Hvem har forumet's ..... MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Banditmannen »

tomsnes skrev:Jeg har forumets eneste Yamaha MT-01. Tror jeg....

I hvert fall med Ducati Streetfighter S frontlykt. :lol

Tror også jeg vinner tittelen for flest db.. :notlistening
MT-01.jpg
Har du bytta skruer til "luftinntaka" på tanken?
Hvis ikke MÅ du nomineres i klassen "Styggeste skruer ellers strøken sykkel"! :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:
"Feteste lyd" e vel en kategori som egner sæ dårlig på et skriftlig forum?
Si ikke det, her e flere som har hjelmkamera med både HD, widescreen, cinemascope og LED-skjerm og
lydopptaksutsyr med Dolby, Dolbysurround, frem og tilbakespoling m.m.
Men..... når man hører lyden på en vanlig bærbar uten tilleggsutsyr høres alle ut som mopeder uansett :sorry
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:
jhn skrev:
"Feteste lyd" e vel en kategori som egner sæ dårlig på et skriftlig forum?
Si ikke det, her e flere som har hjelmkamera med både HD, widescreen, cinemascope og LED-skjerm og
lydopptaksutsyr med Dolby, Dolbysurround, frem og tilbakespoling m.m.
Men..... når man hører lyden på en vanlig bærbar uten tilleggsutsyr høres alle ut som mopeder uansett :sorry
Deter utrolig hvor langt man kommer med ett par gode hodetelefoner. Plugg dem inn i laptop'en og nyt en langt bedre lyd. :)
Er man ikke interresert i dette, så er man heller ikke interresert nok i god lyd.

På den annen side så er lyden fra en GoPro med vanntett hus påmontert så elendig uansett at ett par hodetelefoner kun vil forsterke det negative. :)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Jompa »

Takk Bjerknez, nå vet jeg endelig hva som blir årets julegaveønske fra fruen.
Har allerede hengt en gul lapp med " hodetelefoner " på kjøleskapdøra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
Jompa skrev:
jhn skrev:
"Feteste lyd" e vel en kategori som egner sæ dårlig på et skriftlig forum?
Si ikke det, her e flere som har hjelmkamera med både HD, widescreen, cinemascope og LED-skjerm og
lydopptaksutsyr med Dolby, Dolbysurround, frem og tilbakespoling m.m.
Men..... når man hører lyden på en vanlig bærbar uten tilleggsutsyr høres alle ut som mopeder uansett :sorry
Deter utrolig hvor langt man kommer med ett par gode hodetelefoner. Plugg dem inn i laptop'en og nyt en langt bedre lyd. :)
Er man ikke interresert i dette, så er man heller ikke interresert nok i god lyd.

På den annen side så er lyden fra en GoPro med vanntett hus påmontert så elendig uansett at ett par hodetelefoner kun vil forsterke det negative. :)
Jeg er veldig interresert i god lyd ... veldig ... og har PC'n koblet til et forholdsvis brukbart anlegg, men eksoslyd er ikke det jeg forbinder med god lyd, og er ikke interresant for min del i det hele tatt.
Jeg har til dags dato ikke klikket på en video som handler om eksoslyd. God lyd lager man ved hjelp av musikkinstrumenter, med eller uten forsterkere og div. effektbokser/modulatorer osv, avhengig av hvilket instrument man vil bruke
Det er jo også forholdsvis enkelt å få selv den mest tannpinefremkallende moped til å låte som noe stort og fett med raka rør eller med en kostbar effektpotte ... på film.
Å bruke penger for å få 2 hk og 15dB mere blir litt "Johan" (omtrent det samme som "Harry") i mitt hode.
(Om det er noen her som heter Johan, så er det ikke personlig ment :sorry )

Takk for sist forresten Godtfolk .... for de som måtte falle under den kategorien :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:
Jompa skrev:
jhn skrev:
"Feteste lyd" e vel en kategori som egner sæ dårlig på et skriftlig forum?
Si ikke det, her e flere som har hjelmkamera med både HD, widescreen, cinemascope og LED-skjerm og
lydopptaksutsyr med Dolby, Dolbysurround, frem og tilbakespoling m.m.
Men..... når man hører lyden på en vanlig bærbar uten tilleggsutsyr høres alle ut som mopeder uansett :sorry
Deter utrolig hvor langt man kommer med ett par gode hodetelefoner. Plugg dem inn i laptop'en og nyt en langt bedre lyd. :)
Er man ikke interresert i dette, så er man heller ikke interresert nok i god lyd.

På den annen side så er lyden fra en GoPro med vanntett hus påmontert så elendig uansett at ett par hodetelefoner kun vil forsterke det negative. :)
Jeg er veldig interresert i god lyd ... veldig ... og har PC'n koblet til et forholdsvis brukbart anlegg, men eksoslyd er ikke det jeg forbinder med god lyd, og er ikke interresant for min del i det hele tatt.
Jeg har til dags dato ikke klikket på en video som handler om eksoslyd. God lyd lager man ved hjelp av musikkinstrumenter, med eller uten forsterkere og div. effektbokser/modulatorer osv, avhengig av hvilket instrument man vil bruke
Det er jo også forholdsvis enkelt å få selv den mest tannpinefremkallende moped til å låte som noe stort og fett med raka rør eller med en kostbar effektpotte ... på film.
Å bruke penger for å få 2 hk og 15dB mere blir litt "Johan" (omtrent det samme som "Harry") i mitt hode.
(Om det er noen her som heter Johan, så er det ikke personlig ment :sorry )
Jeg er fullstendig enig i det du skriver og det er jo ingen som setter opp rørforsterkeren sin og eller plugger inn sine 10.000-kroners hodetelefonet etc. for å høre på eksoslyd. Jeg har ingen intensjoner om å konkurrere med kjente artister der ute somlager god musikk spilt inn i studio etc. Jeg er ute etter å skille meg litt ut i positiv grad med tanke på alle MC-videoene som ligger der ute med middels til elendig lyd.

Å kalle dette hobby blir kanskje å dra den litt langt, men jeg synes det er interresant å utforske litt nye ting og prøve meg litt frem. Poenget er å skille seg litt ut og gi en evt. interresent som klikker en liten overaskelse i positiv grad. Ikke en overaskelse som får han til å kaste rørforsterkeren ut av vinduet, eller evt. reaksjonen man får når man har funnet ut atman har blitt lotto millionær, men en reaksjon som gjør at personen løfter øyenbrynene en millimeter og faktisk får en opplevelse som skiller min video fraandre lignende videoer.

Siden du sikter til at økt DB og effekt gjennom "pottetrimming" blir litt "Johan" så er det nok mange her inne som bør ha dette som mellomnavn. Personlig ser jeg ikke "Harry" som noe spesielt negativt uttrykk, selv om jeg skjønner at det er det du vil jeg skal oppfatte det som. Mennesker som er Harry er ofte langt mer jordnære og uhøytidelige (vertfall med tanke på hvordan jeg tenker på utrykket) samt mer sosiale og lettere og komme i kontakt med enn andre. Jeg liker folk som har litt selvironi og ikke tar seg selv så høytidelig. Så jeg synes ikke du bør sende en beklagelse til alle som heter Johan her inne :)

Hva foretrekker du:
En fest i en toppleilighet på Oslos beste vestkant, eller en bygdefest med levende countrymusikk og dans på bordet?

Ikke noe galt med noen av alternativene sikkert, men personlig hade jeg nok hatt det mer gøy på bygdefesten :)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av jhn »

Må vel kanskje oppklare litt ...jeg har vel egentlig ikke så veldig mye i mot eksoslyd, jeg er jo tross alt en motorsyklist .. med en maskinistutdannelse ... så en viss fasinasjon for motor og motorlyd har da jeg også, men om jeg skulle ønske å skille meg ut eller modifisere mc'n på noen måte, så er ikke lyden det første jeg tenker på. Jeg ser vel heller ikke noe poeng i å tiltrekke seg unødig oppmerksomhet fra den trafikkale ordensmakt.
Jeg er også en nysgjerrig fyr som liker å pønske på mange rare og tildels unyttige ting, men effektpotter ... not so much ... og i allefall ikke for å glede/irritere publikum,
Min interresse for mc dreier seg kun om meg og min mc, fullstendig egoistisk og selvsentrert i så måte, og det er totalt likegyldig for meg hva tilfeldige forbipasserende måtte mene om eksoslyden min

Ang. Johan/Harry så ser jeg ikke så veldig negativt på det "uttrykket", men ganske likt som du gjør det, bortsett fra det med jordnær og uhøytidlig ... det er ingen automatisk sammenheng der .. alle jeg kjenner som ikke er Johan/Harry er like jordnære og uhøytidlige som de Harrye.
Jeg bruker nok uttrykket med et glimt i øyet (sammen med en meget lett, nærmest usynlig hoderisting)
:-k Kanskje jeg ser på pottetrimming litt på samme måte som kompressorhorn og laksetrapp på en framtung gammel 240.
Siden du tolker mine meninger litt fritt så tillater jeg meg å gjøre det samme med dine .. du ofrer et helt avsnitt på "jordnær" uhøytidlig" "mere sosial" "lett å komme i kontakt med" "selvironi" "ikke selvhøytidlig" så da antar jeg du mener at siden jeg ikke bryr meg om pottetrimming og eksoslyd, og ikke anser meg selv som så veldig Johan/Harry, så har ikke jeg disse gode egenskapene du ramser opp ... jeg er jo sikkert ikke den beste til å bedømme dette, men jeg mener selvfølgelig du tar feil.
Jeg kunne hatt, og har også hatt det artig på begge de festene du nevner, men må også si at jeg er ikke veldig begeistret for countrymusikk, men lever godt med at den finnes, på lik linje med effektpotter.

:-k Countrymusikk og effektpotter ... ganske det samme egentlig, for mye, for lenge eller for høyt så blir det et irritasjonsmoment

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:Må vel kanskje oppklare litt ...jeg har vel egentlig ikke så veldig mye i mot eksoslyd, jeg er jo tross alt en motorsyklist .. med en maskinistutdannelse ... så en viss fasinasjon for motor og motorlyd har da jeg også, men om jeg skulle ønske å skille meg ut eller modifisere mc'n på noen måte, så er ikke lyden det første jeg tenker på. Jeg ser vel heller ikke noe poeng i å tiltrekke seg unødig oppmerksomhet fra den trafikkale ordensmakt.
Jeg er også en nysgjerrig fyr som liker å pønske på mange rare og tildels unyttige ting, men effektpotter ... not so much ... og i allefall ikke for å glede/irritere publikum,
Min interresse for mc dreier seg kun om meg og min mc, fullstendig egoistisk og selvsentrert i så måte, og det er totalt likegyldig for meg hva tilfeldige forbipasserende måtte mene om eksoslyden min

Ang. Johan/Harry så ser jeg ikke så veldig negativt på det "uttrykket", men ganske likt som du gjør det, bortsett fra det med jordnær og uhøytidlig ... det er ingen automatisk sammenheng der .. alle jeg kjenner som ikke er Johan/Harry er like jordnære og uhøytidlige som de Harrye.
Jeg bruker nok uttrykket med et glimt i øyet (sammen med en meget lett, nærmest usynlig hoderisting)
:-k Kanskje jeg ser på pottetrimming litt på samme måte som kompressorhorn og laksetrapp på en framtung gammel 240.
Siden du tolker mine meninger litt fritt så tillater jeg meg å gjøre det samme med dine .. du ofrer et helt avsnitt på "jordnær" uhøytidlig" "mere sosial" "lett å komme i kontakt med" "selvironi" "ikke selvhøytidlig" så da antar jeg du mener at siden jeg ikke bryr meg om pottetrimming og eksoslyd, og ikke anser meg selv som så veldig Johan/Harry, så har ikke jeg disse gode egenskapene du ramser opp ... jeg er jo sikkert ikke den beste til å bedømme dette, men jeg mener selvfølgelig du tar feil.
Jeg kunne hatt, og har også hatt det artig på begge de festene du nevner, men må også si at jeg er ikke veldig begeistret for countrymusikk, men lever godt med at den finnes, på lik linje med effektpotter.

:-k Countrymusikk og effektpotter ... ganske det samme egentlig, for mye, for lenge eller for høyt så blir det et irritasjonsmoment
Å diskutere smak og behag blir som å diskutere hvilket bilmerke som er best. Altså totalt umulig, og vertfall på et forum :)
Du liker eksoslyd og har en viss fasinasjon for motorlyd, men å montere "effektpotte" er ikke noe du ville gjort. Det er helt greit og ikke noe du trenger å begrunne overfor meg.

Nå er det ikke akkurat for å "skille meg ut" at jeg monterte effektpotte, men fordi JEG følte at sykkelen trengte det og at JEG synes det er triveligere når sykkelen i mitt hode har fått den "rette" lyden den fortjener.

Når det gjelder laksetrapp og kompressorhorn så er dette noe som er langt langt under min "verdighet" og det har det alltid vert. Jeg har aldri vert så veldig harry av meg selv (mener jeg selv) men jeg liker å omgås harry mennesker (tror jeg). Å ta seg en campingpils sammens med en gjeng ØL drikkende karer med bar overkropp med Olsen Brothers som bakgrunnsmusikk er for meg langt mer interessant enn technopop i en toppleilighet på Oslos beste vestkant sammens med partentlige solariumbrune mennesker. Selv så liker jeg vertfall å tro at jeg oppfører meg sån midt på treet angående hva jeg tror folk mener om meg når det kommer til utsagnet "harry". :)

Ut over dette, så har jeg egentlig ikke så veldig mye mer å si om saken :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er enig i at det er fint med god motorlyd. Gjerne litt høyere enn nødvendig. Problemet mitt er bare at jeg blir ør i hodet etter en dag i støy. Ved høy fart bruker jeg ørepropper men liker å kjøre uten ved lave hastigheter.

Mulig den gamle GSX11f'en min kunne vært raskest montert. Den fikk ny ramme tre dager før vi skulle på langtur:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Carpa »

Er det noe galt med countrymusikk også nå da :sk? Kan vel fint høres på både vel og lenge det :mrgreen
Men når det kommer til eksospotter så er så klart potta mi den mest diskrée ihvertfall. Ikke den grommeste lyden og langt i fra den største potta man har sett, kanskje heller den minste? Men så er jeg jo jente og bryr meg lite om størrelsen :P :p
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av JohnnyTh »

Carpa skrev:Er det noe galt med countrymusikk også nå da :sk? Kan vel fint høres på både vel og lenge det :mrgreen
Men når det kommer til eksospotter så er så klart potta mi den mest diskrée ihvertfall. Ikke den grommeste lyden og langt i fra den største potta man har sett, kanskje heller den minste? Men så er jeg jo jente og bryr meg lite om størrelsen :P :p
Det at dere ikke bryr dere er bare noe dere sier :eh
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev: Hva foretrekker du:
En fest i en toppleilighet på Oslos beste vestkant, eller en bygdefest med levende countrymusikk og dans på bordet?

Ikke noe galt med noen av alternativene sikkert, men personlig hade jeg nok hatt det mer gøy på bygdefesten :)
Spørs hvilken fest mine venner var på :P Men ettersom jeg har vokst opp på Oslos beste vestkant, ligger det meg mer naturlig enn bygdefest med country :P Det kommer heeelt an på :)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av ojda »

Carpa skrev: største potta man har sett, kanskje heller den minste? Men så er jeg jo jente og bryr meg lite om størrelsen :P :p
Hei, hei, hei!!! :[-X
Her kommer jenta som fikk meg til frivillig og kaste meg selv ut av Jentetråden
grunnet umoden oppførsel, med sterke falloshentydninger :[-X
Vi følger med :evil
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Carpa skrev:Er det noe galt med countrymusikk også nå da :sk? Kan vel fint høres på både vel og lenge det :mrgreen
Men når det kommer til eksospotter så er så klart potta mi den mest diskrée ihvertfall. Ikke den grommeste lyden og langt i fra den største potta man har sett, kanskje heller den minste? Men så er jeg jo jente og bryr meg lite om størrelsen :P :p
Det at dere ikke bryr dere er bare noe dere sier :eh
For det har du erfart? :lol

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvem har forumet's ..... MC

Legg inn av jhn »

Joda Bjerknez, du har rett, det er vanskelig å diskutere smak og behag, men det er vel strengt tatt det hele tråden dreier seg om.
Jeg trenger sikkert ikke å begrunne noe som helst, men et forum er vel til for å utveksle meninger, og da synes jeg det også er greit å si noe om hvorfor man mener det man gjør
Jeg sa ikke at jeg liker eksoslyd ..men at jeg ikke har så veldig mye imot den, men la gå....
Du nevnte vel noe om å skille seg ut i forrige innlegg ... men vi lar den også gå:)
Det finnes jo andre grunner enn lyden til å bytte potter, og da blir jo saken litt mere forståelig for min del, og jeg skal ikke si at det er utenkelig å montere effektpotte, men det er ikke pga lyden ... heller til tross for
Jeg er også glad i øl og camping og halvnakne menn :eh (det siste må ikke mistolkes, takk:))
Både Olsen Brothers, country og technopop ser jeg helst jeg slipper, men kan tolerere det i små doser så lenge selskapet ellers er trivelig ... og merkelig nok så har det vist seg at folk stort sett er trivelige, både de fra bygda og de fra beste vestkant.
Forresten .. det finnes jo forsåvidt god musikk som mange vil klassifisere som country ... country er jo et ganske vidt begrep.
Men techno .. jeg er (heldigvis) født på et tidspunkt som gjør at jeg forlot tenårene før technopoen, med tilhørende rosa skjorter, mintgrønne slips og gule bukser gjorde sitt inntog

En liten digresjon bare .. jeg synes det er gledelig dagens ungdom ser ut til å være mye mere åpen for all slags musikk. Mine barn liker musikk som alt fra den mest syredryppende flower-power musikken til den mest hightech-technoen, og Wagner og Vivaldi og hva det måtte være ellers. Det var på en måte ikke helt stuerent å være så spaltet i min ungdom

Ut over dette, så har vel egentlig ikke jeg heller så veldig mye mer å si om saken, men kan sikkert finne på litt til om nødvendig

Svar