Commodore 64 ble faktisk lansert i januar 1982 :-) . Kjøpte min C64 i august 82 husker jeg. Brukte det jeg hadde tjent på sommerjobben :-)Duville skrev:I 1980 var commodore 64 høyaktuellt.
Lysbruk
- GSF
- Innlegg: 161
- Registrert: 30 apr 2010, 20:38
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
- Bosted: Lier
Re: Lysbruk
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Lysbruk
Æ va no ikke så mye eldre andre og tredje gangen heller, og da va æ vel for ekspert å regne :-)åKawasaki skrev:jhn skrev:Tjaa tjoo, hvorfor ikke? I 1980 var jeg 16 år, og det var vel på den tiden jeg fikk f.. :-# .. for første gang.Duville skrev: .... bla bla .... bla bla .....
... Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold
Det jeg lærte da har vært meget nyttig og underholdende, og etter hva man hører og ser er det omtrent det samme som dagens 16 åringer lærer
Ja,menn nu e vell ittje vi seissen længer.Å vi ska nu bærre vær heilt ærli mæ åss sjøll,att førrste gången vi fikk åss nåkka på kollemaur'n kainn vell ittje heilt sammenlengnes mæ korrsen dæ e idag.
Både på gått åg onnt
Avsporing? Æ lærte no at lyset skal være på, det e viktig å se godt.Carpa skrev: Jammen er dere gode på avsporing... Håper dere har utviklet dere og lært noen gode "metoder" siden dere var 16 år....
Også lærte æ at hvis man ikke bruker blikket riktig, så går det gjerne dårlig.
Vurdere farta riktig inn mot svingen kunne jo også være meget viktig, "bør æ slakke av tru? Æ tør ikke mer, det går for fort, æ hoppe av"
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Lysbruk
Hehe, hoppe av i svingen har vel aldri vært ansett som en sikker metodejhn skrev:Æ va no ikke så mye eldre andre og tredje gangen heller, og da va æ vel for ekspert å regne :-)åKawasaki skrev:jhn skrev:Tjaa tjoo, hvorfor ikke? I 1980 var jeg 16 år, og det var vel på den tiden jeg fikk f.. :-# .. for første gang.Duville skrev: .... bla bla .... bla bla .....
... Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold
Det jeg lærte da har vært meget nyttig og underholdende, og etter hva man hører og ser er det omtrent det samme som dagens 16 åringer lærer
Ja,menn nu e vell ittje vi seissen længer.Å vi ska nu bærre vær heilt ærli mæ åss sjøll,att førrste gången vi fikk åss nåkka på kollemaur'n kainn vell ittje heilt sammenlengnes mæ korrsen dæ e idag.
Både på gått åg onntAvsporing? Æ lærte no at lyset skal være på, det e viktig å se godt.Carpa skrev: Jammen er dere gode på avsporing... Håper dere har utviklet dere og lært noen gode "metoder" siden dere var 16 år....
Også lærte æ at hvis man ikke bruker blikket riktig, så går det gjerne dårlig.
Vurdere farta riktig inn mot svingen kunne jo også være meget viktig, "bør æ slakke av tru? Æ tør ikke mer, det går for fort, æ hoppe av"
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Lysbruk
Dette må være det som kalles en avsporing! :-)åCarpa skrev:Hehe, hoppe av i svingen har vel aldri vært ansett som en sikker metodejhn skrev:Æ va no ikke så mye eldre andre og tredje gangen heller, og da va æ vel for ekspert å regne :-)åKawasaki skrev:jhn skrev:Tjaa tjoo, hvorfor ikke? I 1980 var jeg 16 år, og det var vel på den tiden jeg fikk f.. :-# .. for første gang.Duville skrev: .... bla bla .... bla bla .....
... Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold
Det jeg lærte da har vært meget nyttig og underholdende, og etter hva man hører og ser er det omtrent det samme som dagens 16 åringer lærer
Ja,menn nu e vell ittje vi seissen længer.Å vi ska nu bærre vær heilt ærli mæ åss sjøll,att førrste gången vi fikk åss nåkka på kollemaur'n kainn vell ittje heilt sammenlengnes mæ korrsen dæ e idag.
Både på gått åg onntAvsporing? Æ lærte no at lyset skal være på, det e viktig å se godt.Carpa skrev: Jammen er dere gode på avsporing... Håper dere har utviklet dere og lært noen gode "metoder" siden dere var 16 år....
Også lærte æ at hvis man ikke bruker blikket riktig, så går det gjerne dårlig.
Vurdere farta riktig inn mot svingen kunne jo også være meget viktig, "bør æ slakke av tru? Æ tør ikke mer, det går for fort, æ hoppe av"![]()
Re: Lysbruk
Carpa skrev: Hehe, hoppe av i svingen har vel aldri vært ansett som en sikker metode![]()
Sekkert ittje,menn dæ bryidd ittje vi åss omm i deinn tia. Førressen ittje nu længer heiller,nurr e får tænkt me omm. Sånn sett så har vell ittje tengan førrainnra se så vælldi likavæll

ikkebike.norwegianforum.net
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Lysbruk
Ja, å hoppe av en sykkel i fart og i en sving har da ingenting med fjernlys å gjøre, det har du jammen rett iDuville skrev:Dette må være det som kalles en avsporing! :-)åCarpa skrev:Hehe, hoppe av i svingen har vel aldri vært ansett som en sikker metodejhn skrev:Æ va no ikke så mye eldre andre og tredje gangen heller, og da va æ vel for ekspert å regne :-)åKawasaki skrev:jhn skrev:Tjaa tjoo, hvorfor ikke? I 1980 var jeg 16 år, og det var vel på den tiden jeg fikk f.. :-# .. for første gang.Duville skrev: .... bla bla .... bla bla .....
... Du mener ikke at det du lærte i 1980 skal være det som gjelder fortsatt uten forbehold
Det jeg lærte da har vært meget nyttig og underholdende, og etter hva man hører og ser er det omtrent det samme som dagens 16 åringer lærer
Ja,menn nu e vell ittje vi seissen længer.Å vi ska nu bærre vær heilt ærli mæ åss sjøll,att førrste gången vi fikk åss nåkka på kollemaur'n kainn vell ittje heilt sammenlengnes mæ korrsen dæ e idag.
Både på gått åg onntAvsporing? Æ lærte no at lyset skal være på, det e viktig å se godt.Carpa skrev: Jammen er dere gode på avsporing... Håper dere har utviklet dere og lært noen gode "metoder" siden dere var 16 år....
Også lærte æ at hvis man ikke bruker blikket riktig, så går det gjerne dårlig.
Vurdere farta riktig inn mot svingen kunne jo også være meget viktig, "bør æ slakke av tru? Æ tør ikke mer, det går for fort, æ hoppe av"![]()
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lysbruk
Nettopp komet hjem etter 4 mil med mørkekjøring og lett regn. Jeg sporer litt av temaet her, men det handler i hvert fall om lysbruk.
Mange, spesielt guttunger med kule biler syns det er ekstra kult å kjøre med tåkelys i tillegg til hovedlysene. Dette har jeg egentlig aldri sett på som et problem før. Jeg har vel kanskje sett flere fordeler enn ulemper med denne lyskombinasjonen når jeg selv har kjørt bil, kanskje særlig på mørke høstkvelder med mye hjort langs veiene.
I dag har jeg sett hvor feil det er! Jeg har ved to anledninger i kveld møtt biler med denne lyskombinasjonen. Når visiret er vått, er billys i mot ganske problematiske. Men når møtende bil i tillegg har på tåkelysene, da ser jeg ingenting. Ved ett av tilfellene måtte jeg faktisk stoppe nesten helt opp. Dette var på en strekning jeg ofte har sett mye hjort, så fokus blir kanskje brukt minst 80% på veikanten. Ikke lett å kjøre sykkel når det eneste man ser er 4 skarpe lys...
Jeg lover...jeg skal aldri mer kjøre bil med nærlys og tåkelys samtidig...i hvert fall hvis det regner samtidig!
Mange, spesielt guttunger med kule biler syns det er ekstra kult å kjøre med tåkelys i tillegg til hovedlysene. Dette har jeg egentlig aldri sett på som et problem før. Jeg har vel kanskje sett flere fordeler enn ulemper med denne lyskombinasjonen når jeg selv har kjørt bil, kanskje særlig på mørke høstkvelder med mye hjort langs veiene.
I dag har jeg sett hvor feil det er! Jeg har ved to anledninger i kveld møtt biler med denne lyskombinasjonen. Når visiret er vått, er billys i mot ganske problematiske. Men når møtende bil i tillegg har på tåkelysene, da ser jeg ingenting. Ved ett av tilfellene måtte jeg faktisk stoppe nesten helt opp. Dette var på en strekning jeg ofte har sett mye hjort, så fokus blir kanskje brukt minst 80% på veikanten. Ikke lett å kjøre sykkel når det eneste man ser er 4 skarpe lys...
Jeg lover...jeg skal aldri mer kjøre bil med nærlys og tåkelys samtidig...i hvert fall hvis det regner samtidig!
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Lysbruk
Løsninga på tåkelysproblemet er ganske enkel, slipp styret med venstre hånd, løft opp
visiret og la det være åpent til du har passert bilen.
Selv kjører jeg konsekvent med tåkelys når det er mørkt, for at tåkelyset gir et mye bredere lys enn
bare nærlys.
Og når tåkelysene er innebygd i hovedlyktene og er lavere enn nærlyset, plager det ikke noen,
ikke engang biltisynet.
visiret og la det være åpent til du har passert bilen.
Selv kjører jeg konsekvent med tåkelys når det er mørkt, for at tåkelyset gir et mye bredere lys enn
bare nærlys.
Og når tåkelysene er innebygd i hovedlyktene og er lavere enn nærlyset, plager det ikke noen,
ikke engang biltisynet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Lysbruk
Så andre skal tilpasse seg din plagsomme og ulovlige lysbruk, er det det du mener? Kutt heller ut de tåkelysene sammen med nærlyset, det er en grunn til at det ikke er lov. I regnvær ligger de lysene rett over vannet på veien, som reflekterer lyset opp igjen. Dette gjør at man blir blendet, siden den totale lysmengden rett og slett blir for stor sammen med nærlysene. Det er normalt ikke noe stort problem i tørt vær, men når det er vått på veien blir det plagsomt for andre.Jompa skrev:Løsninga på tåkelysproblemet er ganske enkel, slipp styret med venstre hånd, løft opp
visiret og la det være åpent til du har passert bilen.
Selv kjører jeg konsekvent med tåkelys når det er mørkt, for at tåkelyset gir et mye bredere lys enn
bare nærlys.
Og når tåkelysene er innebygd i hovedlyktene og er lavere enn nærlyset, plager det ikke noen,
ikke engang biltisynet.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Lysbruk
I ettermiddag tok jeg Jompas store tåkelystest 2012.
Kjørte hjem fra jobb, ca 13 mil i skumring og senere mørke på regnvåt og tørr asfalt.
Kom frem til følgende konklusjon:
Tåkelysene på arbeidsbilen min, som er en MB Sprinter 88 modell blender ikke møtende bilførere.
De lyser vesentlig lavere enn nærlysene, og har en markert øvre kant på lysbunten som ikke kommer over panseret på en vanlig
personbil.
Fordelene med å kjøre med tåkelysene er at de lyser opp ca 10 meter utenfor veien, sånn at man har større mulighet til å oppdage
fotgjengere uten refleks, en og annen elg og rein som det finnes mange av langs veiene.
Og noen særlig refleksjon fra veien klarte jeg ikke å se, særlig ikke på våt asfalt som "sluker" lys.
Jeg er selvsagt klar over at det finnes tåkelys som er veldig sterkere og lyser rett i fjeset på møtende trafikk,
og at det er ulovlig å bruke tåke og nærlys samtidig.
Men når lysene ikke ser ut til å plage noen, og politi/biltilsyn ikke legger merke til at de er slått på, klarer jeg ikke å se
at jeg gjør noe galt. Bortsett fra det lille lovbruddet, da.
Det er vel ellers ett mye større problem at mange kjører med for dårlige lys enn at man har for mye lys ?
Og man trenger da strengt tatt ikke å glo rett inn i lyktene til dem man møter ?
Kjørte hjem fra jobb, ca 13 mil i skumring og senere mørke på regnvåt og tørr asfalt.
Kom frem til følgende konklusjon:
Tåkelysene på arbeidsbilen min, som er en MB Sprinter 88 modell blender ikke møtende bilførere.
De lyser vesentlig lavere enn nærlysene, og har en markert øvre kant på lysbunten som ikke kommer over panseret på en vanlig
personbil.
Fordelene med å kjøre med tåkelysene er at de lyser opp ca 10 meter utenfor veien, sånn at man har større mulighet til å oppdage
fotgjengere uten refleks, en og annen elg og rein som det finnes mange av langs veiene.
Og noen særlig refleksjon fra veien klarte jeg ikke å se, særlig ikke på våt asfalt som "sluker" lys.
Jeg er selvsagt klar over at det finnes tåkelys som er veldig sterkere og lyser rett i fjeset på møtende trafikk,
og at det er ulovlig å bruke tåke og nærlys samtidig.
Men når lysene ikke ser ut til å plage noen, og politi/biltilsyn ikke legger merke til at de er slått på, klarer jeg ikke å se
at jeg gjør noe galt. Bortsett fra det lille lovbruddet, da.
Det er vel ellers ett mye større problem at mange kjører med for dårlige lys enn at man har for mye lys ?
Og man trenger da strengt tatt ikke å glo rett inn i lyktene til dem man møter ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Lysbruk
Nei det er jo direkte farlig, man skal da ikke se på ting man ikke vil treffe har jeg lært :-)åJompa skrev:Og man trenger da strengt tatt ikke å glo rett inn i lyktene til dem man møter ?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Lysbruk
Lyset trenger ikke treffe øynene direkte for å blende deg, kanskje ikke helt korrekt å kalle det blending heller ... når det er så mange lykter som er tent, blir det et stort lyspunkt som kommer i mot deg, mange lux. Det blir lysere foran bilen din, men mye svartere rundt. Alt annet som måtte befinne deg i nærheten blir dermed mindre synlig, som f.eks fotgjengere uten refleks, elg og rein.Jompa skrev:I ettermiddag tok jeg Jompas store tåkelystest 2012.
Kjørte hjem fra jobb, ca 13 mil i skumring og senere mørke på regnvåt og tørr asfalt.
Kom frem til følgende konklusjon:
Tåkelysene på arbeidsbilen min, som er en MB Sprinter 88 modell blender ikke møtende bilførere.
De lyser vesentlig lavere enn nærlysene, og har en markert øvre kant på lysbunten som ikke kommer over panseret på en vanlig
personbil.
Fordelene med å kjøre med tåkelysene er at de lyser opp ca 10 meter utenfor veien, sånn at man har større mulighet til å oppdage
fotgjengere uten refleks, en og annen elg og rein som det finnes mange av langs veiene.
Og noen særlig refleksjon fra veien klarte jeg ikke å se, særlig ikke på våt asfalt som "sluker" lys.
Jeg er selvsagt klar over at det finnes tåkelys som er veldig sterkere og lyser rett i fjeset på møtende trafikk,
og at det er ulovlig å bruke tåke og nærlys samtidig.
Men når lysene ikke ser ut til å plage noen, og politi/biltilsyn ikke legger merke til at de er slått på, klarer jeg ikke å se
at jeg gjør noe galt. Bortsett fra det lille lovbruddet, da.
Det er vel ellers ett mye større problem at mange kjører med for dårlige lys enn at man har for mye lys ?
Og man trenger da strengt tatt ikke å glo rett inn i lyktene til dem man møter ?
Selv om du ikke føler deg blendet, så blir du det.
Man vet jo også at det tar ei stund for øynene å vende seg til mørke etter sterkt lys.
Alle vil selvfølgelig ha best mulig lys, men det er altså på bekostning av andres syn, om du vil eller ikke.
Jeg tror ikke regelen om max antall lux er der bare for moro skyld
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Lysbruk
nei- men de du møter vil se denne refleksjonen på våt vei..ikke så sterkt som lav motsol på våt asfalt men lignende.Jompa skrev:Og noen særlig refleksjon fra veien klarte jeg ikke å se, særlig ikke på våt asfalt som "sluker" lys.
Hvor mye lysene på din bil lyser/blender har jeg ingen formening om, dette er meget variabelt-en lysregel er satt ut i fra en standard regner jeg med.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Lysbruk
Er tåke/kurvelysa riktig innstilt, vil de ikke gi deg refleks fra brikker eller veiskilt, og de lyser ikke opp veibanen lengre enn at du må kjøre i 20/30 for å ha kjangs til å stoppe for fotgjengere. Men øynene dine vender seg til den lysstyrken de gir rett foran bilen, og dermed ser du dårligere det som er 50 meter eller lengre unna. Det er grunnen til at kombinasjonen er forbudt.
Når det gjelder fjernlys forsøkte jeg det da det ble foreslått på 80-tallet - med 6 volt og 25W var det ellers temmelig månelyst. Men etter to ganger å ha blitt stokkblind fordi irriterte trailersjåfører satte hele lysorgelet på meg, sa hjertet mitt at det fikk holde. Så da muligheten til å skifte til elektronisk tenning og 12V kom slo jeg til og har nå masse A og 40W på nærlyset. Holder i lange baner i mitt tempo, og har inntrykk av at jeg blir sett.
Ved lanesplitting gir nok blinklyset mye bedre effekt enn permanent fjernlys. I den grad bilførerne overhodet registrerer det som skjer bak da. Og ikke plutselig finner på å sjekke om døra er skikkelig igjen... har opplevd det noen ganger over år.
Påkjøring bakfra har jeg stor respekt for. Jawan har baklys og bremselys som hver er på ca. 2 cm2, så jeg har montert inn en serie LED for begge i toppboksen, høyt oppe. Har kjørt mye på Autobahn (med bil) i de siste førti åra, og der har de en veldig god regel ved Stau (køstopp): slå på varselblinkera når du ser det skjer, og ha de på til du har stoppa helt opp, OG bilen bak deg står stille. I de seinere åra ser jeg at enkelte her på berget endelig også har begynt denne praksisen.
Når det gjelder fjernlys forsøkte jeg det da det ble foreslått på 80-tallet - med 6 volt og 25W var det ellers temmelig månelyst. Men etter to ganger å ha blitt stokkblind fordi irriterte trailersjåfører satte hele lysorgelet på meg, sa hjertet mitt at det fikk holde. Så da muligheten til å skifte til elektronisk tenning og 12V kom slo jeg til og har nå masse A og 40W på nærlyset. Holder i lange baner i mitt tempo, og har inntrykk av at jeg blir sett.
Ved lanesplitting gir nok blinklyset mye bedre effekt enn permanent fjernlys. I den grad bilførerne overhodet registrerer det som skjer bak da. Og ikke plutselig finner på å sjekke om døra er skikkelig igjen... har opplevd det noen ganger over år.
Påkjøring bakfra har jeg stor respekt for. Jawan har baklys og bremselys som hver er på ca. 2 cm2, så jeg har montert inn en serie LED for begge i toppboksen, høyt oppe. Har kjørt mye på Autobahn (med bil) i de siste førti åra, og der har de en veldig god regel ved Stau (køstopp): slå på varselblinkera når du ser det skjer, og ha de på til du har stoppa helt opp, OG bilen bak deg står stille. I de seinere åra ser jeg at enkelte her på berget endelig også har begynt denne praksisen.
Sist redigert av erik m den 26 okt 2012, 01:21, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Lysbruk
Jeg gjør det samme over alt. Husker ikke hvor jeg har lært det, men det må enten være i USA eller i Italia..erik m skrev:Har kjørt mye på Autobahn (med bil) i de siste førti åra, og der har de en veldig god regel ved Stau (køstopp): slå på varselblinkera når du ser det skjer, og ha de på til du har stoppa helt opp, OG bilen bak deg står stille. I de seinere åra ser jeg at enkelte her på berget endelig også har begynt denne praksisen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km