Jeg har hatt vaskern en stund og har prøvd litt forskjellig, blandingen bilrema-grovrengjøring/Zalo/sitronsyre virker, men jeg kan ikke si at sitronsyre betyr noe fra eller til i denne blandingen. Ut i fra det jeg kan om kjemi blir det feil, H+ ionene i syra binder seg til OH- ionene i basen, og det man sitter igjen med er en løsning med ph nærmere nøytral enn om man hadde latt være å blande. For å få noe futt i vaskemiddelet bør ph være langt unna nøytral.simpson skrev:Har prøvd med det ene og det andre alene men de sammen gjør bst effekt.
Ser hvor du vil, men prøv selv.
Er man tøff kan man jo bruke kaustisk soda, men aluminiumsdeler forsvinner litt for fort oppi dette stoffet

Zalo og sitronsyre funker også bra, antakelig ble denne blandingen sur, aluminiumstoppen fikk en veldig fin overflate av dette, ikke de skjoldene som sterkt basisk vaskemiddel gir.
Toppen jeg har vasket sitter på sykkern, men jeg er igang med å vaske en annen, Zalo/sitronsyre blir nok det jeg avslutter vasken med, støpegodset får en fin og blank overflate og ser ut som nytt. Det går timevis i vaskern, gammel fastbrent olje og skit sitter godt fast.
Skal se om jeg får tak i flyvaskemiddelet som Mekkern foreslo, produkter som brukes i fly pleier å være kvalitetsikret.