Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg kom over to stykker på sykkel i går... Han ene kjørte i kjørebukse og t-skjorte, den andre kjørte i joggebukse og t-skjorte..... Men vesten hadde de på :gruble
Jeg stod å kikket på to idioter som kjørte praktisk talt ribbet for kjøreutstyr.... Sant skal sies... De stod nok å kikket på en idiot som kjørte uten refleksvest og ikke var synlig i trafikken :lol

Til deres forsvar var det 27 grader og sinnsykt varmt. ;-)

Sony Z2

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av freddy123 »

Jeg hadde nylig en aha opplevelse der en bilist heiv seg ut i veien så fort bilen forran meg hadde passert , jeg måtte hive meg på bremsene og abs sto og lugga helt til jeg hadde stoppet. Bilisten blei stående mitt i veien og jeg traff frontfangern så vidt det var med fothvilern min.

Jeg lå jo midt bak bilen som lå forran meg og hadde tydeligvis ikke god nokk avstand siden bilisten som skulle ut på veien ikke hadde oppdaget meg , men jeg tenker nå i ettertid at hadde det hjulpet med gul hjelm for at dette skulle vært unngått eller skygger bilen forran såpass mye av meg å sykkelen så det ser uansett ut som det er klar bane , det var jo tydelig dette som skjedde da.

Uansett har ikke begynt med noen vest enda , men holde bedre avstand til bilen forran det gjør jeg så bilen ikke skygger for meg og den lille men min .

Jeg ble nå ihvertfall en erfaring rikere og det blei jo ingen personskader her , men det hele kunne gått mye værre så jeg fikk meg en lærepenge så får jeg gruble litt over når jeg har tenkt til å kjøpe ny hjelm om den skal være gul eller matt sort .

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

Brukte refleksvest og hilste i dag,ingen kontroller å varsle om...så da så.. :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av spidair »

Kjører i svart, og litt grått på skuldrene, har med meg refleksvest og hilser OG gir tegn om lavere fart til møtende MC ister, håndflate pumpes opp og ned, ved grus/sand i vei eller ved en eventuell kontroll... Utrolig mye sand/grus i veibanene etter de voldsomme tordenværene som har herjet Drmmens området og det er greit å si i fra om, spesielt på solfylte dager der trær skygger og grus/sand er vanskelig å se i de skyggene...

Hadde en opplevelse her for noen dager siden da jeg skulle ut på motorveien fra Brakerøya i Drammen mot Oslo. Jeg kjører opp i den hastigheten bilene har og finner en luke jeg såvidt har begynt å legge med inn i, med blinklys og det hele, da en diger mercedes av typen børstraktor plutselig vrenger over fra venstre til høyre kjøre bane, over stiplet sperre linje og uten et eneste blunk av noen rettningslys. Fyren kjørte på autopilot og han hadde ikke sett meg om jeg hadde blinket blått engang, for han rørte ikke på hodet, bare konstanterte i forbi farten at han hadde passert bilen og la seg inn foran den i full fart, antagelig for å slippe frem en bak som lå og maste.... Hadde han snudd på hodet, som er vanlig når man kjører på veien og bytter fil for de fleste andre, hadde han garantert sett den høye orange, sorte og hvite KTM'en min (det var høylys dag, sol og flott sikt), og akkurat i den situasjonen hadde det ikke hjulpet om jeg satt og viftet med et digert gult flagg engang, så jeg tutet og la meg tilbake i aksellerasjons feltet igjen mens han svatt tilbake i venstre fil... Nå så han meg gitt... Jeg pekte ned på den stipla sperre linja og pekte på øynene mine og han hadde vett nok til å skamrødme og nikke oppgitt, så jeg lot det passere...

Først og fremt er det den som sitter på sykkelen som må være obs har jeg kommet frem til, alle verdens gule vester hjelper ikke en puck mot alle de autopilot sjåførene som hverken gidder å blinke eller snu på hodet engang, de bare vrenger over... Var jo ingen der i går vettu og da gikk det jo bra...

Så min refleks vest forblir i min egen produserte gaffel veske til jeg eventueltstopper... Hadde den på meg når batteriet mitt konket ut og jeg måtte stå og vente på veihjelp i en buss lomme rett før Evje, men bortsett fra det har den vært i gaffel veska mi og der blir den.

Tror alltid at det er veiarbeid, politi eller noe slikt når jeg ser en gulfarget MCist og slakker ned farten i den tro at det har skjedd et eller annet så og si hver gang, så fargen har definitivt en virkning, men hvor lenge vil den ha det når alle bruker en slik? Syntes denne gul/orange fargen skal være forbeholdt nødstopp og ulykker jeg og syntes overdreven gulfarge bruk ødelegger for det bruket... Gul hjelm er greit liksom, men jeg tror nok at overdreven bruk av gul refleks vest etterhvert vil gjøre den også svart...
Er jeg i tvil om en ventende bil ser meg slakker jeg ned farten... Er ikke alle gamle kjerringer og gubber som ser så godt lenger, eller stressa mødre/fedre for den sakens skyld og vel så ofte tror jeg farten til motorsykkelen er mer avgjørende enn synlighet i slike ulykker, da det er håpløst å se om motorsykkelen kommer i fartsgrensen eller som en sub sonisk kule... Men har faktisk, ved et par anledninger, opplevd at folk rett og slett bare kjører uti uten å se hverken til høyre eller venstre... og det har kun vært at jeg holdt farts grensen som "reddet" meg, pluss at jeg anser alle langs veien som både drit fulle og steindumme...

Men jeg tror ikke gul vest er alfa omega her og vil få ned ulykkene i nevne verdig grad. Har selv holdt på å få en motor syklel i ræva på bilen for noen år siden da jeg kjørte uti etter å ha sett lyset hans langt oppi gata (rett strekke i et boligfelt og femti kilometer..) Han bremset som en helt, men klarte ikke å la være å kjøre i grøfta der han knakk et speil han ville ha meg til å betale for... For han trodde ikke at jeg hadde sett ham sa han... Da klarte jeg ikke annet enn å le og foreslo at vi skulle ringe politiet så kunne de komme og måle den mørke stripa i asfalten og avgjøre om han hadde holdt fartsgrensen eller ikke, noe han umulig kunne ha gjort, og han så den og betalte for speilen selv.... For jeg så ham jeg, men da var han laaaaangt opp i gata og jeg kan jo ikke beregne at han kommer i hundre pluss når farta er femti på strekkningen Så se og SE har to forskjellige betydninger her tror jeg. Fart og sløvhet/autopilot... Og det hjelper gule vester overhodet ikke i mot... Er å lure seg selv...

Brukeravatar
fridtjofs
Innlegg: 35
Registrert: 03 mai 2014, 10:36
Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
Sted: Oslo

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av fridtjofs »

Veldig enig med Spidair. For øvrig et flott innlegg!
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av SuperMorten »

Holdninger er mye viktigere enn all verdens refleksvester.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Sv: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Staven »

SuperMorten skrev:Holdninger er mye viktigere enn all verdens refleksvester.. :prf
Tommel opp :mrgreen:
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

Selv har jeg nå,som OJDA,begynt å bruke blinklyset bare de ganger det er noen å informere hvor jeg skal for....
Og...varsling om kontroll er noe en svært sjelden kommer borti,så Gud vet...
Men hilse.. :prf :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg og en kompis møtte en her om dagen rett etter at vi hadde passert en laserkontroll hvor vi signaliserte om faren. Jeg tipper han vi møtte ble glad for advarselen for å si det sån :)
Jeg håper også andre gir meg en advarsel, men man kan jo som sagt ikke stole blindt på dette...

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av spidair »

En skal ta det litt med ro med å signalisere kontroll alt for tydelig da, for du kan faktisk bli bøtelagt for det også... :) Billister blinker jo med lysene ved kontroll (det har aldri reddet meg, da jeg allerede kjørte i fartsgrensen, men det har sikkert reddet noen..) og det er heller ikke lov når de gjør det mot møtende trafikk som er på vei inn i en ventende kontroll....

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

Denne varslegreia er jo litt dumt å,har`rem råd tell å varra med på leken får`rem ta steken au... :mc2 ... :mc1 ... :mc_p:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

spidair skrev:En skal ta det litt med ro med å signalisere kontroll alt for tydelig da, for du kan faktisk bli bøtelagt for det også... :) Billister blinker jo med lysene ved kontroll (det har aldri reddet meg, da jeg allerede kjørte i fartsgrensen, men det har sikkert reddet noen..) og det er heller ikke lov når de gjør det mot møtende trafikk som er på vei inn i en ventende kontroll....
Nå er det ytterst få plasser de har kontrollposter som fanger opp nettopp dette.... Men har sett spesialt en plass her i Bergen, de har kontroll etter kontrollen.... for å fange opp de som gir gass etter å ha passert kontrollen.... (på Bjørkheim, et lite stykke utenfor Bergen)
Men aldri sett kontroll post som sjekker om passerende trafikk varsler med lysene.... mulig de har sivilbiler som kjører i området for å fange opp slikt... Uansett så binner det opp mye ressurser, som de i utgangspunktet har for lite av.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:
spidair skrev:En skal ta det litt med ro med å signalisere kontroll alt for tydelig da, for du kan faktisk bli bøtelagt for det også... :) Billister blinker jo med lysene ved kontroll (det har aldri reddet meg, da jeg allerede kjørte i fartsgrensen, men det har sikkert reddet noen..) og det er heller ikke lov når de gjør det mot møtende trafikk som er på vei inn i en ventende kontroll....
Nå er det ytterst få plasser de har kontrollposter som fanger opp nettopp dette.... Men har sett spesialt en plass her i Bergen, de har kontroll etter kontrollen.... for å fange opp de som gir gass etter å ha passert kontrollen.... (på Bjørkheim, et lite stykke utenfor Bergen)
Men aldri sett kontroll post som sjekker om passerende trafikk varsler med lysene.... mulig de har sivilbiler som kjører i området for å fange opp slikt... Uansett så binner det opp mye ressurser, som de i utgangspunktet har for lite av.
Jøss, visste ikke at de pleide å kjøre kontroller på Bjørkheim. Hvor blir det, da? På den strekninga før bensinstasjonen mot/fra bergen?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Ja de står i hekken med den kroa der å tar folk som kommer fra Kvamskogen og skal mot Bergen.... Er 60 sone der mener jeg. Greit å være obs.

Sony Z2

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av mortenolb »

Såpass, ja. Kjekt å vite!

Svar