Valg av sykkel nummer to?

Forum for fulleffekt tung-MC
Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Æljen »

Dynamisk ESA er det vel bare ducatien som har noe i nærheten av. De andre har det ikke :roll

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

EDIT.... Tror enten jeg eller andre misforstod :P :p
Sist redigert av Bringisen den 22 nov 2013, 16:24, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

Æljen skrev:Dynamisk ESA er det vel bare ducatien som har noe i nærheten av. De andre har det ikke :roll
Jojo, S1000RR HP4:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=9wdQZAgs0dk[/video]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Æljen skrev:Dynamisk ESA er det vel bare ducatien som har noe i nærheten av. De andre har det ikke :roll
Jojo, S1000RR HP4:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=9wdQZAgs0dk[/video]
Og......R1200GS LC ;-)

"The BMW Motorrad R 1200 GS is the most advanced adventure motorcycle ever launched. With 33 years of experience creating and improving on adventure bikes, from the R 80 G/S in 1980, to the 2013 R 1200 GS, the new bike takes a step beyond all their rivals with the introduction of the superb Dynamic Damping Control (DDC) system.
The DDC is self-adjusting, semi-active suspension damping – also seen on the firm’s revolutionary HP4 supersports bike. The DCC system controls electromagnetic valves that can open or close in just 10 milliseconds to always deliver the optimum response over any type of road conditions providing maximum traction and safety for the rider."
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Æljen »

Det stemmer ZZR Erling, men du skrev HP2 først :D

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

Se der ja...denna GS-stælken begynner å komma seg :mk

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Voodoodoo »

öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Se der ja...denna GS-stælken begynner å komma seg :mk
En kamerat som også har bestilt ny 1200GS LC , har hatt første versjon S1000RR som ikke hadde DCC. Han har kjørt den nye 1200GS LC en del. Han skryter uhemmet av systemet , og han er ikke kjent for å være en rolig system.
For min del gleder jeg meg til våren for å teste dette systemet , og hvilke forbedringer det gjør.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
..men noen "S1000RR", blir nu aldri en GS/GSA hverken med eller uten DDC :cheers

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
..men noen "S1000RR", blir nu aldri en GS/GSA hverken med eller uten DDC :cheers
Nei så bra blir en S1000RR aldri :cheers
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av ZZR-Erling »

hehe :knegg

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av PCP »

Bringisen skrev:
Voodoodoo skrev:öhlins leverer demper styrt via ecu til flere ulike mcmodeller og som alle vet er jo öhlins best.
Fordelen vil jeg tro er at de orginale systemene er raskere , mulig selve demperen fra öhlins er bedre , men jeg innbiller meg at de orginale systemene fungerer bedre sammen med orginal elektronikk.

Kanskje tar jeg feil, men jeg ser ingen grunn for oss normalkjørere med orginal DCC å skifte til öhlins på en ny sykkel.
Jeg tror du har helt rett! Tror vel ikke dette ment som oppgradering for dem som allerede har noe sånt, men heller gi en del av de samme finessene til sykler med konvensjonelle dempere. I så måte virker det som et bra alternativt, som ikke koster veldig mye mer enn en "vanlig" Øhlins.

Øhlins-alternativet er et ganske mye enklere system, med elektriske steppermotorer. Som du nevner endres dempning mye tregere enn det magnetisme-baserte systemet BMW bruker. Det er også færre parametre med i beregningen, som feks hellingsvinkel, hvor fort vinkelen endrer seg, hvor i slaglengden demper befinner seg, og det er vel enn så lenge også kun for bakhjul. I alle fall var det slik da jeg leste litt om dette Øhlins-systemet tidligere i sommer, men det kan jo tenkes at min info er utdatert allerede.


I det store og hele virker konseptet med adaptiv aktiv dempning veldig tiltalende på meg, har aldri prøvd en sykkel med det, men det høres fint ut. Antar vi vil få se mer av denslags fremover. Samtidig er jeg også litt skeptisk til alt som skal være så adaptivt på biler og sykler, ting som gass-respons, styring, bremser, fjæring, giring, etc. Det er en hårfin balanse mellom at noe tilpasser seg meg på en god måte, vs at det blir uforutsigbart og vanskeligere for meg å tilpasse meg maskinen (fordi den hele tiden forsøker å tilpasse seg meg, og dermed ikke er konsekvent).

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av L-NA »

Jeg har tidligere i denne tråden skrevet litt om sykkel nummer to -til kona. I den forbindelse har jeg også sagt at ho ønsker å ha en større sykkel en det jeg har. DET FÅR HUN IKKE.
Hun er simpelthen, -for liten. :-)
Men til saken. Jeg håper noen med litt kjennskap til GSX650F 2008 mod, kanskje kan gi meg noen tips/gode råd??
Motorsykelsisten har en fin sykkel av dette merket - med full historikk, og bare 7000km på speedometeret til en rimelig penge. Selv har jeg ingen kjennskap til GSX'n men når jeg leser tester, så har den topp score på det meste. Ny motor i 2008, får meget god karakter for bla et jevnt drag i hele registeret. Hun har tidligere kjørt Intruder 800. En sykkel hun elsket, bla. pga dreiemomentet på lave turtall.
Sykkelen vil bli brukt til pendling ( når vestlands været tillater det) ellers til tur. Kommentarer av både det gode og negative slaget mottas med takk. Jeg har det travelt med å ordne handelen, snart Jul, og jeg må få ordnet dette før jeg reiser på jobb om to dager :-)

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Valg av sykkel nummer to?

Legg inn av LoneRider »

L-NA skrev:Jeg har tidligere i denne tråden skrevet litt om sykkel nummer to -til kona. I den forbindelse har jeg også sagt at ho ønsker å ha en større sykkel en det jeg har. DET FÅR HUN IKKE.
Hun er simpelthen, -for liten. :-)
Men til saken. Jeg håper noen med litt kjennskap til GSX650F 2008 mod, kanskje kan gi meg noen tips/gode råd??
Motorsykelsisten har en fin sykkel av dette merket - med full historikk, og bare 7000km på speedometeret til en rimelig penge. Selv har jeg ingen kjennskap til GSX'n men når jeg leser tester, så har den topp score på det meste. Ny motor i 2008, får meget god karakter for bla et jevnt drag i hele registeret. Hun har tidligere kjørt Intruder 800. En sykkel hun elsket, bla. pga dreiemomentet på lave turtall.
Sykkelen vil bli brukt til pendling ( når vestlands været tillater det) ellers til tur. Kommentarer av både det gode og negative slaget mottas med takk. Jeg har det travelt med å ordne handelen, snart Jul, og jeg må få ordnet dette før jeg reiser på jobb om to dager :-)
Dreiemomentet er ikke all verdens, ei heller akselerasjon, så kjøregleden blir størst om man girer ned ett hakk eller to ved kjøring i normale hastigheter. Sykkelen tåler lavt turtall uten å hakke, men det er ikke all verdens krefter der nede.

Sykkelen er god og lett å kjøre, med brukbar beskyttelse mot vind og vær. Sittestillingen behagelig fremoverbøyd. Alt i alt en sykkel som passer fint til de bruksområdene du beskriver.

Svar