Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7006
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Jompa »

I fjor var det traktorer, og litt senere på sommern bobiler. Har også sett at el-biler kan være irriternde :eh
Her er noen forslag til flere gode irritasjonsmomenter:

Fotgjengere med og uten hund, jenter på hest, mopeder,trailere, gravemaskiner, sauer, kyr, elg og rein.

En irritert fører er en dårlig fører, lærte jeg på kjøreskolen for ca en generasjon siden, og det ser skummelt ut for enkelte her på forumet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

Jompa skrev:I fjor var det traktorer, og litt senere på sommern bobiler. Har også sett at el-biler kan være irriternde :eh
Her er noen forslag til flere gode irritasjonsmomenter:

Fotgjengere med og uten hund, jenter på hest, mopeder,trailere, gravemaskiner, sauer, kyr, elg og rein.

En irritert fører er en dårlig fører, lærte jeg på kjøreskolen for ca en generasjon siden, og det ser skummelt ut for enkelte her på forumet.

:thumleft

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

Elolz skrev:
OMAAS skrev:Nye bestemmelser for sykkel og vikeplikt:
http://www.dinside.no/917082/nye-bestem ... -vikeplikt
Latterlig ](*,) De skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av det
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av pelsen »

Carpa skrev:
Elolz skrev:Latterlig ](*,) De skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av det
tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tenker at nye regler spiller liten rolle. Er det noen som noengang har sett en sånn kondomdress-syklist vise hensyn, eller se seg for eller for den saks skyld følge trafikreglene? Det eneste reglene forandrer på er at den dagen det smeller, så er det sjåføren på motorisert fremkomstmiddel som får skylda, samme f... Og sånn var det vel stort sett tidligere også :scratch
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Intruder »

De kjører faan meg i veibanen der det er sykkelvei ved siden av,irriterende men ingen vits i å la seg ergre....
Risikere å gli på knea mange meter på asfalt eller oljegrus---og risikere å bli nedkjørt av bil--er ikke noe for meg iallfall... =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av KydeX »

Jompa skrev:I fjor var det traktorer, og litt senere på sommern bobiler. Har også sett at el-biler kan være irriternde :eh
Her er noen forslag til flere gode irritasjonsmomenter:

Fotgjengere med og uten hund, jenter på hest, mopeder,trailere, gravemaskiner, sauer, kyr, elg og rein.

En irritert fører er en dårlig fører, lærte jeg på kjøreskolen for ca en generasjon siden, og det ser skummelt ut for enkelte her på forumet.
+1

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av teeU »

pelsen skrev:
Carpa skrev:
Elolz skrev:Latterlig ](*,) De skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av det
tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av teeU »

Hadde kanskje vært bedre om alle syklistene hadde tatt bilen i stedet?
Det hadde sikkert hjulpet på trafikk-kaoset, enkelte skjønner ikke sitt eget beste.
Istedet for å irritere seg over sykler, se de heller som en bil mindre i køa foran deg :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jhn »

teeU skrev:
pelsen skrev:
Carpa skrev:
Elolz skrev:Latterlig ](*,) De skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av det
tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.
Det har jo vært mye klaging på bilister som ikke sjekker speil/dødvinkel, så da antar jeg at alle her inne alltid sjekker dette ... da burde det ikke være noe problem.

En ting som ofte slår meg ... motorsyklister må vel være den trafikkantgruppen som klager mest på, og irriterer seg mest over alle de andre idiotene som absolutt må være i veien ... de burde jo skjønne at så lenge de ikke kjører mc, og er like ufeilbarlige som oss, så har de ingenting i trafikken å gjøre

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
teeU skrev:
pelsen skrev:
Carpa skrev:
Elolz skrev:Latterlig ](*,) De skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av det
tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.
Det har jo vært mye klaging på bilister som ikke sjekker speil/dødvinkel, så da antar jeg at alle her inne alltid sjekker dette ... da burde det ikke være noe problem.

En ting som ofte slår meg ... motorsyklister må vel være den trafikkantgruppen som klager mest på, og irriterer seg mest over alle de andre idiotene som absolutt må være i veien ... de burde jo skjønne at så lenge de ikke kjører mc, og er like ufeilbarlige som oss, så har de ingenting i trafikken å gjøre
Hehe litt morsomt ja...
MEN vi motorsyklister er NØDT til å ta hennsyn, vi er få, vi er sårare, vi er også flksible, dvs vi kan bytte fil kjapt og dette vet bilistene, de liker ikke sniking i køen. Kan bli morsomt dett.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:
teeU skrev:
pelsen skrev:
Carpa skrev:
Elolz skrev:Latterlig ](*,) De skal kunne kjøre forbi på veiskulderen og samtidig må vi vike for de...
Den der synes jeg høres skummel ut altså. Man er jo ikke vant til å måtte se seg så godt for på den siden når man skal svinge inn en vei til høyre. Ser for meg at det kan bli noen stygge ulykker av det
tja, kjører du forbi en syklist og slakker av før du skal til høyre så bør du vite om hva som kan dukke opp på høyresiden...
Sitter man i en saktegående kø og skal svinge til høyre er det vel vanlig prosedyre å sjekke speil og dødvinkel før man svinger.
Enig, alle som har førerkort har fått innprenta å sjekke speil før sving.
Det har jo vært mye klaging på bilister som ikke sjekker speil/dødvinkel, så da antar jeg at alle her inne alltid sjekker dette ... da burde det ikke være noe problem.

En ting som ofte slår meg ... motorsyklister må vel være den trafikkantgruppen som klager mest på, og irriterer seg mest over alle de andre idiotene som absolutt må være i veien ... de burde jo skjønne at så lenge de ikke kjører mc, og er like ufeilbarlige som oss, så har de ingenting i trafikken å gjøre
Hehe litt morsomt ja...
MEN vi motorsyklister er NØDT til å ta hennsyn, vi er få, vi er sårare, vi er også flksible, dvs vi kan bytte fil kjapt og dette vet bilistene, de liker ikke sniking i køen. Kan bli morsomt dett.
Litt som forholdet motorsyklist vs syklist kanskje?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Litt på siden kanskje, men det sykkelritt i gata her i dag. Folk er jo helt idioter jo. Verst er følgebilene. De som for anledningen har vært på Biltema og kjøpt oransje blinklys på taket. Det jeg lurer på da, er om disse idiotene er fritatt fra trafikkreglene? Jeg kjører mot syklistene i gangfart på motsatt side av veien og blir bortimot presset av veien av han idioten som kom i mot meg med lys på taket. Blodtrykket mitt er faretruende høyt akkurat nå. ..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av lasse_hansen »

Når skal vi i mc-siden arrangere mc løp da?? Jeg kan få et par naboer til å stille med bil med oransje lys på taket... Så kan vi la starten gå ifra Øst til Nord?

Vi kommer nok ikke langt føre onkel blå er ute da gitt... Men har vi sykkel UTEN motor, da går det nok helt fint.. og vi kan sikkert sykler midt i veien, på rødt og grønt lys, uten stans og uten å vise hensyn!!! :scratch

:lol :yeyeye

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av dagkr »

Hva er det egentlig som gjør at mange ikke tåler syklister? Hvis man har forsøkt å sykle på vårparten eller på gangvei med hundeeiere og barnefamilier så kan det ikke være så vanskelig å forstå hvorfor syklister sykler på veien.

Før man har fjernet glass, strøsand og annen dritt fra gangveiene så vil en syklist punktere ganske ofte. Personlig rekord er to ganger på en to mils tur. Når så våren er blitt til sommer så vil det være mange elementer i de omtalte feltene beregnet for gående og syklende det vil være ubehagelig å passere i 30-40km/t og da mener jeg ubehaglig for begge parter. Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard og det kan være direkte helseskadelig å holde et visst tempo der det er uoversiktelige påkjøringer som krysser sykkelstien. Derfor er det ikke for å plage dere at syklister helt lovlig benytter veibanen.

At dette skal skape så mange negative reaksjoner fra en gruppe trafikanter som bare trenger å tenke på å gi gass for å smette forbi er for meg helt uforståelig.

Generaliseringen i tråden skal jeg ikke kommentere, men jeg vil oppfordre til å slutte med den gretne gubbeholdningen og heller respektere alle som ferdes i trafikken. Jeg har hatt gleden av å ferdes i trafikken i en del andre europeiske land hvor syklister har en høyere status, og det fungerer ganske bra selv om veiene er smalere og mer svingete. Men i Norge blir det kø fordi man har en så passiv kjørestil at man trenger en middels stor landingsbane med klar sikt for å våge å plassere hjulene på den andre siden av midtstreken.

En annen ting som bekymrer meg med enkelte av kommentarene i denne tråden er at de er basert på at andre ikke skal kunne opptre smidigere enn seg selv i trafikken. Det er sikkert mange bilister som irriterer seg når en selv smetter mellom køen, eller steller seg først i et lyskryss. Og da er det greit å oppføre seg mot syklister som man vil at bilister skal oppføre seg mot oss.




Sent from my GT-P7320 using Tapatalk HD

Svar