Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av AJ »

Hadde lovet meg selv å ikke komme med mer i denne tråden, men siden mange viser til loven så er det greit å trekke fram en vesentlig bestemmelse i nettopp loven, nærmere bestemt LOV 1961-05-12 nr 02: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven):

Her kan vi lese blant annet følgende (lovtekst i kursiv er gjort av meg):

6. kapitel. Forskjellige bestemmelser.
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

§ 23. Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i tilslutning til teksten i kritisk eller vitenskapelig fremstilling som ikke er av allmennopplysende karakter, når det skjer i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.

Med samme begrensning kan offentliggjort fotografisk verk mot vederlag gjengis også i kritisk eller vitenskapeligfremstilling av allmennopplysende karakter og i tilslutning til teksten i skrifter bestemt til bruk i opplæring.
Offentliggjort personbilde i form av fotografisk verk kan gjengis i skrift av biografisk innhold.

§ 27. Vern etter denne lov er ikke til hinder for dokumentinnsyn etter forvaltningsloven og offentleglova eller annen lovgivning.

Loven er heller ikke til hinder for at verk brukes i forbindelse med etterlysning, i etterforskning eller som bevismiddel.

Bestemmelsene i denne paragraf gir ikke rett til gjengivelse i maskinlesbar form, med mindre det gjelder en ikke-ervervsmessig gjengivelse etter første ledd.


Bilder som faller inn under de tre første punktene - litra a, b, og c er de som er de mest aktuelle å bruke for MCsiden.no i flyere og framvisninger gitt et forhåndsamtykke i regelverket, slik jeg har beskrevet tidligere.
Og som en del medlemmer protesterer klart og tydelig på i den tro, virker det som, at MCsiden.no skal ta seg utilbørlig til rette.
Jeg må igjen understreke det aldri har vært hensikten. Hensikten har derimot vært å innhente samtykke på forhånd for å slippe å spørre medlemmer enkeltvis om tillatelse til bruk de gangene vi skulle ønske det i sammenhenger som nevnt tidligere. Mao. en overenkomst og tillitserklæring mellom medlemmer og forum. Hadde jeg håpet dette skulle forstås som.

Men dit kommer jeg åpenbart ikke...

Så til lovteksten:
Litra a, b og c gir, så langt jeg kan skjønne, vide fullmakter ut fra disse formuleringene. Spørsmålet er, hvor går grensen for å be om samtykke/tillatelse?

Hva med f.eks. rene naturbilder eller ansamling av motorsykler hvor skilt er dekket til eller sladdet bort?
Ønske eller behov om at vi ber om tillatelse til å bruke slike? Slik at vi har alt på det tørre iht. loven? Eller kunne det være en løsning at man hadde gitt en tillatelse på forhånd basert på tillit og samtykke?

Det er fortsatt dette som er kjernen i saken.

Prisverdig at folk verdsetter bildene sine og ønsker å ha så god kontroll som mulig på disse - også etter at de er lagt ut på nettet.
Men man må få lov til å spørre om ikke enkelte tar den endringen vi har jobbet med å prøve å få på plass litt vel dramatisk?

Vi kommer til å fjerne endringen som er lagt inn i bruksbetingelser og kommer til å bruke litt tid på å se om vi legger ut en annen tekst, evt. lar være.

Tro det eller ei, men denne saken er ingen prestisje for oss. Var kun ment som en åpen og grei løsning i tillit med medlemmene her inne uten å måtte slavisk følge et lovverk, som jeg tror at mange av oss ikke fullt ut forstår. Mye synsing og harde påstander om krav og rettigheter uten å skjele til muligheten av å inngå en avtale basert på samtykke og tillit.

Hva som videre skjer med bruk av bilder her på MCsiden.no etter dette er det ikke godt å si noe sikkert om.
Selv kommer jeg ganske sikkert til å fortsette å legge ut bilder hvis jeg mener at andre kan ha glede av disse.
Hva andre gjør får rett og slett være opp til de å avgjøre. Jeg legger ut bilder uten å kreve godtgjørelse om noen finner ut at de vil bruke det i en eller annen sammenheng selv om foto er en del av min jobb som journalist. Men de fleste bildene jeg bruker i jobbsammenheng blir naturlig nok ikke lagt ut på MCsiden.no.

Og med det er mitt siste ord sagt i denne debatten - helt sikkert! Uavhengig av hva slags tekst vi evt. kommer til å legge ut under bruksbetingelser
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

Facebook var bare et eksempel jeg dro inn for å vise til regler som noen av dere har godtatt som er langt verre enn det vi har i tankene her. Hvis det går prinsippsak i dette og dere sletter bildene, så bør dere gjerne slette alle bildene dere har på Facebook også. Eller betyr ikke disse prinsippene så mye for dere?

Enkelte av dere er også temmelig spisse i formuleringene deres, med påstander om at vi i ledelsen ikke skjønner noen ting. Det synes jeg personlig er å dra det litt langt. Vi har bare til hensikt å sikre MCsiden juridisk.

Vi har jo sagt at vi holder på å gå gjennom disse reglene internt, og bedt dere avvente litt med å slette bildene deres. Ser at enkelte likevel har valgt å slette bildene sine, noe jeg synes er synd. Kanskje på tide å tenke over at dette er noe som kan ta litt tid, og ikke la sinne ta overhånd?

Det er ikke som om vi ikke hører på hva dere sier, men vi må få tid til å lage til reglene før vi publiserer de. Det vil likevel ikke si at vi kommer til å gjøre alle til lags.

.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Problemet er ikkje nødvenigvis i dag AJ men ingen kan garantere ka som skjer i morgen, ikkje du heller. det er det som er hoved problemet mit. Ved godkjening av at mcsiden får visse retigheter til bilder eller meir i dag er ikkje nødvenigvis et stort problem men det kan bli et problem i fremtiden vist mcsiden forandrer retning og holdning.

Eg skjøner ikkje ka som er problemet med å gå fra kravet og gjere slik Kawasaki forslo :scratch

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Snikkeren skrev:Facebook var bare et eksempel jeg dro inn for å vise til regler som noen av dere har godtatt som er langt verre enn det vi har i tankene her. Hvis det går prinsippsak i dette og dere sletter bildene, så bør dere gjerne slette alle bildene dere har på Facebook også. Eller betyr ikke disse prinsippene så mye for dere?
Så vist noken gjer enkelte ting på facebook så skal en ikkje ha noke sagt her altso?
Snikkeren skrev:Vi har bare til hensikt å sikre MCsiden juridisk.
Vil dok sikkre dok juridisk så skriv dok en ansvars fraskrivelse, ikkje at dok krever rettigheter til innlagt linker og bilder.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:Dåkker ska nu jær dæ så ijnnihællvetta komplisert :scratch

Hvorfor ikke endre teksten der oppe i førsteinnlegget,der dere tar bort det dærre vissvasset om at MC-siden skal ha rett til å bruke bildene til noe som helst?
Og hvis det tilfeldigvis skulle være et bilde eller to dere ønsker å bruke,så kan dere jo bare spørre "eieren" om det er greit,i hvert enkelt tilfelle.

Easypeasy,problem solved :thumleft
Vil fremdeles påstå at dette er den beste løsningen.
Litt forundret over at formledelsen ikke ser dette, men femdeles argumenterer for sin løsning ... som de påstår ikke er et prinsipp, men som oppfattes slik av alle andre
Hvorfor kan det ikke innhentes tillatelse i de enkelte tilfeller? Hva er problemet med dette?
Ang. facebook, så finnes det merkelig nok også folk som ikke bruker det ... tøvete sammenligning

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:Facebook var bare et eksempel jeg dro inn for å vise til regler som noen av dere har godtatt som er langt verre enn det vi har i tankene her. Hvis det går prinsippsak i dette og dere sletter bildene, så bør dere gjerne slette alle bildene dere har på Facebook også. Eller betyr ikke disse prinsippene så mye for dere?

Enkelte av dere er også temmelig spisse i formuleringene deres, med påstander om at vi i ledelsen ikke skjønner noen ting. Det synes jeg personlig er å dra det litt langt. Vi har bare til hensikt å sikre MCsiden juridisk.

Vi har jo sagt at vi holder på å gå gjennom disse reglene internt, og bedt dere avvente litt med å slette bildene deres. Ser at enkelte likevel har valgt å slette bildene sine, noe jeg synes er synd. Kanskje på tide å tenke over at dette er noe som kan ta litt tid, og ikke la sinne ta overhånd?

Det er ikke som om vi ikke hører på hva dere sier, men vi må få tid til å lage til reglene før vi publiserer de. Det vil likevel ikke si at vi kommer til å gjøre alle til lags.

.
Hva som kommer på FB er farget av hvilke regler som er på Fb. Her på Mcsiden er det laget en mengde fantastiske reisebeskrivelser og annet i den tro og i tillit til at man har en viss eiendomsrett til det matrialet som er lagt ut. Når dere nå skal sikre MCsidens rettigheter i dette så er det jo svært betimelig å spørre hvorfor MCsiden skal ha rettigheter til matrialet som er lagt ut, ut over at det ligger og beriker forumet det ligger på.

Dette kan blir slutten på mange reisebeskrivelser og mye annet for veldig lang tid. Det er ikke vanskeligere enn å si at MCsiden ikke har andre rettigheter til matriellet enn at det ligger og beriker forumet i den grad de er til berikelse. Annet betyr det ikke. Regner med at MCsien allerede har kopi av alt som en gang har ligget ute uansett om det er slettet eller ikke så jeg tror de med sterke meninger her kommer til å være relativt våkne for hva som skjer med dette fremover

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

Aj argumenterer med tillit - tror faktisk at de fleste har lagt ut bilder og annet i tillit til at dette ikke skulle bli misbrukt. Denne tilliten er i ferd med å bli brutt og det i form av en regelendring man ikke klarer å påvirke selv om man forsøker det beste man kan. Dette er ikke tillitsvekkende og derfor reagere så mange negativt på det som skjer......

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

Personlig har jeg i min tid her inne ikke delt forumsledelens syn/tolkninger i svært mange saker. Det er greit nok, og må selvsagt respekteres. Dog gir de personlige erfaringene meg ingen grunn til å ha noe spesiell overdrevet tillit over for dem.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Godtvoksen skrev:Personlig har jeg i min tid her inne ikke delt forumsledelens syn/tolkninger i svært mange saker. Det er greit nok, og må selvsagt respekteres. Dog gir de personlige erfaringene meg ingen grunn til å ha noe spesiell overdrevet tillit over for dem.
Ja, nå er vi flere uten tillit til driften. :knegg
Snakker om å sitte med senderen på uten å klare å lese noe på mottakeren sin.

Men lista er lagt, så får vi brukere forholde oss til det. Evt holde oss helt borte.
Men som Duville sier så vil nok noen følge med framover og se om de drar frekkheten så langt at slettet materiale hentes ut av serverne.

Jeg er målløs.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Bjønnavind »

ZZR-Tom skrev:
Bjønnavind skrev:Jeg kjenner jeg ikke tar dette så ille opp som mange andre.. Hvis bildene jeg har lagt ut kan hjelpe forumet på en positiv måte, så synes jeg det bare er fint :-)

Om 100 år er allting glemt uansett, og siden jeg ikke har noe å skjule for verken myndighetene eller fruen ser jeg ingen problemer med å la andre se bilder av meg og/eller sykkelen min. :-P

Jeg tjener heller ikke penger på mine bilder..

Kjør på sier jeg :-)

Tæppatå'k!
La oss ta litt ting sån hypotetisk sett på kanten.
Om 1.5år så får AJ tilbud om å selge mcsiden.no til et firma/person som kjører ei linje som strider heilt i mot det du liker og står for.
Vordan stiller du deg då til til rettighetane over bildene dine?

Eg forstår ikkje kvifor dei ikkje kan gjere som Kawasaki forslo, enkelt or ryddigt
For meg er det ett fett hvordan det løses. Og dersom AJ selger forumet til folk med meninger som strider mot meg og mitt, så kommer jeg nok ikke til å tenke så mye over det da heller. Og den enkle grunn til det er at jeg (som ikke tjener penger på bilder) rett og slett ikke bryr meg om hva som skjer med mine bilder.

Hvordan kan man misbruke et bilde av en gammel goldwing? Og siden jeg har latt meg avbilde sammen med banneret så har jeg godtatt at Mcsiden kan bruke det bildet fritt. Jeg har ikke engang lest brukervilkårene for bilder her, så for alt jeg vet kan det hende jeg godtok at Mcsiden bruker bildene mine på en hvilken som helst måte. Men for meg er det helt i orden, for jeg har full tillit til administrerende brukere her. Jeg synes de gjør en kjempejobb, og de jeg har møtt synes jeg er så ålreite at jeg gladelig gir fra meg rettighetene til mine ubetydelige bilder. Hvis det kan hjelpe et allerede flott forum:-)

Tæppatå'k!

Godtvoksen

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Godtvoksen »

https://docs.google.com/document/d/1Kbi ... Ywabgc/pub" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Men det finnest mangen her som har delt meir en bere bilde av sykkelen sin her, det er jo det som er greiene her.
Og når en stiller opp på bildetakning med sidens banner så er det noke heilt annert en når en har lagt ut bilder av sine barn,mødre,fedrer etc etc.
Igjen så skjøer eg ikkje ka som er problemet med Kawasakis løsning

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde syntes det er greit om de har rettigheter over det som lastes opp på mvsiden. Det er tross alt deres server. Men ikke når man linker til andre servere.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

Jeg synes det er trist at denne saken tar så på vei. At det stilles misstillit når alt vi prøver er å komme med retningslinjer som en diskusjon har kommet frem til at vi må ha synes jeg er sårende. Så tillegges jeg og andre i "ledelsen" motiver som vi over hode ikke har. Det også føler jeg på personlig. Jeg er en rettskaffen mann i alt jeg gjør, også i denne saken. Minst av alt er det økonomiske hensikter slik Duville går mer enn langt i å antyde. Den var under beltestedet... :[-X

Så da spør jeg, for at det skal være enklest for alle, ikke bare brukerne: Hvordan bør teksten være da? Kom med noe konstruktivt, ikke bare klag!

Burde vi bytte ut ordet "bruke" til "låne"? Skal vi ta bort det som omhandler bilder som er lagret på eksterne tjenester? Blir det bedre da?

Hva med å hjelpe oss litt. Jeg forstår at Kawasaki sitt forslag kan være å foretrekke for mange, men det er mange som har lagt igjen bilder her som ikke er så aktive på forumet. Det er mulig for dere brukere å reservere dere mot PM og epost. Det er mange som har benyttet denne muligheten til reservasjon. Hvordan skal vi da komme i kontakt med dere?! Vi trenger ha en klausul hvor vi på en enkel måte kan få låne bilder kun i den hensikt å fremme forumets og medlemmenes felles interesse. Er det så vanskelig å akseptere dette uten å tillegge oss motiver vi ikke har?

Det beste er jo selvfølgelig at dette er ryddig og greit for alle. Så skal jeg legge til at jeg personlig setter mest pris av alt på de av dere som lager turskildringer som er krydret med bilder. Større leseglede enn det er det vanskelig for meg å finne her på MCsiden. Dessverre er jeg ikke like flink til å lage turskildringer selv, men det er en annen sak. Å miste dette vil være et stort tap for MCsiden, noe jeg tror vi alle kan være enige om.

Kan denne teksten være mer spiselig?

Kode: Velg alt

Ved å ta i bruk forumets Galleri og/eller vedleggsfunksjoner anses følgende som akseptert: 
Med å laste opp bilder til MCsiden.no gir du samtidig et samtykke til at MCsiden.no kan låne disse til markedsføring av forumet på nett, e-post og i flyers/brosjyre-materiell, samt til visning på messer hvor MCsiden.no deltar. Video er ikke omfattet av dette vilkår og MCsiden må ha samtykke fra eier før eventelt bruk. MCsiden.no kan ikke bruke opplastede bilder, slik som beskrevet ovenfor, i kommersielle inntektsbringende hensikter. MCsiden.no kan ikke ta ansvar for eventuelle spredninger eller andre ulemper som måtte oppstå som følge av tilgjengeliggjøring på MCsiden. Vær dog spesielt oppmerksom på at bilder som er lastet opp i Galleri kun er lesbart for innloggede brukere mens bilder lagt inn som vedlegg eller direkte linker er direkte tilgjengelig for alle besøkende.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

JohnnyTh skrev:Jeg hadde syntes det er greit om de har rettigheter over det som lastes opp på mvsiden. Det er tross alt deres server. Men ikke når man linker til andre servere.
Det første er greit og man kan akseptere betingelsene for opplasting.

Det andre momentet er ikke like greit. Hvis du linker inn fra en annen side, plikter du å sjekke opphavsretten. Linker mcsiden, har de faktisk samme undersøkelsesplikt.

Verre er det ikke, og slik må det være selv om enkelte mener det motsatte. Man kan ikke være nihilist og gi beng i andres rett. Internett er og blir anarkistisk, og da er det jo greit å være på den sikre siden med et sett forumregler. Så får man da til syvende og sist like de eller ikke.

Svar