Har observert mye av det samme som deg. Jeg jobbet en kort periode med vedlikehold og reperasjon av minibanker i Oslo. Husker jeg skulle reparere den som står inne på Deli de Luca i Bogstadveien, hvor det satt en dame utenfor med koppen sin. Dette var kl 6-7 på morgenen. Det jeg reagerte på var at hun satt der og var så trist og lei og stakkarslig hver gang T-banen og morgenrushet med folk gikk forbi. Med engang T-banen hadde gått og det ble stille igjen, dro hun frem mobiltelefon, sigaretter og en flaske cola som hun hadde under skjørtet, og skravlet i vei som enhver annen sladrekjerring. Med en gang ny T-bane kom, gjemte hun alt, og begynte å gråte litt og virket veldig stakkarslig. Hvis dere klikker på linken, og går ned på street view, sitter hun der ennå...spidair skrev:Jeg har aldri gitt ei krone til disse folkene, for kan de løpe etter meg med den koppen kan de saktens finne ærlig arbeid også... Samt at jeg mistenker at disse såkalte "romfolkene" er "skuespillere"... Har sett ihvertfall fire stykker av dem med Iphone fem og ei dame som satt med en flunkende nytt nettbrett type apple og hvis de er så fattige som klærne liksom sladrer om ville det vel holdt med vanlige telefoner og en notis blokk da vel?
Så nei, er ikke for dette "tigge" greiene i det hele tatt. Jobbet i Lodalen i Oslo for en del år siden og kjøte titt og ofte en burger på burger king som jeg ga til den første narkomanen som kom å tagg penger av meg på Oslo S på vei hjem, de fleste åt den opp mens andre ble fornærmet og kastet den enda det var penger til mat de ba om... :)
Hadde for noen måneder siden den utsøkte fornøyelse å bli kallt nazist av en ganske ung tigger da jeg sa nei og ristet på hodet når han kom mot meg med dette bladet "folk er folk". Han turte ikke å gjenta det da jeg bråstanset, snudde meg og ba ham, på engelsk, om å gjenta det han hadde sagt og det var bra, for ellers ville jeg ikke sett bort i fra at jeg ville gitt ham noen tenner i avføringa de påfølgende dagene, for der går grensa for frekkhet hos meg. Du vil ikke gi dine surt opptjente penger til fullt arbeidsføre unge menn og da er du nazist liksom? Så det er helt klart at de prøver å spille på folk "dårlige" samvittighet over at vi har det bra og de ikke så bra. Ser du på klærne deres er dette helt klart ikke klær de går med til vanlig, men klær de fleste av dem kler på seg for å spille skuespillet om de fattige opp i mot de som er rike og burde skamme seg... Så nei, de får ikke en krone av meg...
En annen episode var når jeg gikk over Jernbanetorget en sen kveld. Da er alle disse tiggerkonene samlet der, de står i en halvsirkel, idet en bil stopper. Ut kommer en av konenes felles landsmenn. Han har en slags gammeldags legeveske, sånn en i brunt skinn som han åpner, og går bort til hver og en av damene, som da må tømme innholdet i alle kopper, vesker og lommer oppi denne veska. Og det var helt tydelig at her var det ingen nåde.
Oslo borgere flest går rett forbi sånne episoder, og bryr seg ikke. De har skylapper og ser ikke hva som skjer, men fortsetter å gi, for det er jo synd den stakkars dama
](./images/smilies/grrr.gif)