Sondene er der for å bidra med å justere bensinblandingen best mulig i forhold til gjeldende utslippskrav.sankyo skrev: Men om den både går mer jevnlig og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i al verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
I tillegg har de en oppgave i forhold til katalysatoren og har en uten tvil en positiv virkning på katalysatoren slik at denne fungerer optimalt.
Men jeg tror likevel ikke at katalysatoren i Zard potta på Stelvio'en min plages vesentlig av at lambdasondene er frakoblet...

Tror jeg har nevnt det i annen tråd her inne, nemlig at jeg tror disse lambdasondene er satt på først og fremst for å synliggjøre at MC-produsenten gjør sitt ytterste for å imøtekomme myndighetenes utslippskrav. Uten at de legger altfor mye energi og R & D ressurser i å få syklene til å gå best mulig.
La meg også nevne at det ikke dukker opp noen feilmelding når sondene frakobles. Kanskje ikke helt tilfeldig at MC-produsenten i mitt tilfelle har latt være å legge inn en slik varsling...