andersen skrev:Fikse!
Jeg henter min Duke først i morgen (endelig). Noen ting jeg lurer på som jeg håper du kan dele:
1. Oljen du puttet inn i innkjøringsperioden var Royal Purple, hvilken type 15W-50? (Hvor pleier du kjøpe Royal Purple?) Jeg er litt skeptisk til innkjøringen fordi første kjøretur blir fra Molde til Oslo! Blir å ta evigheter når jeg skal holde meg under 7500 rpm hele veien.
2. Kan oljefilteren kjøpes hvor som helst? Jeg finner ikke spec i manualen.
3. Hvilke priser fikk du på håndbeskyttere, stål fothvilere, krasjpute til fothvilere bak, strømuttak, LED-lys til tanken (blå horelys), regntrekk til sykkel, tankveske, tankpads, alarm og kort bakskjerm. Har du kvitteringen ? :)
4. Takk for at du finns :)
--
Andersen

Det blir idag det. Grattis!!!
1) Jeg brukte RP sin
innkjøringsolje. Den er 10W-30, og kommer bare i den graden. Boken sier sykkelen skal ha 10W-40 eller 15W-50, JASO T903 MA, men dette er når sykkelen er
ferdig innkjørt. Når du kjøper sykkelen står det Motorex innkjøringsolje på den, og ikke engang forhandler vet hvilken grad den har (aner meg at det er en 10W30, men ikke sikker)... Viktig: IKKE bruk fullsyntetiske oljer første tiden (1000KM minst). Ikke nødvendig med RP sin innkjøringsolje, det meste av innkjøringsoljer kan brukes. Om du ikke finner innkjøringsolje, bruk ordinær mineralsk 10W30 evt 10W40. Viktigste er at oljen absolutt ikke har "friction modifiers", eller antifriksjonsadditiver. Poenget med oljen under innkjøring er at du skal ha en olje som ikke hindrer at delene (i praksis hovedsakelig stempelringene) blir slitt som de skal. Oljer som vanlige syntetiske RP-oljer, og andre gode merker, har for sterk "oljehinne", som vanskeliggjør at stempelringer får slitt seg til fort nok. Sum: Innkjøringsolje er nok det beste, men en helt ordinær (bil)olje, mineralsk og rundt 10W30-40 er god knall, evt f.eks Biltema sin mineralske MC-olje. Du skal uansett kun ha det i motoren i svært kort tid. Jeg valgte å la verkstedet bruke "sin" olje på første service (1000KM). Så jeg kjører nå på Motorex 10W-40 (som er en delsyntetolje, uten at det er så vesentlig), så hiver jeg på RP sin 10W-40 etterhvert. For normale norske forhold (og etter innkjøring...) vil jeg personlig anbefale en olje med et kort "spenn" (som 10w-40), istedet for f.eks 15W-50. Motoren tar halvannen liter, så den har et stort oljevolum, og det er en veldig god ting!
2) Har ikke lett så mye, men sålangt har jeg kjøpt originalfiltre hos forhandleren. Rundt 60,- for et filter. Du trenger ikke bytte noe annet enn hovedfilteret nå de første gangene. Screener-filteret (som er på venstresiden av motor, innenfor tappeplugg) er noe man bare rengjør. Har heller ikke funnet noe særlig info om filteret, men siden forhandler har slikt til en akseptabel pris, ser jeg ikke grunn til å handle andre steder.
3) Jeg fikk 15% på alt jeg handlet når jeg kjøpte sykkelen. I praksis ble prisene såvidt litt rimeligere enn de du finner hos
Hatle Motor. Der finner du prisene på alt du spør etter.
4) Takk for det! Det gleder meg stort om denne tråden kan hjelpe andre, og jeg kan få hjelp av andre. Her inne på denne forumet er det samlet mye god erfaring
Ang innkjøring: Ikke heft deg så mye opp i dette med turtall, men la motoren få bli god og varm før du kjører på!
Få forhandler til å sette turtallslampen (den som lyser når du kommer til et visst nivå) ned. Standard står RPM1 på 10000, RPM2 på 11000. Sett de f.eks ned til hhv 8.500 og 9.500, så får du litt hjelp til å ikke dra så altfor langt ut

Maks kraft får du rundt 8-9000 på denne, og du må opp på det turtallet for å komme deg fremover før natten tar deg fullstendig
Det kanskje aller viktigste: La motor få bli skikkelig
gjennomvarm før du belaster den noe vesentlig. 20-30 minutter med vanlig kjøring altså, ikke bare til tempmåler viser normal verdi. Deretter kjører du egentlig som normalt. Full gass i korte øyeblikk (feks til å akse opp i fart) er absolutt helt OK! Både på lave og høye turtall, hele registeret og i alle gir (dvs under 9.5-10000) Ikke kjør med full belastning/gass over lengre tid (flere minutter), hold deg til relativt korte intervaller. Like viktig som å aksellere, er å "retardere", la den få
bremse på girene altså. Det perfekte er å la den bremse på giret like mye som du aksellerer, men i praksis er det umulig - slike 1-sylindrete maskiner har veldig kraftig motorbrems
Tilslutt: Sjekk speilene før du kjører som en kenguru
PS: Jeg har handlet all oljen direkte hos royalpurple, men der finnes forhandlere over hele landet. Skjønt, innkjøringsolje er et litt sært produkt, så usikkert om så mange har den. DS
Lykke til på turen
