Kosthold og Treningstråden

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev: Forøvrig vil jeg påstå at du fremstår som ganske ... hva skal vi kalle det ... ignorant kanskje, og lite åpen for at det finnes en annen virkelighet utenfor din velfungerende kropp.
Nå er det flere stk her inne som forteller om reelle problemer med lav vekt, og ikke klarer og løse dette ... heller ikke i samarbeid med engasjerte og dedikerte mennesker som har dette som yrke.
Du kan også få påstå hva du vil. Min kropp er kanskje velfungerende, sammenlignet med mange andre.
Jeg selv var dedikert og viet ekstremt mange timer av livet mitt til dette. Jeg har trent aktivt og målrettet for å gå opp i vekt. Jeg har holdt på i snart 17 år. Å nei, jeg ga ikke opp etter 8 måender. Jeg ga ikke opp etter å ha hatt over 14 måneder uten et målbart resultat.

Jeg har drevet med kampsport. Jeg har drevet med vektløftning, jeg har drevet med veldig mye smal idrett. Ja listen er lang.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av RuneMC »

ega16 skrev: Skjelettet veier hos de fleste mellom 2,5 og 4,5 kilo.
Det høres usannsynlig lite ut.

Tror dette stemmer bedre 12-15% av kroppsvekt på en som ikke er overvektig.
http://wiki.answers.com/Q/What_percent_ ... n_skeleton

Og det er "tørr-vekt", dvs man må regne mer enn doble av dette i et levende menneske - som vel er det eneste relevante når man snakker om slanking.


P.S. Og til diskusjonen om vekt generelt - sammenlignet med dinosaurene er vi da ganske så små og lette :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

Jeg vil nok heller si at folk flest er ignorate over for hvor mye tid, krefter og psyke som kreves for å oppnå bra resultater. Det positive er psyken og viljen er også noe som vokser og utvikler seg underveis så lenge man ikke gir opp.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev: Forøvrig vil jeg påstå at du fremstår som ganske ... hva skal vi kalle det ... ignorant kanskje, og lite åpen for at det finnes en annen virkelighet utenfor din velfungerende kropp.
Nå er det flere stk her inne som forteller om reelle problemer med lav vekt, og ikke klarer og løse dette ... heller ikke i samarbeid med engasjerte og dedikerte mennesker som har dette som yrke.
Du kan også få påstå hva du vil..
Takk for det
LordShaft skrev:
Min kropp er kanskje velfungerende, sammenlignet med mange andre.
Jeg selv var dedikert og viet ekstremt mange timer av livet mitt til dette. Jeg har trent aktivt og målrettet for å gå opp i vekt. Jeg har holdt på i snart 17 år. Å nei, jeg ga ikke opp etter 8 måender. Jeg ga ikke opp etter å ha hatt over 14 måneder uten et målbart resultat.

Jeg har drevet med kampsport. Jeg har drevet med vektløftning, jeg har drevet med veldig mye smal idrett. Ja listen er lang.
Etter så mye erfaring og kunnskaper du har om emnet, så har du altså gått glipp av det faktum at ikke alle fungerer på samme måte ... selv uten at man har klart å påvise noen medisinske grunner ... hverken sykdommer eller allergier.
Det nytter ikke hvor mye du forteller om hvordan din kropp fungerer ... for andre er det annerledes.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

RuneMC skrev:
ega16 skrev: Skjelettet veier hos de fleste mellom 2,5 og 4,5 kilo.
Det høres usannsynlig lite ut.

Tror dette stemmer bedre 12-15% av kroppsvekt på en som ikke er overvektig.
http://wiki.answers.com/Q/What_percent_ ... n_skeleton

Og det er "tørr-vekt", dvs man må regne mer enn doble av dette i et levende menneske - som vel er det eneste relevante når man snakker om slanking.


P.S. Og til diskusjonen om vekt generelt - sammenlignet med dinosaurene er vi da ganske så små og lette :lol
Ja, det er vel litt forskjellige måter å måle vekten, disse hevdet mellom 2.5 og 4.5 kg.

http://www.vektklubb.no/artikkel/knuser ... ng-7522412" onclick="window.open(this.href);return false; poenget er uansett er at det utgjør en liten forskjell fra person til person.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:Jeg vil nok heller si at folk flest er ignorate over for hvor mye tid, krefter og psyke som kreves for å oppnå bra resultater. Det positive er psyken og viljen er også noe som vokser og utvikler seg underveis så lenge man ikke gir opp.
Jeg vil være så frimodig å påstå at jeg har både psyke og vilje nok ... etter denne perioden i sykesenga kunne jeg hverken gå eller bruke armene (pga brudd i rygg og nakke)... og til tross for at ikke legene trodde det var mulig, så er jeg vel kanskje 90% restaurert i dag. Det skyldes i stor grad vilje. At jeg ikke ga opp
Men noen tjukkas blei jeg altså ikke

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

jhn skrev:
ega16 skrev:Jeg vil nok heller si at folk flest er ignorate over for hvor mye tid, krefter og psyke som kreves for å oppnå bra resultater. Det positive er psyken og viljen er også noe som vokser og utvikler seg underveis så lenge man ikke gir opp.
Jeg vil være så frimodig å påstå at jeg har både psyke og vilje nok ... etter denne perioden i sykesenga kunne jeg hverken gå eller bruke armene (pga brudd i rygg og nakke)... og til tross for at ikke legene trodde det var mulig, så er jeg vel kanskje 90% restaurert i dag. Det skyldes i stor grad vilje. At jeg ikke ga opp
Men noen tjukkas blei jeg altså ikke
Det er jo utrolig bra! hadde nok neppe vært noe problem for deg å lagt på deg om du hadde gått inn for det over et par år med bra tilpasset trening og kosthold da.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:Jeg vil nok heller si at folk flest er ignorate over for hvor mye tid, krefter og psyke som kreves for å oppnå bra resultater. Det positive er psyken og viljen er også noe som vokser og utvikler seg underveis så lenge man ikke gir opp.
Jeg vil være så frimodig å påstå at jeg har både psyke og vilje nok ... etter denne perioden i sykesenga kunne jeg hverken gå eller bruke armene (pga brudd i rygg og nakke)... og til tross for at ikke legene trodde det var mulig, så er jeg vel kanskje 90% restaurert i dag. Det skyldes i stor grad vilje. At jeg ikke ga opp
Men noen tjukkas blei jeg altså ikke
Det er jo utrolig bra! hadde nok neppe vært noe problem for deg å lagt på deg om du hadde gått inn for det over et par år med bra tilpasset trening og kosthold da.
Det ble jo gjort en ganske stor innsats for å få meg opp i vekt, uten å lykkes, så et lite problem var det jo ... dvs, jeg gikk jo litt opp i vekt når jeg begynte å bevege meg litt igjen. Nesten opp til min gamle vekt før ulykken, fordi de musklene som var delvis lammet, sakte men sikkert kom tilbake.
Det sies at ved å ligge urørlig i 1 mnd, kan så mye som 30 % av muskelmassen svinne hen ... ikke usannsynlig mener jeg etter å ha sett bilder av meg selv på den tiden.
Det kan se ut som folk er bygget for en spesifik vekt .. i løpet av 20 år varierte ikke vekten med mere enn 2-3 kg +/-
Jeg sier ikke at det er umulig for meg å gå opp i vekt, men det vil nok kreve tilnærmet heldagsjobb for å få det til + en stor innsats for å opprettholde den ønskede vekta ... som blandt andre Carpa var inne på ... det kan bli for stort fokus på kropp også, så jeg har godtatt at jeg veier et sted mellom 5-10 kg mindre enn ønskelig.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av ega16 »

Muskelminne gjør at man lettere (dvs "lett" i den fortand at det er lettere enn å bygge på seg ny masse) legger på seg den opprinnelige massen man hadde. Et godt et eksempel på dette er de som tidligere har brukt anabole steroider da det gir dem et fortrinn ovenfor andre som ikke har brukt selvom de ikke lenger bruker.

Kosthold og trening er absolutt en heldagsjobb (ihvertfall kostholdet) om man tar det seriøst, selvom det er lov og sunt å ta seg fri nå og da :)

Folk er nok ikke klar over for stor forskjell det er på spisevaner og aktivitet (Non-exercise activity thermogenesis) blant folk, og relativt små ting i løpet av en dag kan utgjøre store forskjeller i løpet av et år. F.eks bare det å ta trappa istedet for heisen på jobben.

Jeg ser sjeldent på TV og enda sjeldnere reality TV, men denne skinny vs fat TV serien (hvor de prøver hverandre matvaner over en tid) så ser man at dette kommer godt frem med hvor forskjellige vaner man har.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av jhn »

ega16 skrev: Muskelminne gjør at man lettere (dvs "lett" i den fortand at det er lettere enn å bygge på seg ny masse) legger på seg den opprinnelige massen man hadde. .....
.... og relativt små ting i løpet av en dag kan utgjøre store forskjeller i løpet av et år. F.eks bare det å ta trappa istedet for heisen på jobben..
Ja dette med opprinnelig vs ny muskelmasse merket jeg jo tydelig.
Jeg hadde totalt "forbud" mot å ta heis på St.Olavs fra første dag, og det er blitt en vane ... så sant det finnes en trapp, så bruker jeg den ... alltid

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av TheHaughom »

Ernæring og trening er et område som har og er en stor del av livet mitt.
Jeg har tidligere drevet aktivt med styrkeløft over flere år, men har nå lagt dette litt til sides.
Trente før 6-8 ganger i uken, av og til mer - gjerne 2-2.5 timer per gang, varierende intensivitet. Vekten var grei å kontrollere.

Etter jeg la fra meg styrkeløft var jeg 130kg, mye muskelmasse, men hadde jo "litt ekstra" for å si det slik - men dette var mer eller mindre optimal vekt for meg på tidspunktet.
Deffet jeg mistet jeg mye styrke. Når jeg sluttet satsingen fant jeg ut at jeg skulle ned i vekt, jeg endret radikalt matvaner, og byttet ut en-to økter med kardio. Trappet ned litt på treningen.
Nådde 94kg ca. et år etter jeg sluttet, var meget fornøyd. Lav fettprosent, men generelt god muskelprosent.

Forøvrig har det vist seg nærmest umulig å holde den vekten. Jeg og min samboer spiser samme mat, jeg spiser gjerne mindre mengder, allikevel er det jeg som går opp i vekt. Dette er ikke noe synsing, og at jeg "spiser mer enn jeg tror". Dette går på veiing av mat, fordeling av karb/protein/fett. Hun kan i tillegg spise sjokolade og chips "som hun vil" uten å merke noe.

Nå trener jeg styrke 3 ganger i uka (1.5 - 2 timer per gang), samt anaerob kardio 1 time og aerob kardio 1.5 timer i uka.

Kostholdet mitt er som følger:
Kuttet ut "vanlig" frokost, brødskiver etc. kan jeg se langt etter for å holde stabil vekt. Proteinshake m/30g havregryn blir det som regel.
Lunsj består av salat, uten dressing, med skinke/kjøtt alt etter hva det er i kantinen.
Mellommåltid består av 1-2 frukt + en håndfull nøtter/kjerner.
Middag er alt etter som, relativt vanlig middag, men jeg må moderere mengden - spiser til jeg ikke er "sulten".
Kveldsmat kommer an på trening. Rett etter trening blir det proteinshake og en banan, deretter det jeg gidder å lage. Rugbrød med kokt skinke, fullkornswrap med salat og kylling eller lignende.

Jeg er meget fokusert på å ikke innta unødvendige kalorier, og jeg spiser ikke mellom måltider. Drikker for det meste rent vann eller melk, i tillegg til kaffe.
Jeg er også godt klar over terminologien "Kcal inn - energiforbruk = stabil vekt", og at 70% av vektredusjon skjer gjennom endring av matvaner.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg, med betydelig mer muskelmasse, trening og fokus, ikke går ned i vekt, kontra min samboer. Jeg mener det er individuelle forskjeller på hvor lett man "legger på seg".
Uten å komme med unnskyldninger føler jeg at heavy bulking/deffing tidligere har "ødelagt" forbrenning/næringsopptaket i kroppen min, muligens kombinert med kosttilskudd - som for det meste har vært protein, kreatin og diverse vitamin/fettblandinger (selolje, ZMA, kalsium, vitamin D).

Jeg har ikke tid til å trene mer, føler 8-9 timer trening i uken burde være OK for å kunne gå ned.

Noen som har noen innspill?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

Heavy trening og nøye kosthold gjør noe med næringsopptaket ditt over tid! Jeg vil ikke gå så langt å si det ødelegger det, men heller optimaliserer det.

Utifra hva du skriver, så kan det se ut som du får i deg alt for lite mat...
Forøvrig har det vist seg nærmest umulig å holde den vekten. Jeg og min samboer spiser samme mat, jeg spiser gjerne mindre mengder, allikevel er det jeg som går opp i vekt. Dette er ikke noe synsing, og at jeg "spiser mer enn jeg tror". Dette går på veiing av mat, fordeling av karb/protein/fett. Hun kan i tillegg spise sjokolade og chips "som hun vil" uten å merke noe.
Har du målt hva energi forbruk du har i løpet av en uke, og hvor mye du får i deg.
Får du i deg for lite energi, vil kroppen din gå i nødmodus og vil tviholde på alt den får i seg. Du er "underernært" Som igjen gjør at det er veldig fort gjort å faktisk legge på seg.

De fleste som skal trappe ned på trening, eller skifte om på annen trening går seg på en smell akkurat når det kommer til energi inntaket.

Det er helt undøvendig å trene veldig mye for å opprettholde muskelmasse og ligge lavt i fett%, men du må ha kontroll på kosten. Går du for lavt er værre enn å ligge litt for høyt.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av TheHaughom »

Jeg har også tenkt det til tider - at kroppen er i "nødmodus" og tviholder på alt den får i seg.
Har forsøkt å spise mer, og mer karb-holdige måltider - som andre "normale" folk spiser. Over ca. 1 mnd resulterte det i et par kg opp i vekt.

I tillegg tror jeg ikke jeg er underernært, oppnår gode resultater/økning styrkemessig - noe som vil være meget vanskelig om man er underernært.

Da jeg kuttet kosten radikalt var jeg periodevis under 1000kcal per dag, samtidig mye kardio. I begynnelsen for å minske magesekken, da den var svær etter år med mye mat.
Jobbet meg opp mot et normalt kosthold på 2900-3000kcal, dette skal være rundtom der jeg vedlikeholdt vekten. Den gang ei...

Per i dag skal jeg ha over 3000kcal per dag for å vedlikeholde vekten. Dette er relativt mye mat, når det kommer i form av mat, og ikke "junk".

Kjapt regnet sammen inntar jeg følgende kcal på en dag (gjennomsnittlig):
Frokost: 270kcal
Lunsj: 200-300kcal
Mellommåltid: 250kcal
Middag: 500kcal
Etter trening: 190kcal
Kveldsmat: 230-300kcal

Totalt blir det 1800kcal give or take.
Det skal merkes at jeg har spist mer tidligere, ikke mye, men 5-600 kcal mer. Da gikk jeg opp i vekt.
Nå har jeg kjørt på litt ekstra de siste 8 dagene, med dietten over, vekten har holdt seg stabil. Måler en gang i uken.
Jeg kommer til å holde denne dietten i minst noen uker til, for å se om det gir utslag eller ei. Dersom det ikke gir utslag skal jeg prøve å gå opp en 1000kcal per dag.

Har ikke målt energiforbruk, men det skal da være betraktelig høyere enn det jeg inntar. Kjører relativt intensive treningsøkter, øker vekter og distanse/intensivitet gjevnlig, og føler jeg får godt utbytte.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av LordShaft »

1800 kcal i inntak... Det er ALT for lavt!! :[-X

Jeg selv har en hvileforbrenning på 2486 kcal. Hvis jeg ligger helt fætte i ro på sofaen, forbrenner jeg nesten 2500kcal. Med trening og vanlig bevegelse.. gjerne fysisk arbeid, må du øke inntaket betraktelig.

Når jeg sier underærnert mener jeg det ikke 100% bokstavelig!
Jeg ville satt meg ned med en objektiv 2 og gjerne 3 part. Sett deg grundig ned å regn på inntak og forbrenning. Ikke noe ca!! Så skal du nok se at det kommer til å skje store forandringer.

Å få i seg 3 til 4000 kcal i løpet av en dag fra sunt kosthold kan være smertefullt. På mange måter. Jeg bruker til tide matolje for å spe på med kcal på slutten av dagen. Jeg er litt fan av Børge Fagerli sin biorytme.
Du er mye nærmere å få de resultatene enn du tror. Men du må inn på nytt tankesett... Jeg hadde ville lagt meg opp på 1000 med en gang. Også må du være tålmodig. Du kan risikere å gå litt opp før du går ned og ting stabiliserer seg.

Du må for all del ikke få for stort mellomrom på energi inn og energi forbrent :-)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kosthold og Treningstråden

Legg inn av TheHaughom »

Som jeg sa, startet denne dietten for 9 dager siden. Tidligere har jeg ligget på 2400kcal som skal være ganske greit for heavy fat burn for en på min størrelse.
Jeg kommer til å fortsette en stund til, for å se om det gir noe utslag.

Det jeg sa over er rimelig nøyaktig, men varierer med kanskje 100kcal per dag - avhengig av hva jeg spiser til de forskjellige måltidene.

Fører ikke dette frem over en måned skal jeg legge om kostholdet igjen.

Takker for innspill LordShaft, setter ting i et annet perspektiv...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar