Vask og polering/voks

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

JK95 skrev:På Hysesangen min bruker jeg følgende vaskerunde:

Fukte sykkelen med rennende vann
Spraye på Turtle Wax Extreme Prewash, lar den virke litt
Spyler av dette med hageslangen
Vasker sykkelen med svamp og bilshampo, spyler av dette
Lar den enten tørke selv eller tørker den med noe gammelt tekstil
Poleres med Autoglym våtpolish

Dette synes jeg funker rimelig bra :prf
Denne Turtle Wax Extreme Prewash gjør jobben... Jeg er helt sjokkert over hvor bra den er, nesten sånn en lurer på hva som er oppi :lol

Bilde

Jeg var ute å kjørte sykkel på lørdag. Hadde meg en 4 timer på salen. Kom over et par anleggsområder samt snøsmelting gjorde at sykkelen så mer grå ut enn originalfargene.

Dusjet biken inn med dette. lot det virke i noen minutter og spylte av. Dønn rein! :eh Kjempe effektivt!

Bruker mye samme oppskriften JK95, men er litt forsiktig med bruk av autoglym (inneholder slipemiddel)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av JK95 »

LordShaft skrev: Bruker mye samme oppskriften JK95, men er litt forsiktig med bruk av autoglym (inneholder slipemiddel)
Hva bruker du istedenfor Autoglym da?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

De gangene jeg polerer, bruker jeg turtle wax sin polish :-) men polerer ikke hver gang jeg har vasket :thumleft

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Copsahl »

I påvente av å bli ferdig med å ta lappen, så har jeg bestilt meg denne Bike pakken fra Swissvax http://www.swissvax.no/art-135-swissvax-motorbike-kit. Nå er det jo også spådd bra vær her i Oslo de nærmeste dagene, så tenkte jeg skulle korte ned vente tiden med å shine opp sykkelen litt. :prf

Ser at noen av dere har nevnt saker som WD40 etc. tenkte jeg skulle bruke metal polishen fra Swissvax på store deler det som er "blankt", men pleier dere å benytte f.eks. WD40 som smøring på steder som er bevegelige(Bremsepedaler, girhendel etc.) evt bruker dere noe annet?

Straks kjøretime/veiledningstime før neste trinn, nærmer seg mai med stormskritt... :prop:
Christian

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av tor2502 »

Elolz skrev:
LordShaft skrev:Denne Turtle Wax Extreme Prewash gjør jobben... Jeg er helt sjokkert over hvor bra den er, nesten sånn en lurer på hva som er oppi :lol

Bilde
Var innom Clas Ohlson og kom over denne som jeg husket du skrøt sånn av, så fant ut at jeg måtte teste den. TAKK sier bare jeg for at du anbefalte denne, helt sykt bra! :D Har prøvd noe forskjellige avfettingsgreier som pappa har hatt stående som en spyler på og lar virke og tar vekk ingenting.. Denne derimot! Helt utrolig! Bakfelgen hadde jeg ikke giddet å vaske på år og dag siden de er svarte i utgangspunktet og de blir så fort full av olje og dritt uansett, så der satt det godt. Tok litt Prewash på en klut og det gikk rett av, trengte ikke la det virke engang. :thumleft
Hvordan er den på lakk og krom ?
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Den er helt strålende på lakk og crom! Denne gjør jobben de fleste andre ikke klarer. Men spyl godt av igjen så det ikke blir renninger

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av Robin79 »

Jeg bruker også den Prevasken der, funker bra. Bruker også felgrens, funker bedre enn avfetting på felgene, med støv fra bremseklosser etc. Ellers så har jeg forelska meg i Meguiars, kjører shampo derfra og ett 3 stegs system ett par ganger i året. Steg 1: Lakkrens, Steg 2 Polish med slipemiddel, Steg 3 Carnabua Wax. Når jeg har gjort dette skinner sykkelen som en diamant. Og jeg trenger bare å spyle over den med rent vann omtrent de første gangene etter det og skitten bare sklir av ;) Og så supplerer jeg inn med Steg 3 en gang i blant etter vask. Sykkelen holder seg bra med dette.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av KydeX »

Hva er bra å vaske vindskjermen med for at den skal bli ren og pen? Synes ofte det er vanskelig å få den ren uten striper osv.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av SuperMorten »

KydeX skrev:Hva er bra å vaske vindskjermen med for at den skal bli ren og pen? Synes ofte det er vanskelig å få den ren uten striper osv.
Jeg bruker avfetting og høytrykksspyler. Ingen skrubbing. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av KydeX »

Men hvis jeg ikke har høyttrykksspyler da? Kanskje på tide at jeg får meg en...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Du skal ikke vaske sykkel med høytrykksspyler. Du klarer deg helt fint med vanlig vannslange. Vask over sykkelen med svamp og now god shampoo så har du fasiten for en ren og pen sykkel

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

Robin79 skrev:Jeg bruker også den Prevasken der, funker bra. Bruker også felgrens, funker bedre enn avfetting på felgene, med støv fra bremseklosser etc. Ellers så har jeg forelska meg i Meguiars, kjører shampo derfra og ett 3 stegs system ett par ganger i året. Steg 1: Lakkrens, Steg 2 Polish med slipemiddel, Steg 3 Carnabua Wax. Når jeg har gjort dette skinner sykkelen som en diamant. Og jeg trenger bare å spyle over den med rent vann omtrent de første gangene etter det og skitten bare sklir av ;) Og så supplerer jeg inn med Steg 3 en gang i blant etter vask. Sykkelen holder seg bra med dette.
Kan du ikke legge ut bilde av disse produktene?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Du skal ikke vaske sykkel med høytrykksspyler. Du klarer deg helt fint med vanlig vannslange. Vask over sykkelen med svamp og now god shampoo så har du fasiten for en ren og pen sykkel
Vasker ikke sykkelen med høytrykk. Kun vindskjerm. Har ikke testa på BMW'n, men Givi-skjermen jeg hadde før, ble ripete uansett hva jeg vasket med..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av gorbys »

Bruk en plast polish beregnet på lykter og plexi for å ta riper på skjermen... Et annet alternativ er Svisswax sin cleaner fluid medium, den er meget effektiv på riper...

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vask og polering/voks

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:Du skal ikke vaske sykkel med høytrykksspyler. Du klarer deg helt fint med vanlig vannslange. Vask over sykkelen med svamp og now god shampoo så har du fasiten for en ren og pen sykkel
Vasker ikke sykkelen med høytrykk. Kun vindskjerm. Har ikke testa på BMW'n, men Givi-skjermen jeg hadde før, ble ripete uansett hva jeg vasket med..
Har nok samme erfaring som deg. Umulig å holde vindskjermen ripefri virker det som...
Ikke prøvd det forrige post nevner dog. Noen gode produkter, gjerne med bilde du kan vise til?

Svar