Tigging i Norge

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Tigging i Norge

Legg inn av SuperMorten »

spidair skrev:Jeg har aldri gitt ei krone til disse folkene, for kan de løpe etter meg med den koppen kan de saktens finne ærlig arbeid også... Samt at jeg mistenker at disse såkalte "romfolkene" er "skuespillere"... Har sett ihvertfall fire stykker av dem med Iphone fem og ei dame som satt med en flunkende nytt nettbrett type apple og hvis de er så fattige som klærne liksom sladrer om ville det vel holdt med vanlige telefoner og en notis blokk da vel?

Så nei, er ikke for dette "tigge" greiene i det hele tatt. Jobbet i Lodalen i Oslo for en del år siden og kjøte titt og ofte en burger på burger king som jeg ga til den første narkomanen som kom å tagg penger av meg på Oslo S på vei hjem, de fleste åt den opp mens andre ble fornærmet og kastet den enda det var penger til mat de ba om... :)

Hadde for noen måneder siden den utsøkte fornøyelse å bli kallt nazist av en ganske ung tigger da jeg sa nei og ristet på hodet når han kom mot meg med dette bladet "folk er folk". Han turte ikke å gjenta det da jeg bråstanset, snudde meg og ba ham, på engelsk, om å gjenta det han hadde sagt og det var bra, for ellers ville jeg ikke sett bort i fra at jeg ville gitt ham noen tenner i avføringa de påfølgende dagene, for der går grensa for frekkhet hos meg. Du vil ikke gi dine surt opptjente penger til fullt arbeidsføre unge menn og da er du nazist liksom? Så det er helt klart at de prøver å spille på folk "dårlige" samvittighet over at vi har det bra og de ikke så bra. Ser du på klærne deres er dette helt klart ikke klær de går med til vanlig, men klær de fleste av dem kler på seg for å spille skuespillet om de fattige opp i mot de som er rike og burde skamme seg... Så nei, de får ikke en krone av meg...
Har observert mye av det samme som deg. Jeg jobbet en kort periode med vedlikehold og reperasjon av minibanker i Oslo. Husker jeg skulle reparere den som står inne på Deli de Luca i Bogstadveien, hvor det satt en dame utenfor med koppen sin. Dette var kl 6-7 på morgenen. Det jeg reagerte på var at hun satt der og var så trist og lei og stakkarslig hver gang T-banen og morgenrushet med folk gikk forbi. Med engang T-banen hadde gått og det ble stille igjen, dro hun frem mobiltelefon, sigaretter og en flaske cola som hun hadde under skjørtet, og skravlet i vei som enhver annen sladrekjerring. Med en gang ny T-bane kom, gjemte hun alt, og begynte å gråte litt og virket veldig stakkarslig. Hvis dere klikker på linken, og går ned på street view, sitter hun der ennå...

En annen episode var når jeg gikk over Jernbanetorget en sen kveld. Da er alle disse tiggerkonene samlet der, de står i en halvsirkel, idet en bil stopper. Ut kommer en av konenes felles landsmenn. Han har en slags gammeldags legeveske, sånn en i brunt skinn som han åpner, og går bort til hver og en av damene, som da må tømme innholdet i alle kopper, vesker og lommer oppi denne veska. Og det var helt tydelig at her var det ingen nåde.

Oslo borgere flest går rett forbi sånne episoder, og bryr seg ikke. De har skylapper og ser ikke hva som skjer, men fortsetter å gi, for det er jo synd den stakkars dama ](*,)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Snikendeugle »

Haha, har sett dama du snakker om på majorstua nesten hver dag når jeg handlet i området. De finner ingen sympati hos meg ihvertfall.
Jeg har aldri gitt ei krone til tiggere, men musikere på gaten etc. som spiller bra får gjerne noen kroner om jeg blir stående og høre på. Det har hendt en og annen gang at jeg har kjøpt flere cheeseburgere enn jeg orker(de små billige) på macdonalds, og ender opp med å gi de bort til noen som sitter gatelangs (ikke rom folk). Det syns jeg er greit nok.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Intruder »

I gamle dager hadde storfolket,embetsmenn,lærere,prester og eiendomsbesittere kapitalen og makta,de unte ikke småkårsfolk og omstreifere noe som helst.... :evil
Ser ut til at mange grupper i dag lider av samme elefantsjuke !
Og de trygdede rakkes ofte ned på som arbeidssky og for utnyttelse av trygde systemet,....
:[-X :redface

---og å rakke ned " enkelteksempler " er jo bra,om alle som nedrakkes blir tråkket enda lenger ned i dritten gir vi faan i... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tigging i Norge

Legg inn av RuneMC »

De som selger "Folk er Folk" får nok noen av pengene våre etterhvert - de har nemlig fått dette godkjent som en trygde- og pensjonsgivende jobb.
Organisasjonen "Folk er Folk" er nemlig veldig storsinnet med andres opptjente pensjonspenger...

Skjønner også at mange i Norge ønsker å hjelpe alle i verden som har det vondt - MEN det er ikke mulig. Selv om vi ga bort all vår formue og hele olje-/pensjonsfondet ville det bare kunne hjelpe en liten brøkdel for en kort periode - og en enda mindre brøkdel om det havner i korrupte politikeres lommer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Intruder »

RuneMC skrev:De som selger "Folk er Folk" får nok noen av pengene våre etterhvert - de har nemlig fått dette godkjent som en trygde- og pensjonsgivende jobb.
Organisasjonen "Folk er Folk" er nemlig veldig storsinnet med andres opptjente pensjonspenger...

Skjønner også at mange i Norge ønsker å hjelpe alle i verden som har det vondt - MEN det er ikke mulig. Selv om vi ga bort all vår formue og hele olje-/pensjonsfondet ville det bare kunne hjelpe en liten brøkdel for en kort periode - og en enda mindre brøkdel om det havner i korrupte politikeres lommer.

og om det beholdes i våre egne lommer...
hvor er det forøvrig bestemt at de som har mye i verden skal fortsette å godta denne utbyttingen...


...og erkjenner at det er helt unødvendig å ta alle under samme kam,langt ifra...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tigging i Norge

Legg inn av JohnnyTh »

Intruder skrev:
RuneMC skrev:De som selger "Folk er Folk" får nok noen av pengene våre etterhvert - de har nemlig fått dette godkjent som en trygde- og pensjonsgivende jobb.
Organisasjonen "Folk er Folk" er nemlig veldig storsinnet med andres opptjente pensjonspenger...

Skjønner også at mange i Norge ønsker å hjelpe alle i verden som har det vondt - MEN det er ikke mulig. Selv om vi ga bort all vår formue og hele olje-/pensjonsfondet ville det bare kunne hjelpe en liten brøkdel for en kort periode - og en enda mindre brøkdel om det havner i korrupte politikeres lommer.

og om det beholdes i våre egne lommer...
hvor er det forøvrig bestemt at de som har mye i verden skal fortsette å godta denne utbyttingen...


...og erkjenner at det er helt unødvendig å ta alle under samme kam,langt ifra...
Ikke kan vi ta alle under en kam og ikke kan vi ta for oss enkeltindivider. Det begynner å bli vanskelig da.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Tigging i Norge

Legg inn av spidair »

Intruder skrev: Ser ut til at mange grupper i dag lider av samme elefantsjuke !

Javel så får jeg lide av elefant syke da. Men jeg er langt i fra noen rik krøssus som kan gi til alt og alle i øst og vest, og spesielt til denne organiserte tigger virksomheten som foregår i dag, til og med i lille Hokksund...

Har ingenting med at jeg ser ned på dem eller noe slikt, mennesker er mennesker samme hva slags status, hudfarge eller religiøs tilhørighet tenker jeg, det er hva de gjør jeg ikke liker, for at det står bakmenn bak disse som sitter bortover i gata med kopper er det ingen tvil om, og det er heller ingen tvil om at de kler seg ut og forsøker å få den vanlige mannen i gata til å føle seg som en dritt, slik at vi gir....

En må skille snørr fra barter her, folkene har jeg ingenting i mot, tiggingen derimot kunne vi klart oss uten.... Vi er jo så snille her i landet at blir en polakk eller en litauer satt inn og sitter inne en stund vil han motta trygd fra den norske stat og kommune etter endt soning og etter at han har flyttet hjem... Vi er fryktelig godtroende og det syntes jeg er helt toppers, for vi stoler på hverandre og det bygger opp ærlighet blandt befolkningen, men når den godtroenheten skal dras veksler på syntes jeg ikke noe om det... Og det er det denne organiserte tiggingen er, å dra veksler på vår godtroenhet, og ikke minst, dårlige samvittighet for at vi har og ikke de, selv om vi også har måttet jobbe for pengene....

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Intruder »

Enig i mye...
men når det er TV-innsamling for å hjelpe er det mange som er betenkt da også..."bakmenn" står jo bak der også regner jeg med og de :twisted tar hele potten..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Intruder »

I Brumunddal er ikke de iherdige tiggerne på jobb igjen enda..har jo ferie de også så klart..

OG ...---...---noen av dem bidrar jo med musikk også...og ( SPØK ) av og til er denne fullt på høyde med AJ-låtene...og flere andre forumdeltakeres låter også... :lol :lol :prop: :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Jeg gir penger til de tiggerene som jeg føler bidrar med noe der og da. Enten om dem spiller på trompet, trikser med kort, sjonglerer, ser ut som statue, forteller vitser, pusser sko, synger etc.

Når dem bare sitter der og halvsover med en pappkopp forran seg eller desperat trenger seg på så får dem ikke noe av meg. De som åpenbart synes synd på seg selv får ingenting av meg. Jeg gir mye heller en 50-lapp til en narkoman som selger = bladene, enn å gi en krone til en/ei som sitter der å ser "dum ut".

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Busa Trond »

Det var en på døra her en dag. Han viste frem noen papirer på at han var døvstum, og skulle selge div dilldall. Han hadde heller ikke griserosa hudfarge.
Da jeg seinere på dagen reiste på butikken så jeg han oppe i gata her snakke i telefonen :sk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Busa Trond skrev:Det var en på døra her en dag. Han viste frem noen papirer på at han var døvstum, og skulle selge div dilldall. Han hadde heller ikke griserosa hudfarge.
Da jeg seinere på dagen reiste på butikken så jeg han oppe i gata her snakke i telefonen :sk?
Hadde sikkert en sånn telefon for døvstumme da se Busa'en! Det tengte du ikke på tenker jeg...huh? :lol :lol

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Intruder »

Synes at fattigfolk som tiggger iallfall fortjener å bli behandlet som folk...
de KAN jo ha vært Frimurere eller Høyrefolk (en skjebne verre enn døden)... :evil
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tigging i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Intruder skrev:Synes at fattigfolk som tiggger iallfall fortjener å bli behandlet som folk...
de KAN jo ha vært Frimurere eller Høyrefolk (en skjebne verre enn døden)... :evil
Jeg behandler tiggere på akkurat samme måte som jeg behandler andre ukjente jeg treffer på gaten. Jeg går rett forbi.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Tigging i Norge

Legg inn av cevillan »

Intruder skrev:Synes at fattigfolk som tiggger iallfall fortjener å bli behandlet som folk...
de KAN jo ha vært Frimurere eller Høyrefolk (en skjebne verre enn døden)... :evil
Med "Høyrefolk" mener du da folk som har høy inntekt og således bidrar mye til fellesskapet gjennom høy skattebelastning? Tror ikke du skal bite hånda som mater deg.

Svar