fks er jeg langt i fra så komfortabel med å kjøre i 80km/t i mine svigerforeldres Toyota, som jeg er i min egen bil i 150km/t.jhn skrev:Det e vel det æ også gjør, men det e vel egentlig det som skaper farlige situasjoner,Crinos skrev:Jeg føler at den generelle fartsgrensen i Norge er alt for lav. Jeg gir stort sett blanke i hva skiltet fartsgrense er og kjører i det tempo jeg selv føler er trygt, forsvarlig og ikke minst behagelig å kjøre i.
!
folk har forskjellige oppfatninger av hva som e trygg fart, og dermed kjører alle i forskjellige hastigheter. Da blir det mye forbikjøringer og farlige situasjoner oppstår.
Æ e ganske sikker på at de aller fleste som havner i ulykker, følte helt til siste sekund at de hadde full kontroll, og ei sikker fart, eller....?
Det skulle vært en "Liker-knapp" her, sånn som FB. Du er nemlig ikke alene.Bringisen skrev:Er litt i tvil. Hadde du stilt samme spørsmål til meg for 20 år siden hadde jeg fnyst av påfunnet. Men nå 24 år etter jeg kjøpte min første tunge MC så er jeg litt mer ydmyk.
Klart at faren for ulykker går ned med lavere fart , vi må kunne kalle en spade for en spade. Men jeg tro man bør kunne se på hvilke veier man skal sette ned farten på og om hvor mange som vil ta hensyn til disse nye fartsgrensene.
På en motorvei med adskildte kjørefelt (uten vire-rekkverk) kan man selvfølgelig ha en høyere hastighet enn i dag , men på veier med fare for møteulykker vil lavere fart ha sin misjon om fartsgrensen blir holdt.
Selv føler jeg at jeg har blitt mer "pysete" med årene og føler meg mer ukomfortabel i høyere fart på Norske veier.
Kjørte nylig fra Bergen til Sverige med en gjeng som ikke var "pysete" for å si det sånn , og jeg ville selvfølgelig ikke "tape" ansikt , men til slutt fikk jeg "nok" for min del og sakket av. Man to igjen biler,campingvogner og trailere i ett kjør og måtte hele tiden foreta forbikjøringer som sikkert måtte kunne karakteriseres som farlige.
Hvis hastigheten hadde vært lavere så hadde det nok ikke betydd så mye annet enn at forbikjørings-strekningen hadde blitt noe kortere , men hadde man holdt fartsgrensen og unngått å kjøre forbi så hadde nok sjansen for ulykke minsket.
Jeg vet ikke , men føler dette blir riktig tankegang.
Uansett så kjører jeg helst alene og prøver å unngå forbikjøringer som ikke er helt sikker. Statistikken til NMCU og Trygg trafikk tilsier at jeg er inne på rett tankegang.
Duville skrev:Synes egentlig det er en litt spesiell diskusjon. Hvor reell er en 0 visjon. Det er jo en visjon som er komplett umulig å gjennomføre. Som det er blitt nå ser det ut til at visjonen er blitt tilnærmet ett krav om gjennomføring og at alle tiltak for å oppnå dette kravet er tillatt.
Vi er 4.5 millioner mennesker her i landet og 95 % av oss (statistisk) skal ut i trafikken hver dag. Hver enkeltulykke er helt klart trist og leit, men som samfunn må man vel se ting i litt større målestokk, må man ikke "kalkulere" med at noe skjer. Skal man som stat kunne sette krav om at når 4,5 mill mennesker skal bevege seg i mer enn gangfart som vil ting skje. Det skjer jo uhell til og med i gangfart på 2 bein.
Vi snakker om 250 - 300 dødsfall i trafikken og vi skal arbeide for å redusere dette, helt klart, men med den fokusen og prioriteringen som er i dag tar det fullstendeig overhånd. At det i den andre enden har en kostnad når farten reduseres ser ikke ut til å bety noe. At dette tar fokus fra andre viktige saker betyr visst heller ikke noe. Er det en sak som er sikkert så er det at media ikke ønsker å kjøre så mange saker av gangen og det beste er jo når det ikke er noen "syndebukker" andre enn noen som har kjørt 10 km for fort, det er jo ulovlig og forferdelig. Hvor er for eks fokusen på de 2500 - 3000 "uhellene" i sykehusvesenet. Er det fordi det er synd på leger som gjør feil? Mer synd på legen enn en som mister jobben fordi han kjørt 90 i ei 60 sone og mistet lappen? Det er visst fortjent, hva med legen som har ødelagt ett menneske? Må da være mye enklere å minske antall dødsfall og ulykker i sykehusvesenet hvor det allerede er fagkunnskap på plass? Hvorfor er dette nesten en ikkesak mens trafikk hvor det er svært lite ulykker i forhold til timer er en opphauset daglig kjempesak?