Mulig jeg har sagt det før, men jeg sverger nok til karbis med lauk jeg daSvein2 skrev:Når vi først er inne på tradisjonsretter fra indre østland, kommer det en rett til fra Finnskogen.
Her kan jeg love at du holder deg mett lenge og tømmerhogsten nesten går av seg sjøl. :-)å
Fremgangsmåte:
1 kopp vatn og 1 teskje salt kokes opp. Så helles 2 kopper mjøl over vatnet (godt mottimjøl er havre eller bygg som er malt på gamle bygdekverner og tørket godt). Mjølet skal dekke vassflata, og vatnet vil da koke opp i små ”vulkaner”. Mens en med sleiva forsiktig soper mjølet over ”vulkanene” skal en synge første verset av ”Vår Gud han er så fast en borg”, - og så rører en til mjølet er blitt til klumper så store som en negl. Hvis en rører for tidlig, blir mottien rå og stor. Rører en for sent, blir mottien liten, mjølet og tørr. Det heter at lat kjerring koker godt motti, eller også at du skal rekke på bua og skjære flesk til mottien mens den koker. Mottien serveres med stekt flesk og fleskefett.
Restene brukes som dessert med sur mjølk og sukker på.
Oppskriften er hentet fra: Hårdaskost og hærdasmat: gamle matretter fra Hedmark.
Utgitt 1980 av Hedmark Bygdekvinnelag
Gjengitt med tillatelse fra Hedmark Bygdekvinnelag
Vel, jeg synes ikke det er så pussig men så forstår jeg meg kanskje bedre på kvinnfolk enn det du gjørdag-zzr skrev:Er litt pussig at kvinnfolka ikke er aktive i denna trå'n med alt detta matpratet?? Grisepratet her refereres kun til den grisen på 4 bein som er ment for mat.Forstår meg ikke på dem (kvinnfolka)
Reise på MC treff i bil???Intruder skrev:Gleder meg mer og mer til Finnskogen,om det blir drittvær kommer jeg og kompis Leif Arild i bil...Blir det fint blir det "firehjuling" og mc...
time will sjåv...